خبرگزاری کار ایران

در دیدار ستاری با معاون نخست‌وزیر مجارستان مطرح شد؛

توسعه همکاری‌ فناوری و نوآوری بین ایران و مجارستان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه سفر به مجارستان امشب با معاون نخست‌وزیر مجارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، همزمان با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران در مجارستان و دیدار وی با وزیر کشاورزی این کشور کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه کشاورزی، شیلات و محیط زیست مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در دیدار ستاری با ساندور فازکاس وزیر کشاورزی مجارستان بحث درباره موضوعات مختلفی از جمله آبخیزداری و جلوگیری از تبخیر آب چه پشت سد‌ها و چه در آبیاری کشاورزی، عنوان شد و علاوه برآن، اینکه ایران می‌تواند در این حوزه، فناوری‌هایی را که کشور مجارستان از آن برخوردار است، سرمایه گذاری کند و زمینه همکاری بخش خصوصی فعال دو کشور در حوزه فناوری را فراهم آورد.

همچنین درباره همکاری در حفاظت از محیط زیست در این نشست بحث و گفت‌وگو شد.

با توجه به اینکه پیش‌تر، کمیسیون مشترک همکاری میان وزارت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی مجارستان وجود داشته است، در این دیدار قرار بر این شد که کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه‌های کشاورزی، شیلات و محیط زیست بین ایران و مجارستان تشکیل شود. این پیشنهادی بود که از سوی دو مسئول مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

بر همین اساس، این کمیته مشترک در حوزه‌های مختلف فناوری‌های کشاورزی، شیلات، آب، محیط زیست، جنگلداری، دامپزشکی و پرورش ماهی زمینه‌های لازم را برای همکاری دو کشور در حوزه تبادل فناوری، آموزش عالی و پژوهش‌ها در بخش‌های مرتبط و با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد.

پژوهش و ارتقای فناوری در بخش‌هایی همچون سلول‌های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با سلول‌های بنیادی گاو در دامپزشکی، اصلاح بذر و تولید بذرهای مقاوم، از جمله موضوعات همکاری‌های بین دو کشور براساس تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری است.

از برنامه‌های دیگر دکتر ستاری بازدید از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی مجارستان در شهر بوداپست بود و در آن وی با مسئولان و پژوهشگران این مرکز به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت و از نزدیک با فعالیتهای آن مرکز آشنا شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور کشورمان، همچنین امشب و در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های مجارستانی، با پالینکاش معاون نخست وزیر و رئیس توسعه همکاری، فناوری و نوآوری مجارستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین بر همکاری‌های فناوری و نوآوری بین دو کشور تأکید کردند.

کد خبر : ۳۱۹۷۷۸