خبرگزاری کار ایران

جزئیات جلسه وزیر علوم با اعضای فراکسیون مستقلین مجلس/ طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل فعال شد

جزئیات جلسه وزیر علوم با اعضای فراکسیون مستقلین مجلس/ طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل فعال شد
کد خبر : ۶۱۹۴۶۲

وزیر علوم در نشست فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه انباشت دانش‌آموختگان دانشگاهی نتیجه توسعه کمی است، از فعال شدن طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست صبح امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه مصوبات مختلفی برای ساماندهی و آمایش آموزش عالی وجود دارد، گفت: در برهه‌ای از زمان دانشگاه‌ها توسعه زیادی داشتند اما امروزه تعداد دانشجویان کاهش یافته است، وزارت علوم باید برای ساماندهی دانشگاه‌ها اقدامات مناسبی انجام دهد؛ بهینه کردن منابع و مصارف در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای دانشگاه‌های دولتی در استان‌ها برنامه‌های مشخصی در جهت مأموریت‌گرایی در نظر گرفته شده است، گفت: از آنجا که دانشجو به تعداد کافی نیست توسعه دانشگاه‌ها متوقف شده و مأموریت‌گرایی جزو برنامه‌های در حال پیگیری است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مقرر شده است تا تیر و قبل از شهریور ماه برنامه‌های لازم در این زمینه مشخص گردد؛ یکی از کارهای لازم جلوگیری از ایجاد رشته‌های موازی است.

غلامی با اشاره به منطقه‌ای شدن دانشگاه‌ها بیان کرد: این اقدام در جهت هماهنگی برنامه‌ها برای ساماندهی دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های بزرگ استانی با عنوان دانشگاه معین مشخص می‌شود و این دانشگاه‌ها در طرح آمایش، بازوی نظارتی وزارت علوم در منطقه هستند؛ این دانشگاه‌ها ضمن نظارت و ارزیابی اطلاعات را با سرعت بیشتری به وزارت علوم منتقل می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: منطقه‌ای شدن دانشگاه‌ها در جهت ساماندهی آموزش عالی است.

غلامی درخصوص منطقه‌ای شدن دانشگاه‌های پیام نور توضیح داد: مقرر شده است اطلاعات کافی در این زمینه به بنده ارائه شود. آنچه در این زمینه اهمیت دارد خالی بودن تعداد زیادی از واحدهای پیام نور و یا فعالیت این مراکز با دانشجوی کم است.

این وزیر کابینه دوازدهم ادامه داد: تعداد زیادی از پرسنل این دانشگاه‌ها بیکار هستند، ۵ هزار عضو هیئت علمی در این دانشگاه‌ها روی دست دانشگاه پیام نور مانده‌اند تصمیم‌گیری در مورد این دانشگاه بسیار سخت و جدی است اما باید ساماندهی صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار، بیان کرد: در سال‌های اخیر با جمعیت زیادی از دانشجویان در حال تحصیل روبرو هستیم، توسعه در دانشگاه‌ها به درستی انجام نگرفته است و این یکی از دلایل افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار است.

وی با اشاره به انباشت دانش آموختگان دانشگاهی بیان کرد: دانش آموختگان دانشگاهی حاصل توسعه کمی در آموزش عالی است؛ شرایط اشتغال، تولید، توسعه صنعت و... در جامعه مناسب نیست و فارغ‌التحصیلان نمیتوانند جذب بازار کار شوند.

غلامی با اشاره به برنامه وزارت علوم در این حوزه خاطر نشان کرد: طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل فعال شده تا مناسب با رشته خود آموزش‌های لازم را ببینند تا از یک سو توانایی فعالیت در رشته خود را به دست آورند و از سوی دیگر برای هر شغل مرتبط با رشته خود حداقل اطلاعات را در اختیار داشته باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه کیفیت بحثی عام است، بیان کرد: تقلب و بی‌اخلاقی‌های علمی در مراکز با توسعه زیاد، اساتید بسیار و دانشجوی کم اتفاق می‌افتد، البته ممکن است در دانشگاه‌های دولتی نیز این اتفاق به ندرت رخ دهد.

این وزیر کابینه دوازدهم ادامه داد: پیگیرهای حقوقی لازم در مبحث تقلب‌ها در حال انجام است و برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

غلامی با اشاره به تأمین ارز دانشجویی افزود: وزارت علوم برای دانشجویان بورسیه با هماهنگی بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داده است؛ این افراد باید در ساانه موردنظر ثبت‌نام کنند تا به بانک معرفی شوند.

وی ادامه داد: نامه ای در خصوص دانشجویانی که والدین آنها ارز مورد نیاز فرزندان را از صرافی‌ها تهیه می‌کردند و با توجه به شرایط حاضر این امکان برای انها وجود ندارد به آقای سیف نوشته‌ام، بنا به گفته ایشان تأمین ارز این افراد در دستور کار قرار دارد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در پایان افزود: پیشنهاد وزارت علوم معرفی این افراد توسط کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها و... است این مراکز باید تأیید کنند افراد مذکور در خارج از کشور و در کدام دانشگاه تحصیل می‌کنند تا ارز موردنیاز آنان پرداخت شود، وزارت علوم مایل به دخالت در این حوزه نیست چرا که برخی از این دانشگاه‌ها مورد تأیید ما نیست و در صورت دخالت مهری بر تأیید این دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز