خبرگزاری کار ایران

حواشی سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران به روایت رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه

حواشی سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران به روایت رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه
کد خبر : ۱۵۴۲۶۵۱

رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه تهران با ارائه توضیحاتی در خصوص حواشی پیش آمده در جریان سخنرانی رئیس‌جمهور گفت: ما همان روز با دفتر رئیس‌جمهور صحبت کردیم یک نفر به ما معرفی کردند و گفتند این مسئول این کار است و ایشان هم توضیحی نداد. تصور من هم این است که رئیس‌جمهور در جریان این ماجرا نبودند اما در این برنامه کارکنان مظلوم واقع شدند و انتظار داشتیم به ما هم وقتی بدهند.

نوروزی رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه تهران در تماس با ایلنا، درباره حواشی پیش آمده در جریان حضور رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران عنوان کرد: در آن جلسه قرار بود به عنوان نماینده کارمندان دانشگاه در حضور رئیس‌جمهور و در کنار یک نماینده از هیات علمی دانشگاه و نماینده دانشجویان سخنرانی داشته باشم. در این خصوص صحبت شده بود و اعلام و ابلاغ هم شده بود و خیلی از سایت‌ها هم به نقل از دفتر وزیر علوم این مطلب را اطلاع‌رسانی کرده بودند.

وی افزود: این برنامه با هماهنگی دفتر وزیر علوم و وزیر بهداشت و دانشگاه تهران و دفتر رئیس‌جمهور برگزار شده بود. ما هم درخواست سخنرانی داده بودیم به ما اطلاع دادند که موافقت شده است و اطلاع‌رسانی عمومی آن هم صورت گرفت. در آخرین باری که در سال ۱۴۰۰ این برنامه در دانشگاه تهران برگزار شده بود مشابه همین اتفاق، ما درخواستی داشتیم و در آنجا هم به ما وقت دادند و رفتیم سخنرانی کردیم و هیچ مشکلی هم پیش نیامد و تعامل خوبی هم بین کارمندان دانشگاه تهران و مدیران صورت گرفت.

نوروزی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال دوباره این برنامه در  دانشگاه تهران برگزار می‌شد، ما این درخواست را طبق پروتکل دادیم و تایید و اعلام هم شد. روزی که داخل مراسم رفتیم بدون هیچ توضیحی به من گفتند که نوبت سخنرانی نماینده کارکنان دانشگاه تهران حذف شده است و شما نمی‌توانید سخنرانی کنید. از هر کسی توضیح خواستیم، کسی به ما پاسخ درستی نداد. برای ما مشخص نیست چه اتفاقی افتاد که منجر به حذف سخنرانی نماینده کارمندان شد.

وی ادامه داد: طبق پروتکل در ابتدای جلسه رئیس دانشگاه تهران و بعد رئیس دانشگاه علوم پزشکی صحبت می‌کنند و دانشجویی که به صورت رسمی از سوی معاونت دانشجویی معرفی شده بود هم صحبت کرد، نماینده اعضای هیات علمی هم سخنرانی کرد اما به نماینده کارمندان اجازه صحبت ندادند. برای ما خیلی عجیب بود به هر کسی هم رجوع کردیم پاسخ درستی نگرفتیم. این وسط دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی که تعدادشان هم خیلی زیاد بود، شروع به اعتراض کردند که «چرا نماینده تشکل‌ها اجازه صحبت ندارد». خیلی هم فضا به هم ریخته بود و خود این تشکل‌ها هم با هم اختلاف داشتند و ما نفهمیدیم دقیقا حرف‌شان چیست.

رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه تهران افزود: آقای رئیس‌جمهور وقتی دیدند اینگونه است، گفتند یکی از شما بیاید پشت تریبون و صحبت کند و به آنها زمانی برای صحبت داد. آنها رفتند صحبت کردند و یکی از دانشجویان رتبه برتر هم از آقای رئیس‌جمهور درخواست وقت کرد و رفت پشت تریبون. یعنی علاوه بر نمایندگان رسمی که معرفی شده بودند، دو نفر هم به صورت فوق‌العاده صحبت کردند ولی باز هم به نماینده کارمندان وقتی داده نشد. خود آقایان به من پیشنهاد کرده بودند که شما از آقای رئیس‌جمهور درخواست وقت کنید و ما هم کمک می‌کنیم که این درست شود.

وی در پاسخ به این سوال که منظورش از «خود آقایان» چه کسانی است، گفت: افرادی از دفتر رئیس‌جمهور و مسئولان دانشگاه به ما گفتند که «حالا این اتفاق افتاده شما دنبال مقصر نباش» و این پیشنهاد را به من دادند. من اتفاقا این پیشنهاد را ناراحت‌کننده دیدم چون حالت خوبی نداشت. گویی باید حقی را به شکل نامناسبی به دست بیاوریم. وقتی با تشنج در جلسه در پی درخواست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مواجه شدیم، فضای جلسه به هم ریخت و من هم به آقای رئیس‌جمهور حق می‌دهم که خیلی در این قضیه ناراحت شده باشند. اما من هم وقتی دیدم جلسه دارد تمام می‌شود بلند شدم و گفتم «آقای رئیس‌جمهور ما هم وقت می‌خواستیم. وقت ما چه شد؟ چرا به ما وقت ندادند؟» آقای رئیس‌جمهور هم از اتفاقاتی که پیش از این در جلسه افتاده بود، ناراحت شده بودند، حق هم داشتند شاید هم فکر کردند من هم از افرادی هستم که می‌خواهم جلسه را متشنج کنم و اتفاقاتی افتاد که اصلا فضا عوض شد.

نوروزی یادآور شد: جالب است که هیچ یک از آقایان هم توضیحی به آقای رئیس‌جمهور ندادند، نه مسئولان وزارتخانه و نه مسئولان دفتر ایشان به آقای رئیس‌جمهور نگفتند که ماجرا از چه قرار است. گویی خیلی هم از این ماجرا ناراحت نشدند. ما وقتی دیدیم این اتفاق افتاده و به ۸۰ هزار کارشناس و کارمند آموزش عالی کشور بی‌احترامی شده است، به اتفاق بقیه نمایندگان کارکنان دانشگاه، از جلسه خارج شدیم. هر نماینده‌ای که می‌آید صحبت می‌کند مشکل صنفی کل این مجموعه را بازگو می‌کند ما هم متنی را برای سخنرانی آماده کرده بودیم که چون فرصتی برای ارائه آن در حضور رئیس‌جمهور پیش نیامد آن را به شما می‌دهم.

وی درباره اینکه آیا بعد از خروج از جلسه از طرف دانشگاه یا وزارتخانه یا دفتر رئیس‌جمهور با شما صحبتی نشد، گفت: خیر. اتفاقا یکی از ناراحتی‌های ما همین است که چرا هیچ کسی به ما توضیحی نداد. برخی هم می‌خواهند ما را در این ماجرا بدهکار کنند. بعد از جلسه هم آقای رئیس‌جمهور از مسیر دیگری خارج شد و به خاطر پروتکل‌ها از مسیر عمومی نرفت که بتوانیم با ایشان صحبت کنیم. البته گویا با آقای وزیر صحبتی شده بود و ایشان گفته بودند که قرار نبوده نماینده کارکنان صحبتی کند که این پاسخ غیرمنطقی بود. نمی دانم چه کسی به ایشان این مشورت را داده بود نمی‌شود به نماینده ۸۰ هزار کارمند حوزه آموزش عالی که این بار روی دوش‌شان است اجازه ندهید در جلسه‌ای که مربوط به آغاز سال تحصیلی است، ۵ دقیقه صحبت کند و حرفش شنیده شود. این هم چیز عجیبی نبود قبلا هم مسبوق به سابقه بوده و خیلی هم موثر بوده است.

رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه تهران با بیان اینکه از روز شنبه کارکنان دانشگاه‌های مختلف حتی در دانشگاه‌ها با من تماس گرفته‌اند و ناراحت هستند، گفت: می‌گویند در قبال توهینی که صورت گرفته است باید تجمع کنیم و این مساله ناراحتی ایجاد کرده است.

وی افزود: ما همان روز با دفتر رئیس‌جمهور هم صحبت کردیم یک نفر به ما معرفی کردند و گفتند این مسئول این کار است و ایشان هم همکاری نکرد و توضیحی نداد. شاید آن بنده خدا هم مامور و معذور بوده است اما حتی به ما نگفتند چه کسی این تصمیم را گرفته است. تصور من هم این است که رئیس‌جمهور در جریان این ماجرا نبودند اما در این برنامه کارکنان مظلوم واقع شدند چون نمایندگان دانشجویان تعدادشان بیشتر بود صدایشان هم بلندتر بود جوان هم هستند و هیجان بیشتری دارند ما هم به خاطر آنها سکوت کردیم ولی انتظار داشتیم به ما هم وقتی بدهند. کسانی که در سین برنامه نبودند، آمدند با اصرار و دعوا صحبت کردند ولی به ما که نماینده رسمی بودیم و با ما هماهنگ شده بود وقت ندادند و به ما بی‌احترامی شد و حتی یک نفر هم نیامد از ما عذخواهی کند که بگوید مثلا این اتفاق به خاطر ناهماهنگی بوده و یا قول یک جلسه دیگر را بدهند. گفتاردرمانی و دلجویی گاهی بهتر جواب می‌دهد. اما انگار ما اصلا آنجا وجود نداشتیم و این رفتار اهانت آمیز بود همین باعث ناراحتی شد.

نوروزی تاکید کرد: دلیل رفتار من هم پیشنهاد خودشان بود که گفتند از رئیس‌جمهور درخواست وقت کنید ما هم به شما کمک می‌کنیم اما تنشی که ایجاد شد سوءتفاهم ایجاد کرد و بعد هم یکسری کلیپ‌های ناقص و تقطیع شده بیرون آمد که گویی کارمندان می‌خواستند سخنرانی رئیس‌جمهور را بهم بزنند در حالیکه اصلا اینطور نبود ما دنبال بیان مطالبات خودمان بودیم و جای آن هم همان جلسه بود ما که جای دیگری نمی‌توانیم رئیس‌جمهور را پیدا کنیم ولی متاسفانه سوءتفاهم شد و برخی هم سوءاستفاده کردند و دفتر رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم خیلی به موضوع بی‌توجهی کرد.  ما در قبال درخواست همکاران برای تجمع گفتیم که آرامش داشته باشند تا ما موضوع را از طریق رسانه‌ها شفاف‌سازی کنیم چون دوست نداریم از این مسائل سوءاستفاده شود. 

متن سخنرانی نماینده کارمندان که قرار بود در این جلسه ایراد شود به این شرح است:

حواشی سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران به روایت رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه

حواشی سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران به روایت رئیس شورای صنفی کارمندان دانشگاه

مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی جدید ۱۴۰۴ _ ۱۴۰۳، با حضور رئیس‌جمهور، صبح روز شنبه ۲۱ مهرماه در حالی در دانشگاه تهران برگزار شد که پس از صحبت‌های وزیر علوم و وزیر بهداشت زمانی که نوبت به صحبت‌های رئیس‌جمهو رسید، برخی از دانشجویان با صدای بلند تلاش کردند خواسته خود را به گوش رئیس‌جمهور برسانند.

وی سپس از دانشجویان خواست که یک نفر را انتخاب کنند تا در حضور وی صحبت کند و بعد از صحبت دو نفر از دانشجویان وقتی رئیس‌جمهور روی سن رفت و شروع به سخنرانی کرد نماینده کارمندان دانشگاه تهران با صدای بند خطاب به رئیس‌جمهور گفت که چرا به ما اجازه صحبت داده نشد؟

پزشکیان خطاب به یکی از کارکنان دانشگاه که خواستار شنیده شدن صدایش بود، گفت: یکی از مشکلاتی که داریم این ادبیاتی است که الان داریم. اینکه بیایم وسط جلسه هر کسی حرف خود را بزند، یعنی یک نظم ساده را بلد نیستیم وگرنه ما مشکلی نداریم، حرف همه را می‌شنویم. علت اینکه نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم هم بر همین مبنا است.

در پایان مراسم هم وزیر علوم در واکنش به حواشی ایجاد شده با بیان اینکه هر جلسه‌ای اقتضای خاص خودش را دارد، گفت: همه تشکل‌ها باید تریبون داشته باشند، اما وقتش ۱۶ آذر است. یک تشکل هم بگوید فقط به من تریبون بده نمی‌شود. ۱۶ تشکل هم بخواهیم تریبون بدهیم که باید نصف روز را در اختیارشان بگذاریم. بعد سایرین همراهی نمی‌کنند استاد، کارمند و مدیر دانشگاهی که در جلسه نشسته‌اند با دانشجو مسائل مشترک ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز