تحلیل واشنگتن پست؛
کمپانیهای آسیاییها و اروپایی برای ورود به بازار ایران با هم رقابت میکنند/ ترس کمپانیهای آمریکایی از جریمه دولت
واشنگتن پست در گزارشی به قرارداد اخیر رنو با ایران اشاره کرد و نوشت: کمپانیهای آسیاییها و اروپایی برای به دست آوردن سهم در بازار مشتریهای ایران که سالها تحت تحریمهای بینالمللی بوده با هم رقابت میکنند.
به گزارش ایلنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قرارداد ساخت سالانه دهها هزار خودرو با همکاری گروه اتومبیلسازی رنو اشاره کرد و نوشت: این حرکت بیاعتنایی به تلاشهای دولت اوباما برای منزوی کردن ایران است.
قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی این کمپانی بعد از برداشته شدن تحریمهای سازمان ملل صورت گرفته بود. این قرارداد امروز درست چند روز بعد از امضای طرح تحریمهای ترامپ علیه ایران مطرح شده است.
کسب و کارهای آمریکایی در ارتباط تجاری با ایران محافظه کارانه عمل میکنند چرا که تحریمهای آمریکا علیه برنامههای موشکی این کشور همچنان به قوت خود باقی است.
کمپانیهای آسیاییها و اروپایی برای به دست اوردن سهم در بازار مشتریهای ایران که سالها تحت تحریمهای بینالمللی بوده با هم رقابت میکنند. ایران جمعیت۸۰ میلیونی دارد و چهارمین کشور از لحاظ ذخایر نفتی و دومین کشور از لحاظ ذخایر گازی جهان است. از طرفی زیرساختها و صنایع کشاورزی ایران نیز در وضعیت خوبی قرار دارد.
بر اساس این گزارش رنو و دیگر کمپانیهای خودروسازی در پی بازسازی حضورشان در بازارهای ایران بعد از برداشته شدن تحریمها هستند. رنو گفته که در نیمه اول ۲۰۱۷ فروشش به ایران بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و تقریبا ۱۰ درصد بازار ایران را از آن خود کرده است.
واشنگتن پست نوشت: این توافق اولین بار در ماه سپتامبر با دولت ایران امضا شد. در این قرارداد رنو ۱۵۰ هزار دلار در هر سال تولید خواهد کرد. در این قراداد گفته شده ساخت رنو سیمبل و داستر از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.
در مراسم امضای قرارداد در تهران محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت ایران گفت: رنو قرار است مرکز تحقیق و توسعهای را برای طراحیهای جدید در ایران تاسیس کند. مدیر عامل رنو نیز گفت این قرارداد به انتقال تکنولوژی به ایران و تقویت موقعیت گروه رنو در ایران نیز کمک خواهد کرد. این توافق به ایجاد ۳۰۰۰ شغل در ایران در بخش خودرو کمک میکند.