نگرانی آیت الله مکارم شیرازی در مورد مسیر فعالیتهای قرآنی کشور
یکی از مراجع تقلید شیعه تصریح کرد: متأسفانه مسیر فعالیتهای قرآنی در کشور به سویی است که توجه ویژهای روی بحث مفاهیم و معانی قرآنی نیست، بلکه بیشتر روی اصالت بخشیدن به الفاظ توجه میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله مکارم شیرازی شب گذشته در ضیافت افطاری اساتید برجسته حوزه علمیه قم که در محل دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: ماه رمضان، ماه قرآن است و به همین دلیل کارهای قرآنی در این ماه مبارک ارزش فوق العادهای دارد.
وی با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی، قرآن حضور بیشتری در همه جا و حتی حوزههای علمیه پیدا کرد، گفت: کارهای قرآنی مختلفی، در سطح جامعه انجام می شود که از جمله آنها فعالیت شبکههای قرآن در صدا و سیما و همچنین برگزاری مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم در کشور است.
این مرجع تقلید گفت: بحمدالله مفسران خوبی در حوزه علمیه داریم و در این دارالقرآن هم برنامههای خوبی اجرا شده و الان هم در حال اجراست.
وی با بیان این که بنده یک نگرانی در رابطه با فعالیتهای قرآنی دارم، گفت: نگرانی بنده در رابطه با فعالیتهای قرآنی این است که الفاظ قرآن را اصالت ببخشیم اما از آن طرف، به بحث معانی قرآن بی توجه بوده و آن را کمرنگ و در حاشیه قرار دهیم.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: اینکه حافظان قران و قاریان قرآن همه جا باشند و در مسابقات مختلف حضور پیدا کنند خوب است٬ اما این که مفاهیم قرآن در جامعه پررنگ نباشد، مایه نگرانی است؛ البته الفاظ قرآن به خودی خود بسیار با ارزش است و کسی که آن را بخواند حتی معنی اش را هم نداند ثواب دارد اما نه چنان که معانی به حاشیه رانده شود و این باعث نگرانی است.
وی با اشاره به آیات ابتدایی سوره انفال و صفات مؤمنان، گفت: طبق این آیات قرآن، اگر قرآن خوانده میشود باید ایمان مردم نیز اضافه شود و باید توجه داشته باشیم که اگر معانی اصالت پیدا نکند٬ ازدیاد ایمان اتفاق نمی افتد.
آیت الله مکارم در ادامه با اشاره به آیه 124 سوره توبه، گفت: قران انتظار دارد که با نزول هر سوره ای ایمانها افزایش پیدا کند و در مرحله قبل نماند و این فقط در شرایطی محقق میشود که توجه کافی به معانی قرآن صورت گیرد.
وی افزود: این دو آیه به ما میگوید باید کاری کنیم هر چه در جامعه ما قرآن بیشتر خوانده می شود، ایمان مردم و جامعه هم افزایش پیدا کند که این کار از طریق توجه به مفاهیم و معانی قرآنی امکانپذیر است.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سخنانی از امام علی(ع) مبنی بر این که هیچکس در حضور قرآن نمی نشیند مگر این که هدایت او بیشتر و گمراهی او کمتر شود، گفت: حفظ قرآن گرچه کار خوبی است اما اگر به مفاهیم کاری نداشته باشیم نه حالت شوق و نه حالت خوف، پیدا می شود.
وی با بیان این که مسیر فعالیتهای قرآنی در کشور به سویی است که توجه ویژهای روی بحث مفاهیم و معانی قرآنی نیست، بلکه بیشتر روی اصالت بخشیدن به الفاظ توجه میشود، تأکید کرد: این کار شما اساتید حوزه است که تحولی در این زمینه ایجاد کنید، تا توجه به مفاهیم قرآن در مرحله اول قرار گیرد و توجه به الفاظ قرآن در مرحله دوم باشد.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ابتکاری که اخیرا در برخی مساجد کشور پیدا شده که بعد از نماز، یک صفحه از قران و یک صفحه از ترجمه را میخوانند که این کار مقدمهای است برای ورورد به مفاهیم عالی قرآن؛ این کار خوبی است و باید آن را به مساجد سراسر کشور تعمیم دهیم و همچنین هرجا آیات قرآن خوانده میشود٬ ترجمهاش هم خوانده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزههای علمیه هم باید سعی کنیم مفسران بیشتری پرورش دهیم تا علاوه بر 30 نفر از اساتید تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان به 30 استان کشور رفتند، صدها نفر بروند و تفسیر قرآن بگویند تا اصالت معانی قرآن را مورد توجه قرار دهند.
این مرجع تقلید تأکید کرد: برنامه های تفسیر قرآن نباید در حاشیه دروس حوزه قرار گرفته و به عنوان درس فرعی به آن نگاه شود چرا که تفسیر جز برنامه های اصلی حوزه است و باید کمک کنیم این موضوع در متن دروس حوزه قرار گیرد.
وی گفت: باید هر ساله مسابقاتی برای تفسیر قرآن قرار داده شود و جوایز هم برای آنهایی باشد که به الفاظ و تفسیر قرآن باهم آشنا هستند.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که صدا و سیما در زمینه ترویج مفاهیم و معانی قرآنی خیلی میتواند مؤثر باشد، گفت: در قرآن بیش از 50 مثال است که میتوان همه آن ها را به فیلم کوتاه تبدیل کرد و بنده این پیشنهاد را از مدت ها پیش به صدا و سیما دادهام٬ اما متأسفانه صدا و سیما هنوز آن را عملی نکرده است.
این مرجع تقلید در پایان گفت: باید بکوشیم انحرافی در مسیر ترویج قرآن در جامعه پیدا نشود و راه آن هم این است که از ابعاد مختلف قرآن فقط یک بعد را ببینیم بلکه باید به همه ابعاد قرآن و به ویژه معانی و مفاهیم آن توجه شود.