برای نخستین بار از معماری جاده در آزادراه تهران-شمال استفاده میشود
وزیر راه با بیان اینکه تا یک ماه دیگر نتیجه مناقصه مسیرغرب تونل البرز اعلام میشود، گفت: از بنیاد مستضعفان میخواهیم که یک سال پس از افتتاح، قطعه یک تونل البرز را تحویل دهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه این کارگاه از بزرگترین کارگاههای سازندگی کشور است، گفت: ساخت این حجم از دیوارهای حایل از ساخت چندین سد هم بیشتر است.
او با اشاره به میزان پل و تونلهایی که در آزادراه تهران شمال در حال ساخت است، گفت: تلاش این است که قرارداد خود با شیلیها را به کمینه خود برسانیم و بستری برای حضور بیشتر پیمانکاران ایرانی ایجاد کنیم.
وزیر راه ادامه داد: از تمامی ظرفیت قالب سازی کشور برای ایجاد قالب تونلها استفاده کردهایم و کار بتنی فوقالعادهای در حال انجام است.
وی با اشاره به ساخت تونلی در قطعه یک آزادراه تهران شمال به طول سه هزار متر گفت: مهمترین مساله در ساخت این تونل این است که در برابر آتش مقاوم باشد و اگر آتشسوزی اتفاق افتاد بتوان در همان نقطه آتش را کنترل کرد.
آخوندی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور از رویه بتنی در جادهها استفاده میشود، گفت: قرار بر این است که کف جاده آزادراه تهران شمال با رویه بتنی ساخته شود که تابآوری بیشتری در گرما و سرما دارد و این کار جدیدی در ایران است.
او با اشاره به طراحی و معماری جاده آزادراه تهران شمال اظهار داشت: جاده آزادراه تهران-شمال یکی از زیباترین مناطق ایران است و برای اولین بار از معماری جاده برای این مسیر استفاده میکنیم.
آخوندی افزود: در قطعه دو تونل چهارهزار و ۸۹۰ متری داریم که برای اینکه چشم رانندگان خسته نشود و برای افزایش ایمنی از معماری خاصی استفاده خواهیم کرد.
وزیر راه با اشاره به تامین مالی این پروژه گفت: خوشبختانه دولت به تعهدات خود در بحثهای مالی پایبند است و بنیاد مستضعفان به عنوان شریک وزارت راه به خوبی به تعهدات خود عمل کرده است و این باعث فعالیت هر چه بیشتر پیمانکاران شده است.
آخوندی با اشاره به رقابتی بودن شرایط ورود پیمانکاران به پروژه اظهار داشت: تمام پیمانکاران از طریق مناقصه و رقابت وارد پروژه شدهاند و حتی شرکتهای بنیاد مستضعفان هم در مناقصه حضور داشتند و از هفت پیمانکار حاضر در این قطعه تنها یک پیمانکار وابسته به بنیاد مستضعفان است.
آخوندی با بیان اینه قطعه یک آزادراه تهران شمال بهار ۹۶ زیر بار ترافیک میرود، گفت: قطعه دو ۲۳ کیلومتر است که ۹ کیلومتر از آن تونل بوده و بزرگترین گلوگاه قطعه دو ساخت تونلهاست که تونل البرز با طول بیش از چهار هزار متر بزرگترین تونل در کشور است. چهار هزار کیلومتر از بخش شرقی تونل البرز ساخته شده است و مسیر غرب این تونل هم به صورت تمام جبهه ساخته میشود.
آخوندی ادامه داد: مناقصه ساخت مسیر غرب تونل البرز با حضور شرکتهای داخلی و خارجی انجام شده و تا یک ماه دیگر نتیجه آن اعلام میوشد.تقاضای ما این است که یک سال پس از افتتاح قطعه یک آزادراه تهران شمال تونل البرز قطعه دو به افتتاح برسد.