خبرگزاری کار ایران

سردار سلامی در همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا:

وقتی بخواهیم با دشمن بجنگیم، از قبل خود را برای پاسخ به هر سناریویی آماده می‌کنیم

وقتی بخواهیم با دشمن بجنگیم، از قبل خود را برای پاسخ به هر سناریویی آماده می‌کنیم
کد خبر : ۱۵۳۴۶۸۶

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وقتی بخواهیم با دشمن بجنگیم، سناریو‌های مختلفی را در نظر می‌گیریم و از قبل خود را برای پاسخ به هر سناریویی آماده می‌کنیم، به همین دلیل احتمال غافلگیری کمتر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، سردار حسین سلامی امروز در همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا که به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: دو حادثه بزرگ در کشور ما رخ داد که تصاویری فراموش‌نشدنی و جاودانه از جامعه پزشکی به نمایش گذاشت و تصورات مبهم و ناشناخته‌ای که درباره این جامعه فداکار وجود داشت به تصورات عمیق و تأثیرگذاری تبدیل کرد. یکی از این حوادث، دوران دفاع مقدس بود؛ دورانی که پزشکان و پرستاران در آن مقطع سخت تاریخی، با نمایش شرافتمندانه و غیرتمندانه، به یاری مجروحان می‌شتافتند و با فداکاری و به خطر انداختن جان خود، جان رزمندگان را نجات می‌دادند.
 
وی افزود: بیش از ۳۰۰۰ شهید جامعه پزشکی، نماد افتخار این جامعه در دوران دفاع مقدس است؛ اما آزمایش سخت، هولناک و ترسناک دیگر، همه‌گیری کرونا بود که اعتماد به جامعه پزشکی را به میزان بسیار زیادی افزایش داد. کرونا نشان داد که جامعه پزشکی و پرستاری ما کاملاً قابل اعتماد است و می‌توان در لحظات سخت به آنها اتکا کرد؛ درست مانند پزشکان و پرستارانی که امروز در غزه، زیر شدیدترین بمباران‌ها و در محاصره غیرانسانی صهیونیست‌ها، به مداوای مردم فلسطین مشغول هستند.
 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: پزشکی صرفاً یک حرفه تخصصی یا شغل نیست، بلکه بسیار مقدس‌تر و فراتر از یک حرفه است. دانش و مهارت بخش مهمی از این رشته است، اما پرورش روح، قدرت امیدآفرینی، نگاه مهربان، کلام لطیف و حس دلسوزی، از بخش‌های اساسی آن به شمار می‌آید. جلوه‌های درخشان حرکت جوانمردانه و فداکارانه این جامعه را ما در کرونا به وضوح دیدیم.
 
وی گفت: در روز‌های سخت شیوع ویروس کرونا، پزشکان و پرستاران ما گاهی شبانه‌روز بدون بازگشت به خانه، جان انسان‌ها را نجات می‌دادند. به استناد آیات شریفه قرآن کریم، نجات جان یک انسان به منزله نجات جان همه انسان‌هاست. تصور کنید روشن شدن چراغ امید در دل کودکی که مادرش بهبود می‌یابد؛ پزشکان و پرستاران ما این چراغ‌های امید را در خانه‌ها روشن می‌کنند و محیطی پرنشاط می‌آفرینند. به همین دلیل، در آموزش پزشکی، پرورش روح و معنا برای کادر درمان بسیار مهم است.
 
سردار سلامی تأکید کرد: حتی در دنیای غرب، به تأثیر معنویت و اخلاق بر بهبودی بیماران و رابطه شفابخش پزشک و بیمار توجه ویژه‌ای شده است. زمانی که یک پزشک امید ایجاد می‌کند، تنش‌های روانی بیمار را کاهش می‌دهد و مکانیسم‌های دفاعی بدن را برای غلبه بر بیماری آماده می‌سازد. یک نگاه مهربان پزشک به بیمار گاهی معجزه می‌آفریند و امید ایجاد می‌کند.
 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: باید از تاریخ درس بگیریم، وگرنه مجبور به تکرار آن خواهیم بود. بنابراین، باید از تجربیات دوران شیوع بیماری بهره بگیریم.
 
وی یادآور شد: کرونا نشان داد که ویروس تنها یک پدیده زیستی نیست، بلکه پیامد‌های اجتماعی گسترده‌ای دارد. برای مثال، همه مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و به عرضه خدمات در بستر مجازی پرداختند و بسیاری از مشاغل نیز دچار وقفه شدند.
 
سردار سلامی ادامه داد: در شرایط کرونا، کار بسیار سخت بود، زیرا این بیماری ناشناخته بود. وقتی بخواهیم با دشمن بجنگیم، سناریو‌های مختلفی را در نظر می‌گیریم و از قبل خود را برای پاسخ به هر سناریویی آماده می‌کنیم، به همین دلیل احتمال غافلگیری کمتر خواهد بود. اما در زمان شیوع ویروس کرونا، مانند سایر کشور‌های جهان، ما نیز غافلگیر شدیم و با کمبود ماسک مواجه بودیم؛ این کمبود در سطح جهانی وجود داشت، به حدی که حتی آمریکایی‌ها در فرودگاه از فرانسوی‌ها ماسک می‌دزدیدند.
 
وی اضافه کرد: در دوران کرونا، بسیج، نیرو‌های مسلح و همه بخش‌ها به میدان آمدند تا این بیماری مرموز و هولناک را مهار کنند. باید این تجارب مستند شود و در دانشگاه‌های ما تدریس شود، زیرا یک میدان آزمایش واقعی در سطح جهانی رخ داد که ایران در کنترل این بیماری بسیار بهتر از کشور‌های پیشرفته عمل کرد. من معتقدم آموزه‌های اعتقادی و باور‌های ما در این موفقیت بسیار تأثیرگذار و مهم بود.
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز