عدهای مترصدند که با مواجه شدن با هر کُندی در اجرای برجام، اجرای آن را با شکست روبرو کنیم
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در نوشته ای کوتاه در کانال تلگرامی اش نسبت به تحریف سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) واکنش نشان داد
به گزارش ایلنا، متن یادداشت بعیدینژاد به این شرح است:
متاسفانه فردی بینام و نشان از جلسهٔ خصوصی و صمیمانه دیشب میان بنده با دانشجویان عزیز دانشگاه امام صادق (ع) که بیش از سه ساعت طول کشید با بیاخلاقی کامل مبادرت به طرح مطالب و نقل و قولهای نادرست و کاملا جهت دار نموده و جالب است که از مبدأ «استانبول»!! اقدام به توییت کردن آن برای ایجاد التهاب کرده است. بنده مطمئن هستم که این اقدام غیر اخلاقی هیچ نسبتی با دانشجویان شرکت کننده در جلسه که تلاشی بلیغ برای رفع ابهامات خود داشتند، ندارد. برای جلوگیری از انتشار و تحلیلهای نادرست بعدی به نظرم رسید که روایت درست مطالب ارائه شده را خدمت عزیزان تقدیم کنم:
١- در خصوص وارد شدن به یک مذاکرات دو جانبه یا مذاکرات بین المللی ابتدا هر کشوری با توجه به منافع خود تصمیم به مشارکت و یا عدم مشارکت در چنین مذاکراتی میکند. بعد از عبور از این مرحله از تصمیم گیری، در صورت تصمیم به شرکت در مذاکرات، یکی از آفتهای مهم مذاکرات، پیش داوری نسبت به سرانجام مذاکرات است. این پیش داوری دوحالت دارد یا آنکه مذاکره کنندگان قصد آن داشته باشند که فقط به صورت صوری در مذاکرات شرکت کنند ولی اعتقادی به موفقیت مذاکرات نداشته باشند و در واقع بدنبال شکست مذاکرات باشند، یا آنکه پیش داوری آنها بر عکس، ورود به مذاکرات با هدف موفقیت صد در صد مذاکرات و حصول توافق فارغ از محتوای توافق حاصل از مذاکرات باشد. هر دوی این رهیافتها غلط میباشد. رهیافت صحیح آنست که وقتی کشور تصمیم به ورود به مذاکره گرفت، مذاکره کنندگان تمامی تلاش خود را معطوف به پیشبرد منافع کشور نمایند. کشور نیز طبیعی است که نتیجه را تابع محتوای توافق نهایی که نتیجه مذاکرات است بداند.
اگر محتوای توافق منطبق با منافع ملی نبود و طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش خطوط قرمز نظام نبودند مذاکرات با شکست و اگر بر عکس طرفهای مذاکرات حاضر به پذیرش اصول و خطوط قرمز کشور بودند، مذاکرات میتواند موفق باشد. در مذاکرات هستهای این مراحل با همین رهیافت صحیح طی گردید.
بعد از تصمیم نسبت به ورود به مذاکرات توسط نهادهای عالی تصمیم گیری در کشور، تمام این دو سال و نیم صرف این گردید که ببینیم آیا میتوانیم به توافق برسیم یا نه و برای اینکار باید طرفهای مقابل خطوط قرمز نظام ما را میپذیرفتند. ما تا روزهای آخر هم واقعا نمیدانستیم که آیا مذاکرات موفق خواهد شد یا نه، چون ملاک برای ما حفظ اصول نظام بود. هیچ اعتقاد و یا دستورالعمل سیاسی نداشتیم که مذاکرات به هر قیمتی باید موفق باشد. آقای دکتر روحانی خود بیش از همه بر این امر تاکیدداشتند و هیچگاه به کمتر از حفظ حقوق کشور رضایت نمیدادند.
امروز در مرحله پسابرجام هم همین شرایط صادق است. عدهای مترصد هستند که با مواجه شدن با هر کُندی در اجرای برجام ما اجرای برجام را با شکست روبرو کنیم و ممکن است عدهای هم باشند که بخواهند اجرای برجام تحت هر شرایطی حتی با نقض تعهدات طرف مقابل و به هر قیمتی ادامه یابد. این رهیافت نیز نادرست است. ما رفتار طرفهای مقابل خود را کاملا رصد میکنیم و در صورت نقض عهد از سوی آنها بیشک اقدام متقابل را اتخاذ خواهیم نمود.
٢- برای تشخیص موارد نقض عهد طرفهای مقابل ساز و کاری در کشور پیش بینی شده است که همان هیات عالی نظارت بر برجام میباشد. این هیات عالی تمام تحولات را دقیقا رصد میکند و بیشک وقتی با موارد نقض عهد روبرو شد، این نقض عهد از سوی طرفهای مقابل را اغماض نخواهد کرد و عکسالعمل مناسب را نشان خواهد داد.
٣- موضع اساسی ج. ا. ایران در خصوص توسعه برنامه موشکی آنست که این موضوع هیچ ارتباطی با برجام ندارد و این موضع امروز به صراحت از سوی طرفهای مقابل هم به آن اذعان شده است. بر این اساس تحریمهایی که آمریکا در اقدام علیه آزمایشات موشکی کشورمان نسبت به برخی اتباع ایران بعد از آزمایشات موشکی اخیر وضع کرد نیز با وجود آنکه مورد مخالفت صریح کشور ما قرار گرفته است، اما از نظر بنده بعنوان یک کارشناس نقض برجام نیست. البته اگر هیات عالی ناظر بر اجرای برجام مطابق با شروط و اصول بیان شده توسط مقام معظم رهبری این تحریمها را نقض برجام تشخیص دهد، قطعا همه باید اطاعت کنیم و یکپارچه با نقض برجام از سوی طرف دیگر مقابله کنیم. درهمین چارچوب باید توجه نمود که توسعه برنامه موشکی کشوراز اهدافی است که همه ما بعنوان یک هدف ملی از آن دفاع میکنیم اما چگونگی رسانهای کردن و یا رسانهای نکردن و نوع اطلاع رسانی مربوط به انجام آزمایشات موشکی، خود امری تخصصی است که تصمیم آن با مراجع عالی نظامی و امنیتی کشور میباشد. سیاسی کردن اینگونه مسائل به سود منافع کشور نمیباشدو ما باید به تصمیمات نهادهای عالی کشور اعتماد کنیم.
۴- اجرای کامل لغو تحریمها هدف بسیار مهمی است که در برجام بطور کامل تعریف شده است و باید هم کامل به اجرا در آید. ارزیابی ما آنست که تحریمهای مالی و اقتصادی اروپا، و تحریمهای مالی و اقتصادی ثانویه آمریکا همه از روز اجرای برجام لغو شده اند. اما با توجه به برخی مشکلات که در برقراری کامل ارتباطات بانکی میان بانکهای ایرانی و بانکهای بزرگ جریمه شده اروپایی توسط آمریکا وجود دارد، هنوز برخی موانع برای کامل شدن اجرای برجام در صحنه عمل وجود دارد که تلاشها برای رفع آنها وجوددارد. تاکیدات مقام معظم رهبری که لغو تحریمها نباید روی کاغذ باقی بمانند و باید در عمل به اجرا درآیند یک اصل بسیار مهم و محوری و به مثابه دستورالعمل مذاکراتی برای وزارت امور خارجه است که تا تحقق کامل پیگیری خواهد شد. وجود تحریمهای ملی آمریکا نیز برخی کُندیها در اجرای کامل لغو تحریمها درعمل ایجاد کرده است. این البته برای ما که درمذاکرات بودیم قابل پیش بینی بود ولی بسیار روشن بود که ما هیچ برنامهای برای مذاکره جهت لغو تحریمهای ملی آمریکا نداشتیم و این تصمیم درستی بود که نظام گرفت ولی امروز از سوی خیلی ها نادیده انگاشته میشود و انتظار تنش زدایی در روابط ما با آمریکا دارند که نادرست است.