اجرای طرح قاضی در مدرسه در ۶۹ مدرسه استان البرز
رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: بررسی پروندههای ورودی کانون اصلاح و تربیت استان نشان میدهد که جرائم مرتبط با آسیبها و رفتارهای پرخطر میان دانشآموزان از پرتکرارترین جرایم اطفال و نوجوانان استان البرز است.
به گزارش ایلنا، سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با موضوع «پیشگیری از آسیبهای دانشآموزی» به ریاست رئیس کل دادگستری و رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز و با حضور اعضای اصلی و مدعو در محل سالن جلسات حوزه رئیس دادگستری کل استان البرز برگزار شد.
حسین فاضلی هریکندی در این نشست با تقدیر از اقدامات انجام شده درباره مصوبات جلسات پیشین و جمعآوری مدون آمار و وضعیت دانشآموزی استان توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان البرز گفت: در اجرای منویات رئیس قوه قضاییه مباحث طرح شده در نشستهای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، مسئله محور بوده و تلاش شده به معضلات اساسی و مهم استان با نگاه حل آنها ورود شود.
وی با تاکید بر اهمیت دانشآموزان به عنوان نسل آینده ساز کشور اظهار کرد: موضوع دانشآموزان از سه منظر اهمیت دوران دانشآموزی، وضعیت کنونی و اقداماتی که باید انجام دهیم، حائز اهمیت است.
رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به نامه ۳۱ نهج البلاغه و تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانات متعدد در خصوص دانشآموزان، به تشریح اهمیت این دوره سنی در شکل گیری شخصیت آینده فرد پرداخت و گفت: در دوران دانشآموزی، شخصیت اصلی و رفتاری وی در کنار آموزش شکل میگیرد و بنابراین عبارت آموزش و پرورش به درستی در مورد این دوره از آموزش به کار میرود.
نقش و اهمیت مدرسه
وی با تاکید بر نقش و جایگاه معلمان و محیط مدرسه در شکلگیری شخصیت آموزشی و اجتماعی دانشآموزان، تصریح کرد: کودک و نوجوان در خانواده در معرض یک فرهنگ قرار میگیرد ولی در مدرسه این شرایط مهیا است که به تعداد معلمان و همکلاسیها و حتی هم مدرسهایهای خود در معرض فرهنگهای متعدد قرار گرفته و تاثیر پذیرد؛ بنابرین آموزش و پرورش باید توجه جدی در مقوله جذب و استفاده از معلمان متعهد، معتقد و ملتزم داشته باشد.
آسیبها و رفتارهای پرخطر میان دانشآموزان
فاضلیهریکندی با اشاره آمار ارائه شده توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز درباره اشتغال به تحصیل ۵۳۲ هزار دانشآموز در استان، بیان کرد: احصای رفتارهای پرخطر و آسیبهای دانشآموزی در استان بیانگر آن است که مواردی از قبیل خشونت، ترک تحصیل، بزهکاری، مخاطرات فضای مجازی، اختلالات بهداشت روان و عوامل مخاطرهآمیز خانوادگی از قبیل اختلافات خانوادگی، ازدواج مجدد والدین، بیکاری والدین، بدسرپرستی، طلاق و زندانی بودن والدین بخش مهمی از این آسیبها را تشکیل میدهند.
وی عنوان کرد: در این باره لزوم برنامهریزی و ورود دستگاههای متولی از جمله آموزش و پرورش و بهزیستی در خصوص آسیبها و نیز رفتارهای پرخطر دانشآموزان بسیار حائز اهمیت است.
جرایم اطفال و نوجوانان
رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با تشریح وضعیت کانونهای اصلاح و تربیت استان البرز گفت: بررسی پروندههای ورودی کانون اصلاح و تربیت استان نشان میدهد که جرایم مرتبط با آسیبها و رفتارهای پرخطر میان دانشآموزان از پرتکرارترین جرایم اطفال و نوجوانان استان البرز هستند.
وی با اشاره به اینکه پروندههای اطفال در شعب ویژه در دادسرا، دادگاه بدوی و تجدیدنظر استان مورد رسیدگی قرار میگیرد تصریح کرد: بعد از حوزه قضایی کرج، شهرستانهای فردیس، ساوجبلاغ و نظرآباد بیشترین فراوانی وقوع جرایم اطفال و نوجوانان را در استان دارند و حوزه قضایی طالقان کمترین میزان را در استان دارد.
رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه ۷۵ درصد دانشآموزان استان البرز در دوره ابتدایی و متوسطه اول قرار دارند، بر نقش معلمان در این برهه زمانی تاکید کرد و گفت: باید به مقوله پرورش، بیش از پیش در نظام آموزش و پرورش توجه شود که این مورد در جذب و گزینش معلمان نیز باید مدنظر قرار گرفته و موضوع معشیت معلمان مورد پیگیری متولیان باشد.
شناسایی و اعلام والدین بدسرپرست به دستگاه قضایی
بخش دیگری از موضوعات طرح شده توسط رئیس کل دادگستری استان البرز به موضوع والدین بدسرپرست اختصاص داشت که وی دستور داد ادارات کل بهزیستی و آموزش و پرورش استان به صورت مصداقی والدین بدسرپرست را به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان اعلام کنند تا دستگاه قضایی استان این موارد را از مسیر قانونی مورد پیگیری قرار دهد و در صورت لزوم نسبت به سلب حضانت اقدامات لازم را انجام دهد.
وی لازم دانست کلیه دستگاهها تمام اهتمام خود را برای کاهش آسیبهای این حوزه به کار بگیرند و سمنها نیز با رعایت الزامات آموزش و پرورش به این موضوعات وارد شوند.
رئیس کل دادگستری استان البرز همچنین از اقدامات انجام شده توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در همکاری با مرکز وکلای قوه قضاییه استان در اجرای طرح قاضی در مدرسه تقدیر و تصریح کرد: لازم است آموزش و پرورش سازوکارهای لازم برای حل موانع و تسهیل حضور وکلا و قضات همکار طرح را فراهم آورد تا با استفاده از این ظرفیت بتوان بخشی از آسیبها را با آموزش صحیح کاهش داد.
اقدامات دادستانی کرج در حوزه آسیبهای دانشآموزی
حسن مددی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز نیز در این نشست با تشریح اقدامات انجام شده در دادستانی در راستای پیشگیری از آسیبهای دانشآموزی گفت: در معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل استان اقداماتی از قبیل شناسایی مشکلات حوزه دانشآموزان، توصیه به دستگاههای مرتبط برای انجام وظایف قانونی خود در این بخش و برنامهریزی برای اجرای برنامههای پیشگیرانه در راستای پیشگیری از آسیبهای دانشآموزان انجام گرفته است.
اجرای ۳۰ مصوبه
در این نشست فرید نجفنیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز به عنوان دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص نشست پیشین شورا، گفت: این نشست بیش از ۳۰ مصوبه با مجریان مختلف از جمله شرکت آب منطقهای، سازمان جهاد کشاورزی استان، شرکت توزیع نیروی برق استان، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز، شهرداری کرج، شرکت شهرکهای صنعتی استان، دانشگاه علوم پزشکی استان داشته که همه دستگاهها به مصوبات و تصمیمات اعلامی نشست اقدام کردند.
اجرای طرح قاضی در مدرسه در ۶۹ مدرسه استان البرز
وی در ادامه با تبیین و ترسیم آماری شرایط استان البرز در حوزه آسیبهای دانشآموزی به اجرای برخی برنامههای پیشگیرانه در حوزه مدارس اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری طرح قاضی در مدرسه با هدف رشد، توسعه و ارتقای دانش و آگاهیهای عمومی و حقوقی دانشآموزان، تقویت آموزش و مهارتهای ارتباطی، تاب آوری و حل مسئله در دانشآموزان، تسری عدالت ترمیمی بر عدالت تنبیهی در جرایم مرتبط، تحقق بخشیدن به عدالت تربیتی، ایجاد ایمنی و بهداشت قضایی، آموزش نظم، قانون و مهارتهای اجتماعی در ۶۹ مدرسه استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، مرکز امور وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای استان آغاز شده است.
نجفنیا افزود: در قالب این طرح تاکنون ۲۵۲۹ نفر از دانش آموزان، ۶۶۶ نفر از والدین، ۳۰۶ نفر از مربیان با مشارکت ۵۱ نفر از قضات دادگستری، ۲۶ نفر از اعضای مرکز وکلای قوه قضاییه و ۱۸ نفر از وکلای کانون وکلا آموزش دریافت کردهاند.
برگزاری اولین جلسه شورای سیاست گذاری نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان
منیژه خاکی بختیاروند سرپرست دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه نیز در این نشست با بیان اینکه اجرای طرح نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان نماد فراز و فرودهای متعددی را داشته است و آییننامه اجرایی آن در سال جاری ابلاغ شد، گفت: دادستانی کل کشور، وزارت دادگستری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این طرح پیوستهاند و به زودی شاهد برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان به ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خواهیم بود.
مهمترین منشا آسیبهای دانشآموزی، خانواده است
سرپرست دفتر امور زنان و خانواده و پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه بر آموزش والدگری و تابآوری به والدین و دانشآموزان تاکید کرد و گفت: مهمترین منشا آسیبهای دانشآموزی، خانواده است و ضرورت دارد که به عنوان اصلیترین چالش دانشآموزان، به نقص تکالیف خانواده و والدین توجه شود و برای آموزش والدین و خودمراقبتی نوجوانان برنامهریزی ویژهای انجام شود.
علی حجرگشت مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز نیز در این نشست با تشریح غربالگریها، مطالعات و پایشهای انجام شده در مجموعه خود در حوزه آسیبهای دانشآموزی پرداخت و حل آنها را نیازمند ورود سایر دستگاههای متولی دانست.
وی در ادامه با اشاره به موضوع دانشآموزان بازمانده از تحصیل، گفت: دانشآموز بازمانده از تحصیل دانشآموزی است که به هر دلیلی در پایه اول ابتدایی ثبت نام نشده است، بازماندگی از تحصیل مقدمه آسیبهای اجتماعی است و طبق آمار برگرفته از اداره کل ثبت احوال استان در سال جاری ۳۹ هزار ثبت نام در پایه اول ابتدایی انجام گرفته است .
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه بعد از غربالگری آسیبهای دانشآموزی، رصد و پایش و سپس ارجاع به مراکز مشاوره صورت میگیرد، ادامه داد: در این راستا چهار مورد ارجاع به کمیته امداد، هفت مورد علوم پزشکی، ۵۳ مورد بهزیستی و دو مورد ارجاع به نیروی انتظامی از خروجیهای مرکز مشاوره در سه ماه تحصیلی سال جاری بوده است.
وی نقش خانواده در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: بیشتر از دانشآموز باید به خانواده دانشآموز، آشنایی او با آسیبها و مقابله والدین با آسیبها پرداخت.