خبرگزاری کار ایران

سعید شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم انتخابات به سود اقتدارگراهاست/ تندروها را به انزوا می‌رانیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تحریم انتخابات به سود جناح اقتدارگرا است، تاکید کرد: ما می‌خواهیم که مردم از تمامی حق‌رای‌شان استفاده کنند و به تمامی 46 نفر رای بدهند.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به وضعیت کنونی جبهه اصلاحات در صحنه‌ رقابت‌های انتخابات مجلس گفت: به طور روشن جبهه اصلاحات از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود که با توجه به جمیع شرایط و برآوردی که از رفتار دستگاه‌های نظارتی و برخی نهادهای امنیتی دارد مطمئن است که انتخابات در سطحی رقابتی در میان جریان‌های سیاسی نخواهد بود و اینگونه نیست که صددرصد نیروهای تشکیلاتی و مطلوبمان را راهی میدان کنیم.

می‌خواهیم تندرو‌ها در مجلس در انزوا باشند

او با بیان اینکه استراتژی اصلاح‌طلبان در هفته‌های گذشته دستیابی به یک ائتلاف حداکثری میان نیروهای اصلاح‌طلب و نیروهای حامی دولت بود، اظهار داشت: خوشبختانه اصلاح‌طلبان توانستند استراتژیشان را عملی کنند و اینک هدف ما تشکیل یک مجلس حداقلی و با مطالبات حداقلی است و می‌خواهیم تندروهایی که مانع اصلی حرکت دولت آقای روحانی در انجام تعهداتشان به ویژه در عرصه سیاست داخلی هستند. در مجلس منزوی باشند.

لیست اصلاح‌طلبان فرا‌تر از انتظارهاست

این روزنامه‌نگار ادامه داد: فکر می‌کنم آنچه حاصل شده این است که فهرستی با وجود فشار‌ها و محدودیت‌های بسیار به دست آمده است که بسیار فرا‌تر از انتظارات است در حالی‌که ما فکر نمی‌کردیم که به تمام صددرصد خواستمان درباره لیست برسیم.

شریعتی با بیان اینکه ممکن است برخی از نیروهای تحول‌خواه و اصلاح‌طلب لیست کنونی برایشان آن‌چنان مطلوب نباشد، خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که این لیست با محدودیت‌های بسیار و با فشار فراوان به دست آمده و در طول کارزارهای سیاسی گذشته نیز ما چنین ائتلاف فراگیری میان نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل نداشتیم. در انتخابات گذشته با آنکه محدودیت‌ها کمتر بود باز چند لیست منتشر می‌شد و امکان دستیابی به یک لیست واحد وجود نداشت اما حاکمیت عقلانیت سیاسی و تجارب سال‌های گذشته موجب شد به یک لیست واحد برسیم.

تحریم انتخابات به سود جناح اقتدارگراست

او در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند که با توجه به رد صلاحیت‌ها حضور در انتخابات معنایی ندارد آیا تحریم انتخابات موجب ایجاد تغییری در کشور خواهد شد؟ تصریح کرد: تحریم انتخابات قطعا می‌تواند منجر به تغییر شود ولی این تغییر از جنس تغییر صورت گرفته در سال ۸۴ خواهد بود که ما از رئیس جمهوری مانند آقای خاتمی به آقای احمدی‌نژاد رسیدیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در انتخابات سال ۸۴ که آغاز افول همه چیز بود اصلاح‌طلبان از اقتدارگرایان کم‌وزن شکست نخوردند، بلکه شکست اصلاحات از ۲۰ میلیون نفری بود که رای ندادند و فکر می‌کردند که با تحریم‌شان وضعیت بهتر خواهد شد در حالی که این اتفاق رخ نداد.

شریعتی با تاکید براینکه تحریم انتخابات به ضرر مردم و به سود جناح اقتدارگرا خواهد بود، ابراز داشت: در این دوره و با توجه به درک همگانی در کشور من حتی در فضای مباحثه‌ای خارج از کشور قدرت استدلالی برای جناح تحریم‌کننده انتخابات مشاهده نمی‌کنم و می‌بینم که آن‌ها آن اثرگذاری پیشین را ندارند.

می‌خواهیم مردم به ۴۶ نفر (سی نامزد مجلس شورا + شانزده نامزد مجلس خبرگان) رای بدهند

او تاکید کرد: هم‌اینک بحث مطرح میان نیروهای فعال که درصدد کنش‌گری در عرصه سیاسی هستند دیگر بحث مشارکت یا عدم مشارکت و رای دادن یا رای ندادن نیست بلکه اینک مسئله اصلی رای دادن افراد به همه لیست ۴۶ نفره و استفاده آن‌ها از تمامی حقشان برای رای دادن است و ما می‌خواهیم که مردم از تمامی حق‌رایشان استفاده کنند و به تمامی ۴۶ نفر رای بدهند.

شریعتی در خصوص پیش‌بینی آرایش مجلس بعدی بیان کرد: فکر می‌کنم مجلس آینده از سه فراکسیون تشکیل شود و هیچ جریانی نتواند به تنهایی اکثریت مجلس را در اختیار بگیرد. اولین فراکسیون راست میانه حامی دولت با لیدری آقای لاریجانی است، دومین فراکسیون اصلاح طلبان با لیدری آقای دکتر عارف است و سومین فراکسیون هم یک اقلیت تندرو و مخالف دولت خواهد بود.

شریعتی با بیان اینکه در مجلس آینده باید شاهد همکاری دو فراکسیون راست میانه و اصلاح‌طلبان در همراهی دولت باشیم، عنوان کرد: این همراهی در صحنه‌هایی مانند عملیاتی کردن برجام، اصلاح برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه نمود جدی خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مجلس دهم به جای تدوین قوانین اقدام به ساماندهی قوانین و مقررات‌زدایی بپردازد، گفت: ‌ من اعتقاد دارم در مجلس آینده افق همکاری‌های اصلاح‌طلبان و راست میانه روشن است و تندرو‌ها در اقلیت کامل هستند به گونه‌ای که آن‌ها دیگر نمی‌توانند همانند مجلس نهم هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهند.

کد خبر : ۳۴۸۴۸۰