خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس:

وزارت کشور در مقابل شهرداری تهران دارای محدویت است/ دوستی‌ام با قالیباف باعث نمی‌شود حقی را زیر پا بگذارم/ در دوره قبل ۳۰ شهردار و ۱۳۶ مسئول شورای شهر را عزل کردیم

وزارت کشور در مقابل شهرداری تهران دارای محدویت است/ دوستی‌ام با قالیباف باعث نمی‌شود حقی را زیر پا بگذارم/ در دوره قبل ۳۰ شهردار و ۱۳۶ مسئول شورای شهر را عزل کردیم
کد خبر : ۶۰۰۱۵۵

وزیر کشور در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس در خصوص شهردرای ها گفت: باید محدویت های وزارت کشور را در مقابل شهرداری تهران هم در نظر گرفت،‌شهرداری تهران مستثنی است .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز با حضور در صحن علنی در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص در خصوص علل تعلل وزارت کشور در بررسی موضوع واگذاری املاک در شهرداری تهران گفت: آن تاریخ، ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود و از آنجا که این سؤال به یکی از کاندیداهای انتخابات برمی‌گشت و ممکن بود بررسی این سوال در آن زمان بی‌طرفی وزارت کشور را در امر انتخابات مخدوش کند، تقاضا کردیم این جلسه به تاریخ دیگری موکول شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها مستقیماً تحت نظارت دستگاه‌های حاکمیتی قرار ندارند، ما در دیوان محاسبات هم این بحث را داشتیم و امروز هم در وزارت کشور با آن مواجهیم.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: من به‌عنوان وزیر کشور، حکم شهردار را امضا می‌کنم اما پس‌ از آن هیچ نقشی در صدور دستورالعمل‌ها و یا عزل وی ندارم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران یک شهرداری مستثنی در کشور و دارای اختیارات فراوانی است و حتی بعضی از اختیارات وزارت کشور به آن داده شده است، گفت: این موضوع ناشی از اختیاراتی است که قانون‌گذار به او می‌دهد.

وزیر کشور گفت:  ازاین‌رو شهرداری تهران یک شهرداری مستثنی است و بخشی از همین اختیارات وزارت کشور در قبال شهرداری‌ها به خود شهرداری تهران واگذار شده است.باید محدودیت‌های وزارت کشور را نسبت به شهرداری تهران مدنظر قرار داد.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور خود در دیوان محاسبات و تقدیر مجلس از دیوان گفت: این موضوع گزارش کار مفصلی دارد و وقتی از یک وزیر یا یک مسئول سوال می‌شود، باید پاسخ صورت بگیرد و بنده هم همیشه در کمیسیون‌ها و در مجلس در این خصوص حضور یافته‌ام.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بنده خودم زمانی نماینده مجلس و نماینده پارلمانی بودم وظیفه این است که وقتی سوالی مطرح می‌شود توضیح داده شود و زمانی که مسئولان دستگاه اجرایی توضیحاتی را ارائه می‌دهند، مسائل روشن می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ما مسائل قانونی را نباید احاله دهیم تصریح کرد: نباید بین نمایندگان دولت و مجلس معامله‌ای انجام شود که در آن معامله حق جامعه و مردم ضایع شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در دوره قبل ۳۰ شهردار  و ۱۳۶ مسئول شورای شهر را عزل کردیم، اظهار کرد: زمانی که ما تخلفات را می‌بینیم آنها را به محل رسیدگی به تخلفات ارجاع داده و این کارها را انجام می‌دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه شهرداری تهران در جاهایی از قانون مستثنی شده افزود: زمانی که ما تخلفات را بررسی می‌کنیم باید رسیدگی شود. اما در رابطه با شهرداری تهران اگر تخلفی باشد ما نمی‌توانیم ارجاع دهیم.

رحمانی فضلی قانون استخدامی شهرداری، قانون مدیریت بحران، قانون واگذاری امور راهنمایی رانندگی، قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی، قانون تمرکز مربوط به تاکسیرانی و آیین نامه معاملاتی شهرداری را از جمله قوانینی دانست که مجلس، شهرداری تهران را مستثنی کرده است.

دوستی و ارتباطم با قالیباف را کتمان نمی‌کنم

وزیر کشور بیان داشت: برخی می‌گویند وزیر تخلفات را به کسی ارجاع داده که آن شخص از نزدیکان رحمانی فضلی بوده است. من دوستی و ارتباطم را با آقای قالیباف کتمان نمی‌کنم اما این دوستی‌ها و ارتباط‌ها که از دوران دفاع مقدس وجود داشته باعث این نمی‌شود که حقی را زیر پا بگذاریم و یا به دلیل این رفاقت‌ها مساله‌ای تحت پوشش قرار بگیرد.

رحمانی فضلی عنوان کرد: از زمانی که دولت این مساله را به ما داد ما ۱۰ مکاتبه با شهرداری و سه مکاتبه با شهرداری فعلی انجام داده‌ایم که شماره‌ها و سوابق آن موجود است و مسیر کار را به گونه‌ای پیگیری کردیم که در حوزه اختیارات وزارت کشور بود.

وزیر کشور با اشاره به سازمان بازرسی کشور و دیوان محاسبات به عنوان دو نهاد نظارتی در دو قوه مجریه و مقننه عنوان کرد: به دلیل اینکه حجم فعالیت‌ها بسیار زیاد است، نمی‌توان به کلیه امورات ۱۲۳۰ شهرداری در همه ابعاد رسیدگی کرد اما‌ ما به همه شکایات و همه ایرادات رسیدگی کردیم و ۱۰ مورد مکاتبه داشتیم و گزارش‌ها را دریافت کرده و آنها را به معاون اول محترم از جایگاه وظیفه دولت ارجاع دادیم و ایشان موضوع را در مسیر خود قرار داد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه ما به این مسائل رسیدگی نکردیم و تنها آن را مورد بررسی قرار دادیم رسیدگی به موضوع را وظیفه قوه قضائیه دانست و گفت: بنده در هیچ موردی اراده‌ای در باب اینکه سوالی را پس بگیرم نداشته‌ام و این کار را ثواب نمی‌‌دانم و با توجه به اینکه بنده خود در مجلس بوده‌ام و با توجه به تخلفات موجود معتقدم که این مسائل باید مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز