خبرگزاری کار ایران

در جلسه مجمع نمایندگان استان تهران با مدیران سازمان برنامه بودجه مطرح شد؛

تهران نیازمند یک نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر اولویت‌ها است

تهران نیازمند یک نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر اولویت‌ها است
کد خبر : ۱۵۲۸۴۰۰

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران جلسه مشترک این مجمع با جمعی از اعضای سازمان برنامه و بودجه را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، جلسه اعضای مجمع نمایندگان استان تهران با جمعی از مدیران سازمان برنامه و بودجه صبح امروز «چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه» در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست سیدعلی یزدی خواه برگزار شد؛ نمایندگان نظیر حسن قشقاوی، بیژن نوباوه، رضا تقی‌پور مهدی کوچک‌زاده، روح الله ایزدخواه، مجتبی زارعی، کامران غضنفری، اسماعیل کوثری ،محمد سراج، ابوالقاسم جراره ، حمید رسایی و پیمان فلسفی در جلسه حاضر شدند.

در ابتدای این جلسه که به منظور بررسی ابعاد بودجه استان تهران برگزار شد؛ سید محمدرضا گلدانی،رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران به ارائه گزارشی در رابطه با مسائل و چالش‌های این استان و همچنین عملکرد متوازن بودجه ای آن پرداخت.

گلدانی با بیان اینکه تراکم بالای جمعیت در تهران بسیار چشمگیر است، گفت: استان تهران سومین استان سالمند کشور قلمداد می‌شود. همچنین این استان با مشکلات عمده در زمینه اتباع خارجی دست به گریبان است و طبق برخی از آمارها یک الی دو و نیم میلیون نفر اتباع خارجی دارد. بنابراین یکی از مشکلات استان تهران حضور گسترده اتباع خارجی غیرمجاز در آن است.

وی در ادامه با اشاره به مباحث کلان اقتصادی استان تهران اظهار کرد: سهم استان تهران از تولید ناخالص داخلی کشور از ۲۰.۵ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۲۵.۱ در سال ۹۸ ارتقا پیدا کرده است.

گلدانی در ادامه با اشاره به آمارهای اشتغال زایی بر حسب بخش‌های عمده اقتصادی بیان کرد: آمار اشتغال زایی در بخش کشاورزی ۱٫۷ درصد،در صنعت ۳۵٫۸درصد و در خدمات۶۲٫۵ درصد است. همچنین سهم شاغلان با ۴۹ ساعت کار معمول و بیشتر در استان تهران ۴۷.۴ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان تهران در ادامه با اشاره به آمارها در زمینه بهره‌بندی استان تهران از منابع و اعتبارات اشتغال زایی اظهار کرد: میزان کل اعتبارات دستگاه‌های اجرایی کشور ۴۸۲۵۰ میلیارد ریال است و برای استان تهران ۱۴۸۰ میلیارد ریال بوده که سهم استان تهران از کشور حدود ۳.۱ درصد است.

وی با بیان اینکه سه درصد از اعتبارات تملک دارایی متعلق به استان تهران است ادامه داد: به موجب اعتبارات تخصیص یافته طرح‌های نیمه تمام عمرانی در استان در مدت زمان طولانی تری به بهره‌برداری خواهند رسید.

گلدانی همچنین تاکید کرد: سهم استان تهران از درآمدهای عمومی کشور ۳۳٫۶ درصد است این در حالیست که سهم استان از جمعیت کشور حدود ۱۷ درصد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی حدود ۲۶ درصد برآورد شده است. بنابراین مشارکت استان تهران در تامین درآمدهای عمومی کشور بیشتر از حد معمول است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در ادامه با بیان اینکه قابلیت‌های توسعه استان تهران در سه حوزه گنجانده می‌شود، ادامه داد: فعالیت‌های دانش بنیان،کشاورزی فناورانه و توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی از جمله این موارد است.

گلدانی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین مسائل و چالش‌های استان تهران بیان کرد: شرایط زیست محیطی،به پایان رسیدن ظرفیت زیستی قابل بارگذاری استان،تشدید اثرات سرریز ترافیکی شهر تهران به شهرهای همجوار،فرونشست زمین و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، بخشی از مسائل و چالش‌های استان تهران را شامل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات استان تهران در زمینه موضوعات آموزشی بیان کرد: در زمینه کاستی‌های کلاس های درس در استان تهران،  به ۴۹ همت منابع نیاز داریم.

ایزدخواه: برخی مدارس را جهت انبارداری، اجاره می‌دهند

در خلال این مباحث، روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران، ضمن انتقاد از برخی کاستی‌ها در حوزه آموزش استان تهران، بیان کرد: متاسفانه به موجب برخی از پیگیری‌ها متوجه شدیم که برخی مدارس را جهت ایجاد انبارداری، اجاره می‌دهند. همچنین بر مبنای همین موضوعات، مشاهده شده که مدرسه دولتی را به مدرسه غیرانتفاعی اجاره داده اند و این مسئله رو به افزایش است.

قشقاوی: بودجه نمایندگان استان تهران با نظر نمایندگان این استان تخصیص پیدا کند

در ادامه این جلسه ، حسن قشقاوی عضو دیگر مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه مباحثی از جمله تجزیه استان تهران قابل قبول نیست، گفت: ما انتظار داریم که مرکزیت تهران حفظ شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت در استان تهران گفت: شهر پرند ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و اما در آمارهای رسمی ۹۰ هزار نفر عنوان شده است. همچنین شهر پرند ۷ فاز دارد و باید مباحث زیرساختی آن به خوبی دیده شود.

قشقاوی با بیان اینکه قدرت استانداری تهران باید افزایش پیدا کند بیان کرد: متاسفانه در شهر پرند ۲ الی ۳ شعبه بانکی وجود دارد و این قبیل ناترازی‌ها به مدیریت سازمان برنامه بودجه باز می‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه مزیت‌های جذب سرمایه گذاری در استان تهران وجود دارد ادامه داد: به واقع سیستم‌های سنتی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری در استان تهران جواب نمی‌دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با اشاره به بودجه نمایندگان این استان بیان کرد: ابتدا باید مشخص شود که فلسفه این بودجه چیست؟به واقع بنده معتقدم این بودجه باید در اختیار نمایندگان این استان قرار گیرد و به صورت ۱۰۰ درصدی با نظر نمایندگان این استان، تخصیص پیدا کند.

فلسفی: یک نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر اولویت‌ها در استان تهران ایجاد شود

در ادامه این جلسه پیمان فلسفی، سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: ما برای اینکه بتوانیم در نظام بودجه ای کشور جایگاه مناسبی پیدا کنیم، باید راهکارهایی در این بخش تعریف شود،ضمن اینکه باید اولویت‌ها در این بخش به درستی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما با تقاضاهای زیادی در استان تهران مواجه هستیم، بیان کرد: ما باید یک نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر اولویت‌ها در این استان ایجاد کنیم.

در ادامه این جلسه ابراهیم عزیزی، عضو دیگر مجمع نمایندگان استان تهران گفت: برنامه هفتم توسعه نه تنها با سیاست‌های ابلاغی مغایرت ندارد بلکه منطبق با آنهاست بنابراین برنامه قابل اتکا است. این برنامه با رعایت اصل ۷۵ قانون اساسی تدوین و نهایی شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه سنجه عملکردی دارد، گفت: تقاضا داریم تا برشی یک ساله برنامه هفتم توسعه برای استان تهران ارائه شود تا ما بتوانیم در لایحه به صورت محکم بر روی آن بایستیم.

یزدی خواه: دولت به تعهدات بودجه ای خود در استان تهران عمل کند

همچنین در انتهای این نشست، سید علی یزدیخواه رئیس مجمع نمایندگان استان تهران گفت: این پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان تهران است و این مجمع دیروز در آبفای تهران جلسه‌ای را برگزار کرد،از این رو موضوعات تهران به جد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

یزدی‌خواه در ادامه بیان کرد: مغز متفکر توسعه متوازن کشور سازمان برنامه و بودجه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تدوین آیین نامه‌ها بر عهده سازمان برنامه و بودجه است، گفت: از مسئولین این سازمان خواهش می‌کنیم در صدور و تهیه دستورالعمل‌ها تعجیل کنند. همچنین دولت باید تعهدات خود در زمینه استان تهران را در موضوعات ترافیکی و بسیاری از این دست مسائل ادا کند.

ارائه گزارش مطالعات در زمینه فرونشست تهران

همچنین در جریان این جلسه گزارش‌هایی در رابطه با مطالعات صورت گرفته پیرو فرونشست زمین در استان تهران ارائه شد.

ساختار بودجه ای کشور اصلاح شود

پیمان فلسفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به جلسه مشترک اعضای مجمع نمایندگان استان تهران با جمعی از مدیران سازمان برنامه بودجه استان تهران و کشور، بیان کرد: در مجموع جلسه برگزار شده، جلسه خوبی بود.

وی با بیان اینکه ساختار بودجه کشور اساساً باید مورد اصلاح قرار گیرد، ادامه داد: طبیعتاً استان تهران از این قاعده مستثنا نیست لذا ما برای هماهنگی و آشنایی بیشتر با برنامه‌های سازمان برنامه بودجه و همچنین نحوه توزیع و تخصیص اعتبارات در سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ نشست مذکور را برگزار کردیم.

فلسفی با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه بودجه استان تهران در جلسه فوق بیان کرد: این گزارش درباره عملکرد بودجه ای سال گذشته و سال جدید در استان تهران بود. همچنین در این جلسه نمایندگان هم نقطه نظرات خود را درباره موضوع مذکور ارائه کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه بر اولویت بندی ، نگاه متوازن در تخصیص بودجه تاکید شد. همچنین در این جلسه بسیاری از نمایندگان اذعان داشتند که بودجه‌ای که در اختیار نمایندگان گذاشته می‌شود می‌بایست با یک نگاه مبتنی بر اولویتها تخصیص داده شود. همچنین در این جلسه در رابطه با سهم مناسب و متناسب بودجه ای استان تهران با در نظر گرفتن شرایط حاکم در این استان، تاکید شد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداختن به تهدید و فرصت‌های استان تهران، اظهار کرد: استان تهران، استانی بسیار گسترده است و طبیعتاً با تهدیدها و فرصت‌هایی مواجه است لذا در این بخش تاکید داشتیم ضمن آسیب شناسی  و رصد و پایش این تهدیدها، برجسته سازی آنها مشکلی را حل نکرده و در حقیقت موجب سو استفاده دشمنان خواهد شد. بنابراین ما باید در انعکاس نقاط قوت و ضعف استان تهران دقت کرده و برای ایجاد امید، بر دستاوردها تاکید کنیم.

فلسفی با بیان اینکه باید بر دستاوردها و فرصت‌های بالقوه استان تهران را تاکید کنیم، ادامه داد: همین مسئله باعث می‌شود تا نگاه مردم نیز تقویت شده و مشارکت در انجام فعالیت‌ها بیشتر و سرمایه‌ها به این استان سوق داده شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد که جلسات مجمع نمایندگان استان تهران با سایر دستگاه‌ها اجرایی ادامه خواهد یافت و تاکنون ۱۷ دستگاه تقاضای برگزاری جلسه مشترک با مجمع نمایندگان استان تهران را اعلام کرده اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز