خبرگزاری کار ایران

بقایی در نشست خبری:

از هر ابتکار و تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی استقبال می‌کنیم

 از هر ابتکار و تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی استقبال می‌کنیم
کد خبر : ۱۵۴۵۶۱۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از هر ابتکار و تلاشی که برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شود، استقبال می‌کنیم و آن را یک وظیفه قانونی می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با قددرانی از ناصر کنعانی سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی گفت: همانطور که در جریان هستید در این دو هفته به موازات تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا دستگاه دیپلماسی رایزنیها و فعالیت‌های گسترده‌ای و فشرده‌ای را برای توقف جنگ‌افروزی و کشتار در لبنان و غزه و حراست از ثبات و امنیت منطقه در مقابل شرارت‌های رژیم اشغالگر در دستور کار داشت و اجرایی کرد.

وی با اشاره به آخرین تحولات منطقه و تلاش ایران برای جلوگیری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای جلوگیری از کشتار و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و تسری آن به منطقه در دستورکار داشت و اجرایی کرد و این رایزنی‌ها با سفر وزیر خارجه به قلب حوادث یعنی بیروت شروع شد و با سفر به سایر کشورهای منطقه ادامه یافت. این سفرها و رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت. همزمان سفر رییس جمهور به دوحه و حضور در اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا صورت گرفت. در این فرصت نیز برای رایزنی درخصوص تحولات منطقه استفاده شد و جلسه مهم مشترک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز انجام شد. 

بقایی تصریح کرد: در این دو هفته علاوه بر رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای منطقه آقای عراقچی تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات مختلف کشورها از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر امور خارجه فرانسه داشتند که در مورد تحولات منطقه و تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش مذاکره کردند. 

وی گفت: تصور می‌کنم پیام و نکته اصلی در سفرهای وزیر امورخارجه مشخص بود و رسانه‌ها به خوبی به خیلی  از این ابعاد پرداخته‌اند از جمله آنها سیاست بهبود و گسترش روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش و تنش همراه است مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران در قبال صلح و امنیت منطقه اولویت‌شناسی و زمان شناسی جمهوری اسلامی ایران و دخالت ندادن برخی سوءتفاهامات و اختلافات دو جانبه در موضوع اصلی که همانا تلاش مشترک برای حفظ صلح  و امنیت منطقه‌ای است و از مهمتر از همه دغدغه جمهوری اسلامی ایران برای توقف نسل‌کشی و جنایت درغزه و لبنان و پایان دادن به شرارت های رژیم اشغالگر به عنوان یک وظیفه اخلاقی انسانی اسلامی و قانونی طبق قواعد ومقررات بین‌المل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ادامه تلاش‌ها برای بهبود روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش روبروست از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران است، گفت: اولویت در این رایزنی‌ها متمرکز بر تحولات منطقه، جلوگیری از افزایش تنش‌ها و کمک به حفظ ثبات در منطقه است، البته طبیعتا از این فرصت‌ها برای گفت‌وگو در ارتباط با روابط دوجانبه نیز استفاده می‌شود.

بقایی گفت: فکر می‌کنم نقطه مشترکی که در همه این کشورها وجود دارد نگرانی مشترک در مورد خطرات ناشی از ادامه کشتار و جنگ در غزه و لبنان است. کشورهای منطقه رسالت مشترکی برای تلاش در همه عرصه‌های دیپلماتیک و استفاده از همه ظرفیت‌هایشان از جمله سازمان کنفرانس اسلامی و سایر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دارند برای اینکه فشار وارد کنند هم بر رژیم صهیونیستی و هم متحدین و حامیان تسلیحاتی و مالی این رژیم برای اینکه بتوانیم رژیم را وادار به توقف تجاوزاتش علیه لبنان و جنایاتش در غزه کنیم.

وی عنوان کرد: وزیر خارجه در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود امروز به ۲ کشور کویت و بحرین سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از تلاش‌هایی که همراه با حسن نیت باشد برای توقف جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی است، استقبال می‌کنیم. ما در واقع از هر ابتکار و تلاشی که برای جلوگیری از تشدید تنش و توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام شود، استقبال می‌کنیم و آن را یک وظیفه قانونی می‌دانیم.

بقایی در رابطه با موضوع خط ارتباطی نخجوان و اظهارات کشورهای حوزه قفقاز در خصوص موضوعات مرزی گفت: من فکر می‌کنم آنچه مهم است و لازم است به آن دقت شود چالشی است که مبنای یک جنگ بوده است و باید آن را تبدیل به نقطه ای برای تفاهم کنند به نظرم نشست اخیر این رویکرد را به خوبی نشان داد. در خصوص محورهای مواصلاتی موضع ایران همیشه مشخص بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با بیانیه شورای اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه گفت: ما اولا متاسفیم در شرایطی که کشورهای اسلامی منطقه باید متمرکز  بر پایان دادن به شرایط غزه باشند، چنین موضوعی که مربوط به ایران و یکی از کشورهای منطقه بوده است را مطرح کردند. ما مواضع وزارت خارجه را اعلام کردیم. موضع ایران را بسیار شنیده‌اید. جمهوری اسلامی ایران در مورد تمامیت سرزمینی خود هیچ تردیدی ندارد و در این مورد هیچ اغماضی نخواهد کرد 

وی افزود: این ادعا هیچ تغییری در این موضع ایجاد نخواهد کرد و ما متاسفیم که کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند در این زمان چنین موضوعی را مطرح کنند.

بقایی در رابطه با مسئولیت‌پذیری ایران در قبال صلح در منطقه، تصریح کرد: اولویت‌شناسی کشورمان در سفرهای اخیر وزیر امور خارجه مشهود بود و ایران تلاش می‌کرد که سوءتفاهمات و اختلافات را در این موضوعات برطرف کند و تلاشی مشترک برای حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام دهد. دغدغه جدی جمهوری اسلامی ایران، توقف نسل‌کشی و جنایات در غزه و لبنان و مقابله با شرارت‌های رژیم اشغالگر است.

بقایی با بیان اینکه این اقدامات به عنوان یک وظیفه اخلاقی، انسانی و قانونی، بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل از طرف ایران پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ کشوری را از رایزنی خود مستثنی نمی‌کنیم، تصریح کرد: این موضوع وظیفه همگانی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه است. زمان آن است که کشورها نشان دهند تمایل برای قدم گذاشتن در این مسیر را دارند و فارغ از همه ملاحظات، اولویت‌های خودمان را بر رایزنی و هم افزایی برای ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای قرار می‌دهیم. ما با مصر در سطح کاردار همیشه مراوده داشتیم. از مدت‌ها قبل هم بحث بهبود روابط مطرح بوده است‌.

بقایی در خصوص روابط ایران و ترکیه، عنوان کرد: رابطه ما با ترکیه به عنوان دو کشور اسلامی و دو قدرت تأثیرگذار در منطقه همیشگی بوده و در نشست ۳+۳ ملاقات‌های مهمی انجام شد. دیدارهای آقای عراقچی هم در این سفر مؤثر بوده است. 

وی در رابطه با احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: این تهدیدات و هرگونه تعرض به تأسیسات هسته‌ای طبق اسناد و قطعنامه‌های بین‌المللی محکوم است. خواسته ما همیشه روشن است و طی یادداشتی به آژانس مراتب آن را اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحریم‌های اخیر اروپا علیه ایرلاین‌های ایران گفت: تحریم هواپیماهای غیرنظامی هیچ توضیحی ندارد جز اینکه آنها می‌خواهند مردم را از حقوق بنیادین‌شان محروم کنند.

بقایی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه عراقچی در رابطه با احتمال کشاندن شدن جنگ به کشورهای حاشیه خلیج فارس تصریح کرد: کشیده شدن جنگ به کشورهای منطقه نیاز به هیچ استدلالی ندارد، این رویه مشخص رژیم صهیونیستی است. این رژیم  به جهت توسعه‌طلبی با استفاده از همه ابزارها برای تعرض به همه کشورهای منطقه فعال بوده است و به دلیل حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ابایی ندارد که دامنه جنگ را گسترش دهد.

وی در رابطه با حمله احتمالی به ایران و نقش کشورهای دیگر، گفت: کشورهایی که به هرنحوی مشارکت داشته باشند یا از تعرض علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند، تکلیفشان کاملا روشن است. خوشحالیم که کشورهای منطقه به این درجه از بلوغ رسیده‌اند و نگاه مشترک وجود دارد که حراست از صلح و امنیت منطقه تلاش همه ما است. هر گونه ناامنی علیه هر کشوری قطعا تبعاتش  متوجه همه کشورها خواهد شد ما اطمینان داریم که کشورهای همسایه با درک حساسیت شرایط به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد که از سرزمین آن‌ها و فضای آن‌ها برای تعرض به یک کشور همسایه استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با تحویل سامانه موشکی تاد به رژیم صهیونیستی، گفت: استقرار سامانه‌های ضدموشکی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در سایه همان حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی است که موجب افزایش جنایات و کشتار مردم غزه و لبنان شده است.

بقایی در رابطه با امکان همکاری کشورها با اسرائیل در حمله احتمالی به ایران، عنوان کرد: کشورهای همسایه با درک شرایط اجازه به تعرض علیه یک کشور اسلامی را نخواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نظر ایران در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عنوان کرد: در مورد انتخابات آمریکا هیچ نظر و دیدگاهی نداریم. سیاست‌های آمریکا علیه ایران همواره خصمانه بوده است و این موضوع را پیگیری نمی‌کنیم.

بقایی در خصوص سفر آینده رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه به بریکس، گفت: همانطور که گفتم این سفر در قالب شرکت اجلاس بریکس خواهد بود و آقای عراقچی هم رییس جمهور را همراهی خواهند کرد طبیعی است که در حاشیه این نشست ما رایزنی‌های دیپلماتیک خودمان را برای جلب توجه بین‌المللی نسبت به خطرات ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد و امیدواریم در ادامه سفرهایی که آقای عراقچی به منطقه دارند از این ظرفیت استفاده کنند. 

وی در رابطه به سفر وزیر امور خارجه به عمان و رایزنی‌های اتفاق افتاده، گفت: روند و چارچوبی  از مدت‌ها قبل موسوم به روند مسقط و متمرکز بر موضوع هسته‌ای ایجاد شده بود و آقای عراقچی اشاره کردند که آن روند به دلیل شرایط خاص منطقه‌ای فعلا متوقف شده است اما در مورد تبادل پیام ما یک مجرای خیلی مشخص داریم که مجرای دیپلماتیک است.

بقایی در رابطه با تبادل پیام میان آمریکا و ایران گفت: مهم‌ترین مجاری دیپلماتیک ما با سوییس است که به عنوان دفتر حفاظت منافع آمریکا که از این طریق اگر موضوعی باشد رد و بدل می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که پوتین در نشست خبری خود از میانجیگری روسیه بین ایران و جبهه مقاومت در مقابل اسرائیل گفته بود موضع ایران چیست و درخصوص ریاست روسیه بر بریکس چه ارزیابی دارید، گفت: این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز فعال شدن بریکس و همکاری بیشتر با ایران شود، گفت: در مورد اجلاس بریکس و ریاست روسیه باید بگویم که روسیه از بنیانگذاران اصلی بریکس است و نقش کلیدی در تعاملات و تصمیم‌گیری‌ها و روندهای بریکس و کشورهای عضو بریکس دارد.

بقایی ادامه داد: در مورد نکته اول سوال هم باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که از طرف دوستان مان برای جلوگیری از سرایت آتشی که رژیم صهیونیستی در منطقه روشن کرده است به سایر مناطق استقبال می‌کند. و فکر می‌کنیم که اولین گام برای اینکه منطقه دچار تنش بیشتر نشود این است که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان متوقف شود.

وی درباره موضع دستگاه دیپلماسی درخصوص مطالبی که مدیر شبکه‌های ترکیه گفته است، تصریح کرد: فکر می‌کنم این موضوعی که مطرح شد و ماجراهایی که تولید کرد در زمان خودش رسیدگی شد و صحبتی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مقام ذیربط ترکیه داشتند و خیلی روشن بود و خبر آن در رسانه‌ها منتشر شد و فکر می‌کنم به نوعی رفع سوءتفاهم شد. رابطه ما با ترکیه یک رابطه‌ای است که در همه سطوح در بهترین شرایط ادامه دارد. روابط فرهنگی بین دو کشوری که دارای پیوندها و ریشه‌های عمیق تاریخی هستند در بهترین شرایط وجود دارد و فکر می‌کنم ما باید کمک کنیم برای اینکه برخی از صحبت‌ها این فضای اخوت بین دو کشور را تحت تاثیر قرار ندهد.

بقایی درخصوص برنامه وزارت خارجه برای ارتباط بیشتر با رسانه‌ها گفت: قطعا در این زمینه برنامه داریم در همین مدت که این مسئولیت را پذیرفتم ارتباطمان به صورت منظم با رسانه‌ها ادامه داشته است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز