جلوی جانبداریهای جناحی در انتخابات گرفته شد/ منتظر حل مسئله انتخابات اصفهان هستیم
وزیر کشور گفت: بمنظورحذف هرگونه شائبه جانبداریِ جناحی و حزبی در جریان برگزاری انتخابات، نظامهای نظارتی و کنترلی مؤثری برای اطمینان از حفظ بیطرفی مجریان تدارک دیده شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم افتتاحیه مجلس دهم به بیان گزارشی از چگونگی برگزاری انتخابات پرداخت و با تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: یاد امام راحل و شهدای گرانقدر را گرامی میدارم و مایلم از رهبر معظم انقلاب که راهنمای مسیر بودند، تشکر کنم. همچنین از آقای روحانی رییس جمهور تشکر کنم که همواره از ما حمایت کردند.
متن کامل این گزارش به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سپاس و درود بیکران،خداوند باریتعالی را، که توفیقِ خدمت گزاری به ملت شریف، آگاه و ولایت مدارِ ایرانِ اسلامی را نصیبمان کرد و با هدایت وکرامتِ خود،توفیقِ اَدایِ امانتِ سنگینِ برگزاریِ انتخابات را، با شروع دوره دهم مجلس شورای اسلامی برما ارزانی داشت.
با نکوداشتِ یاد و خاطره معمارِ فقیدِ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، مایلم تشکرِ عمیقِ خود را از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که با رهنمودها و ارشادهای حکیمانه و مدبّرانه خویش، راهگشای مسیرمان شدند و نیز از ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی که با توصیههای ارزشمندشان در فراهم ساختن بستر مناسب برای برگزاری انتخابات، از هیچ کوششی دریغ نکردند، ابراز کنم.
همانگونه که مستحضرید؛ انتخابات در ایران برگرفته از قانون اساسی است. اصل ششم قانون اساسی، اداره امور کشور را تنها از طریق اتکای به آرای عمومی ممکن میداند و اصل هفتم نیز، مجلس شورای اسلامی را از ارکان تصمیمگیری و اداره امور کشور دانسته است. صلاحیت قانونگذاری، اختیارات نظارتی و قابلیت پاسخ خواهی، دلالت برنقش کلیدی، جایگاهِ محوری و آیندهسازِ مجلس شورای اسلامی دارد.
تأکیدهای مهمی که در قانون اساسی بر ضرورت تشکیل مجلس،چگونگی انتخاب نمایندگان، و وظایف واختیارات مجلس شده است، حاوی الزاماتی است که مطابق آن، برگزارکنندگان و تمهیدکنندگان انتخابات، میباید تمام پیشبینیها و مقدمات لازم را به منظور تشکیل مجلسی شایسته و منتخبِ واقعیِ مردم، فراهم و تدارک کنند.
وزارت کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، در طراحیِ مسیرِ حرکت، برای تمهیدِ مقدمات و روند اجرای انتخابات، محکماتِ شرعی، قانونی و اخلاقی را مبنای کارخود قرار داده و با اذعان به مسئولیتِ ملیِ مجموعه عواملِ دستاندرکارِ در دولت، حاکمیت و عرصههای سیاسی و اجتماعی، حرکت خود را بر مبنایِ اصولِ راهبردیِ مشخص دنبال کرد و با عنایت به اصول قانون اساسی، توصیههای امام راحل رحمتالله علیه، رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری، چارچوبهای ابلاغی ریاست محترم جمهوری و سیاست های مصوب دولت، برگزاری انتخابات را برپایه چند اصل مهم «مشارکت حداکثری» ،«رعایت حق الناس»، «بیطرفی کامل»، «قانون محوری» و «استقرار امنیت کامل وآرامش عمومی» استوار ساخت.
با درک این مهم که انتخابات عرصه ظهور و تجلّی حاکمیت مردمی و ملیِ نظام محسوب و در واقع نمایانگر اراده مردم در اِعمال حاکمیت است، تمامی تلاشها در راستایِ صیانت از یکایکِ آرای مردم عزیز مصروف شد.
برهمین اساس:
ضمن تاکید برحفظِ بی طرفیِ کاملِ توسط مجریان، بهمنظورحذف هرگونه شائبه جانبداریِ جناحی و حزبی در جریان برگزاری انتخابات، نظامهای نظارتی و کنترلی مؤثری برای اطمینان از حفظ بیطرفی مجریان تدارک دیده شد، بهگونهای که ملت فهیم و هوشیار، با اطمینان کامل به این روند، مشارکتی مثالزدنی را درتعیین سرنوشت خود رقم زدند.
بیشک برگزاری انتخابات، در ترازِ شاخص هایِ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، جز با تأییدهای فوق و همکاریِ صمیمانه دستگاهها و نهادهای مسئول امکانپذیر نبود.
اینک که در این مقطع زمانی حساس، به حَسَبِ وظیفه و بعنوان وزیرکشور و در اجرای قانون، مفتخر به حضور در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستم، مایلم خلاصهای از مسیر برنامهریزیها، اقدامات و عملکرد وزارت کشور و دیگر سازمانها و نهادهایِ مسئولِ در برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که به صورت همزمان، با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار و بهعنوان برگ زرین دیگری بر دفتر پرافتخار و ارزشمند این نظام الهی– مردمی محسوب میشود، در سه بخش کوتاه، به محضر ملت شریف ایران و شما حضار گرامی تقدیم کنم.
بخش اول : مقدمات برگزاری انتخابات:
۱- تشکیل ستاد انتخابات کشور به ریاست معاون سیاسی و کمیتههای شش گانه آن با مسئولیت معاونان وزارت کشور در تاریخ دوم اردیبهشت ۹۴ و به فاصله ۱۰ ماه قبل از برگزاری انتخابات و همچنین ایجاد ستادهای متناظر استانی، که در این مدت با بهره گیری از اختیارات قانونی، ابلاغ مصوبات راهبردی و پیگیریهای مستمر برای اجرای آنها، زمینه برگزاری انتخاباتی باشکوه را فراهم کرد.
لازم به ذکراست درطول این مدت تعداد (۴۰) جلسه ستاد مرکزی و بیش از (۲۰۰۰) جلسه ستادهای متناظر در استانها برگزار شد.
۲- به منظور ارتقای دانش و مهارتهایِ انتخاباتیِ مجریان و دستاندرکارانِ برگزاری انتخابات در سراسر کشور، طرح جامع آموزش مجریان انتخابات، شامل محورهای متعددی از جمله تهیه و تدوین متون متعدد آموزشی و برگزاری ۲۷ همایش توجیهی در سراسر کشور، آنهم در سطوح مختلفِ مدیریتی و کارشناسی، با حضور رئیس و اعضای ستاد انتخابات کشور و بیش از نهصد و شصت (۹۶۰ ) هزار نفر از دستاندرکارانِ برگزاری انتخابات طراحی و اجرا شد.
در همین راستا برای نخستین بار، به منظور حصول اطمینان از اشراف و تسلط مجریان به قوانین و مقررات، آزمون جامعی از کلیه فرمانداران و بخشداران سراسر کشور بهعمل آمد.
۳- این دوره ازانتخابات؛ به دلیل «همزمانی برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» و «وجود شرایط ویژه رقابتی میان جریان های سیاسی و هواداران آنها»، ازحساسیت بالایی برخوردار بوده و گروهکهایِ معاندِ تروریستی و سرویسهای بیگانه نیز به همین طریق، درصدد انجام اقدامات خرابکارانه و ایجاد ناامنی درکشور بودند.
از حدود شش ماه قبل از برگزاری انتخابات، اطلس امنیت انتخابات تهیه شد و حوزههای انتخابیهای که براساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی، امنیتی و نیز شورای تأمین استانها و شهرستانها، احتمال درگیری و بروز تنش درآنها وجود داشت، مشخص و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شکلگیری یا تشدید تنش و ناامنی اتخاذ و توسط دستگاههایِ عضوِ شورای امنیت کشور و به ویژه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، استانداران و فرمانداران، به مورد اجرا درآمد.
ستاد راهبردی امنیت انتخابات کشور؛ برای اولین بار، با حضور اعضای اصلی شورای امنیت کشور و با مسئولیت معاون امنیتی وانتظامی وزارت کشور تشکیل و با برگزاری جلسات منظم، نسبت به رصد مسائل امنیتی اقدام کرد.
تعداد (۲۵۰) هزارنفر از نیروهای نظامی و انتظامی برای تامین امنیت انتخابات بکارگیری شدند. همچنین تعداد (۴۰) فروند بالگرد، (۴) فروند هواپیما و(۴) فروند شناور نیز، به منظور تسریع در جابجایی صندوق ها اقدامات لازم را انجام داد که حاصل تمام این اقدامات، حفظ آرامش، همراه با نشاط انتخاباتی وپیشگیری کامل از بروز وقایعِ امنیتیِ منجر به تلفات و آسیب های جانی بود که این امر در تمام دورههای قبلی انتخابات بینظیر است.
۴- از آنجا که وزارت کشور، بنا به تصریح ماده ۲۵ قانون انتخابات، علاوه برمسئولیت اجرای قانون، مسئول حسن جریان انتخابات نیز هست، با رویکرد پیشگیری از بروز تخلفات و هرگونه سوء جریان، شبکه هوشمند، فراگیر و منسجم بازرسی انتخابات را راهاندازی کرد.
بر همین اساس برای نخسین بار؛ با بکارگیری بالغ بر (۶۰) هزار نفر از نیروهای متعهد و آگاه، از اقشار مختلف مردم در سطوح بازرس، سربازرس، هیأتهای بازرسی شهرستان و استان، بازرس ویژه و هیأت مرکزی بازرسی انتخابات درتمام شعب اخذ رأی مستقر تعیین شدند.
در این دوره، استفاده از فناوریهای نوین در امر بازرسی، با نگاه بهرهگیری از ظرفیت نظارت مردمی در برگزاری قانونی انتخابات، در قالب سامانه هوشمند بازرسی انتخابات محقق شد.
۵- هماهنگی با شورای محترم نگهبان در خصوص تعیین روز هفتم اسفند ماه ۹۴ برای برگزاری همزمان دو انتخابات و نیز تاریخ دهم اردیبهشت ماه ۹۵، برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بعنوان یکی از هماهنگیهای بین بخشی محسوب میشود.
۶- از مجموع (۲۵) فرآیند اجرائی انتخابات، (۲۳) فرآیند، ازجمله ثبت نامِ رای دهندگان، احراز هویت، ارسال فرمها و رسیدگی به شکایات، در سراسر کشور بصورت رایانهای صورت گرفت.
۷- اقدامات و پیشبینیهای لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانهای و کاملا مکانیزه، برای اخذ و شمارش آراء در (۳۰) درصد از شعب اخذ رای کل کشور صورت گرفته بود، که البته بهدلیل عدم موافقت شورای نگهبان، به نتیجه نرسید.
۸- هماهنگی و تعامل حداکثری و مطلوب با اصحاب رسانه، خصوصا رسانه ملی، به منظور انعکاس اخبار انتخاباتی و نیز تنویر افکار عمومی، در ردیف اقدامات مهم وزارت کشور در این زمینه بوده است.
۹- تهیه به موقع تعرفههای اخذ رای انتخابات، با لحاظ (۱۴) شاخص حفاظتی و امنیتی، اختصاص کُد ویژهای برای هریک از استانها و همچنین تامین و توزیع کلیه اقلام و ملزومات برگزاری انتخابات درسطح استانها و شهرستانها، با لحاظِ ویژگیهایِ امنیتیِ موردِ انتظار در جریان طراحی و چاپ، در زُمره مهمترین اقدامات ستاد انتخابات کشور بوده است.
۱۰- حسب تاکید ریاست محترم جمهوری، با برنامهریزیِ لازمِ ستاد انتخابات کشور و پس از تائید شورای محترم نگهبان، صندوقهای اخذ آراء بصورت شفاف تولید و در انتخابات مورد استفاده قرارگرفت.
۱۱- برگزاری دو همایش سراسری برای «استانداران»، «معاونان سیاسی- امنیتی»، «مدیران کل سیاسی و انتخابات» و «فرمانداران کشور»، با حضور ریاست محترم جمهوری، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، دبیر محترم شورای نگهبان و دیگر مسئولان تراز اول کشور و در راس همه «دیدار مجریان و ناظران انتخابات با مقام معظم رهبری و بهرهگیری از منویات و توصیههای معظمله»، از دیگر برنامههایِ مهم وزارت کشور، برای برگزاری هرچه مناسبتر انتخابات بود.
بخش دوم : روند برگزاری انتخابات:
مطابق برنامه زمانبندی، از تاریخ بیست و هشت آذرماه ۹۴ ، عملیات ثبت نام از داوطلبان شروع شد و در ۲۰۷ حوزه انتخابیه اصلی، ستاد وزارت کشور و نمایندگی های سیاسی خارج ازکشور، به مدت یک هفته انجام گرفت که ۱۲ هزار و ۷۲ نفر شامل: ۱۰ هزار و ۶۳۷ نفر مرد و هزار و ۴۳۵ نفر زن ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته ۱۱۰ درصد افزایش داشت.
همزمان با آن، هیاتهای اجرایی در حوزههای انتخابیه، با حضور ۱۵ هزار و ۵۴۶ نفر از اقشار مختلف مردم تشکیل و در این بین، با دریافت ۳۳ هزار و ۹۲۶ پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه، از مجموع ۱۲ هزار و۷۲ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تعداد ۱۰ هزار و ۹۶۷ نفر تایید و پس از بررسی هیاتهای نظارت و شورای محترم نگهبان، نهایتاً ۵ هزار و ۹۴۴ نفرتائید صلاحیت شده و مردم آگاه و فهیم ایران نیز، در روز ۷/۱۲/۹۴ ، با حضور با شکوه خویش در پای صندوقهای رای درسراسرکشور، حماسهای به یادماندنی را رقم زدند.
البته آنچه که در این بخش قابل ذکر و یادآوری است، تشریک مساعی شورای محترم نگهبان در مسیرِ تجدیدِ نظر و تعیینِ صلاحیتِ حدود ۱۶۰۰ نفر دیگر از داوطلبان در مراحل بعدی و در نتیجه بازگشت آنان به گردونه رقابتهای انتخاباتی بود که پس از ارائه نظرات مشورتی و تحلیلی و اسناد مثبته مرتبط از سوی وزارت کشور و همکاری صمیمانه آن شورای محترم صورت گرفت، که در همین جا لازم میدانم از اعضای محترم شورای نگهبان تقدیر و تشکر کنم.
بخش سوم؛ آمارها:
۱- در مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد ۳۳ میلیون و۹۵۶ هزار و۶۵۱ نفر از واجدان شرایط که معادل ۶۲ درصد کل است، در انتخابات شرکت کردند.
آنچه که در این دوره از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قابل ذکراست، سرعت عواملِ دست اندرکار، در شمارش آراء و اعلام نتیجه نهائی بود.
علیرغم آنکه برای نخستین بار درتاریخ جمهوری اسلامی ایران، دو انتخابات بزرگ، بطور همزمان اجرا شدند و در جریان آن مجموعاً بیش از (۶۷) میلیون رای ماخوذه مورد شمارش قرارگرفت، اما با برنامهریزی دقیق وتلاش قابل تقدیر مسئولان وعوامل ذیربط، نتایج نهائی انتخابات در بسیاری از حوزه های انتخابیه به ویژه در شهر تهران، تا (۳۰)ساعت قبل ازمدت مشابهِ انتخاباتِ گذشته اعلام و منتشر شد.
۲- با توجه به بهرهگیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در این دوره، امکان تحلیل ویژگیهای آماری رأیدهندگان فراهم شده است.
براساس اطلاعات موجود:
- از میان کلیه رأی دهندگان؛ ۴۵ درصد در فاصله سنی بین ۱۸ تا ۳۵ سال، ۳۷ درصد در فاصله سنی بین ۳۶ تا ۵۵ سال و ۱۸ درصد نیز در بازه سنی ۵۵ سال به بالا بودهاند.
- از نظر ترکیب جنسیتی رأیدهندگان نیز، ۴۸ درصد زن و۵۲ درصد مرد بودهاند.
- از کل آراء مأخوذه، تعداد رأی دهندگان در روستاها ۳۱% و در نقاط شهری ۶۹% هستند.
- بیشترین نرخ مراجعه مردم به شعب اخذ رأی، مربوط به بازه زمانی ساعات ۱۷ تا ۱۹ بعد از ظهر روز اخذ رای بوده است.
۳- در مرحله اول انتخابات،۱۵۲ حوزه انتخابیه تعیین تکلیف و ۲۲۱ نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب ۶۸ نفر از ۵۵ حوزه انتخابیه نیز، به مرحله دوم موکول شد.
۴- با هماهنگی شورای محترم نگهبان، مرحله دوم انتخابات درتاریخ ۱۰/۲/۹۵، در سطح ۲۱ استان و ۵۵ حوزه انتخابیه و ۱۵ هزار و ۱۵۸ شعبه اخذ رای ، برای انتخاب ۶۸ نفر از میان ۱۳۶ نامزد راه یافته به مرحله دوم برگزار شد.
۵- در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد ۵ میلیون و۹۰۱ هزار و ۲۹۷ نفر از واجدان شرایط، در انتخابات شرکت و آراء خود را به داخل صندوقهای رای انداختند که سبب ثبت مشارکت ۴۸/۳۳ درصدی در انتخابات شد.
۶- از مجموع ۲۸۸ نفر منتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۲۷۱ نفر مرد و۱۷ نفر نیز زن هستند.
- مضافاً آنکه درخصوص منتخبِ سوم مردم اصفهان نیز، مطابق آنچه که شورای محترم نگهبان اعلام کرده است، ابطال انتخابات نسبت به یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشور از قانون، در این خصوص اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح و مجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده است که کماکان منتظرحل و فصل قانونی موضوع هستیم.
۷- در بین منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی،۷۳ نفر در ترکیب سنی ۳۰ تا ۴۵ سال ، ۱۸۷ نفر در ترکیب سنی ۴۵ تا ۶۰ سال و ۲۸ نفر در ترکیب سنی ۶۵ سال به بالا هستند. متوسط سن منتخبان مجلس نهم ۴۸ سال بوده و در مجلس دهم این عدد به ۵۰ سال افزایش یافته است.
۸- تعداد (۱۱۱) نفر از منتخبان دارای مدرک تحصیلی دکتری، (۱۴۵) نفر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و(۳۲) نفر نیز دارای مدارک معادل کارشناسی ارشد و تحصیلات حوزوی هستند.
۹- تعداد (۱۱۱) نفر از منتخبان این دوره از نمایندگان ادوار گذشته و (۱۷۷) نفر نیز برای اولین بار به افتخار خدمتگزاری در مجلس شورای اسلامی نائل آمدهاند.
۱۰- لازم به ذکر است که در این انتخابات، فقط یک حوزه انتخابیه (بندر لنگه، بستک و پارسیان) باطل شده است. این درحالی است که در ۹ دوره گذشته و در هر دوره، به طور میانگین، انتخابات در (۱۲) حوزه انتخابیه ابطال شده است.
ضمناً منتخب حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، جناب آقای حسینزاده نیز درجریان سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم کردند که علّو درجات ایشان را از درگاه خداوند مسئلت داریم.
البته ذکر این نکته ضروری و انکارناپذیر است که؛ مجموعه قوانین و مقررات فعلیِ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، پاسخگوی نیازهای مجریان، ناظران ومردم شریف ایران نبوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است.
برهمین اساس؛ وزارت کشور در جریان روند برگزاری انتخابات اخیر، نسبت به احصاء و تعیین مجموعه اشکالات، نواقص، ابهامات وخلاءهای موجود در فرآیند تدارک و تمهید برگزاری انتخابات ازجمله: «ثبت نام ازداوطلبان»، «تعیین واحراز صلاحیتها»، «تشکیل وحدود وظایف و اختیارات هیاتهای اجرائی و نظارت و نحوه انجام تکالیف قانونی از سوی هیات های موصوف»، «شرایط تبلیغاتی وچگونگی تامین و هزینهکرد منابع تبلیغاتی و انتخاباتی»، «نحوه برگزاری انتخابات»، «روند اخذ رای»، «شماش آرا»، «اعلام نهائی نتایج»، «بررسی شکایات واعتراضات» و دیگر موارد، اقدام و امیدواریم که در تعاملی سازنده بین دولت یازدهم و مجلس دهم، پس از تصویب وابلاغ سیاست های کلی انتخابات، شاهد تدوین وتصویب قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم. انشاءالله
در پایان وظیفه خود میدانم؛ از شورای نگهبان، هیأتهای نظارت، هیأت های اجرایی، ستادهای انتخابات استانداریها وحوزه های انتخابیه سراسرکشور، کلیه عوامل و دستاندرکاران برگزاری انتخابات در سطح شعب اخذ رأی، اعضای ستاد انتخابات کشور، نیروهای انتظامی و نظامی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسرکشور، بازرسان وزارت کشور و نیز از اصحاب رسانه و خصوصاً رسانه ملی و بویژه ملت شهید پرور ایران اسلامی تقدیر و تشکر نمایم وامیدوارم که؛
شما نمایندگانِ محترمِ دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پرتو لطف و عنایات اللهی، با همکاری وتعامل جدّی و سازنده با سایر قوا، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحقق آرمانها، مطالبات و خواست ملت عزیز ایران که صاحبان و حافظان اصلی انقلاب هستند، گام بردارید و پشتوانهای محکم برای حفظ، صیانت و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که میراث گرانبهایِ امامِ راحل وشهدای گرانقدر میهن عزیزمان محسوب میشود، باشید.
از عنایت و توجه تان سپاسگزارم و همه ی شما عزیزان را به خداوند متعال میسپارم.