احمدی لاشکی در گفتوگو با ایلنا:
در بودجه آموزش و پرورش «روغن ریخته را نذر امامزاده کردهاند»/ بدهی دولت به آموزش و پرورش با این بودجه قابل پرداخت نیست
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به بودجه سال آینده آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش الان ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبهبندی معلمان گذاشته است، درصورتی که این طرح اگر بخواهد اجرایی شود، ۱۱ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد، حال این میزان را اختصاص ندادهاند و میگویند ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص دادهایم
قاسم احمدی لاشکی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایلناT درباره بودجه آموزش و پرورش و وزارت علوم اظهار کرد: بودجه نسبت به سال گذشته خیلی تغییری ندارد. این آماری هم که دوستان میدهند آمار درستی نیست یعنی وقتی وزارت آموزش و پرورش میگوید ۱۳.۹ درصد از بودجه امسال به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است، اینها حباب است.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش الان ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبهبندی معلمان گذاشته است، درصورتی که این طرح اگر بخواهد اجرایی شود، ۱۱ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد، حال این میزان را اختصاص ندادهاند و میگویند ۲ هزار میلیارد تومان تخصیص دادهایم اما این ۲ هزار تا را کجا گذاشتید؟ این را در سقف دوم بودجه دیدهاند. سقف دوم اصلا اجرایی نمیشود. به قول معروف روغن ریخته را نذر امامزاده کردهاند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات عنوان کرد: اگر بخواهیم به این صورت حساب کنیم بله خیلی پول گذاشتهایم ولی الان ۷۸ هزار میلیارد تومان از بودجه امسال برای حوزه آموزش و پژوهش گذاشته شد، یعنی آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش پزشکی و حتی برای پژوهشگاهها. درصورتی که این رقم اصلا رقمی نیست به این معنا که اگر پول برای اینها بگذارید اینها پول هزینههای جاری آموزش و پرورش شود.
نماینده مردم نوشهر و چالوس تصریح کرد: به نظر من این مقدار هم جذب نخواهد شد چون منابعی که برایش پیشبینی کردیم که باید از کجا باشد، طبیعتا سخت است. انتظار ما این است که بودجه و منابع برای آموزش و پژوهش شفاف باشد و در آن اما و اگر نباشد. بنده معتقدم اگر ما یکسال آسفالت در خیابان نریزم یا اگر چند دیوار درست نکنیم نه اینکه خسارت ندارد اما خسارتش کمتر از آن است که ما آموزش و پژوهش خود را رها کنیم.
این عضو فراکسیون مستقلین ولایی یادآور شد: اگر بخواهیم امروز بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی خود را حذف کنیم باید ابتدا برای جایگزینی و ادغام آنها طرح بیاوریم. حذف کردن و طرح دادن یکباره حتما خسارت به بار میآورد. مثلا الان به آموزش و پرورش اعلام شده اداراتی که زیر پنج هزار نفر دانشآموز دارد را کلا حذف کنند درصورتی که این امر میتواند منجر به افزایش نرخ بیسوادی در کشور شود.
وی با اشاره به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تاکید کرد: بر اساس این سرشماری، ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بیسواد بالای شش سال در کشور داریم و اگر قرار باشد اینها هم ادغام شود و بعد برایش جایگزین نداشته باشیم، میتواند به افزایش نرخ بیسوادی بیانجامد. زمانی هست که ما مدرسهای را تعطیل میکنیم ولی آیا سرویس برای آن دانشآموزان میگذاریم که او را به مدرسهای دیگر ببرد و بیاورد؟ مگر ما طبق قانون اساسی آموزش و پرورش را در حوزه عمومی رایگان در نظر نگرفتیم؟
احمدی لاشکی ادامه داد: بنده معتقدم آقایان این چیزهایی که در لایحه بودجه آوردهاند را مطالعه نکردند و صرفا به این خاطر که مشکلات مالی داریم هر طرحی را آوردند و هیچ ایده و فکری برای آن وجود ندارد.
نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با این وضعیت، آموزش و پرورش از پس هزینههای خود بر میآید یا نه؟، عنوان کرد: دولت معمولا برای تامین هزینههای جاری به آموزش و پرورش لطف دارد و هیچگاه هزینه جاری را کم نگذاشته است. بالاخره رقم هم رقم بالایی است ما میگوییم چهل هزار میلیارد یعنی بیش از ۹۷ درصد از این رقم برای هزینه جاری و پرداخت حقوق و دستمزد است البته در این چندسال هیچ موقع ندیدیم که بگذارند دچار مشکل شود.
احمدی لاشکی با اشاره به بدهیهای قبلی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما امسال ۱۰ تا ۱۴ هزار میلیارد بدهی سال قبل را به سال جدید وارد کردیم. هر موقع آموزش و پرورش میخواهد نجات پیدا کند، نباید در این حوزه برای سال بعد خود بدهی داشته باشد. همین الان پاداش پایان خدمت ۱۳۹۶ را پرداخت نکردیم وقتی این اتفاق افتاد چگونه میخواهیم پرداخت کنیم، این بدهیها هم برای سال ۹۸ با این بودجه حل نمیشود.