خبرگزاری کار ایران

قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

پیام سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ ایران در گسترش روابط خود با کشورهای عربی جدی است

پیام سفر رئیس‌جمهور به عراق؛ ایران در گسترش روابط خود با کشورهای عربی جدی است
کد خبر : ۱۵۲۹۳۱۵

تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی گفت: سفر پزشکیان به عراق یک پیام مثبت در منطقه و مخصوصاً به کشورهای عربی داشت و نشان داد که ایران در گسترش روابط خودش با کشورهای عربی جدی است.

 رحمان قهرمان‌پور تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با سفر اخیر رییس‌جمهور کشورمان به عراق و بازدید بی‌سابقه او از اقلیم کردستان، گفت: اینکه مسئولان اقلیم دو سه هفته پیش توافق با ایران در خصوص جابه‌جایی مقر گروه‌های اپوزیسیون را اجرایی کردند، به نظرم اتفاق مهمی بود و شاید از این جهت که روابط اقلیم با بغداد بهتر شده است، آقای پزشکیان ترجیح داد وارد اقلیم شود. اگر اشتباه نکنم ایشان اولین رئیس جمهور ایران است که به اقلیم سفر کرده، بنابراین در محاسبات ایران اتفاق مهمی افتاده است.

وی افزود:  به نظر من اتفاق مهم در همان مسئله اپوزیسیون است که به ویژه بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ تبدیل به یک دغدغه مهم برای ایران شده بود و می‌دانیم که به درگیری نظامی هم منجر شد. در نتیجه اقلیم بعد از مدت‌ها پذیرفت که این گروه‌ها را جا به جا کند و این جا به جایی قدرت عملیات نظامی آن‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و این برای ایران موضوع مهمی است. از طرف دیگر احتمالاً ایران نیم نگاهی هم به گسترش روابط تجاری با اقلیم دارد و احساس می‌کند، می‌تواند از این طریق اقتصاد خود را تقویت کند.

ابعاد سفر پزشکیان به بصره

این استاد دانشگاه در رابطه با سفر پزشکیان به استان بصره و اهمیت این شهر هم‌مرز با ایران،‌ گفت: در مورد عراق چند نکته مهم وجود دارد؛ شهر بصره هم از این جهت مهم است که این شهر مکان برخی اعتراضات علیه ایران بود که به تحریک برخی عوامل انجام می‌شد. مضاف بر این این سفر نشان می‌دهد که ایران نگاه اقتصادی هم به این منطقه دارد، چون بحث خط آهن بصره - شلمچه هم در این سفر مطرح شد. طرح موضوع گذرگاه‌ها هم بسیار حائز اهمیت است. چند مورد دیگر در خصوص مباحث دوجانبه با عراق داریم که بحث بازگشت پول‌های ایران و نقشی که عراق در جهان عرب بازی می‌کند از جمله این موارد است.

نقش عراق در جهان عرب پررنگ‌تر شده است

وی در پاسخ به این سوال که عراق چه نقشی میان کشور‌های عربی ایفا می‌کند و چگونه این نقش تامین‌کننده منافع کشور‌ ما خواهد بود، عنوان کرد: از نقش عراق در جهان عرب می‌توان به توافق شامات اشاره کرد، توافقی که با اردن و مصر امضا شده است. این توافق نشان می‌دهد که عراق یکسری فعالیت‌های منطقه‌ای خوب انجام داده و فرصت‌هایی را خلق کرده است . عراق در حوزه شامات نقش مهمی ایفا می‌کند و طبیعتاً برای ایران هم سهم داشتن در این مسئله مهم است، چه از نظر اقتصادی که خطوط مواصلاتی و حمل و نقل تجاری آنجا قرار دارد، چه از نظر سیاسی و امنیتی که به هر حال مصر و اردن و عراق و سوریه نقش مهمی در شامات دارند و طبیعتاً ایران هم نگاهش به مرزهای غربی یعنی منطقه شامات بیشتر یک نگاه امنیتی است.

پیام سفر رییس‌جمهور به عراق به کشورهای عربی

این تحلیل‌گر حوزه سیاست‌خارجی در خصوص بازتاب سفر پزشکیان به عراق گفت: خیلی نمی‌شود در این مورد اغراق کرد که مثلاً این سفر نشان می‌دهد، ایران جهت‌گیری جدیدی انجام می‌دهد. نمی‌شود در این مورد اغراق کرد ولی این سفر در سطح منطقه مهم بود یعنی تفسیرهای مختلفی شده که چرا اول این کشور انتخاب شده است که باید گفت این بحث‌ها عمومی است ولی اینکه بگوییم مثلاً با این سفر روابط ایران با غرب دچار یک گشایش خواهد شد، فعلا من چنین چیزی نمی‌بینم. بیشتر نگاه این است که این سفر در راستای روابط دوجانبه بود تا روابط منطقه‌ای یا بین‌المللی. به هر حال نقش عراق در نظام بین‌الملل آنچنان برجسته نیست که  بگویم تاثیرات خیلی زیادی در سطح بین‌المللی خواهد داشت اما این سفر یک پیام مثبت در منطقه و مخصوصاً به کشورهای عربی داشت، برای اینکه نشان دهد ایران در گسترش روابط خودش با کشورهای عربی جدی است.

قهرمان‌پور در پاسخ به این پرسش که ایران و عراق چگونه ‌می‌توانند در پیشبرد اهداف محور مقاومت همکاری و تعامل داشته باشند، گفت: برخی از گروه‌های مستقر در عراق مثل کتائب حزب‌الله و حشد شعبی در محور مقاومت قرار دارند اما بین همین گروه‌ها و دولت مرکزی هم بعضا اختلاف‌هایی وجود دارد. اخیراً هم دیدیم که یکی از فرماندهان این گروه‌ها علیه دولت افشاگری کرد و گفت که علیه گروه‌های مقاومت کار می‌کنند. بنابراین بخشی از گروه‌ها در داخل عراق در  محور مقاومت هستند ولی می‌دانیم دولت عراق هم همزمان با ایران رابطه دارد هم با آمریکا رابطه برقرار می‌کند. اخیرا هم توافقی امضا کرده است  که نیروهای آمریکایی از خاک این کشور خارج شوند که ایران هم از آن استقبال می‌کند ولی بیشتر محوریت این سفر را در راستای روابط دوجانبه و گسترش آن دیدم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز