دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
عدالتخواهی و آزادی خواهی مفهومی نیست که به زور بتوان به مردم ارائه کرد/ آزادی بر امنیت مقدم است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قوانین فراوان عدالت زا نیست گاهی عدالت زدا است. آموزش افکار عمومی براساس هنر مهم است تا مردم از کودکی عدالت گرا و آزادی خواه باشند عدالتخواهی و آزادی خواهی مفهومی نیست که به زور بتوان به مردم ارائه کرد. قاطعیت در مبارزه با بی عدالتی شرط مهمی برای تحقق جامعه عدالتخواه است شعاری نشدن و سیاسی نکردن عدالت هم از دیگر موارد است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین پیشنشست همایش بینالمللی «حقوق ملت و آزادیهای مشروع در منظومه فکری آیتالله خامنهای» با موضوع «نسبتسنجی حقوق ملت و آزادیهای مشروع با عدالت» گفت: عدالت مهمترین مسئله بعد از توحید است یعنی عدالت از جایگاه ویژه ای در نظام اسلامی برخوردار است.
وی ادامه داد: در منظومه فکری رهبر انقلاب عدالت عام، مطلق، وسیع، امری غایی، فرازمانی، جانبدارانه، جامع و شامل است این ۷ ویژگی شامل اقسام مختلف عدالت می شود البته غیر از اقسام عدالت فردی، اجتماعی و فرهنگی یک سری واژه ها در بیان مقام معظم رهبری وجود دارد مانند عدالت آرمانی، تأمینی و .... رهبر انقلاب در جمله های مختلف فرموده اند عدالت حق است قانون ثابت است و نیاز بشری و محور و مدار همه چیز است. این نکات بسیار مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در منظومه فکری حضرت آقا یک اصل دیگری وجود دارد از جمله اینکه عدالت چه چیزی نیست میفرمایند عدالت تندروی نیست، عدالت توزیع فقر نیست عدالت در اسلام معارض با مفاهیم دیگر هم نیست. عدالت ورزی با عقلانیت امکان پذیر است. یعنی اگر عدالت را کنار بگذارید نمیتوانید تقوا داشته باشید البته به تنهایی هم کافی نیست موضوع دیگر که در منظومه حضرت آقا به آن اشاره شده نسبت عدالت و معنویت و ارزش های اخلاقی و نسبت عدالت و آزادی است.
وی با اشاره به نسبت عدالت و آزادی گفت: ایشان می گویند عدالت بدون آزادی محقق نمیشود و آزادی بدون عدالت بوجود نمیآید. از این می توانیم لیبرالیستهایی را که قائل به آزادی هستند را نقد کرده و سوسیالیست ها که قائل به عدالت هستند را نقد کنیم.
وی ادامه داد: در تفکر اسلامی و منظومه فکری رهبر انقلاب آزادی و عدالت در هم تنیده هستند. اگر قرار باشد آزادی محقق شود باید نظام عادلانه اجتماعی شکل گرفته باشد. حقوق مختلف از جمله حقوق بشر حقوق اجتماعی در دل عدالت تحقق پیدا می کند.
خسروپناه درباره نقش دولت اسلامی در تحقق نظام عادلانه اجتماعی آزادی بخش گفت: قوانین فراوان عدالت زا نیست گاهی عدالت زدا است. آموزش افکار عمومی براساس هنر مهم است تا مردم از کودکی عدالت گرا و آزادی خواه باشند عدالتخواهی و آزادی خواهی مفهومی نیست که به زور بتوان به مردم ارائه کرد. قاطعیت در مبارزه با بی عدالتی شرط مهمی برای تحقق جامعه عدالتخواه است شعاری نشدن و سیاسی نکردن عدالت هم از دیگر موارد است.
وی ادامه داد: از مجموعه فرمایشات رهبر انقلاب استفاده می شود که نظریه اسلامی درباره آزادی و عدالت مبتنی بر انسان شناسی است. در وضعیت کنونی جامعه با چالش هایی مواجه هستیم که اگر تئوری عدالت و آزادی در منظومه رهبری اجرا شود این چالش ها رفع خواهد شد مانند مسئله مهاجرت چه مهاجرت نخبگان ما و چه مهاجرت به کشور ما بسیاری از قواعد اگر براساس منظومه فکری رهبری باشد این مسئله قابل حل است. نخبه است که همه شاخص ها را دارد و عقل می گوید باید جذب هیات علمی شود اما ضوابط اجازه نمی دهد باید مصاحبه هم بشود که در برخی از مصاحبه ها درباره نماز و ... هم پرسیده می شود اما در مصاحبه علمی اگر درباره موضوع مصاحبه گرایش نداشته باشد رد خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ساختار حکمرانی حکومتی اجازه نمی دهد حکمرانی مردمی در منظومه آقا شکل بگیرد چرا هر چه اقتصادی دولتی باشد رانت فساد و ظلم بیشتر خواهد بود گاهی اوقات آزادی بخش خصوصی را به بهانه امنیت می گیریم. براساس منظومه فکری آقا من معتقدم آزادی بر امنیت مقدم است ما باید امنیت سرمایه گذاری را ایجاد کنیم. در بحث قاچاق چه قاچاق سوخت و چه قاچاق پوشاک که ۶۰ درصد پوشاک ما قاچاق است کافی است مروری بر فرایند قوانین و اجرائیات گمرک داشته باشید ساختار طوری ناعادلانه چیده می شود که مانع آزادی در اشتغال و تولید است و در نتیجه منجر به قاچاق می شود. باید کاربست آزادی و عدالت و حقوق ملت در چالش هایی که با آن مواجه هستیم از این نشستها خارج شود اگر این مباحث نتواند راهکار برای چالش ها ایجاد کند، ناکام است.