کودتای 28 مرداد بیشتر مورد بهره برداری سیاسی قرار گرفته است
استاد دانشگاه تهران گفت:اگر تشکلهای سیاسی، روحانیون، علما، مردم و همه حامیان نهضت های ملی که تنها 14 ماه قبل در 30 تیر 1331 به میدان آمده بودند ، در 28 مرداد 32 نیز سکوت نمیکردند شاید اتفاق به گونه دیگری بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا،صادق زیباکلام در نشست سلسله نشستهای آموزشی گفتمان فردا که به بهانه فرارسیدن سالروز کودتای 28 مرداد با موضوع مسایل امروز و تحولات آینده به همت حزب اراده ملت ایران (حاما) برگزار شد، گفت: کودتای 28مرداد همچون بسیاری از وقایع تاریخ معاصر ایران بیش از آن که مورد تجلیل و تحلیل درست واقع بینانه و منصفانه قرار گرفته باشد، مورد بهره برداری ایدئولوژیک و سیاسی قرار گرفته که این مساله قبل از انقلاب به یک شیوه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شکل دیگری صورت گرفت.
زیباکلام با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب روز 28 مرداد به عنوان قیام ملی نام گذاری شده بود اعلام کرد: در آن زمان با سخنرانیها و برنامه ریزی گسترده نظام پهلولی این گونه تبلیغ می شد که در این روز مردم قیام نموده و با ثابت کردن دولت و ایستادگی در برابر نهضت ملی شدن صنعت نفت، موجبات بازگشت شاه به کشور را فراهم کردند .
وی ضمن تشریح نگاه منفی و متفاوت اپوزیسیون انقلابی اعم از مخالفان مذهبی و غیر مذهبی نسبت به حوادث کودتا یادآور شد: پس از انقلاب نیز در حالی که عمدتا روایت اپوزیسیون ادامه یافت، آهسته آهسته قهرمان داستان که تا پیش از آن دکتر مصدق بود، جایش را به آیت الله کاشانی داد که تا پیش از این معمولا نه تنها چندان مورد توجه نبود بلکه نظام بهترین برخورد با ایشان را سکوت در برابر او برگزید.
زیباکلام با تاکید بر اینکه کودتای 28 مرداد ابزار نیرومندی برای پیشبرد آمریکا ستیزی به دست حکومت داد، در تبیین جایگاه واقعی کودتا و نهضت ملی خاطرنشان کرد: به هرحال نظام جمهوری اسلامی یک نظام ایدئدلوژیک است که نگاهش به مسایل نگاهی است مبتنی بر تضاد سیاه و سفیدی که این نگاه ابزاری علاوه بر کودتا در تمام تاریخ معاصر ایران وجود دارد .
زیبا کلام اضافه کرد: یکی از قربانیان حکومت های ایدئولوژیک همواره تاریخ است که نمونه روشن آن در تاریخ معاصر بحث بهار عربی یا همین بیداری اسلامی است که وقتی در سال 89 و 90 در مصر رخ داد و به سقوط مبارک انجامید، روزنامه کیهان بر روی آن مانور داد و این نگاه مثبت در یمن ، تونس و کشورهای دیگر نیز ادامه یافت اما هنگامی که نوبت به سوریه رسید ناگهان رویکرد تغییر کرد و دیگر صحبتی از بیداری اسلامی و الهام گرفتن مردم عربی از مردم ایران به میان نیامد.
زیباکلام در پایان تصریح کرد: عدهای معتقدند داستان کودتا 28 مرداد از آنجا که اساسا مورد بررسی قرار نگرفته، شاید حتی کودتا نبوده اما تنها با نگاه به آنچه که در روز 28 مرداد اتفاق افتاد در می یابیم اگر تشکلهای سیاسی، روحانیون، علما، مردم و همه حامیان نهضت های ملی که تنها 14 ماه قبل در 30 تیر 1331 به میدان آمده بودند ، در 28 مرداد 32 نیز سکوت نمیکردند شاید اتفاق به گونه دیگری بود.