تاکنون ۴بار از نمایندگان تاییدیه گرفتم/ نگذاشتیم خللی در وزارتخانه ایجاد شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاحهای برای زمانی است که پاسخهای زمان پیشین قانعکننده نباشد و به خاطر همین استیضاح جای تامل دارد اما در خدمت نمایندگان هستم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ عباس آخوندی در جریان استیضاح وی که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد٬ با سلام به نمایندگان مجلس و تسلیت به بازماندگان و رهبر معظم انقلاب در پی فاجعه منا اظهار داشت: سپاسگزار نمایندگان موافق استیضاح هستم که این فرصت برای من ایجاد شد که بتوانم از عملکرد وزارتخانه دفاع کنم.
وی ادامه داد: تا امروز ۴ بار از نمایندگان تاییدیه گرفتم؛ یکبار هنگام رای اعتماد و ۳ بار هم از من سوال شد که هر ۳ بار پاسخهای من قانعکننده بود و به من اعتماد کردید و امیدوارم برای بار پنجم صحبتهایم قانع کننده باشد.
آخوندی گفت: استیضاحهای برای زمانی است که پاسخهای زمان پیشین قانعکننده نباشد و به خاطر همین استیضاح جای تامل دارد اما در خدمت نمایندگان هستم. این استیضاح بیش از ۵ ماه در جریان است و هر بار عدهای از دوستان در کمیسیون عمران امضاهای خود را پس گرفتند. اما گواهی میدهم توضیحاتم در کمیسیون عمران قانعکننده بود و عرایضم مورد توجه قرار گرفت. وقتی استیضاح مطرح میشود٬ تمام توجه کارمندان متوجه استیضاح میشود. این وزارتخانه دهها هزار پیمانکار و مشاور با ما در ارتباط هستند و علاوه بر آن جمعیت کارمندان٬ همگی به وضعیت مبهمی فرو میروند اما نگذاشتیم اتفاقی و خلل در کار ایجاد شود و نگذاشتیم کار وزارتخانه کند شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه یک لحظه نگذاشتیم کار وزارتخانه متوقف شود، تصریح کرد: روز گذشته و همزمان با برگزاری همایش روز روستا، حمل و نقل روستایی توسط وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و در طی این مدت نمایندگان بسیاری به بنده مراجعه کردند و پیشنهاد دفاع دادند که لازم است در این جلسه از همه نمایندگان سپاسگزاری کرده و مراتب امتنان خود را اعلام کنم.
وی افزود: آخرین اقدام وزارت راه و شهرسازی برگزاری اولین همایش برای جذب سرمایههای داخلی و خارجی بود که همین چند روز گذشته برگزار شد و در این همایش ۱۲۱ پروژه بزرگ با ۲۵ میلیارد یورو عرضه شد.
آخوندی در توضیح صحبتهای خود درخصوص استیضاح گفت: در ۴ محور مطالب خود را بیان میکنم و امیدوارم همه این موارد سوالات نمایندگان را پوشش دهد که اولین آن رویکرد استراتژیک وزارت راه و شهرسازی در چارچوب اقتصاد مقاومتی است که وزارت راه و شهرسازی بهعنوان اولین وزارتخانه در این مسیر گام نهاده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: روشهای اجرایی تهیه کردیم و به توصیههای کلی اکتفا نکردیم، در دفاعیه خود به تدریج برنامههای وزارتخانهها را ارائه خواهم کرد، در زمان اخذ رای اعتماد بر حفظ حقوق شهروندی تاکید داشتهام و در ادامه گزارش خواهم داد که در این زمینه چه اقدامات بزرگی در وزارتخانه راه و شهرسازی صورت گرفته است و ملاحظه خواهید کرد که چگونه مباحث شفافیت، صداقت و مبارزه با فساد را به شکل گسترده در سطح وزارتخانه پیاده ساختیم.
وی با اشاره به اینکه به تفصیل در خصوص مسکن مهر توضیح خواهم داد که چه تعهدی نسبت به طرفهای قرارداد مسکن مهر داریم و چگونه به تعهدهای خود عمل خواهیم کرد، افزود: در زمینه مبارزه با فساد که بارها از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است و خواسته اصلی نمایندگان و مردم است نیز توضیح خواهم داد با توجه به اینکه وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرار داد دارد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه مبارزه با فساد بحث بنیادی است، به موضع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: قیمت نفت ۱۰۶ دلار بشکهای به ۴۲ دلار کاهش یافته، ۶۰ درصد درآمدهای نفتی نیز کاهش یافته و برای همه محسوس است که دولت در تنگنای مالی کم نظیری در تاریخ ایران قرار گرفت، لذا اطمینان دارم که میدانید امکان تخصیص اعتبارات عمرانی در سال جاری در وضعیت مناسبی نبود و با تمام لطف و پیگیری سازمان مدیریت و برنامه و بودجه در حوزه حمل و نقل، کمتر از هزار میلیارد تومان از ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشتهایم. وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد دارد اما توانست تمامی تنگناها، تمام پروژهها را فعال نگه داشته و تعطیل نکند، میدانید قدرت وام دهی بانکهای ایران به کمتر از ده درصد از تولید ناخالص ملی ایران کاهش پیدا کرده، در واقع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تنها کل تسهیلاتی که در بانکهای کشور به ما داده میشود و حداکثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است که دربخش صنعتف خدمات، کشاورزی، مسکن و سایر بخشها داده شود. ۱۰۰هزار میلیارد تومان نسبت به کل تولید ناخالص ملی ایران کمتر از ده درصد است و از آنجایی که ماموریت بزرگی برای خروج از رکود و توسعه ایران و رشد بالای ۸ درصد که مورد انتظار مقام معظم رهبری است، داریم، دولت در شرایط سختی قرار گرفته و لازم است با همدلی و هم زبانی از تنگنای سخت مالی عبور کنیم.
وی ادامه داد: ۱۰۰هزار میلیارد تومان نسبت به کل تولید ناخالص ملی ایران کمتر از ده درصد است و از آنجایی که ماموریت بزرگی برای خروج از رکود و توسعه ایران و رشد بالای ۸ درصد که مورد انتظار مقام معظم رهبری است، داریم، دولت در شرایط سختی قرار گرفته و لازم است با همدلی و هم زبانی از تنگنای سخت مالی عبور کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گزارش خواهم داد که چگونه در این شرایط سخت و طاقتفرسا چندین میلیارد سرمایه گذاری جدید بدون توصل به منابع دولتی کردهایم، لذا افتخار بزرگی برای این وزارتخانه و دولت و نمایندگان است.
آخوندی در ادامه به اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: جانمایه فرمایش ایشان برنکات ذیل اشاره میکند، نخست بر برونرفت از اتکا به نفت است به طوری که در حد گسترده بودجه دولت نباید به نفت متکی باشد.
وی با بیان اینکه ایشان دو رویکرد اصلی که یکی درونزا و دیگری رویکرد برونگرا است را برای ما تعیین کردهاند، افزود: مفهوم رویکرد درونزا این است که ما بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای اقتصادی ایران داشه باشیم و ما در وزارت راه و شهرسازی چگونه به آن عمل کردهایم و از عواملی که وابسته به شوکهای مختلف اقتصادی است، جلوگیری کنیم و به ثبات اقتصادی دست یابیم، ثبات اقتصادی که وابسته به سرمایهگذاری مردم باشد.
آخوندی با بیان اینکه در بحث رویکرد برونگرا باید از بازارهای جهانی حداکثر استفاده را انجام دهیم، تصریح کرد: هم سهم خودمان را در بازار جهانی افزایش دهیم و هم از منافع آن بهره ببریم و از دانش فنی، سرمایه و بازار جهانی استفاده کنیم.
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه به ۳ سیاست اصلی در وزارت راه و شهرسازی رسیدیم، افزود: برنامه ملی ارتقای بهرهوری، برنامه ملی توسعه صادرات، برنامه ملی قطع وابستگی به بودجههای نفت و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دادیم. تلاش ما بر این بوده به تمام شبکههای راههای آسیا وصل شویم؛ تلاش ما بر این بوده تا بتوانیم تمام پایانههای مرزی ایران را بازسازی کنیم. تمام کسانی که در مرز حضور دارند، میدانند که چطور در جهت نوسازی پایانههای مرزی فعالیت کردیم. مردمی که وارد ایران میشدند و یا میخواستند از آن خارج شوند، در چه فضاحت و گرفتاریهایی در پایانههای مرزی ایران بودند. در کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجانغربی تمام پایانهها را علیرغم نداشتن بوجه دولتی بازسازی کردیم. اکثر پایانهها را مکانیزه کردیم تا مدت توقف مردم و رانندگان در این پایانهها کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث بعدی دسترسی به آبهای آزاد در شمال و جنوب کشور و بنادر توسعه یافته است، گفت: نماینده چابهار میتواند شهادت دهد که بندر شهید بهشتی چگونه و با چه سرعتی در حال ساخت و ساز است. چگونه در حال عملیاتی کردن راهآهن چابهار به بیرجند هستیم و در واقع میتواند تمام شرق ایران را به آبادانی برساند. نمایندگان شرق کشور کاملا در جریان هستند و جدیت ما را با رگ و پوست خود حس میکنند. نمایندگان بنددرعباس میدانند چگونه در این شرایط بیپولی در حال توسعه فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی هستیم. نمایندگان خوزستان در جریان طرحهای بزرگ در توسعه بنادر جنوب کشور و بندر امام خمینی (ره) هستند. نمایندگان شمال کشور شاهد آبادی بندر امیرآباد هستند. بندر انزلی دو هفته پیش، افتتاح جدید داشت. تمام چیزهایی که بیان شد برنامههای عملیاتی برای تحقق یک فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما اقدام عملی انجام میدهیم و برنامه واقعی مینویسیم و تظاهر به اقدام نمیکنیم.
وی با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی بیشترین آسیب را از تحریم دید، افزود: این آسیب چه در بخش ناوبری ناوگان و فرودگاهها رخ داده است. از صنعت هوانوردی در لبه فناوری جهان است و سیستم ناوبری پیشرفتهترین فناوری جهان است. بیش از ۱۱ سال در سیستم ناوبری ایران هیچ سرمایهگذاری نشده است. فرودگاه مهرآباد که بیش از ۱۰ میلیون مسافر در سال جابجا میکند، بیش از ۴۰ سال است که تعمیر اساسی نشده است.