پول ۳۲ تن آب سنگین را از آمریکا گرفتیم/ تماس توفانی ظریف به بان کی مون
معاون وزیر امور خارجه کشورمان از فروش ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا خبرداد و گفت: در مورد حدود ۴۰ تن آب سنگین نیز با روسیه در حال مذاکره هستیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس عراقچی در بخشی از برنامه گفتوگوی ویژه خبری با موضوع بررسی دستاوردهای برجام و تعاریف مختلف از گروه های تروریستی گفت: یک سال از توافق برجام میگذرد و تقریبا شش ماه از اجرایی شدن آن و در این شش ماهی که از اجرایی شدن برجام میگذرد، دیدگاههای مختلفی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک مقدار گرد و غبارهای سیاسی فروکش کرده، از زوایای مختلف میشود برجام را بررسی کرد، اظهار داشت: یک زاویه اصلی این است که آیا طرفین به تعهدات خود براساس متن برجام پایبند بودهاند یا نه که از این نظر باید گفت هر دو طرف بودهاند. ولی آیا انجام تعهدات آنها اثر عملیاتی خود را داشته و رفع تحریمها اثر خود را گذاشته است؟
رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه با بیان اینکه در بهرهمندی از آثار برجام لزوما طرف مقابل فقط ملاک نیست، تصریح کرد: یک کارهایی را خودمان باید انجام دهیم، یک محدودیتهایی است که بیرون از برجام خودش را تحمیل میکند یکسری محدودیتهایی است که ناشی از تحریمهایی است که هنوز برداشته نشده است. آنها تعهدات خود را انجام دادهاند که اگر نداده بودند، نقض برجام بود و ما میرفتیم و در قالب کمیسیون مشترک پیگیری و برخورد میکردیم.
نگاهم به برجام فراتر از تحریمها است
عراقچی در پاسخ به این سوال که کفه انجام تعهدات کدام یک از طرفین سنگینتر است؟ خاطرنشان کرد: این مسئله بستگی به نوع نگاه به برجام دارد. نگاه من به برجام فراتر از تحریمها است. فکر میکنم به دلایل سیاسی و جناحی برجام و آثار آن محدود به بحثها تحریمها شد.
وی ادامه داد: اهداف این چالش هستهای، به مراتب بزرگتر از برداشته شدن تحریمها بود. حالا باید دید آیا برجام توانسته خواسته اصلی مردم ایران را تأمین کند یا نه؟
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای با اشاره به شعارهای مردم درباره انرژی هستهای ابراز داشت: شعار اصلی مردم در 12 سال گذشته که به خاطر آن ایستادگی کردند و فشارها را تحمل کردند این بود که انرژی هستهای حق مسلم ماست. مردم بر این حق تاکید داشتند و برجام در این امر موفق بوده و این حق را محقق کرده است.
عراقچی با بیان اینکه برنامه هستهای ایران قبل از برجام از دید شورای امنیت یک برنامه ممنوعه بود، یادآور شد: با دستیابی به برجام، برنامه هستهای ایران یک برنامه مورد احترام جامعه بینالملل و شورای امنیت است. شورای امنیتی که حتی میگفت کشتیها و هواپیماهای ایران را بگردید که قطعهای برای برنامه هستهای به ایران وارد نشود و به دنبال تعطیلی فردو و... بود، قطعنامهها را لغو میکند و الان حتی برای ساخت نیروگاه مدرنتر آب سنگین به ایران کمک میکنند.
دومین گزارش اجرای برجام را فردا به مجلس میدهیم
وی از ارائه دومین گزارش اجرای برجام به مجلس در روز سهشنبه خبر داد و بیان کرد: در این گزارش ریز همکاریهای بینالمللی هستهای که تاکنون صورت گرفته را میآوریم. از این نظر کفه ترازو کاملا به نفع مردم ایران است. آنها هستند که قطعنامههای خود را لغو کردهاند و ما حق هستهای خود را تثبیت کردهایم.
برداشتن موانع بر سر راه اقتصاد زمانبر است
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام قرار بود موانع تحریمی را از سر راه اقتصاد ایران بردارد که این موانع برداشته شده است، یادآور شد: واقعیت این است که موانعی دیگری بر سر راه وجود دارد مانند تحریمهای اولیه آمریکا، FATF و قوانین مربوط به پولشویی، زمانبر بودن. ما در این مدت مشتریهای خود در بازار نفت را از دست دادهایم، اما در 6 ماه توانستیم فروش نفت را از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه برسانیم.
عراقچی افزود: باید بپذیریم که خیلی از مسائل زمانبر است، مانند جنگ تحمیلی که بازسازی مناطق جنگ زده ماهها و سالها طول کشید و برخی از مکانها هنوز هم بازسازی نشده است.
مگر در فعالیتهای موشکی خود تغییری دادهایم که تحریمهای مرتبط با موشکی برداشته شود؟
وی درباره وضعیت تحریمهای باقی مانده نیز عنوان کرد: از اول هم قرار نبود تحریمهای غیرهستهای لغو بشود و حتی در سند توافق ژنو هم نوشته شده تحریمهای مرتبط با هستهای. چون ما در مورد هستهای مذاکره میکردیم. مگر ما در فعالیتهای موشکی خود تغییری دادهایم که انتظار داشته باشیم تحریمهای مرتبط با موشکی برداشته شود؟ و یا در خصوص تحریمهای مرتبط با روابط دوجانبه مگر ما در روابط خود با آمریکا و سیاستهای خود تغییری دادهایم که انتظار برداشته شدن تحریمهای یکجانبه را داشته باشیم.
تحریم دلار جزو تحریمهای اولیه آمریکاست
رئیس ستاد پیگیری برجام درباره ممنوعیت معاملات دلاری با ایران هم گفت: تحریم دلار و استفاده از سیستم مالی آمریکا جزو تحریمهای اولیه آمریکا است که از قبل گذاشته بودند. البته در مقطعی این تحریم اولیه را که به خاطر مسائل غیرهستهای گذاشته بودند، تعلیق کردند ولی در سال 2008 که بحث هستهای اوج گرفت، آن تعلیق را دوباره برداشتند.
آمریکا زیربار رفع تحریمهای دلاری نرفت
عراقچی با بیان اینکه اصل قانون تحریم دلار یک تحریم اولیه است، اظهار داشت: برای من جالب است ما که همیشه به دنبال آزاد کردن خودمان از دلار بودیم و سیاست فروش نفت به ارزهای غیر دلار را شروع کردیم، الان شاکی هستیم که چرا از سیستم دلار نمیتوانیم استفاده کنیم. این خواست خود ما بوده است. ما در طول مذاکرات این بحث را مطرح کردیم و آمریکاییها زیر بار نرفتند و قبول نکردند که این تحریم را بردارند.
وی با یادآوری اینکه در طول مذاکرات دوستان بانک مرکزی میگفتند تحریمهای دلار تحریم مهمی است، تصریح کرد: آمریکاییها در مذاکرات قبول نکردند این تحریم را بردارند و استدلالشان این بود که تحریم اولیه است و اگر میخواستیم درباره آن مذاکره کنیم، آنها توقع داشتند امتیازهای دیگری در جاهای دیگری بدهیم که خط قرمز ما بود و به این دلیل که اقتصاد ما مایل بوده همیشه خود را از دلار جدا کند و به دلیل مهمتری که عرض میکنم خودمان طالب نبودیم از سیستم دلار استفاده کنیم.
آخرین وضعیت شکایتهای امریکا از ایرن و ایران از امریکا
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: دادگاههای آمریکا احکامی را علیه ایران به خاطر مشارکت در تروریسم، حقوق بشر و... مطرح کردند. حدود 90 میلیارد دلار دادگاههای آمریکا علیه ایران احکام قضایی صادر کردند و متقابلا دادگاههای ما علیه دولت آمریکا احکام قضایی صادر کردند که تا الان حدود 50 میلیارد دلار شده که شکایتهای جدیدی در راه است که فکر میکنم تا بالای 100 میلیارد دلار به احکام قضایی علیه آمریکا برسیم. یعنی اگر هر جایی بتوانند مبالغی متعلق به ایران را در دست بگیرند مصادره میکنند که نمونه اخیر آن 2 میلیارد دلار بود.
مدیریت منافع ارزیمان به دست بانک مرکزی است
عراقچی در پاسخ به این سوال که چقدر از معاملات ما به دلار است و چه مقدار به ارزهای دیگر؟ خاطرنشان کرد: ما مبالغ زیادی را به عنوان ارزها و پولهای متعلق به ایران در کشورهای مختلف داریم، مبالغی که در اثر تحریمها مسدود شد و الان آزاد شده است و هماینک مدیریت منابع ارزی ما در دست بانک مرکزی به طور کامل وجود دارد.
تخصیص ارز به متقاضیان به روز رسیده است
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم مبادلات دلاری انجام بدهیم اما مبادلات با دیگر ارزها صورت میگیرد و بانک مرکزی الان در مدیریت منابع ارزی خود در خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد. در حال حاضر تخصیص ارز به متقاضیان ارز توسط بانک مرکزی به روز رسیده در حالی که قبل از برجام تا 4 ماه در نوبت بودند. اگر یک وارد کننده به بانک مرکزی برود و درخواست و اسناد مثبت بدهد و معادل ریالی ارز را به بانک مرکزی واریز کند، بانک مرکزی در همان روز ارز را به حسابش وارد میکند، اما قبل از برجام این کار 4 ماه طول میکشید. الان بیش از 10 بانک منابع یورویی ما را جابهجا میکنند.
آخرین وضعیت وصول مطالبات ایران از هند، عمان و یونان و...
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم دسترسی به منابع پولی در خارج از کشور نیز ابراز داشت: منابع ارزی الان قابل مدیریت است و پولهای مسدود شده ما همه آزاد شده و تخصیص ارز به روز شده است.
عراقچی با اشاره به برخی بدهکاریهای ایران از کشورهای دیگر یادآور شد: ما مقداری طلبهایی از کشورهای مختلف داریم که مقدار زیادی از آن وصول شده و مقداری هم در دست مذاکره است. این مسئله ربطی به برجام ندارد بلکه به روابط ما با آن کشور بر میگردد.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه مقدار زیادی از این پولها و بدهکاریهای دریافت شده است، بیان کرد: از یک شرکت نفتی اماراتی پنج میلیارد دلار و از شرکت شل دو میلیارد دلار طلبکار بودیم که پرداخت شده و در دست بانک مرکزی است. حدود شش میلیارد یورو از هند بابت فروش نفت طلب داشتیم که قرار شد در پروسه سه ماهه این پول پرداخت شود و در سفر نخستوزیر هند به ایران در این خصوص توافق شد.
عراقچی درباره نحوه پرداخت بدهیهای هند به ایران هم عنوان کرد: قرار ما با هندیها این است که هفتهای 500 میلیون یورو یعنی ماهی دو میلیارد یورو به ایران پرداخت کنند. بر اساس آخرین اطلاعم حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار پرداخت شده و حدود چهار میلیارد یورو مانده است که قرار است طی ماههای آینده پرداخت شود.
وی افزود: حدود 800 میلیون یورو از شرکتهای نفتی یونان طلبکار بودیم که در مذاکرات بانک مرکزی با یونانیها تسویه شد و قرار شد ماهی صد میلیون یورو پرداخت کنند که قسط اول را پرداخت کردهاند و بقیه را هم میدهند. مبالغی در کشورهای دیگر داریم که اجازه دهید اسم نبرم.
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای درباره بدهیهای ایران از عمان هم یادآور شد: در عمان مقدار قابل توجهی ارز داریم که البته کمتر از هندیها است. در دوران تحریم چون نمیتوانستیم به جای دیگری منتقل کنیم، عمان همکاری کرد و ما مقدار زیادی از پول را به آنجا بردیم و از عمان به داخل یا جاهایی که میخواستیم خرج کنیم بردیم و یک مقداری ماند با وضعیت برجام و آزاد شدن پولهای ما.
عراقچی با بیان اینکه دولت عمان در پرداخت این مبلغ مقداری مشکل دارد، گفت: 16 میلیارد دلار ذخایر ارزی عمان است که تقریبا یک سوم آن متعلق به ما است و اگر بخواهد بدهد ممکن است دچار مشکل اقتصادی شود. اینها ربطی به برجام ندارد و ما باید بنشینیم و مانند هند و یونان مذاکره کنیم تا به نحوی این پولها را از کشورهای دوست خود بگیریم که آنها دچار مشکل نشوند.
آمریکا در حفظ تحریمهای اولیه خود جدی است
وی درباره کارشکنیهای برجام در دوره پسابرجام اظهار داشت: آمریکاییها بعد از برجام راه افتادند و در کشورهای مختلف توضیح دادند که برجام چیست و چطور میتوانند با ایران کار کنند، حرف کشورهای مختلف این بود که ما از آمریکاییها پیامهای متناقض میگیریم؛ مثلا میگویند شما تحریمها برداشته شده است، شما میتوانید نفت بخرید، پول واریز کنید اما تحریمهای اولیه همچنان پابرجا است.
معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا در حفظ تحریمهای اولیه خود جدی است، اظهار داشت: این ماهیت آمریکا است. جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا، آمریکا و تا زمانی که مذاکرهای در خصوص رابطه دوجانبه نداریم، این تحریمها سر جایش است.
عراقچی اضافه کرد: وزارت خزانهداری آمریکا میگوید این تحریمها باقی است و مراقب باشید با این تحریمها درگیر نشوید، این تحریمها خارج از برجام است، اما تاثیر خود را میگذارد. ما به آمریکاییها میگوییم که درست است تحریمهای اولیه ربطی به برجام ندارد، ولی شما نباید پیامهایی را به کشورها بدهید که آنها از ارتباط با ایران بترسند. این با روح برجام متناقض است.
* 200 تا 300 فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریمها کماکان ماندهاند
وی با بیان اینکه حدود 200 تا 300 فرد حقیقی و حقوقی در لیست تحریمها باقی ماندهاند، تصریح کرد: آمریکاییها به همه بنگاههای اقتصادی گفتهاند که باید قبل از معامله مطمئن شوید که فردی که با آن معامله میکنید در این لیست نیست و بحث پولشویی و مقابله با منابع مالی تروریسم هم به آن اضافه شده است. باید بانکی که میخواهد پول را منتقل کند مطمئن شود پول از کجا آمده و به کجا و به چه کسی میخواهد منتقل شود.
مسائل مرتبط به عضویت ایران در FATF
رئیس ستاد پیگیری برجام درباره FATF خاطرنشان کرد: FATF گروهی از کشورها هستند که نهادی را تشکیل دادهاند که با پولشویی و حمایت از تروریسم مبارزه کنند، همه کشورهای دنیا به مرور به این قوانین پیوستهاند و برای جلوگیری از پولشویی از همه کشورها خواستهاند که به قوانین FATF پایبند باشند. حدود چند سال پیش دولت ایران هم تصمیم گرفت، قوانین مربوطه را تصویب کند. قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم در دولت قبل به مجلس ارائه و قبل از دولت جدید قانون مبارزه با پولشویی تصویب شد و قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم هم دو سه بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد کرد تا بالاخره اسفند سال گذشته توسط شورای نگهبان تایید و توسط مجلس تصویب شد.
عراقچی با بیان اینکه از نظر FATF ایران و کره شمالی در ته لیست سیاه به عنوان کشورهای غیرهمکار آمده بودند و به همه کشورها گفته شده بود با این دو کشور نمیتوانید همکاری کنید، ابراز داشت: بر این اساس که بانکهای خارجی حق همکاری با ما را نداشتند و ربطی به تحریمهای هستهای و غیرهستهای هم نداشتند اما FATF در آخرین جلسه خود ما را از ته لیست یک پله بالاتر آورد و به عنوان کشور غیرهمکار نیست و ما کشور همکار با احتیاط کامل هستیم.
وی درباره تفاوتها و اشتراکات ایران در مسئله تروریسم با دیگر کشورها بیان کرد: در تعریف تروریسم در مورد برخی از گروهها مانند داعش و النصره با غربیها مشترک هستیم. ما در این باره داعیهدار مقابله با این گروهها هستیم ولی در این چارچوب، مجلس قانونی را در خصوص مبارزه با منابع مالی تروریسم تصویب کرده است. این قانون میگوید گروههای تروریستی را شورای عالی امنیت مشخص میکند ولی تبصرهای وجود دارد که ما برخی از گروهها جزو گروههای تروریستی نمیدانیم و آنچه که وزیر اقتصاد FATF بیان کرده و نامهای که به آنها داده، عنوان شده که همکاری با FATF طبق قانون اساسی کشور است.
*حزبالله را قربانی هیچ چیز نمیکنیم
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات با FATF تا 18 ماه دیگر ادامه خواهد داشت که در زمینه گروههای تروریستی و مقابله با آنها به تفاهم برسیم، عنوان کرد: امنیت و منافع ملی خود را قربانی هیچ چیزی نخواهیم کرد. اولویتها و خط و قرمزهای ما مشخص است و ما با کسی تعارف و شوخی نداریم، حزبالله را قربانی هیچ چیز نمیکنیم چه برسد به قوانین FATF که ارزشی در این زمینه ندارد. البته فکر میکنیم میشود مدیریت کرد.
اولویتهای ایران در حمایت از محور مقاومت تغییرناپذیر است
عراقچی با بیان اینکه خیلی از کشورهای دیگر هم سر تعریف تروریسم با FATF مشکل دارند و تنها ما نیستیم، یادآور شد: ما این مسئله را مشکل حادی نمیبینیم. اگر مشکلی هم باشد اولویتهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت از محور مقاومت تغییرناپذیر است. لزوما هر کاری از طریق سیستم بانکی صورت نمیگیرد و ما در سالهای قبل مثلا اگر برای آقای ایکس پولی ارسال میکردیم فکر میکردید به صورت بانکی بوده است. برخی افراد در لیست تحریم شورای امنیت هستند و همه کشورها ملزم به رعایت هستند. ما هیچگاه به این لیستها مقید نبودیم، ولی دلیلی نمیشود که بانکهای خودمان را به دست خودمان گیر بیندازیم. وقتی راههای دیگری هم برای ارسال پول وجود دارد،دلیلی برای این کار وجود ندارد.
جلسه بعدی کمیسیون مشترک 30 تیر در وین تشکیل میشود
وی درباره تشکیل کمیته فنی تولید سوخت در داخل گفت: تشکیل کمیته تولید سوخت در داخل ایران بین ایران و 1+5 است و قدمهای اولیه آن برداشته شده، ولی اولویت فوری ما نبوده است. 2 هفته پیش اولین جلسه کارشناسی آن را در وین داشتیم و قرار شده ترتیبات کاری برای آن نوشته شود و در جلسه بعدی کمیسیون مشترک که 30 تیر ماه است که به وین خواهیم رفت ترتیبات اجرای تصویب و کار آغاز شود.
پول آب سنگین را به امریکا فروختیم
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای درباره ارسال 68 تن آب سنگین به عمان اظهار داشت: این تصمیمی است که سازمان انرژی اتمی گرفته است. ما براساس برجام 130 تن آب سنگین را به عنوان ذخیره باید نگه داریم. تولید کارخانه آب سنگین به سالی 25 تن رسیده و ذخیره آب سنگین در عمان تصمیم سازمان انرژی اتمی بوده است.
عراقچی با بیان اینکه نیاز راکتور اراک حدود 80 تا 90 تن بود اما ما احتیاطا تا 130 تن در این باره در نظر گرفتهایم، تصریج کرد: ما در داخل کشور این مقدار را الان داریم و بقیه را برای فروش عرضه میکنیم. فکر میکنم برای مذاکرات فروش، مقدار بیشتری را به انبارهای عمان فرستادند.
وی از فروش ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا و گرفتن پول آن خبر داد و خاطرنشان کرد: در مورد حدود 40 تن را با روسیه در حال مذاکره هستیم و کشورهای دیگری آماده خرید هستند که مذاکره با آنها در حال انجام است. سالی 25 تن آب سنگین تولید میشود و ما الان نیاز فوری به آب سنگین نداریم، یکی از مهمترین دستاوردهای برجام این بود که ما الان به عنوان فروشنده آب سنگین از سوی آمریکایی که تولید آب سنگین توسط ایران را قبول نداشت، شناخته میشویم.
اقدام خطرناک امریکاییها در گره زدن مسائل موشکی و هستهای به یکدیگر
معاون وزیر امور خارجه درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز داشت: اینکه ما همیشه باید مراقب باشیم که توطئهای صورت نگیرد، یک اصل پذیرفته شده است. باید همیشه هوشیار باشیم، توطئه دشمنان توهم نیست واقعیت هست. روزی که بوی توطئه به مشام ما نرسد، باید شک کنیم. ما در طول سالیان گذشته در چند موضوع با آمریکا و غربیها سرشاخ بودیم، بحث هستهای، موشکی، حمایت از محور مقاومت و حقوق بشر که همواره این دغدغهها وجود داشته است.
عراقچی با اشاره به مباحث موشکی تصریح کرد: در جریان بحران هستهای کار بسیار خطرناک آمریکاییها گره زدن بحث موشکی و هستهای ایران به یکدیگر بود و در قطعنامه 1929 تحت فصل هفت تصمیم گرفت که ایران نباید فعالیتی در خصوص موشکهای بالستیک انجام دهد. یکی از دستاوردهای ما در برجام و مذاکرات هستهای این بود که با هر مشقتی که بود گره خوردگی موشکی و هستهای را دوباره جدا کردیم و بحث موشکی کاملا از برجام جدا شد.
بحث موشکی در قطعنامه اخیر شورای امنیت زمین تا آسمان فرق کرد
وی با اشاره به آزمایشهای موشکی ایران بعد از دستیابی به برجام خاطرنشان کرد: بعد از تست موشک عماد هم آمریکا و اروپا اعلام کردند که برجام با این آزمایش نقض نشده است، اما درگیری ما در بحث موشکی با غرب کماکان ادامه دارد. بحث موشکی در قطعنامه شورای امنیت زمین تا آسمان فرق کرد و در قطعنامه جدید الزام آور نیست، در صورتی که قبلا تحت فصل هفت و الزامآور بود. آمریکاییها اول گفتند با آزمایش موشک عماد برجام نقض نشده، اما قطعنامه نقض شده، اما بعدا گفتند که با قطعنامه ناسازگار است. در بحث موشکی خیلی آنها را به عقب راندیم. ما باید همیشه توقع داشته باشیم هر جا فرصت کنند در بحث موشکی سعی میکنند بیایند جلو و ما باید آنها را عقب برانیم.
رئیس ستاد پیگیری برجام درباره اظهارات اخیر بان کی مون در بحث موشکی ابراز داشت: از بان کی مون دبیرکل سازمان ملل خواسته شده که درباره قطعنامه 2231 هر شش ماه یک بار گزارشی را به شورای امنیت بدهد و او پیشنویسی را در اختیار اعضای دائم شورای امنیت قرار داده و ما به نوعی به این پیشنویس دسترسی پیدا کردیم که بسیار نامنصفانه و نامتوازن است.
ماجرای تماس تلفنی تند ظریف به بان کی مون
ظریف درباره تماس تلفنی ظریف به دبیرکل سازمان ملل هم بیان کرد: آقای ظریف تلفن بسیار تندی را به بان کی مون در این خصوص زد که روز عید فطر بود. فردای آن روز یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل به سفیر ما در سازمان ملل گفته بود تلفن توفانی.
وی اضافه کرد: آقای ظریف در این تلفن خطاب به بان کی مون گفت که گزارشت باید متوازن باشد. بان کی مون هم در این گزارش گفته است که این تستهای موشکی با روحیه سازنده حاکم بر امضای توافق هستهای ناسازگار است.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما با ایشان برخورد کردیم، عنوان کرد: امیدواریم بان کی مون گزارش خود را تصحیح کند و گزارشی متوازن بدهد. بان کی مون و دبیرخانه سازمان ملل نقشی در برجام نداشته و حق ندارد با گزارشهای یکطرفه خود به اجرای برجام صدمه بزند. به اعتقاد ما فشار آمریکاییها و اروپاییها بر او موثر بوده است.
عراقچی تاکید کرد: برنامه موشکی ما نقض قطعنامه نیست و به شدت با هر حرکتی که بخواهد برای برنامه موشکی ما چالش سیاسی، حقوقی و فنی ایجاد کند، مقابله میکنیم.
آخرین رسیدگی به قانون محدودیت صدور ویزای امریکا
وی درباره قانون محدودیت صدور ویزای آمریکا گفت: نگرانی اصلی ما در خصوص قانون ویزا این بود که کسانی که به دنبال همکاری اقتصادی با ایران هستند به دلیل این قانون، از سفر به ایران منصرف بشوند و در لغو تحریمها ایجاد مشکل کند که دولت آمریکا این قسمت را اصلاح کرد. یعنی اگر کسی برای همکاری اقتصادی به ایران بیاید مشمول این قانون نمیشود. دو قسمت مهم دیگر این قانون افرادی هستند که برای فعالیت علمی به ایران میآیند و قسمتی هم گردشگران که ما هنوز به دنبال این هستیم که دولت آمریکا این را نیز اصلاح کند. قسمت مربوط به برجام را آمریکاییها برطرف کردند که میشد آن را تلقی به نقض کرد. ما هم آمار دقیقی نداریم که چه تعداد از دانشمندان به دلیل این قانون از سفر به ایران منصرف شدهاند.
با برجام دشمنی آمریکا با ایران به پایان نرسیده است
رئیس ستاد پیگیری برجام یادآور شد: باید فرض را بر این بگذاریم که کماکان با دشمنی طرف هستیم که از هر فرصتی استفاده میکند و تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا، آمریکا این شیطنتها، بدجنسیها وجود دارد و آمریکا از هر فرصتی برای دشمنی استفاده میکند و با برجام دشمنی آمریکا با ایران به پایان نرسیده است.
آخرین وضعیت کانال خرید در برجام
عراقچی درباره کانال خرید چند منظوره اظهار داشت: کانال خرید، یکی از ارکان جدی برجام است و همه تجهیزات دارای کارکرد دو منظوره قبل از برجام خریدش ممنوع بود و بعد از برجام ممنوعیت رفع شد ولی باید از این کانال خرید بگذرد.
وی افزود: آییننامهها و فرمهای مربوط به این کانال خرید نوشته شده و بعد از تایید دولت ایران این خریدها به کانال خرید میرود و طبق آخرین آمار تا الان دو مورد گواهی بهرهبرداری صادر شده و درخواستها برای خرید آغاز شده است و چرخه اداری آن کامل شده است.
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده درباره بدعهدیهای آمریکا تصریح کرد: به طور مرتب در جریان کمیسیون مشترک، جلسات کارشناسی و ملاقاتهایی که بین ظریف و کری و در جریان تماسها و ایمیلها و در جریان ملاقاتهایی که سفرای ما در پایتختهای اروپایی و سازمان ملل انجام میدهند، به طور مرتب پیگیری میکنیم تا آمریکاییها به وظایف خود عمل کنند.
عراقچی اضافه کرد: مشکل ما با آمریکا این است که تعهدات برجامی را انجام دادهاند، اما محدودیتهای غیر برجامی و فضاسازیهایی وجود دارد که تاثیر میگذارد و آمریکاییها کارهایی که باید انجام دهند برای جلوگیری از این تاثیرات انجام ندادهاند.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام درباره الزامات 9 گانه مقام معظم رهبری برای اجرای برجام خاطرنشان کرد: الزامات رهبری دو دسته بودند، دستهای که باید اجرا میشدند تا برجام اجرایی شود که آنها همه انجام شده وگرنه برجام به مرحله اجرایی شدن نمیرسید.
عراقچی با بیان اینکه یکی از الزامات ایشان این است که هر تحریم جدید از سوی آمریکا اعمال شود ولو غیرهستهای باشد از نظر ما نقض برجام است، ابراز داشت: مواردی اگر باشد ما به عنوان وزارت امور خارجه به هیات نظارت بر برجام گزارش میدهیم. این هیات تصمیم میگیرد که نقض هست یا نه و آیا نقض فاحش است یا نه. ما به عنوان وزارت امور خارجه و ستاد نظارت بر برجام ما دقیقا رصد میکنیم و گزارش میدهیم.
وی با بیان اینکه تصمیمگیری با هیات نظارت است، بیان کرد: در طول شش ماه گذشته تنها موردی داشتیم که بعد از تست موشکی ما آمریکا چند نفری را به لیست تحریمها اضافه کردند و این بحث همواره وجود داشته که آیا اضافه کردن اسامی به لیست آیا تحریم جدید است یا باید موضوع جدیدی باشد.
عضو ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای درباره راکتور اراک عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرموده بودند شروع عملیات در اراک، خارج کردن مخزن، بعد از قرارداد قطعی و مطمئن باید صورت گیرد که مشخص نکرده بودند قرارداد قطعی با چه کسی. ما در خدمت ایشان گزارش کردیم که اگر قرارداد قطعی وجود داشته باشد، باید با یک شرکت داخلی باشد چون شرکت خارجی ممکن است قراردادش را لغو کند. آقای صالحی در آن زمان اطمینان دادند سازمان انرژی اتمی و شرکتهای تابعه این تکنولوژی و توانایی را دارند که اراک را بدون کمک و همکاری غربیها بسازند و آن قرارداد با آن شرکت ایرانی بسته شد.