وزیر آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش نمیخواهد ۲۰۳۰ را محور نظام تعلیم و تربیت قرار دهد
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ایران باید در جوامع بینالمللی حضور داشته باشد اما این حضور به معنای زیر پا گذاشتن ارزشها نیست هرچند بیانیه ۲۰۳۰ برای ایران تعهدآور نبود.
به گزارش ایلنا، فخرالدین دانش آشتیانی در تشریح تفاهمنامه بینالمللی ۲۰۳۰ گفت: از آنجا که ۲۰۳۰ یک بیانیه است و نه سند، ایران نسبت به اجرای آن هیچ تعهدی نداشته و نمیتواند برای ما تعهدآور باشد این درحالی است که اجرای سند تحول بنیادین آموزش اصل اساسی آموزش و پرورش محسوب میشود و آموزش و پرورش خود را صرفا متعهد به اجرای این سند میداند اما به دلیل حفظ ارتباطات بینالمللی در مواردی که ایراد خاصی ندارد تعاملاتی صورت میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه ایران باید در جوامع بینالمللی حضور داشته باشد اما این حضور به معنای زیر پا گذاشتن ارزشها نیست، اظهار داشت: آموزش و پرورش به هیچ عنوان قصد اینکه این بیانیه و اسنادی از این دست را محور کار نظام تعلیم و تربیت قرار دهد را ندارد.
او درخصوص بندهایی که از تفاهم نامه۲۰۳۰ که گفته شده با موازین اسلامی مغایرت دارد، توضیح داد: متاسفانه در رسانهها مواردی مطرح شده که در اصل بیانیه ۲۰۳۰ هم نیست اما برای اینکه هیچ شائبهای وجود نداشته باشد ایران از یونسکو حق تحفظ گرفته است بدین معنا که اگر هر کدام از توصیههای آمده در این بیانیه با باورهای دینی ما مغایرت داشته باشد ملزم به اجرای آن نیستیم.
دانشآشتیانی همچنین درخصوص اجرای سند تحول بنیادین توضیح داد: طرح و اقدام بسیاری از موارد موجود در سند تحول انجام گرفته شده اما با این وجود باید دقت کرد؛ این سند در طی یک یا دو سال به اجرا و منصه ظهور نخواهد رسید چراکه همان طور که از عنوان آن پیدا است پای یک تحول بنیادین در میان است.
او ادامه داد: از آنجا که محتوای اصلی سند تحول مبتنی بر مباحث تربیتی است مباحث تربیتی باید بر موضوعات آموزشی غلبه کنند لذا لازم است معلمان با این سند آشنا شده و توانمندی لازم را بدست آورند تا در ادامه مطابق سند شایستگیها را در دانشآموزان رشد دهند.
به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، وزیر آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنیادین را کار دراز مدتی دانست و گفت: مهم آغاز اجرای این سند است که خوشبختانه این مسئله صورت گرفته است چراکه آییننامهها و دستورعملهای مرتبط تصویب و به استانها ابلاغ و محتوای کتب درسی منطبق با سند در یازده پایه تحصیلی تغییر پیدا کرده است.