رضایی کوچی در صحن مجلس؛
حدود ۲۲ میلیون نفر در ایام عید از ظرفیتهای حمل و نقل عمومی استفاده کردند

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در ایام نوروز به ۲۲ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما از امکانات و ظرفیتهای حمل و نقل عمومی یعنی در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی استفاده کردند.
به گزارش ایلنا، محمدرضا رضایی کوچی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲۶ فروردین ماه) در جریان بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاههای مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴گفت: در راستای انجام وظایف نظارتی به اشتراک بر امور کمیسیون عمران آخرین جلسه سال ۱۴۰۳ و اولین جلسه سال ۱۴۰۴ به موضوع بررسی عملکرد دستگاههای مرتبط با سفرهای نوروزی در کمیسیون عمران با حضور دستگاههای مرتبط برگزار شد. عزیزان چون بحث سفرهای نوروزی است باید گفته شود تعداد زیادی از هموطنان عزیز ما جان خودشان را در جادهها از دست دادن و ابتدا خدمت خانواده محترم این عزیزان عرض تسلیت دارم.
وی افزود: در ایام نوروز یعنی از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از هموطنان عزیز ما از امکانات و ظرفیتهای حمل و نقل عمومی یعنی در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی استفاده کردند. علی رغم اینکه بسیاری از هموطنان ما درخواست داشتند ظرفیتهای حمل و نقل عمومی استفاده بکنند متاسفانه به خاطر محدودیت و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: بررسی کمیسیون عمران نشان داده که امروز متاسفانه عمر متوسط اتوبوسهای برون شهری ما بیش از ۱۵ و نیم سال است یعنی که اتوبوس وقتی که عمرش به ۱۵ سال میرسد عملاً اتوبوس فرسوده است که باید از رده خارج بشود وقتی متوسط بالای ۱۵ سال است یعنی ما اتوبوس ۲۰ سال ۲۵ سال و ۳۰ سال هم داریم و در جادهها دارند مسافر جابجا میکند. متاسفانه از ۱۴۰۰۰ اتوبوس برون شهری که در کشور وجود دارد حداکثر ۷۰۰۰ اتوبوس میتواند مسیر متوسط و طولانی را طی بکند و این نشان میدهد که وضعیت اسفباری در بحث تامین اتوبوس داریم و در این حوزه حتماً باید نوسازی ناوگان صورت بگیرد. آن اتفاق ناگواری که برای زوار کرمانی اتفاق افتاد ۶۰ نفر در یک اتوبوس نشستند به خاطر اینکه اتوبوس نبود و مردم مجبور شدند که در آن اتوبوس بشینند و آن اتفاق ناگوار صورت گرفت.
رضایی کوچی اظهار کرد: عواملی که باعث میشود که نوسازی ناوگان در این محدوده صورت نگیرد یکی اینکه بازگشت سرمایه در بازار حمل و نقل مسافر اصلاً امکان پذیر نیست. یعنی به نسبت قیمت اتوبوس و سرمایهگذاری و قیمت بلیط، بخش خصوصی احساس میکند که در این حوزه سرمایهگذاری جوابگو نیست که حتماً باید در این حوزه یا با قیمت بلیط افزایش بدهیم که این امکان وجود ندارد قطعاً باید در قالب یارانه و تسهیلات بتوانیم از رانندگان و صاحبین اتوبوسها حمایت بکنیم علی رغم اینکه ما در قانون منابعی پیشبینی کردیم و قوانین وضع کردیم عدم هماهنگی بین وزارت صنعت و وزارت راه و شهرسازی مخصوصاً سازمان راهداری و وزارت صنعت باشد که ما از ظرفیت قانونی برای نوسازی ناوگان نتوانیم استفاده بکنیم. مخصوصاً در بحث تامین ارز و ثبت سفارشها که با مشکل جدی روبرو هستیم.
وی بیان کرد: من بارها و بارها وزیر صمت و مجموعه وزارت صمت را دعوت کردم منتها همچنان برای تامین ارز و ثبت سفارش دچار مشکل هستیم. بحث بعدی که باید به آن اشاره بکنیم تعداد فوتیهای جادهای در ایام نوروز بود متاسفانه ۸۸۰ نفر از عزیزان و هموطنان ما سر صحنه تصادفات جان خود را از دست دادند متوسط فوتیها نسبت به نوروز سال گذشته ۳ درصد افزایش پیدا کرده است. وقتی که ما تعداد فوتیهای سر صحنه را با فوتیهای سال گذشته که تا ۱۵ اردیبهشت ماه محاسبه میکنیم. ارزیابی کاهش فوتیها است. منتها وقتی که فوتیهای سر صحنه با ایام سال گذشته مقایسه بکنیم قطعا حداقل سه درصد افزایش فوتیها را داشتیم که این قابل قبول نیست.
رضایی کوچی گفت: کنترل رفتار رانندگان به عنوان مؤثرترین و کم هزینهترین راه برای کاهش تصادفات است که متاسفانه قبلا سامانه پایش به نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جادهای برای کنترل سرعت، برای جلوگیری از خواب آلودگی و سایر تخلفات رانندگان در اتوبوسها بود. علی رغم اینکه ما در قانون بودجه سال ۱۴۰۹ مصوب کردیم و منابع تامین کردیم که تمام اتوبوسهای برون شهری به این سامانه باید مجهز شوند حداقل ۵۰ درصد کامیونها باید به این سامانه مجهز شوند. امروز بنا به دلایل متعددی متاسفانه این سامانه در اتوبوسها وجود ندارد و در کامیونها وجود ندارد و پلیس ما و مدیریت کنترل جادهها هیچ نظارتی بر رفتار رانندگان و سرعتهای غیرمجاز در جادهها ندارند که این موضوع اساساً مورد بحث و نظارت جدی کمیسیون قرار گرفته و لازم است که با متخلفین حتماً برخورد شود.
وی اظهار کرد: راهکارهایی که در کمیسیون عمران ما برای کاهش رسیدیم لازم است که بر اساس گزارشی که استاندار کرمان به ما دادند یکی از عواملی که باعث شد در کرمان تصادفات زیاد داشته باشیم عدم حضور پررنگ پلیس در جادهها بود ضمن اینکه واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد از پلیس محترم در خیلی از استانها حضورشان پررنگ بود و باعث شد که کاهش تصادفات را داشته باشیم. در استان کرمان بنا به گفته استاندار در آن ایام نوروز تعدادی از عزیزان به مرخصی رفته بودند پیشنهادات ما برای اینکه کاهش تصادفات داشته باشیم یکی اینکه تامین فوری تجهیزات و وسایل نقلیه راهداری با وجود که در قانون بودجه سال ۱۴۳ پیش بینی کرده بودیم، و عدم پیگیری جدی سازمان راهداری و عدم همراهی وزارت صمت باعث شده که این تجهیزات و امکانات وارد کشور نشود که جای سوال دارد حتماً باید پیگیری شود. استفاده از ظرفیتهای قانونی مربوط به کاهش مصرف سوخت برای تامین مالی نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای یا همان ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از این ظرفیت قانونی هم متاسفانه نتوانستیم استفاده بکنیم. بر اساس برنامه هفتم دولت مکلف است که منابع لازم برای تامین امکانات و نیازها برای کاهش تصادفات حداقل سالانه ۱۰% پیشبینی کنند که این اتفاق را هم در بودجه ندیدند یعنی که دولت به وظایف خودش که در برنامه هفتم تکلیف کردیم متاسفانه عمل نکرده است.