حسینی در صحن مجلس:
بهترین درآمد و منابع برای دولت درآمدهای مالیاتی است/ پایه مستقیمی برای مقابله با سفتهبازی نداریم

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: نظام مالیاتی ابزاری برای کسب درآمد دولت است. اگر این نظام به درستی مستقر شود، بهترین منبع درآمدی دولت بوده، همانطور که در اکثر کشورها مالیات پایه اصلی درآمد است.
به گزارش ایلنا، سید شمسالدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳۱ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح و توضیح قانون مالیات بر عایدی سرمایه که رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور کار است، گفت: همانگونه که مستحضر هستید در نظام اقتصادی، یکی از زیربخشهای مهم، نظام مالیاتی است. وقتی از نظام مالیاتی صحبت میکنیم، در واقع مجموعهای از پایههای مالیاتی، نرخها، نظام اجرایی و معافیتهای مالیاتی است.
وی ادامه داد: نظام مالیاتی ابزاری برای کسب درآمد دولت است. اگر این نظام به درستی مستقر شود، بهترین منبع درآمدی دولت بوده، همانطور که در اکثر کشورها مالیات پایه اصلی درآمد است. از طرف دیگر، کارکرد نظام مالیاتی باید بازتوزیع ثروت و درآمد باشد که به چگونگی استقرار سیستم مالیاتی برمیگردد.
این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: نظام مالیاتی نقش تنظیمی در اقتصاد دارد؛ یعنی باید از فعالیتهای مولد حمایت کند و از فعالیتهایی که باعث بیثباتی و انحراف منابع به بخشهای غیرمولد میشود، جلوگیری کند.
وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه که در فرآیند رسیدگی با عنوان مالیات بر سفتهبازی و سوداگری نامگذاری شده یکی از ابزارهای مهم در این زمینه است. این طرح به دنبال هدایت منابع به سمت فعالیتهای مولد و جلوگیری از انحراف منابع به بخشهای غیرمولد است. مشکلاتی که امروز در خرید و فروش داراییهایی مثل طلا، ارز و املاک مسکونی میبینیم، ناشی از همین سفتهبازیها است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نظام مالیاتی ایران، پایههای شناختهشدهای مثل مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی، مالیات بر مصرف (مالیات بر ارزش افزوده) و مالیات بر دارایی (نقل و انتقال ثروت) وجود دارد، اما پایه مستقیمی برای مقابله با سفتهبازی نداریم. بنابراین، این طرح به دنبال پر کردن این خلأ است.
وی در تشریح فرآیند بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان عنوان: این قانون در مجلس قبل تصویب شد، اما شورای نگهبان ایراداتی گرفت. با تغییر مجلس و دولت، بررسیهای جدیدی انجام شد. ما با وزارت اقتصاد و دارایی هم در دولت قبل و هم دولت جدید مذاکره کردیم و در نهایت وزیر اقتصاد سابق آقای همت طی نامهای اعلام کرد که برای اصلاح نظام مالیاتی، به ویژه تقویت بسترهای اجرایی این قانون، نیاز به همراهی داریم.
حسینی عنوان کرد: در کمیسیون اقتصادی، صرفاً به رفع ایرادات شورای نگهبان بسنده نکردیم، بلکه مواد قانون را با دقت بازبینی کردیم تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود و در اجرا مشکلی پیش نیاید. برخی ایرادات شورای نگهبان به مواردی مثل تعریف اوراق تجاری یا عدم شمول رمزپولها مربوط میشد که اصلاح شد. همچنین، سوپاپهای اطمینانی در قانون پیشبینی کردیم تا اجرا با مشکل مواجه نشود.
وی تصریح کرد: این پایه مالیاتی برای اقتصاد ایران ضروری است. ما از تجارب سایر کشورها و نظرات کارشناسان داخلی استفاده کردیم و با همکاری دولت و شورای نگهبان، اصلاحات لازم را انجام دادیم. امیدوارم با رأی نمایندگان، این قانون هرچه سریعتر به تصویب نهایی برسد