خبرگزاری کار ایران

پیام آیت‌اللّه نوری همدانی به کنفرانس وحدت اسلامی:

برای تحقق وحدت اسلامی باید از راهکار دیپلماسی میان کشورهای اسلامی و نقش سازنده تقریب مذاهب بهره گرفت

برای تحقق وحدت اسلامی باید از راهکار دیپلماسی میان کشورهای اسلامی و نقش سازنده تقریب مذاهب بهره گرفت
کد خبر : ۱۵۳۱۷۲۹

آیت‌اللّه نوری همدانی در پیامی گفت: سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گرو وحدت و تقریب میان آنها می‌باشد؛ از دیدگاه قرآن کریم، اتحاد، پیوند، همدلی و انسجام با یکدیگر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ مهم‌ترین هدف استکبار از ایجاد اختلاف و انشقاق میان جوامع اسلامی اعمال سلطه و سیطره بر آنان است.

به گزارش ایلنا، آیت‌اللّه نوری همدانی از مراجع تقلید به افتتاحیه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی  که در سالن اجلاس سران در تهران در حال برگزاری است، پیامی صادر کرد که متن آن به این شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قال الله تعالی فی محکم کتابه‌:

» وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَأُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ». (سوره آل عمران، آیه ۱۰۵)

ضمن خیر مقدم به مهمانان محترم شرکت کننده در سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی، لازم است نکاتی به اختصار به عرض محترم برسانم.

ضرورت وحدت میان مسلمانان و نیز اجتناب از اختلاف و تفرقه برای دست‌یابی به رشد و تعالی همه امت‌های اسلامی بر کسی پوشیده نیست، زیرا سعادت ملت‌های آزاده و مسلمان، در گرو وحدت و تقریب میان آنها می‌باشد. طبیعی است تفرقه و اختلاف منشاء شقاوت ملت‌های اسلامی است که یقیناً مهم‌ترین هدف استکبار نیز ایجاد اختلاف و انشقاق میان جوامع اسلامی به منظور اعمال سلطه و سیطره بر آنان است. لذا بصیرت و هوشیاری آحاد جامعه اسلامی بویژه علما و صاحب نظران مسلمان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

از دیدگاه قرآن کریم، اتحاد، پیوند، همدلی و انسجام با یکدیگر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. خداوند متعال در قرآن کریم اتحاد و انسجام را موجب اعتلا و تفرقه را باعث انحطاط می‌داند.

بر اساس آیه شریفه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّة وَاحِدَة وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»، مسلمانان به عنوان امت واحده به شمار می روند و آنان باید با تمسک بر ایمان به خداوند یکتا و نیز دریافت پیام وحی، مبنی بر اخوت و برادری، قدردان این نعمت الهی باشند و باهم نزاع نکنند. «وَلَا تَنَازَعُوا فَتفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ » چون نزاع و کشمکش باعث سستی آنان گردیده و قدرت و شوکت آنها را از بین می‌برد. تفرقه گرایی و ایجاد اختلاف و کینه توزی میان مسلمانان می تواند پیامدهای ناگواری را به دنبال داشته باشد.

مقصود از وحدت و اخوت اسلامی که در منابع و متون دینی بیان شده، وحدتی است که بشریت را به سوی خدای واحد و هدف واحد سوق می دهد، لذا قرآن با جمله کوتاه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» پیروان خود را به لطیف‌ترین مهر و دوستی و زیباترین مساوات رهنمایی کرده است.

بی‌تردید برای تحقق وحدت اسلامی و رفع چالش‌های فرا روی اسلام گرایی، باید از راهکار دیپلماسی ارتباطات گسترده میان گروه‌ها و کشورهای اسلامی و نقش سازنده نهاد تقریب مذاهب بهره گرفت. مقابله با جریان‌های تکفیری در حقیقت، زمینه ساز ارتباطات گسترده میان گروهها و بلاد اسلامی است که می‌تواند تمهیدات همگرایی دیدگاه‌ها و نظرات اسلامی در قبال خطر دشمنان را فراهم نماید.

در همین راستا، کاربرد مجمع تقریب مذاهب اسلامی در کاهش اختلاف استراتژیک میان کشورهای اسلامی و سوق توجهات به سوی منازعه اسرائیل و مسلمانان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از طرف دیگر سرکوب فراگیر گروه‌های تروریستی تکفیری از روش‌های مختلف می تواند بسترساز اتحاد امت اسلامی و نفی اسلام هراسی و نیز بسط و گسترش اسلام نبوی باشد.

ضرورت رجوع امت اسلامی به آموزه‌های قرآن کریم در حال حاضر بسیار مهم و غیر قابل انکار می‌باشد. زیرا با کمال تأسف، برخی بلاد اسلامی امروزه در التهاب و بحران به سر می‌برند که یقیناً عامل این گونه التهابات و بحران‌ها ریشه در دخالت و توطئه‌های استکبار جهانی بالاخص آمریکا و عوامل آنها دارد. از سوی دیگر برخی رسانه‌های فریب خورده و تندرو و نیز رسانه‌های غربی و صهیونیستی به علت دشمنی با اسلام و مسلمین، همواره به این اختلافات و کینه‌توزی‌ها دامن می ‌زنند و چهره اسلام اصیل را خدشه‌دار می‌کنند.

مقوله استکبار ستیزی و گفتمان حمایت از مظلومان منبعث از آموزه وحدت بخش اخوّت و برادری در قرآن می‌باشد. لذا اگر دشمنان متعرض امت اسلامی گردند، ضرورت مواجهه و مقابله امت اسلامی با آنان بیش از پیش عیان می‌گردد.

همان گونه که اطلاع دارید، امروزه مسأله اصلی جهان اسلام، مسأله فلسطین است. با گذشت ماه‌ها از جنایات رژیم آپارتاید صهیونیستی در غزه و سایر مناطق اشغالی فلسطین و کشتار بیش از پنجاه هزار نفر از زنان و کودکان مظلوم فلسطین در انظار جهانیان، ارتکاب موارد بی‌شمار نقض حقوق بشر و تخریب منازل، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها و حتی کلیسا و معابد دینی، نشان عمق قساوت و وحشیگری و نماد تروریسم دولتی است.

نسل کشی و خیانت علیه بشریت و جنایات جنگی باید محکوم شود. این جنایات علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین، نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می‌گردد. از این جهت، زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی توسط رژیم کودک کش صهیونیستی و تداوم حملات به نوار غزه، نیازمند اتخاذ موضعی قاطع از سوی مسلمانان سراسر جهان برای حمایت از مردم ستمدیده فلسطین است.

رژیم بی‌ریشه صهیونیستی با هدف قرار دادن غیر نظامیان به حقوق زنان و کودکان، با حمایت آمریکا و دیگر حامیان غربی از همه خطوط قرمز عبور کرده است و مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان بایستی در برابر این گرگ‌های وحشی بایستند و این رژیم غاصب و اشغال گر را نسبت به توقف حملات وحشیگرانه ملزم و پاسخگو سازند.

در خاتمه، ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران برگزاری کنفرانس وحدت، امید است دستاورد این اجلاس مهم، دفاع همه جانبه از محور مقاومت در آزاد سازی قدس شریف و تنویر و آگاهی بخشی جهانیان به رفتار وحشیانه رژیم نامشروع اشغالگر و حامیان آنها در نواز غزه و سایر مناطق اشغالی باشد و همچنین انتظار می‌رود ما حصل این نشست، ترغیب دولت‌های ممالک اسلامی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و قطع کامل هرگونه ارتباط با این رژیم ضد بشری را در پی داشته باشد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

حسین نوری همدانی

٢۷ شهریورماه ۱۴۰۳

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز