خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

خطوط قرمز شرع باید در تلقیح‌مصنوعی و مرگ‌مغزی بررسی شود

مرجع تقلید شیعیان گفت: باید نظر شرع را در زمینه‌های گوناگون پزشکی از جمله تلقیح‌ مصنوعی و مرگ‌مغزی دانست و خطوط قرمز را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی عصر چهارشنبه در دیدار اعضای نشست هم اندیشی دانشکده سلامت و دین در مدرسه امام سجاد(ع) قم، با ابراز قدردانی از تلاش برای راه‌اندازی این دانشکده، اظهارکرد: هر اقدام جدیدی با مشقت‌هایی همراه است و کسانی موفق می‌شوند که شهامت و شجاعت تحمل مشکلات را داشته باشند.

وی با اشاره به سابقه تاریخی علوم پزشکی در اسلام، گفت: بسیاری از پزشکان ماهری که در دنیا درخشیدند از حوزه‌های علمیه برخاستند و در صورتی که تاریخ علم به درستی تدوین شود، پرده از روی این حقیقت برداشته می‌شود.

مکارم شیرازی، بر لزوم تدوین تاریخ علوم در اسلام تاکید کرد و افزود: متاسفانه در زمینه تدوین تاریخ جامع علوم اسلامی نظیر تاریخ فلسفه، شیمی، فیزیک، ریاضیات و پزشکی غفلت شده است.

وی در ادامه، به تدریس کتاب قانون ابن‌سینا طی 300 سال در دانشگاه‌های پزشکی اروپا اشاره کرد و گفت: این مساله نشان‌دهنده ارزش و درخشش اقدام‌های دانشمندان علوم اسلامی است.

این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از کسانی که فکر می‌کنند ما جیره‌خوار علوم دیگران هستیم، خاطرنشان کرد: باید به این افراد گفته شود علمای بزرگ اسلام، معلمان علوم مختلف بوده‌اند.

مکارم شیرازی، به لزوم استخراج آیات قرآن‌کریم در زمینه علوم‌پزشکی اشاره کرد و گفت: کتاب‌هایی در زمینه طب از ائمه‌معصومین(ع) به جای مانده که مجموعه نظرات علوم اسلام در این رابطه باید گردآوری شود.

وی، ادبیات‌عرب را کلید ورود به علوم مختلف اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: پژوهشگران پزشکی باید دوره ادبیات‌عربی را برای استخراج این علوم بگذرانند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بهترین نقطه کشور برای بررسی طب و دین ، شهر مقدس قم است، گفت: قم مرکز فقاهت و اقیانوس عظیم علوم‌شیعی است و می‌توان از پژوهشگران حوزه برای علوم طب و دین کمک گرفت.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان، راه‌اندازی دانشکده طب و دین را خدمت شایسته‌ای به اسلام و علم پزشکی دانست و برای دست‌اندرکاران این اقدام از خداوند متعال آرزوی توفیق کرد.

کد خبر : ۳۳۶۱۷۲