خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی سناریوهای مربوط به انفجار پیجرها و دستگاهای الکترونیکی در لبنان و احتمال ادامه آن در سایر کشورها

بررسی سناریوهای مربوط به انفجار پیجرها و دستگاهای الکترونیکی در لبنان و احتمال ادامه آن در سایر کشورها
کد خبر : ۱۵۳۱۶۰۸

تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه هدف اسرائیل تحریک جبهه‌های مقاومت است تا بتواند جنگی جدید ایجاد کند، گفت:‌ اسرائیل به دنبال جنگ است در حالی که ایران با توجه به مسائل داخلی و بین‌المللی تلاش کرده خویشتنداری از خود نشان دهد، دولت جدید قصد مذاکره با آمریکا و اروپا را دارد و در حال بررسی آن است اما ممکن است در صورت ادامه این وضعیت، واکنشی را ترتیب دهد و یا نیروهای مقاومت اقداماتی انجام دهند.

اصغر زرگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وقایع اخیر لبنان و اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس، گفت: در خصوص تنش‌های موجود در منطقه، پیش‌فرض‌هایی درباره نتایج این جنایت‌ها و واکنش‌های احتمالی وجود دارد. نخستین پیش‌فرض این است که رژیم اسرائیل، به ویژه شخص نتانیاهو، معمولاً با بحران‌ها زندگی می‌کند. بقای این دولت از زمان تأسیس رژیم اسرائیل در سال ۱۹۴۸ عموماً حول محور ایجاد بحران‌ها شکل گرفته است. این بحران‌ها می‌تواند به منظور حفظ قدرت یا جلب حمایت‌های داخلی و بین‌المللی و قدرت‌ها بزرگ به کار گرفته شود.

وی در مورد چرایی به کارگیری چنین اقداماتی از سوی اسرائیل، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که پیجرهای مورد استفاده ممکن است به گونه‌ای ساخته شده باشند که با گرمای بدن یا امواج الکترنیکی منفجر شوند. علاوه بر این، احتمال دارد که از طریق یک محرک خارجی و در زمان خاصی، این پیجرها منفجر شوند. به هرحال یک عیبی وجود داشته و محرک خارجی هم در آن دخیل بوده است. از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد که حزب‌الله لبنان یا مردم لبنان دشمنی خون‌خوارتر و نزدیک‌تر از اسرائیل داشته باشند؛ بنابراین می‌توان فرض کرد که اسرائیل در این زمینه دستکاری کرده است. این احتمال وجود دارد که پیجرها از طریق یکی از کشورهای دیگر، به سرزمین‌های اشغالی ارسال شده باشند و در آن‌ها یک المنت انفجاری تعبیه شده باشد.

زرگر ادامه داد:‌ به علاوه، نتانیاهو و وزیر جنگ اسرائیل ممکن است به دنبال بهانه‌ای باشند تا توجهات را از وضعیت غزه و کرانه باختری منحرف کنند و شاید قصد داشته باشند به ایران یا لبنان فشار بیشتری وارد کنند، آن‌ها را به جنگ بکشانند تا فشار به آنها در در غزه کاهش یابد. نکته دیگر این است که رژیم صهیونیستی ممکن است بخواهد با استفاده از فناوری‌های نوین، پیام خود را ارسال کند و به جای جنگ‌های متعارف، از نرم‌افزارهای تکنولوژیک برای وارد کردن ضربه به حزب‌الله و مردم لبنان بهره‌برداری کند. اسرائیلی‌ها می‌خواهند این حمله را جایگزین یک جنگ طولانی مدت علیه لبنان کنند.  پیجرها سابقه‌ای طولانی در لبنان دارند و گویا توسط حزب‌الله خریداری شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از نظر سیاسی، عواقب این اقدامات می‌تواند برای رژیم صهیونیستی خطرناک باشد، گفت: رژیم اسرائیل همواره خط قرمزها را نادیده گرفته و بنا را بر کشتار و نسل‌کشی گذاشته است و بهانه آن هم تقابل با حملات و دفاع از خود است. کشورهای غربی مانند انگلیس و آمریکا نیز به عنوان حامیان این رژیم هستند و این اقدامات را به عنوان بخشی از سیاست دفاعی خود توجیه می‌کنند. طبیعت این رژیم این چنین است و ابایی از آن ندارد. بنابراین، از نظر فنی می‌توان انتظار داشت که این موضوع به زودی روشن شود، زیرا این جنایات به آسانی قابل ردیابی هستند. در سطح بین‌المللی، به نظر می‌رسد که این رژیم تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت و ممکن است جامعه بین‌الملل این رفتارها را محکوم کند.

زرگر با بیان اینکه هدف اسرائیل تحریک جبهه‌های مقاومت است تا بتواند جنگی جدید ایجاد کند، گفت:‌ اسرائیل به دنبال جنگ است در حالی که ایران با توجه به مسائل داخلی و بین‌المللی تلاش کرده خویشتنداری از خود نشان دهد، دولت جدید قصد مذاکره با آمریکا و اروپا را دارد و در حال بررسی آن است اما ممکن است در صورت ادامه این وضعیت، واکنشی را ترتیب دهد و یا نیروهای مقاومت اقداماتی انجام دهند. 

وی خاطرنشان کرد:‌ این حادثه ممکن است دامن‌گیر سایر کشورها هم شود، باتری‌های لیتیومی در دستگاه‌های ما هم وجود دارد و ممکن است از نظر فنی فاجعه لبنان  را تکرار کنند. مقابله با این موضوع به شرطی موثر خواهد بود که جامعه بین‌المللی واکنش قاطعی نسبت به نقض حقوق بشر در این منطقه نشان دهد. به نظر من ایران مستقیما وارد نخواهد شد و شاید از طریق نیروهای مقاومت،‌ اقداماتی صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز