خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

تعهدات و خدماتی که به بازنشستگان داریم سرجای خودش است/ گزارشی از جزئیات حادثه تلخ معدن طبس به مردم ایران ارائه خواهد شد

تعهدات و خدماتی که به بازنشستگان داریم سرجای خودش است/ گزارشی از جزئیات حادثه تلخ معدن طبس به مردم ایران ارائه خواهد شد
کد خبر : ۱۵۳۳۵۸۱

سخنگوی دولت بیان کرد: در پی دستور هیات دولت گزارشی از اتفاقات رخ داده در معدن طبس و راهکارهای جلوگیری از تکرار آن به مردم ایران ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه مهاجرانی در اولین نشست خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت حادثه معدن طبس گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران این حادثه را به خانواده و بازماندگان و مردم شریف ایران تسلیت می‌گوید.

سخنگوی دولت بیان کرد: در پی دستور هیات دولت گزارشی از اتفاقات رخ داده در معدن طبس و راهکارهای جلوگیری از تکرار آن به مردم ایران ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به وقایع منطقه تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی جنایات صهیونیست‌ها در جنوب لبنان را محکوم می‌کند‌. ما نگران تکرار ماجرای غزه و رفح هستیم و نیاز است سازمان‌های بین‌المللی مداخله کنند.

مهاجرانی درباره تغییر در وضعیت FATF که رئیس جمهور در نشست خبری خود به آن اشاره کرد، یادآور شد: FATF دارای ۴ معاهده است که دولت جمهوری اسلامی ایران در ۲ مورد با آن همکاری می‌کند و معاهده‌های پارلمو و CFT مانده است که در چارچوب منافع ملی در حال پیگیری آن هستیم.

وی درباره رفع تحریم‌ها عنوان کرد: از مدت‌ها قبل مقام معظم رهبری درباره تحریم‌ها حجت را بر ما تمام کردند و گفتند یک ساعت هم نباید تعلل کرد. رفع تحریم‌ها یک جاده دو طرفه است و طرف مقابل هم باید اقدام کند از سوی دیگر باید حفظ عزت ملی هم باشد. همان طور که وزیر امورخارجه گفتند اقداماتی برای  شروع گفت‌وگو ها در حال شروع شدن است . اما این اقدام یک جاده دو طرفه است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: حادثه طبس نه تنها قلب خانواده‌های جان‌باختگان را جریحه‌دار کرد، بلکه بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را نمایان ساخت. از این رو دولت با جدیت برای بهبود شرایط کاری و افزایش ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود. همچنین در پی دستور وزیر کار، مقرر شده که کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود.

مهاجرانی یادآور شد: هم چنین آغاز سال تحصیلی جدید مدارس و دانشگاه ها را به دانش آموزان و دانشجویان عزیز تبریک می‌گویم و قرین شدن آن را با هفته وحدت به فال نیک می گیریم .

وی در خصوص سفر رئیس جمهور برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: دکتر پزشکیان، رئیس جمهور محترم و هیات همراه در سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دورانی که یک نسل کشی تمام عیار در غزه و توأم با رفتارهای منزجر‌کننده و دیوانه‌وار یک رژیم نژادپرست و تداوم این حملات در لبنان، ملت‌های منطقه را در آستانه تهدید و جنگ قرار داده، حامل پیام صلح پایدار و منصفانه برای همه ملت هاست.در این سفر رئیس جمهور در سخنرانی اصلی و دیدارهای جانبی تلاش خواهد کرد که نماینده ‌ای درخور برای بازتاب شأن، جایگاه و دیدگاه مردم کشورمان در مخالفت با خشونت، نارواداری، جنگ‌طلبی، زورگویی و زیاده‌خواهی باشد و در همان حال، اشتیاق بی‌پایان مردم عزیزمان برای بهره‌مندی از یک زندگی زیبنده، مترقی و همکاری‌جویانه را به ملت‌های دنیا یادآوری کند. این سفر نه تنها از جهت مقارن شدن با آغاز دولت جدید و لزوم رساندن پیام روشن مردم ما به جهان بلکه به دلیل تقارن زمانی با بی‌ثباتی‌های بین‌المللی اهمیت دارد.

سخنگوی دولت گفت: برای دکتر پزشکیان وفاق ملی سکوی پرتابی برای ترویج وحدت و همدلی میان ملت‌های مسلمان و همسایه در منطقه و فراسوی آن است و آغازی است برای صلح و همکاری به جای جنگ و عداوت. در این سفر برای رئیس جمهور، سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و باید گویای انتخاب ها و گرایش های مردم کشورمان باشد. 

وی افزود: در کناراین خبرهای تلخ، این هفته خبرهای خوبی را نیز با خود به همراه داشت. از انتصاب اولین استانداراهل تسنن  که به بدنه دولت اضافه شد تا انتصاب بانوان شایسته در مناصب اداری که امیدواریم شاهد حضور بیشتر و پررنگ آنان در ادامه فعالیت دولت چهاردهم باشیم .خبر خوب دیگر موافقت مقام معظم رهبری با عفو ؛ تخفیف و تبدیلمجازات حدود سه هزار نفر از محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب بود که جا دارد از این اقدام در آغاز هفته وحدت که در راستای افزایش وفاق ملی است تشکر و قدردانی کنیم.

وی تاکید کرد: بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل  به دانشگاه‌ها و مختومه کردن پروند‌ه‌ برخی محکومیت‌ها که با پیگیری رئیس محترم جمهور و همراهی دستگاه محترم قضایی هم از دیگر اخبار خوبی بود که جا دارد از رییس محترم این قوه به جهت حرکت در راستای وفاق ملی تشکر وقدردانی کنیم.

سخنگوی دولت درباره وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد: به قول آقای رئیس جمهور آنچه که تحویل گرفتیم هرچه هست پول درش نیست، از دولت سیزدهم تشکر می‌کنیم. اما سفره مردم بسیار مهم است و امیدواریم با وفاقی که داریم مردم از اقدامات ما راضی باشند.

مهاجرانی در پاسخ به سوال ایلنا درباره نظر دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته و اینکه موافق تعطیلی در روز پنجشنبه است یا روز شنبه، گفت: لایحه‌ای که دولت سیزدهم داده بود این بود که به دلیل این‌که حجم زیادی از ادارات در تهران و خیلی از شهرهای بزرگ روز پنجشنبه تعطیل هستند با رعایت ساعات کار روز پنجشنبه تعطیل شود، اگر روز دیگری باشد بهای تمام شده در بخش خصوصی زیاد خواهد شد، روز جمعه هم در قانون اساسی تعطیل است. بازگشت به لایحه ارسالی در دولت چهاردهم در دستور کار است.

وی در خصوص آزادی تعدادی زندانیان سیاسی بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم گفت: در حالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود، کلید واژه وفاق یک اصل است، از قوه قضائیه تشکر می‌کنیم که شرایطی را فراهم کرد تا نشان داده شود وفاق در جامعه وجود دارد و این وفاق از حرف و کلمه فراتر رفته است و ان‌شاالله گشایش‌ها و اقدامات دیگری هم هست.

سخنگوی دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: بازنشستگان عزیزانی هستند که خدمات خودشان را به جامعه ارائه دادند و حالا وقت آن است که صندوق‌ها تعهدات خودشان را اجرایی کنند. تلاش بر این است که هیچ گونه آسیبی نبینند البته آثار تورمی را نباید نادیده گرفت. تعهدات و خدماتی که به بازنشستگان داریم سرجای خودش است. یادتان که باشد آقای رئیس جمهور گفتند من بدون این‌که مردم بدانند کاری را انجام نخواهم داد و از طرفی هم چک بی‌محل نخواهم داد و این بسیار مهم است.

مهاجرانی درباره برنامه دولت برای استفاده بیشتر از برق هسته‌ای گفت: همانطور که از ابتدا تاکید کردیم دولت به دنبال اجرای برنامه هفتم توسعه است. اجرای احکام قانونی وظیفه دولت است و در همین راستا گام خواهد برداشت و لذا با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از جمله دانش‌بنیان‌ها تلاش می‌کند تا ظرفیت برق هسته‌ای را از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات افزایش دهد. دولت چهاردهم برنامه دارد که سبد انرژی کشور را متنوع کند تا کشور بتواند از انرژی‌های پاک نیز بهره بیشتری بگیریم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس روسای جمهور بریکس ابتدای آبان به روسیه می رود، گفت: پزشکیان در این سفر ملاقات‌ دوجانبه‌ای با رئیس جمهور روسیه خواهد داشت. مشارکت راهبردی میان دو کشور صورت گرفته و این سند تقریبا نهایی شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه از ابتدا شعار دکتر پزشکیان، دولت وفاق بود، بیان کرد: لازم است همینجا از نمایندگان محترم مجلس تشکر کنم که با رای بالا به کابینه دکتر پزشکیان زمینه شکل‌گیری دولت وفاق را فراهم کردند. وفاق پروژه نیست بلکه یک مسیر است که باید آرام آرام با یکدیگر آن را طی کنیم. همه ارکان تلاش می‌کنند که در جهت وفاق حرکت کنیم و من احساس میکنم که در حال حاضر وفاق در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است.

مهاجرانی درباره اینکه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دولت چهاردهم برای افزایش کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی چه برنامه‌ای دارد، بیان کرد: همانگونه که در گفتارهای انتخاباتی دکتر پزشکیان مطرح شد، عدالت آموزشی و بهداشتی و تامین اجتماعی از بنیان‌های فکری آقای رئیس جمهور است. طبیعتا کارهایی که در این زمینه لازم است صورت بگیرد باید منجر به حذف نابرابری شود.نابرابری اتفاقی است که سبب می‌شود بسیاری از استعدادها از دست برود. بر همین اساس استفاده از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، آموزش‌های نوین از راه دور، استفاده از ظرفیت‌هایی مانند آنچه که در قرارداد خاتم مورد تاکید قرار گرفت و ساخت مدرسه و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه عدالت آموزشی از برنامه‌های جدی دولت خواهد بود.

وی درباره قطع بیمه برخی کارگران به دلیل پرداخت‌ نشدن سهم کارفرمایان گفت: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال تدوین ساز و کاری است که مشکل حق بیمه را به صورت کامل بتواند برطرف بکند و این تاخیر کارفرما آسیبی به کارگر نرساند. دولت هر اقدامی که منجر به فشار به اقشار آسیب‌پذیر شود ممنوع می‌داند، برخی بنگاه‌هایی که حق بیمه پرداخت نمی‌کنند، در معرض ورشکستگی قرار دارند. وزارت کار هم در حال تدوین سازوکاری است که این مشکل را برطرف کند و تغییر کارفرما، آسیبی به کارگران نرساند. حق بیمه کارگران باید پرداخت شود.

مهاجرانی درباره اقدام دولت در زمینه رفع مشکل تامین ارز برای تامین دارو در کشور اظهار کرد: اقدامی که دولت انجام داد، انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی بود که ان‌شاءالله مشکل تامین منابع برای تامین دارو رفع خواهد شد. بخش اعظمی از منابع دارویار به بودجه عمومی منتقل شد

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز