نسبت به حضور اصلاحطلبان در خبرگان حساسیت بوجود آوردهاند/ برخی ممیزیها قانونی نیست
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: برخی از ممیزیها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا میشوند.
به گزارش ایلنا٬ حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنهای در دیدار جمعی از مدیران رسانه و دانشجویان علوم سیاسی در پاسخ به این پرسش که برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات چیست و اینکه آیا اصلاح طلبان با وجود برخی اختلاف نظرها و برخی چند دستگیها در شهرستانها به یک لیست واحد خواهند رسید گفت: قبل از آنکه بخواهم در مورد تصمیم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس بحث کنم ذکر چند نکته را لازم میدانم. اولا اینکه اصلاحطلبان در شهرستانها دچار اختلاف و چنددستگی هستند٬ درست نیست. فکر نمیکنم جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس آتی دچار اختلاف و چند دستگی شده باشد. از آنجا که من با شهرستانها ارتباط دارم در اغلب شهرستانها اصلاحطلبان دچار اختلاف و چند دستگی نیستند حتی میتوانم ادعا کنم که در برخی شهرستانها به یک لیست مشترک رسیدهاند و این فرض که ازسوی برخی افراد مطرح میشود که هیچ دو نفری همدیگر را قبول ندارند را نمیپذیرم.
وی در ادامه در خصوص فعالیتهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات گفت: جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همه استانها برگزار میشود. البته باید این نکته را یادآور شوم که برگزاری جلسات شورای هماهنگی فقط مخصوص سال انتخابات نیست. مجموعهای که ما اکنون با نام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات میشناسیم نزدیک به ۳۰ سال یا حتی بیشتر است که مرتب جلساتش با نامها و عناوین مختلف تشکیل شده است. اوایل انقلاب تا قبل از دوم خرداد این مجموعه با نام شورای هماهنگی خط امام(ره) فعالیت میکرد. بعد از دوم خرداد ۷۶ این مجموعه با نام شورای هماهنگی دوم خرداد فعالیت خود را ادامه داد. بعد از مدتی اعضای شورا تصمیم گرفتند به جای استفاده از دوم خرداد که یک روز در تقویم و تاریخ است از نام شورای هماهنگی اصلاحات استفاده نمایند. ازآن سال اعضا و گروههای حاضر در جریان اصلاحات تحت این نام دور همدیگر جمع میشوند.
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) در خصوص عضویت گروههای سیاسی اصلاح طلب در شورای هماهنگی یادآور شد: صرف آنکه یک حزب اصلاحطلب تشکیل شود و اعلام کند که اصلاح طلب است برای حضور در شورای هماهنگی کافی نیست، لازم است که احزاب و گروههای جدید درخواست عضویت خود را به شورا ارائه دهند طبعا شورای هماهنگی در خصوص عضویت آن گروه به رای گذاشته میشود به این ترتیب در تهران ۲۰ گروه و حزب اصلاحطلب در بعضی استانها کمتر و در بعضی استانها بیشتر به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآمدهاند و جلسات در حال تشکیل است. ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هر سه ماه یک بار تغییر خواهد کرد و هر بار یکی از اعضای گروههای ۲۰گانه ریاست شورای هماهنگی اصلاحات را بر عهده خواهد گرفت. حضور اصلاحطلبان در تمام انتخاباتهای پس از انقلاب را هم همین شورا مدیریت کرده است و اکنون هم ما مشغول برنامه ریزی و سیاستگذاری برای انتخابات مجلس دهم هستیم. قرار بر این است که شورای مشورتی هم نظراتش را به ما ارائه دهد؛ شورای هماهنگی کمیته انتخاباتی دارد که این کمیته علاوه بر گروههای سیاسی فرصت را برای حضور و اعلام نظر شخصیتهای اصلاحطلب و نخبگان جریانساز هر استان فراهم آورده است. شخصیتهای حقیقی اصلاح طلب هر استان در کنار دبیران احزاب در جلسات کمیته انتخابات شورای هماهنگی حضور پیدا میکنند و در خصوص مسائل انتخاباتی و سیاستگذاریها نظر میدهند. امیدواری ما این است که در آینده حرکت ما به سمت وحدت در جریان اصلاحات بیشتر و بیشتر شود.
در شورای هماهنگی تصمیم گرفته شده است، لیست اصلاحطلبان هر استان را شورای هماهنگی اصلاحات آن استان تهیه کند و اصلاحطلبان با این سازوکار در انتخابات شرکت میکنند. در خصوص سیاستهای انتخاباتی اصلاحطلبان هم لازم به یادآوری است که سیاستگذاریهای کلی در تهران با مشارکت و مشورت استانها صورت میپذیرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص عضویت احزاب جدید مانند ندای ایرانیان، فعالیتهای بنیاد امید ایرانیان و دیگر احزاب جدید اصلاح طلب در شورای هماهنگی و حضور آنها در انتخابات گفت: احزاب تازه تشکیل شده به دلیل آئیننامهای که در شورای هماهنگی به تصویب رسیده است تا بعد از انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نمیتوانند به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآیند. بنابراین احزاب جدید با وجود آنکه درخواست عضویتشان را هم قبلا داده باشند٬ لزوما به دلیل تصویب آئیننامه جدید در شورای هماهنگی، بررسی عضویتشان به بعد از انتخابات مجلس موکول میشود. اما در خصوص فعالیت این گروهها و تلاش برای ایجاد وحدت در میان نیروهای فعال در جریان اصلاحات، عضویت احزاب جدید در کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات بلامانع است. بنابراین احزاب جدید میتوانند به لحاظ آئین نامهای در کمیته انتخابات حضور داشته باشند؛ البته باید یادآور شد که حضور در کمیته انتخابات منوط به تصویب شورای هماهنگی است. بدین ترتیب با ایجاد این سازوکار تلاش میشود تا مانع از بروز اختلاف در میان جریانهای اصلاح طلب فعال در انتخابات آتی شویم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص سرلیستی خود در انتخابات مجلس دهم و حضور در انتخابات خبرگان گفت: بنده اصلا کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیستم و تاکنون تصمیمی برای حضور در هر دو انتخابات نگرفتهام. البته من این موضوع را در هر مصاحبه و گفتوگویی یادآور شدهام. بنده در حال حاضر همین کارهای علمی که میکنم بطور کامل وقت مرا میگیرد. دلیل عدم حضور من در انتخابات هم به خاطر علاقهای است که به کار در پژوهشکده تاریخ اسلام دارم، این کار پژوهشی واقعا دغدغه ذهنی من است و ترجیح میدهم وقت خودم را صرف این کار کنم. من همچنان کار سیاسی میکنم و از سیاست کناره نگرفتهام، در شورای هماهنگی حضور دارم به همراه اعضای این شورا در خصوص مسائل روز سیاسی بحث و تحلیل ارائه میدهیم و مانند گذشته مشورت و تصمیم گیری خود را در خصوص مسائل مهمی چون انتخابات داریم اما کاندیدای انتخاباتی هیچکدام از دو مجلس نیستم.
نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه برنامه اصلاحطلبان در صورت کسب اکثریت کرسیهای مجلس چیست و چرا در ایران جناحهای پیروز در انتخابات مجلس برنامهای مدون و تنظیم شدهای برای حضور در مجلس و تنقیح قوانین ندارد٬ گفت: در ابتدا من باید به ذکر چند ویژگی در خصوص نظام سیاسی ایران بپردازم که فکر میکنم ذکر این ویژگیها جهت روشن شدن مطلب و توضیح من لازم باشد. در برخی از کشورهای دنیا که نظام سیاسی حاکم بر کشورشان نظام پارلمانی است به همان شکل مصطلحی که در برخی کشورهای اروپایی جریان دارد دو یا سه حزب عمده و فراگیر اکثریت کرسیهای مجلس را کسب خواهند کرد در انتخاباتی که در این کشورها صورت میگیرد کرسیهای مجلس بر اساس سهمیه و میزان رای که احزاب کسب میکنند به آنها تعلق گرفته و بر همان اساس قادر میشوند دولت را هم در اختیار بگیرند؛ بدین ترتیب احزاب میتوانند برنامه ارائه داده و به سبب قدرتی که رای مردم به آنها واگذار نموده، برنامهشان را اجرا کنند. بنابراین به همان میزان قدرتی که از طریق رای مردم بدست آوردهاند جوابگو خواهند بود. اما در ایران یک چنین ساختار سیاسی پیشبینی نشده است و از سوی دیگر ما یا چنین احزاب قدرتمندی نداشتهایم که بتوانند اکثریت کرسیهای مجلس را کسب کند یا به سبب نبودن یک نظام پارلمانی و حزبی مشخص در پایان دوره پاسخگوی اقداماتشان نبوده و نیستند. بنابراین انتقادی که در خصوص عملکرد احزاب درباره نداشتن برنامه مطرح میشود وارد است٬ اما بیتردید ما برای پاسخگو بودن احزاب نیازمند یک نظام حزبی به مانند دیگر کشورهای توسعه یافته هستیم. البته این خطر هم وجود دارد که اگر نظام پارلمانی، بر ایران حاکم شود کسانی که میخواهند قدرت را در اختیار داشته باشند از همان ابتدا سعی میکنند با استفاده از ابزارهای خود و رانت قدرت مجلس را به تسلط خود درآورند که در این صورت هیچ کس نمیتواند کاری انجام دهد. اگر هم صدای مخالفی در مجلس وجود داشته باشد شنیده نخواهد شد چون در مجلس به صورت جمعی تصمیمگیری میشود و هر جریانی که در اکثریت باشد قاعدتا نظر خود را به کرسی مینشاند و قانون را تدوین میکند.
وی در ادامه یادآور شد: اینکه چرا در اروپا چنین نظامی پیاده میشود و مسئله چندانی به وجود نیامده است٬ باید بگوییم این موضوع به دلیل فرهنگ و ساختار اجتماعی و سیاسی است که سالها بر این کشورها حاکم بوده است. ما اگر میخواهیم چنین نقشی برای احزاب قائل شویم لازم است در طول سالهای متمادی شرایط و بستر را برای ایجاد چنین فرهنگی در جامعه فراهم کنیم. باید این مطلب را هم یادآور شوم که اکنون ضد آن زیر ساختها برای فعالیت حزبی در جامعه ما وجود دارد بدین معنا که نهادهایی هم هستنند که بدون مسئولیت اختیارات بالا دارند و این موضوع خودش مانع تشکیل احزاب قدرتمند و نظام حزبی است.
این نماینده سابق مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: البته ارائه برنامه و پیشنهاد از سوی احزاب به مجلس شورای اسلامی ایده بسیار خوبی است. هم اکنون هم احزاب و گروههای سیاسی میتوانند با تشکیل کمیسیونهای تخصصی مانند مجلس با ارائه طرحها و پیشنهادها به مجلس کمک کنند. البته این کار قبلا توسط اشخاص و موسسات مختلف انجام میشد و ما سابقه چنین تلاشی را از سوی فعالان سیاسی و دانشگاهی داشتهایم. من هم این ایراد را به کار مجلس وارد میدانم. کار تحقیق و بررسی لوایح در مجلس نظام یافته نبوده است. به همین دلیل در دوره سوم مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شد که بحمد الله امروز فعال است. از سوی دیگر احزاب میتوانند در آستانه انتخابات مجلس هم این طرحها و ایدهها را به عنوان شعار انتخاباتی خود به جامعه ارائه دهند؛ هرچند باید دانست که ضمانتی برای اجرای این برنامهها در صورت حضور نمایندگان احزاب در مجلس ما وجود ندارد. به طور ناقص در احزاب، برای کشور راجع به برنامههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم گرفته شده است. خود ما هم در مجمع نیروهای خط امام (ره) چنین کاری را انجام دادهایم، اگر نمایندهای داشتهایم به آنها ارائه دادهایم و اگر نمایندهای نداشتهایم به جریانهای همفکر یا نمایندههای همفکر خود پیشنهاد دادهایم. خانه کارگر به دلیل مسائل صنفی در بحث قانون کار بحثها و طرحهایی را دارد یا اینکه بعضی احزاب با توجه به اهداف و اهمیت مباحث برای آنها طرحها و برنامههایی را دنبال میکند٬ اما این کار در ایران سازمان یافته نیست.
خامنهای در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: تشکیل پارلمان اصلاحات تاکنون از سوی افرادی که در جریان اصلاحات تاثیرگذار هستند٬ مطرح نشده است و درباره جزییات این طرح اطلاع چندانی ندارم. به هر حال در ایران به دلیل شکل نگرفتن ساختار پارلمانی و حزبی بعید میدانم چنین پارلمانی شکل بگیرد. به هر حال مکانیسم این طرح برای من روشن نیست. البته هر کسی این طرح را ارائه داده است قاعدتا باید در مورد جزییات آن توضیح دهد.
دبیرکل مجمع نیرهای خط امام (ره) در پاسخ به پرسشی در خصوص تفسیر اصلاحطلبان در مورد حق الناس گفت: تفسیری که ما از حقالناس میکنیم این است که مردم حق دارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا میکند حضور و حق داشته باشند. از همان ابتدایی که یک فرد برای حضور در انتخابات نامنویسی میکند و تعداد قابل توجهی از مردم میخواهند که آن کاندیدا وارد مجلس شود به شرط آنکه صلاحیتهای عمومی و شرایط عامه را داشته باشد٬ بنابر تفسیر ما حق الناس است. باید در نظر داشت که منظور ما از شرایط عامه و صلاحیتهای عمومی جدا از آن مسائلی است که دیگران در مورد اعتقاد و التزام کاندیداها به قانون اساسی، ولایت فقیه و..... تعبیر و تفسیر میکنند. به بیانی بهتر ما قضاوت در مورد کاندیداها را بر اساس تعبیر و تفسیر تنها چند فرد خاص نمیپذیریم، باید در نظر داشت که برخی از ممیزیها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا میشوند.
وی در ادامه با اشاره به مجلس اول خاطر نشان کرد: در مجلس اول هم صلاحیتهای عمومی افراد که در قانون اساسی بدان اشاره شده است٬ مورد توجه قرار گرفت و نمایندگان حاضر در آن دوره بر اساس آن صلاحیتها گزینش شدند. فلذا حق الناس از اولین مرحله تا آخرین مرحله انتخابات وجود دارد و چنانچه ممیزیهایی خارج از چارچوب قانون اساسی و بر اساس تشخیص تعدادی از افراد بر کاندیداهای انتخابات مجلس اعمال شود به معنای تضییع حق الناس است که بالطبع ما در مورد این نوع برداشت از قانون بحث داریم. به عقیده من انتخاب نمایندگان مجلس را باید به آرای مردم و نظر آنها منوط کرد بیتردید کسانی که از سوی مردم انتخاب نمیشوند کنار گذاشته خواهند شد.
حجت الاسلام خامنهای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون امکان ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس و حضور چهرههای شاخص اصلاح طلب با توجه به رد صلاحیتها گفت: در میان اصلاح طلبان و بالطبع شورای هماهنگی و کمیته انتخابات به عنوان مرجع تصمیمگیر در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات بحثهای زیادی مطرح شده است. در میان بحثهای انجام شده اصلاح طلبان به این امر واقف هستند که ممکن است رده اول کاندیداهای اصلاح طلب که شامل اصلاح طلبان شناخته شده میباشند رد صلاحیت شوند. بنابراین ما پیش بینی حضور کاندیداهای رده دوم و سوم را برای حضور در لیست اصلاح طلبان انجام دادهایم و هم اکنون هم مشغول فراهم آوردن مقدمات کار هستیم. البته قضیه رد صلاحیتها در مجلس ششم هم وجود داشت و تا حدودی این رد صلاحیتها صورت گرفت. اما امروز بر اساس اخبار، شواهد و تهدیدها پیش بینی میشود ممیزی شدیدتری برای تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب وجود داشته باشد. به هر حال اصلاح طلبان بر اساس وظیفه شرعی و ملی خود در انتخابات اسفندماه به صورت گسترده شرکت خواهند کرد.
نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که شما چگونه و به چه شکلی در مجلس چهارم رد صلاحیت و در مجلس ششم تایید صلاحیت شدید گفت: این قضیه را بهتر است از آنهایی بپرسید که ما را رد صلاحیت کردند. البته لازم به یادآوری است که در انتخابات چهارم، در شهرستان مشهد ابتدا من را رد صلاحیت کردند اما در نهایت تایید شدم اما فرصتی برای تبلیغ نبود.
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا جنبش ثبت نام حداکثری همه فعالان سیاسی اصلاح طلب بر تایید صلاحیتها تاثیرگذار خواهد بود گفت: ممکن است تلاش برای ثبت نام حداکثری فعالان سیاسی اصلاح طلب هم به عنوان یک راهکار مطرح باشد. اما دوستان ما در جریان اصلاحات تلاش میکنند تا با گفتوگو با چهرههای شاخص و تاثیرگذار از میزان و حجم رد صلاحیت چهرههای فعال و توانمند بکاهند. دوستان ما تلاش میکنند با روشنگری، اتمام حجت و توضیحات دلسوزانه به افراد تاثیرگذار سعی کنند جوی آرام در آستانه انتخابات مهم اسفندماه ایجاد کنند. به عقیده من فعالیت دوستان حاضر در کمیته انتخابات شورای هماهنگی خالی از فایده نیست. بالطبع ایجاد فضای تند، افراطی و دامن زدن به اختلافات در جهت منافع ملی و نظام نخواهد بود. به عقیده ما رادیکال شدن فضا به نفع کسانی است که میخواهند تندروی را دنبال کنند و احیانا به ضرر انقلاب استفاده کنند. ما میخواهیم انتخابات اسفندماه با حضور حداکثری مردم و جریانهای سیاسی در آرامش کامل برگزار شود و حق کسی ضایع نشود. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریانهای سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقهای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما در واقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه میدانیم.
این فعال سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: امام (ره) در نامهای خطاب به شورای نگهبان توصیهای بدین مضمون داشتند که شما بهتر است دقت خود را در تشخیص مصلحت اصلی انقلاب داشته باشید. توصیه ما هم به بزرگواران حاضر در شورای نگهبان این است که مصلحت عالیه انقلاب را در نظر گرفته و بر اساس تفسیر شخصی خود افراد را رد صلاحیت نکنید. به خصوص آنکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای اگر با رضایت تمام اقشار جامعه در انتخابات اسفندماه همراه شود بسیار به نفع کشور و مصالح نظام خواهد بود. دوستان ما در جریان اصلاحات هم این قضیه را از طریق گفتوگو دنبال میکنند. به طور مثال اخیرا با تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در قم و اعضای شورای نگهبان جلسات و دیدارهایی برقرار شده است با هدف اینکه بر میزان وفاق و وحدت ملی افزوده شود.
حجتالاسلام خامنهای در ادامه در خصوص راهبرد اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه گفت: علاوه بر گفتوگو با چهرههای شاخص و تاثیرگذار در قم تلاش ما این است که همه اصلاح طلبان در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و کسی با انتخابات قهر نکند. چنانکه توصیه بزرگان هم به حضور حداکثری در انتخابات است و همیشه هم خواست بزرگان این بوده است که حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم. حتی کسانی که در گذشته بر روی شرکت نکردن در انتخابات تاکید میورزیدند امروز در مصاحبهها و سخنرانیهایشان به حضور حداکثری در انتخابات اسفندماه اشاره دارند. به عقیده من اگر یک مجلس قوی و کارشناس تشکیل شود به نفع نظام و کشور خواهد بود. بنابراین وظیفه دوستان ما این است که شرایط را برای حضور افراد کارشناس و خبره فراهم آورند.
وی در خصوص برنامه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات خبرگان و در پاسخ به پرسشی در خصوص دعوت از حضور سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان گفت: اینکه افراد سالم و صالح در انتخابات شرکت کنند و مثمرثمر باشند بر همگان واضح و مبرهن است. اینکه حضور ایشان میتواند چقدر بر نتایج انتخابات تاثیر داشته باشد من هنوز ارزیابی نکردم. اما به طور کل مسئله مجلس خبرگان مسئله حساسی محسوب میشود. بالطبع کسانی که در جایگاه ممیز نشستهاند از این مجلس در سخنرانیها و اشارات خود به عنوان یک خط قرمز یاد میکنند. از زمانی که مطرح شد اصلاح طلبان و همفکرانشان در ردههای گوناگون میخواهند در این انتخابات حضور داشته باشند طرف مقابل هم شروع به تهدید و خط و نشان کشیدن کرد. در گذشته شاید به طور نادرست مطرح میشد که اصلاح طلبان با ولایت فقیه زاویه دارند امروز اما عنوان جدیدتر و چماق جدیدتری برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان با نام فتنهگر و ساکت فتنه مطرح شده است که پوشش بیشتری میدهد. کافی است که آقایان با کسی خوب نباشند مسلما از این بهانه جدید استفاده میکنند که هیچگاه قابل اثبات هم نیست و بر اساس سلیقه خود به افراد تهمت میزنند. برخی آقایان سعی میکنند با اشارات خود اینگونه نشان دهند که برخی جریانها حق ندارد از چند فرسخی مجلس خبرگان هم عبور کنند٬ چه رسد به اینکه در این انتخابات حضور داشته باشند. اما اینکه اصلاح طلبان باید چه کاری انجام دهند بالطبع به کار فکری و فرهنگی نیاز دارد. ما میتوانیم و باید در همه ردههای اجتماعی روی این مسائل که مهم هم هست کار کنیم و اهمیت و جایگاه خبرگان را برای تمام اقشار مردم روشن کنیم. حتی لازم است با گفتوگو به برخی شخصیتهای تاثیرگذار توضیح داده شود که مجلس خبرگان به مانند مجلس شورای اسلامی جایی است مهم. دلیلی ندارد حضور این مجلس محدود به یکسری انسانهای خاص با عقاید خاص شود. همه افراد با داشتن یک سری صلاحیتهای عام و علم اجتهاد باید حق داشته باشند در مجلس خبرگان حضور پیدا کنند. بیتردید باید این مسئله مهم را یادآور شویم که مجلس خبرگان و حضور در آن نباید به مسائل سیاسی و جناحی خاص پیوند بخورد. همگان به خوبی میدانند که مجتهدین شناخته شدهای در جریان اصلاحات وجود دارند که میتوانند در انتخابات و گزینشهای مدنظر آقایان شرکت کنند. طبعا اگر مجتهد باشند و صلاحیتهای عمومی را داشته باشند منعی برای حضور آنها نیست. اینکه یک مجلس تشکیل شود با نام خبرگان، باید متکی به آرای عمومی باشد. یک عده به طور مصنوعی مسائلی را طرح کردهاند که در آن مجلس انحصار ایجاد کنند و این انحصار را ما میتوانیم با روشن کردن ذهن افراد تاثیرگذار از میان برداریم. به هر حال باید در این زمینه کار فکری و فرهنگی انجام دهیم.
وی در ادامه یادآور شد: به هر حال نسبت به حضور اصلاح طلبان در مجلس خبرگان حساسیت به وجود آوردهاند. شورای هماهنگی هم ترجیح میدهد نسبت به انتخابات مجلس ورود کند و لیست مشترک ارائه دهد. مسئله خبرگان و ارائه لیست برای انتخابات آن در چارچوب برنامههای شورای هماهنگی فعلا به دلیل همان حساسیتها در آینده روشن میشود.
مدیر پژوهشکده تاریخ اسلام در پاسخ به این سوال که چرا در لیستهای انتخاباتی اصلاح طلبان جایگاه مشخصی برای زنان در نظر گرفته نمیشود و تلاش برای این حضور برابر زنان افزایش پیدا نمیکند گفت: پیش از آنکه پاسخی به این پرسش بدهم لازم میدانم چند نکته را در این خصوص یادآور شوم. در میان اصلاحطلبان من سراغ ندارم جریان، گروه و اشخاصی بخواهند نقش زنان را کوچک بشمارند و مانع از فعالیت آنها در جامعه شوند. در جریان اصلاحات همیشه شعار ایجاد فرصت برای خودباوری زنان از آغاز مطرح بوده است. وضعیت لیستهای اصلاح طلب و فعالیت گروهای اصلاح طلب هم گویای پایبندی اصلاح طلبان به شعارها و وعدههایشان بوده است. من معتقدم تفاوتی میان زن و مرد برای حضور در انتخابات و کاندیدا شدن وجود ندارد. هر کس توانایی داشت میتواند در انتخابات حضور پیدا کند. البته مخالف این هستم که برای زنان سهمیه مجزا و مشخصی در لیستهای انتخاباتی در نظر گرفته شود چرا که به جد معتقدم میان زن و مرد در فعالیت سیاسی تفاوتی نباید قائل بود. اگر زنان بپذیرند که به عنوان یک قشر جدا با یک سهمیه در انتخابات شرکت کنند اولا حضور خود را محدود کردهاند و ثانیاً پذیرفتهاند که دارای کمبود و ضعف هستند. من معتقدم میدان را باید برای حضور زنان در مجلس باز گذاشت. ممکن است اکثریت مجلس را زنان تشکیل دهند و این امر هیچ عیبی ندارد. منتهی بحثی به نام فمنیسم وجود دارد که همگان در جریان آن هستند. من با این بحث مخالفم و معتقدم نباید با رویکرد فمنیستی به حضور زنان در سیاست و کار اجرایی نگاه کرد. هر کسی در حد توانایی خودش میتواند فعالیت داشته باشد. من همان موقع هم تذکر دادم که با تشکیل معاونتی با نام زنان در ادارات و وزارتخانهها مخالفم؛ تشکیل یک چنین معاونتی یعنی اینکه ما پذیرفتهایم زنان با مردان تفاوت دارند و باید جای جدایی برای آنها در نظر گرفته شود. به جای این کار باید زنان جامعه ما این باور را از ذهن خود خارج کنند که تابع محدودیت باشند و خود را ضعیف و حضورشان را غیرموثر قلمداد کنند. باید با این دیدگاه مبارزه کرد وگرنه قرار دادن سهمیه، کمکی به حل مسائل زنان نخواهد کرد. اگر من در جایگاه زنان بودم با قرار دادن سهمیه مخالفت میکردم. زنها باید خودشان را اثبات کنند و تواناییهای خود را به نمایش بگذارند. من معتقد به صلاحیت در زمینه انتخابات و حضور بر اساس آن هستم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی در خصوص حضور زنان در مجلس خبرگان گفت: هیچ مانع قانونی برای حضور زنان در صورتی که شرایط عمومی و اجتهاد را برای خبرگان داشته باشند وجود ندارد. به هر حال این بحث واضح است و نیازی به توضیح ندارد.
وی در پاسخ به آخرین سوال در خصوص رویکرد اصلاح طلبان نسبت به رد صلاحیتها و عقب نشینی آنها و عدول از اصلاحات تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد گفت: اولا عقب نشینی و یا تلاش برای تعامل و گفتوگو اسمش عدول از آرمانهای اصلاح طلبی نیست. مرز عدول از اصول با عقب نشینی بسیار ظریف است. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریانهای سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقهای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما در واقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه میدانیم. در جناح مقابل کسانی هستند که دوست دارند مقاومتهای ما را به گونهای پیش ببرند و معرفی کنند که مقابله با نظام نشان داده شود در حالی که آرمان اصلاح طلبی این گونه نبوده و نیست.