خبرگزاری کار ایران

نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

پیام رایزنی‌های عراقچی؛ ایران به دنبال ثبات در منطقه است/ با تشر و تهدید دیگران عقب نمی‌نشینیم

پیام رایزنی‌های عراقچی؛ ایران به دنبال ثبات در منطقه است/ با تشر و تهدید دیگران عقب نمی‌نشینیم
کد خبر : ۱۵۴۲۶۵۲

سفیر سابق ایران در عمان گفت:‌ پیام گفت‌وگوهای عراقچی با مسئولان کشورهای منطقه این بود که جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد ثبات در منطقه است. از هرگونه رفتارهای قدرت‌طلبانه و تفرقه‌انگیز کشورهای منطقه باید دوری کرد تا کشور‌های منطقه با هماهنگی یکدیگر مشکلات خود را حل کنند و چشم به قدرت‌های بیگانه نداشته باشند، چون آن‌ها هیچ اقدامی به نفع مردم منطقه انجام نخواهند داد.

حسین نوش‌آبادی سفیر سابق ایران در عمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ با اشاره به سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه کشورمان و دستاوردهایی که این تور منطقه‌ای می‌تواند برای ایران به همراه داشته باشد، گفت: شروع کار آقای  عراقچی بسیار خوب بوده و با توجه به سوابق دیرینه‌ای که در وزرات خارجه دارند به عنوان یک دیپلمات خوش سابقه شناخته می‌شوند و با شناختی که کشور‌های منطقه از ایشان دارند، رایزنی‌های خوبی را آغاز کردند. توفیقات خوبی هم به همراه داشته است. پیام این گفت‌وگوها با مسئولان کشورهای منطقه این بود که جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد ثبات در منطقه است و از هرگونه رفتار قدرت‌طلبانه و تفرقه‌انگیز کشورهای منطقه باید دوری کرد تا کشور‌های منطقه با هماهنگی یکدیگر مشکلات خود را حل کنند و چشم به قدرت‌های بیگانه نداشته باشند، چون آن‌ها هیچ اقدامی به نفع مردم منطقه انجام نخواهند داد. این موضوعات در لابه‌لای مذاکرات مطرح شد.

حمایت از  لبنان و فلسطین جز سیاست‌ها راهبردی ایران است

با تشر و تهدید دیگران عقب نمی‌نشینیم

وی ادامه داد: در این سفرها نشان دادیم برای امنیت ملی و تمامیت ارضی کشورمان و استقلال کشور هیچ خط قرمزی را در نظر نمی‌گیریم. ما می‌توانیم از امنیت داخلی و مردم‌مان صیانت کنیم و نباید اجازه دهیم که دیگران امنیت سایر کشور‌های منطقه را به خطر بیندازند. در بحث مقاومت هم تصریح شد که حمایت از لبنان به عنوان کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته و مردم مظلوم فلسطین جزو سیاست‌ها راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. این مواضع توسط رییس‌جمهور و همچنین رییس‌مجلس شورای اسلامی هم مطرح شده بود، هر دو در سفرهای خود اعلام کردند که ما حامی جریان مقاومت هستم و از کشور‌های مقاومت یعنی لبنان، سوریه، عراق و یمن حمایت می‌کنیم. این استراتژی است که رهبری هم در نماز جمعه نصر اعلام کردند، ما برای ثبات و امنیت این کشورها به آن کمک خواهیم کرد و با تشر  و تهدید دیگران عقب نخواهیم نشست.

حسن نیت عمان برای ما ثابت شده است

نوش‌آبادی در رابطه با سفر عراقچی به عمان و رایزنی‌ها و بستر‌های ممکن برای روابط دوجانبه میان تهران و مسقط، بیان کرد: سفر به عمان از سفرهایی است که وزرای امور خارجه کشور ما بعد از انقلاب مرتب انجام داده‌اند. عمانی‌ها همیشه طرف مشورت و مذاکره ما در مسائل بوده‌اند، به عنوان کشوری که حسن نیتش برای ما ثابت شده است و سیاست‌های تنش‌زدایی را دنبال می‌کند، مسقط همواره درصدد ایجاد ثبات و امنیت است. رایزنی‌های خوبی با عمانی‌ها داشتیم، هم حسن نیت ‌ما برای آن‌ها ثابت شده است، هم حسن نیت آن‌ها برای ما و به برقراری صلح و ثبات در منطقه علاقه دارند.

وی ادامه داد: زمانی که بنده در عمان سفیر بودم، این موضوع را حس کردم که عمانی‌ها برای ایران احترام ویژه‌ای قائل هستند. همواره مواضعی اتخاد کرده‌اند که در راستای منافع منطقه و امنیت آن بوده است، به همین دلیل عمان یکی از کشور‌هایی است که ما برای مشورت و مذاکره به آن اعتماد داریم. ارتباطی که عمانی‌ها با طرف‌های دیگر مانند کشور‌های عربی منطقه دارند و سوابق مثبتی که در طول‌ سال‌‌های اخیر در رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشتند، بسیار مفید بوده است. گاهی هم حامل پیام برای ما بودند که این هم در راستای همان سیاست‌های تنش‌زادیی آن‌ها بوده است. در مجموع کشور‌ عمان مورد وثوق و اعتماد ما است. سطح روابط ما هم با عمان خوب است، البته در خلال مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی، مسائل دوجانبه هم در این دیدار‌ها مطرح خواهد شد. موضوعاتی برای گسترش روابط میان دو کشور‌ است مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و آقای عراقچی سعی می‌کند به غیر از مسائل منطقه‌ای در این زمینه هم موفق شود.

فهم  مشترک، درک مشترک و اقدام مشترک نیاز‌های اقلیم منطقه است

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه فهم  مشترک، درک مشترک و اقدام مشترک نیاز‌های اقلیم منطقه است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت‌های منطقه درک واقع‌بینانه‌ای از مسائل منطقه غرب آسیا نداشته باشند، این نگرانی‌ها برای همه به وجود می‌آید. رژیم غاصب صهیونیستی، رژیم نامشروع و زیادخواه و قدرت‌طلبی است که با کشتار مردم  و جنایات، امنیت منطقه را تهدید می‌کند و به هیچ کشوری رحم نخواهد کرد. این‌ها با کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان مخالف هستند و سیاست صهیونیست‌ها مقابله با اسلام و دولت‌های اسلامی در منطقه است. این موضوعی‌ است که دولت‌ها باید متوجه شوند که ما اگر به دنبال اقتدار، تقویت مواضع دفاعی ، سیاست‌های بازدارندگی و دفاعی هستیم، برای تامین امنیت منطقه است. ما با هیچ کشوری مشکل نداریم، این در تاریخ هم ثابت شده است. رژیمی که امروز نگران است، اسرائیل است که به دنبال ایجاد تنش و درگیری و ناآرامی و جنگ است. اگر در این موضوع فهم مشترک باشد آن زمان کشور‌های منطقه حاضر به همکاری می‌شوند. این همکاری هم زمینه‌های مختلفی دارد، اولین گام این است که کشورهای منطقه رژیم صهیونیستی را تحریم کنند، این تحریم کردن و قطع ارتباط سیاسی و عدم ارسال کالا یک اقدام مشترک است که می‌تواند در میان کشور‌های عربی صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز