خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در دفاع از برنامه‌های خود؛

نیازمند مفاهمه در قالب شورای عالی آب هستیم/ برای حل مشکل آب و معضلات مسائل زیست‌محیطی ناامید نیستم

نیازمند مفاهمه در قالب شورای عالی آب هستیم/ برای حل مشکل آب و معضلات مسائل زیست‌محیطی ناامید نیستم
کد خبر : ۵۵۲۳۵۹

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: اگر پیش از این در وزارت نیرو یکی از کارها دفع سالم فاضلاب بود امروز باید به آن به عنوان یک منبع جدید برای آب توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو طی سخنانی در دفاع از برنامه‌های خود با تشکر از حسن ظن رئیس‌جمهور به وی گفت:‌ من امروز می‌خواستم از اقدامات اصلاحی در حوزه محیط‌زیست و آب، نحوه مدیریت صحیح تقاضا و مصرف، چاره‌جویی برای اصلاح الگوی مصرف، جامع‌نگری در مدیریت آب و مواردی دیگر سخن بگویم اما جلساتی که با نمایندگان محترم مجلس و مجامع استانی برگزار کردم و متوجه شدم که بسیاری از نمایندگان به این امور آگاهی دارند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ۴۶ کشور دنیا را در حوزه آب بررسی کرده و با مدیران و سیاستمداران آن کشورها درباره آب گفت‌وگو کرده است، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی یک ظرفیت بزرگ و مشخص دارد تا با هم به یک راهکار و مشارکت مشترک و قابل تحسین برای حل مسئله آب و مشکلا زیست‌محیطی حرکت کنیم.

اردکانیان ادامه داد: امروز باید برای حل چالش‌ها به سمت تجدیدنظر درباره نحوه استفاده از منابع انسانی، مدیریت منابع مالی و همچنین استفاده درست‌تر از ظرفیت‌ها حرکت کنیم و در این راه با امید و نگاه به آینده گام برداریم.

وی ادامه داد: من نه تنها درباره آب و مسائل محیط‌زیستی ناامید نیستم بلکه کاملاً امیدوارم و معتقدم همانطور که سه هزار سال پیش پدران ما در این طبیعت توانستند با اجرای طرح‌هایی همچون قنات به سازگاری برسند امروز نیز ما می‌توانیم این سازگاری را داشته باشیم و برای مشکلات خود چاره‌جویی کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: امروز ظرفیت بزرگی براساس سطح بالای آگاهی، شناخت و آمادگی به وجود آمده است تا همکاری‌های خوبی را با امید آغاز کنیم. من در برنامه‌های خود برای وزارت نیرو به صورت خاص به آب پرداخته‌ام و توجه جدی به آن داشت‌ه‌ام.

اردکانیان ادامه داد: ما باید نگاه خود را به همه بخش‌های آب تغییر دهیم. امروز در دنیا دیگر از فاضلاب استفاده نمی‌شود بلکه فاضلاب به عنوان آبی با رنگی متفاوت شناخته شده است و اگر پیش از این در وزارت نیرو یکی از کارها دفع سالم فاضلاب بود امروز باید به آن به عنوان یک منبع جدید برای آب توجه شود.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که ما باید به آب و پساب به عنوان اصلی‌ترین مسائل در آمایش سرزمینی توجه کنیم و در این راه نیازمند مفاهمه در تمام سطوح دولت در قالب شورای عالی آب هستیم و هرچقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد ما بهتر می‌توانیم عمل کنیم.

اردکانیان در ادامه با اشاره به توسعه شبکه تولید و پردازش اطلاعات پایه به عنوان پیش نیاز برنامه‌های وزارت نیرو گفت: ساختار مدیریت کشور باید متناسب با مدیریت توامان عرضه و تقاضا طراحی شود.

وی افزود: پیش از یک دهه قبل دست اندرکار احداث سدها، سازه‌های آبی بودند و در عین حال ضرورت آنکه باید به مساله مدیریت تقاضا پرداخت نیز مدنظر بود. در این راستا استراتژی‌های بلندمدت در قالب برنامه چهارم توسعه منابع آب به تصویب رسید. البته با تغییر اولویت‌ها هنوز بخش‌های قابل توجهی از این برنامه نیازمند اقدام عملیات اجرایی است.

اردکانیان ادامه داد: تدوین گزارش آب مبتنی بر آسیب شناسی وضعیت تولید و راهکارهای اساسی در دست اقدام است.

وی گفت: طرح کاهش منابع زیرزمینی آب به میزان هشت میلیارد مترمکعب در دستور کار خواهد بود و اصلاح ساختار اقتصادی کشور و افزایش سهم غیردولتی در توسعه تاسیسات فاضلاب جزو‌ برنامه‌های پیشنهادی خواهد بود.

اردکانیان با اشاره به سدهای در حال طراحی و ساخت گفت: بر مبنای داده‌های معتبر ایدئولوژیک این سدها توجیه و ارزیابی زیست محیطی دارند و افزایش ظرفیت آب در آنها منورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ساخت و تکمیل طرح‌های زهکشی به ویژه در طرح های به میزان ۲۵۰ هکتار عملیاتی می‌شود و تامین آب شرب سالم به ویژه در روستاها و جمعیت عشایری ۱۲۰۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده  که برای ۱۳ هزار روستا با جمعیت شش میلیون نفر مورد توجه است.

اردکانیان در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده به موضوع پساب به عنوان منبع جدید نگاه می‌کنم. در سطح دنیا در حالی که ۲۰ میلیون هکتار در ۸۵ کشور دنیا با فاضلاب آبیاری می‌شود ما نیز پروژه‌ای را با آژانس‌های تخصصی دنیا در ارتباط با استفاده از پساب در کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم و این توفیق خواهد بود که در ایران با همکاری کارشناسان شروع به پیاده کردن آن کنیم و در این راستا ظرفیت‌سازی صورت می‌گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: تنوع به سامانه تولید و توزیع آب شرب بهداشتی شامل آب شیرین‌کن‌ها نیز از جمله برنامه‌های تقدیمی بنده است و در این طرح امکانات، فرصت‌ها و هزینه آب متعارف ارائه می‌شود.

وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: آب شیرین‌کن‌ها استفاده از آب‌های ژرف و سایر منابعی که به عنوان منابع جدید آبی مطرح می‌شود، مورد توجه قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در دوره مدیریت تقاضا با صرف انتقال آب در نقطه دوم مسائل را حل کرده‌ایم و یا خواسته‌ایم با عدم انتقال مسائل نقطه مبداء را حل کنیم اما باید گفت که ما باید به مسائل متعددی بپردازیم. تلفات در شبکه‌های آب شرب و کشاورزی را باید مورد توجه قرار دهیم. کاهش آلاینده‌ها در ارتباط با منابع زیرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.

اردکانیان اظهار داشت: براساس گزارش‌ها کود شیمیایی و پساب صنعتی غیر استاندارد و فاضلاب طی ۱۰ سال گذشته باعث شده که ۱۱ درصد منابع آبی به دلیل نیتراته شدن از مدار خارج شوند که پرداختن به این مسائل ضرورت است.

وی با تاکید بر اینکه باید آب موجود را درست مصرف کنیم بیان کرد: با بی‌توجهی به نوع مصرف و الگوی مصرف و انتقال و عدم انتقال چاره کار نیست. این امر مستلزم بررسی دقیق و صحیح است.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به جلسات روزهای گذشته خود با نمایندگان مردم تصریح کرد: طی این روزها در جریان دغدغه‌های مردم قرار گرفته‌ام. به اعتقاد بنده مناطق مرزی باید جزو آبادترین نقاط کشور باشند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: اگر همه مسائل حل شود ولی وضعیت آب و محیط زیست و خاک در خوزستان اینگونه باشد ما توفیقی حاصل نکرده‌ایم. بنابراین باید همه مسائل به طور دقیق تصویربرداری شود.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اینکه دولت تمام قول‌ها و وعده‌هایی که در سفرهای استانی داده است عمل خواهد کرد، گفت: ما امروز در مقطعی قرار داریم که باید به طرح‌های علمی و جهانی در حوزه آب نگاه کنیم و مساله آب را به نتیجه برسانیم و من قبول دارم که قطعا در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم.

وی ادامه داد: من با همه توان و از راه‌های قانونی برای مشکلات آب و سایر مشکلات تلاش خواهم کرد اما می‌خواهم در اینجا سد گتوند که مطرح شد اشاره کنم و بگویم این سد با اتکا به کارشناسی و مسائل زیرساختی کشور انجام شد.

اردکانیان ادامه داد: من تمامی سوالات کتبی و شفاهی که در سال‌های گذشته از وزیر نیرو در دولت قبل پرسیده شده بود را بررسی کردم و ۷۵ درصد این سوالات درباره آب بود و ۸۵ سوال از ۴۲۵ تذکر نیز به بخش آب مربوط بوده است به همین دلیل من و همه مدیرانی که با من کار خواهند کرد قطعا متفق‌القول خواهند بود که کوچکترین کوتاهی در حل مشکلات به خصوص در بخش آب نداشته باشند.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به اهمیت برق و صنعت برق در کشور گفت: امروز ظرفیت تولید برق در کشور ۷۷ مگابایت است که همین رتبه ما را در جهان ۱۴ و در منطقه اول کرده است اما نباید فریب این رتبه‌ها را بخوریم زیرا امروز در شرایط خوبی چه از لحاظ میزان مصرف و چه انباشت بدهی‌ها به بخش خصوصی داریم و حل این مساله مستلزم کار وسیعی است.

وی ادامه داد: باید در بخش تولید برق به انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق توجه جدی شود.

اردکانیان ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید میزان تولید برق پنج هزار مگاوات تا پایان برنامه افزایش پیدا کند که ۴ هزار مگاوات از این بخش در دولت دوازدهم باید محقق شود. اگر این امر تا پایان دولت محقق شود ما می‌توانیم ۵۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به وجود آوریم. همچنین توجه به منابع تجدیدپذیر می‌تواند به ما در حل مشکلات مناطق محروم کمک زیادی کند.

اردکانیان در ادامه با اشاره به کاهش آلاینده‌ها از ناحیه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: این موضوع قابل پیگیری است و هشت میلیون تن دی‌اکسیدکربن نتیجه استقرار این صنعت در طول زمان است.

وی افزود: ۲۵ درصد از تعهد غیر مشروط ما در افق ۱۳ سال آینده ثمر می‌دهد.

اردکانیان در خصوص آب‌های مرزی و مشترک و تامین حق‌آبه‌ها گفت: وزارت نیرو پیش از گذشته به این موضوع خواهد پرداخت وبرای اولین بار پس از ۳۰ سال معاهده هیرمند بین ایران و افغانستان عملیاتی شد که بزرگترین سد دولتی بین این دو کشور بود. همچنین سد خودآفرین در رودخانه ارس برپا شد و باید دید در ۲۰۰ سال گذشته ۲هزار و ۵۰۰ معاهده و توافق‌نامه در مرزهای مشترک اجرایی شده است.

وی افزود: علاوه بر نکاتی که از سوی نمایندگان ذکر شد انتقادات سازنده آنها می‌تواند مورد توجه واقع شود و با جلب حمایت حداکثری نمایندگان مسئولیت وزارت نیرو را عهده‌دار خواهم شد و در پیشگاه شما متعهد می‌شوم که به جز منافع ملی و اتکا بر یافته‌ها و داشته‌های کارشناسی و شایسته‌گزینی بتوانم در حوزه آب و برق خدمت کنم و افرادی که در خارج از مرزها بر تشنگی ما چشم دوخته‌اند ناامید کرده و با وحدت و یکپارچگی موفق شویم خللی به این بخش وارد نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز