خبرگزاری کار ایران

بخشی دستجردی در نطق میان دستور:

مهمترین معضل کشور خلق پول گسترده و توزیع بسیار نامناسب است

مهمترین معضل کشور خلق پول گسترده و توزیع بسیار نامناسب است
کد خبر : ۱۵۴۰۶۹۱

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: توقف وام دهی به بخش‌های مختلف اقتصادی هرچند رشد نرخ نقدینگی را موقتاً کاهش داده ولی رکود را نیز افزایش داده است. مهمترین معضل کشور خلق پول گسترده و توزیع بسیار نامناسب است

به گزارش ایلنا،‌ رسول بخشی دستجردی در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ مهرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات وعده صادق ۲ و بعد از آن نماز جمعه نصر نشان داد دشمن در استفاده از گزینه نظامی مایوس و ناکام است اما او اینک در عرصه جنگ اقتصادی هنوز وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت از یک سو در کسری بودجه و بخش تولید در کمبود نقدینگی قرار دارد و شبکه بانکی و بخش انرژی درگیر ناترازی هستند و خانواده‌ها دچار معضل دخل و خرج می‌باشند و دستمزدها، حقوق کارگران و کارمندان مکفی نبوده اما از طرف دیگر روزانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان پول در حال خرج شدن است؛ چرا با وجود اینکه روزانه ۸هزار میلیارد تومان پول در حال خرج شدن است اما دولت، بنگاه‌ها و خانوارها در کسری قرار دارند.

وی افزود: پاسخ این معما توزیع نامناسب نقدینگی می‌باشد ۷۰ درصد از نقدینگی در اختیار یک درصد از سپرده‌ها می‌باشد. چرا اقتصاد ایران با در اختیار داشتن ۸ درصد منابع جهانی و وسعت بالای سرزمینی همواره با معضل تورم و ناترازی درگیر بوده و هست؛ مهمترین معضل ما خلق پول گسترده و توزیع بسیار نامناسب آن است.

این نماینده مردم در مجلس، تصریح کرد: در ۵۰ سال گذشته نقدینگی در آمریکا با این میزان دلاری که در جهان منتشر می‌کند حدود ۲۶ برابر شده، در آلمان و فرانسه این میزان ۴ برابر شده است اما در ۵۰ سال اخیر در اقتصاد ایران نقدینگی ۱۷۰ هزار برابر افزایش پیدا کرده یعنی حدوداً در هر سه سال نقدینگی در ایران دو برابر افزایش پیدا کرده است. عمده این خلق پول که مداوم به صورت مستقیم به بازارهای سفته بازی، ارز، طلا، زمین، مسکن و اتومبیل سرازیر می‌شود تولید را به خاک سیاه می‌نشاند و دور باطل تخریب اقتصاد را تقویت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: سوال این است چرا نقدینگی این چنین وحشتناک رشد کرده ، پاسخ بهره بسیار بالای پول می‌باشد. بهره بالا و ساختار ربوی علت معضلات اقتصادی کشور است.

بخشی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی صراحتاً فرمودند "رشد نقدینگی باید متوقف شود". سوال این است که راه کار صحیح این توقف چیست؟ متاسفانه سازوکاری که در چند سال اخیر برای کاهش رشد نقدینگی در پیش گرفته شده یعنی توقف وام دهی به بخش‌های مختلف اقتصادی هرچند رشد نرخ نقدینگی را موقتاً کاهش داده ولی رکود را نیز افزایش داده است. چنین سازوکاری برای کنترل رشد نقدینگی در شرایطی که دولت و بخش تولید و خانوارها از عطش نقدینگی رنج می‌برند باعث افزایش رجوع متقاضیان وام به بازار غیر رسمی و در نتیجه افزایش ربا در این بازار شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: کاهش دستوری نرخ رشد نقدینگی در حالی که عطش وام خواهی در اقتصاد وجود دارد اشتباه می‌باشد. در شرایط وجود نرخ بهره بالا تصور آن است که با افزایش عرضه طلا و تزریق دلار بیشتر به بازار و افزایش ساخت واحدهای مسکونی قیمت این اقلام را کاهش می‌دهد که یک تصور باطل است. در طول چند دهه گذشته بانک مرکزی چه میزان پشتوانه طلا و ارز کشور را برای تنظیم بازار این دو قلم به بازار تزریق کرده؟ آیا موفق شدیم به نحوه مطلوب قیمت طلا و ارز را کنترل کنیم؟.

وی عنوان کرد: قیمت طلا در طول ۵۰ سال گذشته بیش از ۷۰ هزار برابر شده است و قیمت ارز نیز حدود ۸ هزار برابر رشد کرده و قیمت گوشت ۶۹ هزار برابر شده است. تصور نادرست دیگر آن است که برای کاهش بهره روی پول ابتدا و قبل از آن باید تورم را کاهش دهیم در حالی که تورم، بیکاری، رکود و تشدید فاصله طبقاتی معلول بهره هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: هیچ کشوری را در جهان سراغ نداریم با افزایش بهره روی پول قادر به کاهش تورم شده باشد. تصور نادرستی در ذهن برخی از مسئولان وجود دارد که بانک واسطه است یعنی تصور می‌کنند بانک از یک سو سپرده مردم را دریافت و از سوی دیگر سپرده‌ها را به صورت وام و تسهیلات پرداخت می‌کند. این تصور غلط است، بانک واسطه پول نیست بلکه خالق پول است و با چند کلیک پول خلق می‌کند. سپرده به وام تبدیل نمی‌شود بلکه وام است که باعث ایجاد سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کیفیت جاده‌ها، وسایل نقلیه و تولید کشور ارتقا پیدا کندو  مردم این سرزمین پاک خانه‌دار شوند، سن ازدواج کاهش و زاد و ولد افزایش پیدا کند و امید تازه‌ای در دل مردمان این سرزمین در حوزه اقتصاد دمیده شود باید مانع از کنز پول و دارایی شویم و بهره را کاهش دهیم تا پول در بخش واقعی اقتصاد به حرکت در بیاید.

بخشی گفت: برای کاهش بهره روی پول باید به سرعت در ممنوعیت انباشت و سفته بازی روی طلا، ارز، املاک و کالاهای قابل کنز قوانین دقیق وضع کنیم و برای بانک مرکزی در فروش سکه و ارز در بازار که صرفاً با منزلت به سفته بازی می‌باشد محدودیت ایجاد کنیم و پس از آن نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهیم و بر نگهداری پول راکد قوانین سختگیرانه وضع کنیم. ما با طلا مخالف نیستیم بلکه با کنز طلا در گاوصندوق‌ها مخالف هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: صنعت طلا باید گسترش پیدا کند با دسته دسته دلار ذخیره کردن مخالف هستیم. وقتی قوانین مرتبط با کنز مال تصویب و اجرایی شود و سپس سود سپرده‌ها به صفر و کمتر از آن کاهش پیدا کند دارنده پول با میل و رغبت آن را به بخش تولید تزریق می‌کند، تحریم‌ها کم اثر می ‌شوند و در بعد امنیتی نیز بسیار تقویت می‌شویم. از مجلس درخواست دارم به سرعت در تنظیم قواعد مبارزه با سفته بازی همت کند.

بخشی عنوان کرد: بهره روی پول به معنای خارج کردن پول جیب مردم و هدر دادن تلاش‌های آنها و جنگ با خدا می‌باشد. از شما نمایندگان می‌خواهم مقابل جنگ با خدا بایستید و اجازه ندهید مردمان این سرزمین بیش از این برای بهره مورد آزار و اذیت قرار بگیرند. برای مبارزه با استکبار در جهان امروز و برای فراهم آمدن زمینه ظهور باید بهره را کاهش دهیم. پول وجود دارد اما آنجا که باید باشد نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز