خبرگزاری کار ایران

کنعانی خبر داد؛

موضوع مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مرزهای مشترک در دستورکار سفر رئیس‌جمهور به عراق

موضوع مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مرزهای مشترک در دستورکار سفر رئیس‌جمهور به عراق
کد خبر : ۱۵۲۷۳۸۱

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر پیش روی رئیس جمهور به عراق تصریح کرد: اولین سفر خارجی آقای پزشکیان به عراق هم نشان دهنده اهمیت مناسبات دوجانبه است و فرصتی است جهت ارتقای روابط و مناسبات دو طرف در زمینه‌های مختلف. در حوزه امنیتی هم دو طرف معتقد به تعمیق امنیت در مرزهای مشترک و تبدیل آن به مرزهای دوستی، ثبات و رونق تجاری و اقتصادی هستند و این موضوعات در اولویت دو دولت قرار دارد. بنابراین موضوع مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مرزهای مشترک نیز یکی از دستورکارهای سفر رئیس جمهور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهار داشت: در ارتباط با عملیات شهادت‌طلبانه شهروند اردنی لازم است اشاره کنم که رژیم غاصب صهیونیستی غده‌ای سرطانی در منطقه غرب آسیا و در قلب جهان اسلام و شر مطلق و هسته کانونی و مرکزی محور خباثت در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود: واقعیت این است که رژیم غاصب صهیونیستی به دلیل جنایات جنگی هولناکی که در فلسطین و به ویژه در نوار غزه و اخیرا در کرانه غربی فلسطین مرتکب شده خودش را در مقابل خشم ملت‌های جهان قرار داده و اکنون شاهد یک بیداری انسانی علیه این رژیم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین هستیم. تردیدی نیست که حمایت از مسئله فلسطین و ملت فلسطین را ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران یک مسئولیت و یک تعهد قانونی، اخلاقی و انسانی تلقی می‌کنیم اما تلاش مقامات رژیم جنایت‌پیشه صهیونیستی برای انتساب هر رخدادی علیه این رژیم در سرزمین‌های فلسطین به جمهوری اسلامی ایران، تلاش مذبوحانه برای کتمان و فرار از واقعیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با تداوم بحران در غزه و ادامه جنایات جنگی خود در این بازی و اصرار بر خواسته‌های زیاده‌خواهانه در خصوص آتش بس و همچنین تداوم حمله به لبنان و نیز به سوریه بی تردید پنجره‌های جدید آتش را به روی خودش باز کرده است، گفت: این رفتارهای شرورآمیز تردیدی نیست که هیچ دستاورد و پیروزی برای این رژیم جعلی به دنبال نخواهد داشت و همانگونه که اخیراً یکی از مقامات ارشد عالی این رژیم اشاره کرده در ارتباط با وضعیت کنونی این رژیم و شرایط سختی که با او در نوار کرانه غربی و در منطقه با روبروست رژیم صهیونیستی به شکست به مراتب نزدیک‌تر از دستیابی به پیروزی‌ است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای حمله به یکی از مراکز وابسته به ایران در سوریه گفت: در ارتباط با سوریه حمله جنایتکارانه‌ای که رژیم صهیونیستی بامداد امروز به خاک سوریه انجام داده منجر به شهادت جمعی از شهروندان این کشور و مجروح شدن عده قابل توجهی شد و ما آن را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم. اصرار بر ادامه جنایت و حمله به کشورهای منطقه توسط رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اقدامات رژیم صرفا محدود به جغرافیای فلسطین نیست بلکه این رژیم مدت هاست که ارتکاب جنایات فرامرزی را در دستور کار خودش قرار داده و آنها در جنایت و ارتکاب به جنایت هیچ حد و مرزی ندارند.

کنعانی ادامه داد: ما معتقدیم که زمانش مدت‌هاست فرا رسیده که حامیان رژیم غاصب صهیونیستی از تسلیح و حمایت از این رژیم دست بردارند و سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی به صورت جدی اقدامات تجاوزکارانه رژیم غاصب صهیونیستی به خاک کشورهای مستقل در منطقه را محکوم کنند و در مقابل این میزان از جنایت و رفتار ماجراجویانه اقدامات جدی و بازدارنده انجام بدهند این یک جنایت وحشیانه و آشکار است و همانطور که عرض کردم ما این اقدام را با قوی‌ترین عبارات محکوم می‌کنیم با دولت و ملت سوریه به ویژه با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کنیم آنچه که در برخی از رسانه‌های وابسته به رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده مربوط به اینکه احیاناً مرکزی وابسته به ایران یا تحت حمایت ایران را مورد حمله قرار دادند ما تایید نمی‌کنیم آنچه که منابع رسمی دولت سوریه اعلام کردند حمله به برخی از مراکز سوری از جمله حمله به یک مرکز تحقیقاتی وابسته به ارتش سوریه بوده که مورد تجاوز قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست همسایگی ایران در دولت جدید و رفتارهای اخیر روسیه عنوان کرد: پزشکیان رییس جمهور و آقای عراقچی وزیر خارجه در اظهارات اخیرشان تاکید کردند سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران با جدیت و با اولویت بسیار مهم همچنان محل توجه و اهتمام دولت چهاردهم خواهد بود. نگاه به روسیه یک انتخاب راهبردی‌ست و لذا توسعه مناسبات کهن آسیا با جدیت و با اهتمام ویژه همچنان در راس اولویت‌های دولت و به ویژه دستگاه دیپلماسی دوام خواهد داشت و لذا اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده گذشته و همچنین تنظیم اسناد جدید همکاری مبتنی بر نیازها با جدیت مورد پیگیری دولت چهاردهم خواهد بود.

وی ادامه داد: دستگاه دیپلماسی در این زمینه هم مبتنی بر فعالیت ذاتی خود در اجرای سیاست خارجی هم در مسیر کمک به دیگر اعضای دولت در این زمینه تلاش خود را همچنان مبذول خواهد داشت و روابط با کشورهای مختلف حوزه شرق آسیا از جمله روسیه و چین که شما اشاره فرمودید با جدیت و قاطعیت دنبال خواهد شد ادامه این همکاری‌ها و اجرای اسناد و توافقات امضا شده مبتنی بر اراده و خواست مشترک ایران و شرکای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و لذا اینها تامین‌کننده منافع مشترک خواهد بود طبیعتاً ما در منطقه پیچیده‌ای قرار داریم و مسائل و پیش روی ماست همکاری های منطقه‌ای را ما به بهترین روش برای حل و فصل مشکلات و رفع موانع همکاری و همچنین رفع سوءتفاهمات تلقی می‌کنیم توسعه مناسبات با حوزه شرق  آسیا به معنای نادیده گرفتن دیگر حوزه‌های جغرافیایی از جمله توسعه مناسبات با هر کشوری که مایل باشد مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک با ایران روابط دوستانه‌ای داشته باشد، نیست و لذا ما همزمان با توسعه مناسبات با شرق و با کشورهای حوزه آسیا به این کشورها در حوزه‌های جغرافیایی نزدیک و دور دست هم احترام ویژه خواهیم داشت جناب پزشکیان هم اشاره کردند ما با هر دو کشور حوزه که مایل باشند در چهارچوب احترام متقابل و منافع جمهوری اسلامی ایران حرکت خواهیم کرد و به اقدامات و واکنش‌های مثبت، پاسخ‌های مثبت نشان خواهیم داد.

کنعانی با اشاره به موضوع کریدورها به خصوص در حوزه قفقاز عنوان کرد: موضوع کریدورها این روزها بیش از هر زمان دیگری محل توجه و اهتمام است و در حوزه رسانه‌ها هم ما در این زمینه اهتمام ویژه‌ای را قائل هستیم. مبنای تحلیل های منتشر شده در خصوص تحولات قفقاز و کریدورها متعاقب سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به باکو همان مصاحبه آقای لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه و همچنین اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه است. این امر و این اظهارنظرها زمینه‌ساز طرح دیدگاه‌ها و نظریات مختلف و بعضاً هم در مخالفت با توسعه روابط ایران و بعضی از همسایگان ما شده و ضرورت دارد مجددا بگویم که به متن دقیق این اظهارات مراجعه کنید و در تحلیل و تفسیر همین موضوع متن اظهارات مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به حمایت از رفع انسداد از ارتباطات اقتصادی و مسیرهای مواصلاتی در منطقه دستور کار صلح بین جمهوری آذربایجان به جمهوری ارمنستان را ادامه خواهد داد و این به نفع همه کشورهای منطقه است و این چیزی است که ملت‌های منطقه آن را می‌خواهند و مطالبه می‌کنند برخی قدرت ها و رژیم هایی که در خارج هستند و بی ثباتی و بحران در منطقه غرب آسیبی به منافع آنها وارد نمی‌کند بلکه گویا منافع سیاسی آن‌ها را هم تأمین می‌کند می‌خواهند به هزینه ملت‌های منطقه بی‌ثباتی و فشار بر دیگران را تحمیل کنند. اولویت‌شان متاسفانه صلح نیست بلکه بی‌ثبات‌سازی در منطقه را دنبال می‌کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: لازم است تاکید کنیم ما از تقویت سازمان همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی موجود سه بعلاوه سه به عنوان یک الگوی یکپارچه همکاری منطقه‌ای در قفقاز جنوبی و همسایگان با جدیت حمایت می‌کنیم بر اساس هماهنگی های انجام شده میان اعضا و اینکه جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست همسایگی از صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی حمایت می‌کند ما این راستا از رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی در منطقه در چارچوب احترام، استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای مسیر عبور و همچنین رعایت منافع متقابل همه کشورهای منطقه و همسایه استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این چهارچوبی‌ست  که جمهوری اسلامی ایران در این چارچوب می‌تواند به تقویت صلح و ثبات پایدار در منطقه کمک کند و ما در چارچوب سیاست همسایگی بر این مساله تاکید می‌کنیم. همچنین مخالفت قاطع خودمان را با هر اقدامی برای تغییرات ژئوپلیتیک و مرزی که با استقلال، تمامیت سرزمینی و حاکمیت سیاسی کشورها و همچنین منافع متقابل همه کشورهای منطقه مغایرت داشته باشد به صراحت بیان می‌کنیم. بارها هم اعلام کردیم و مجدداً تاکید می‌کنیم که ما با تغییر مرزهای بین‌المللی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه مخالف هستیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که در دولت جدید چه فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه گشوده خواهد شد، گفت: تدوین سندی به عنوان راهنمای توسعه روابط دو کشور ایران و فدراسیون روسیه، تحولات در روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در سال‌های اخیر به طور ویژه در دستور کار روابط دو کشور قرار داشته است این سند تحت عنوان معاهده جامع مشارکت راهبردی ایران و روسیه همانطور که قبلاً توسط مقامات عالی دو کشور مطرح شده ترجیحاً باید توسط روسای جمهور محل توافق قرار بگیرد و در دستور قرار دارد این معاهده هم در جهت تعمیم و گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی است ما معتقدیم که می‌توان موانع حقوقی برای توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه ها از جمله در حوزه سیاست، حوزه اقتصادی و تجاری را از میان برد. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران این سند و معاهده هم پس از امضا جهت تصویب می‌بایست به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی طبیعتاً در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر پیش روی رئیس جمهور به عراق تصریح کرد: روابط ایران و عراق روابط ممتاز و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد برادرانه و دوستانه است. اولین سفر خارجی آقای پزشکیان به عراق هم نشان دهنده اهمیت مناسبات دوجانبه است و فرصتی است جهت ارتقای روابط و مناسبات دو طرف در زمینه‌های مختلف. در حوزه امنیتی هم دو طرف معتقد به تعمیق امنیت در مرزهای مشترک و تبدیل آن به مرزهای دوستی، ثبات و رونق تجاری و اقتصادی هستند و این موضوعات در اولویت دو دولت قرار دارد.

کنعانی گفت: ما پیش از این هم توافقنامه امنیتی با عراق را با تمرکز بر خلع سلاح گروه‌های تروریستی که از خاک عراق برای اقدامات بی‌ثبات ساز علیه کشور ما استفاده می‌کردند داشتیم، بنابراین موضوع مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مرزهای مشترک نیز یکی از دستورکارهای سفر رئیس جمهور است. بر اساس توافقنامه امنیتی ایران و عراق بخش های زیادی از مفاد این توافقنامه انجام شده و کارگروه مشترکی میان دوطرف وجود دارد که بر روند اجرای آن نظارت می‌کند.

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای آتش بس در غزه گفت: مایه تاسف اس که ما شاهد یک سال جنایت مستمر و هولناک و جنایات صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین به ویژه در نوار غزه هستیم. چنانچه جامعه جهانی و مجامع بین المللی و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد به وظیفه  قانونی و اخلاقی و انسانی خود در این ارتباط عمل می‌کرد، این وقایع رخ نمی‌داد. متاسفانه در سایه بی عملی جامعه جهانی قریب به یک سال است که این جنایات هولناک و دهشتناک علیه فلسطینیان تداوم پیدا کرده است. 

کنعانی یادآور شد: در ارتباط با مذاکرات آتش بس، همه شاهد هستند رژیم غاصب صهیونیستی هر روز در روند مذاکرات شروط جدید و خواسته‌های توسعه‌طلبانه و زیاده‌خواهانه جدیدی را مطرح می‌کند و تا الان مانع شکل گیری آتش بس و توافق آتش‌بس شده است از سوی دیگر ما در سمت دولت‌های غربی به عنوان مهم‌ترین و تامین کننده‌ترین حامی رژیم صهیونیستی هم متاسفانه شاهد وجود اراده عملی برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی برای شکل‌گیری توافق آتش‌بس نیستیم. دولت آمریکا تاکنون با کلمات بازی کرده یا مانورهای سیاسی در ظاهر نشان می‌دهد که علاقمند به آتش بس است اما در عمل هیچ‌گاه از ظرفیت و قدرت تاثیر گذاری به میزان لازم استفاده نکرده بلکه با تداوم صادرات تسلیحات مرگبار خود به رژیم صهیونیستی نشان داده که به جای قرار گرفتن در مسیر آتش‌بس در مسیر جنگ و تداوم جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دستاوردهای عینی و عملی عضویت ایران در شانگهای و بریکس و همچنین برنامه‌های توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو گفت: در هر صورت عضویت جمهوری اسلامی در بریکس یک فرصت بسیار مهم ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای مهم این مجموعه است. قرارداد ظرفیت‌های متمایز و منحصر به فرد اعضای این جغرافیا هم از حوزه جمعیت و هم از حوزه ظرفیت های عظیم اقتصادی که در اختیار دارند طبیعتاً برای همه اعضا یک فرصت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه چند جانبه‌گرایی یک رویکرد و یک انتخاب هوشمندانه از سوی جمهوری اسلامی ایران و اعضای بریکس است، گفت: این مجموعه  فرصت بیشمار نزد اعضا ایجاد می‌کند که بتوانند در مقابل یک جانبه گرایی برخی از بازیگران به تامین منافع عادلانه و منافع مشترک خودشان اقدام کنند.  تقریباً یک سال است که از زمان عضویت کامل جمهوری اسلامی در این چارچوب گذشته است و به عنوان عضو فعال شرکت کننده در همه نشست های برگزار شده در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی و تجاری حضور داشته ایم. این یک روند است، طبیعتا اجرای توافقات نیازمند بازه زمانی است و قطعاً ما در این مسیر قرار داریم این یک انتخاب هوشمندانه است و ما در این مسیر حتماً یک عضو فعال و موثر در چارچوب گروه بریکس خواهیم بود. مشارکت سطح عالی ما ان‌شالله در نشست آتی کازان هم مبتنی بر همین اراده برای تبدیل جمهوری اسلامی به عنوان عضو موثر و دارای ظرفیت های متمایز اقتصادی در چارچوب تامین منافع کشور را ادامه خواهیم داد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که چه نکاتی در خصوص احیای برجام مدنظر ایران است که باید در مذاکرات مجدد و توافق جدید مطرح شود، گفت: نظرات جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن و واضح است. ایران تنها عضوی بود که به تعهد و توافق عمل کرد و لذا احیای برجام وابسته به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان در چارچوب برجام است این یک مطالبه منطقی و کاملا روشن و بدیهی‌ست. توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌های با تعهدات خود به طور مسئولانه برخورد کنند. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها در عمل نشان داده از میز مذاکرات فاصله نگرفته است. ما مذاکرات را به عنوان یک راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود به طور عملی محل توجه و اهتمام قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: توافق برجام نمونه ای از موفقیت چندجانبه‌گرایی در حل و فصل موضوعات پیچیده بود و لذا جای تاسف است که دیگر شرکا که مشخصاً شرکای غربی آمریکا و اعضای اروپایی بودند که اجازه تحقق موفقیت در مسیر دیپلماسی چندجانبه را برای پیشبرد امور انجام ندادند. ما معتقدیم که مسیر توافق همچنان می‌تواند باز باشد و فرصت برای احیای برجام وجود دارد، مشروط بر اینکه طرف‌های مقابل به طور عملی و متعهدانه به شروط توافق پایبند باشند و اراده عملی خود را برای احیا و اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام نشان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: معتقدیم که همچنان فرصت دیپلماتیک پیش رو برای همه طرف‌ها وجود دارد. در این زمینه گفت‌وگوهای خوبی هم داشتیم مذاکراتی میان آقای بورل و دکتر عراقچی  انجام شده و ما خوشبین هستیم. فرصت‌های مناسبی برای گفت‌وگوهای مشترک در جهت تحولات دیپلماتیک میان طرفین یعنی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف مواضعی که بین ایران و اتحادیه اروپا در خصوص اسرائیل وجود دارد آیا  توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اروپا ممکن خواهد بود، گفت:  روابط بین المللی همواره دارای ابعاد مثبت و متنوعی است که می‌توانند طرف اتفاق نظر یا اختلاف نظر باشد. مادامی که اراده برای توسعه همکاری وجود داشته باشد، اراده عملی زمینه همکاری جود خواهد داشت. اختلاف نظرها هم همواره وجود دارند، هیچ دو طرفی در حوزه دیپلماتیک و در حوزه روابط نزدیک‌ترین حتی  متحدان کاملا  توافق ندارند و زمینه‌های  اختلاف نظر وجود دارد.  اگر اتحادیه اروپا تمایلی عملی و اراده قوی برای برقراری مناسبات متقابل مبتنی بر منافع مشترک با جمهوری اسلامی داشته باشد، طبیعتاً امکان تحقق این همکاری و مشترک وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:  یک بحران مزمن و دیرینه در منطقه شکل گیری یک رژیم جعلی و بی ریشه است که  متاسفانه زمینه ساز ایجاد بی‌ثباتی مستمر در طول چندین دهه متمادی در منطقه شده است.  وجود رژیم صهیونیستی تامین کننده بی ثباتی و ناامنی در منطقه است و طبیعتاً مادامی که بی ثباتی های ناشی از وجود چنین رژیم فاسدی در منطقه باشد طبیعتاً امنیت منطقه همچنان متأثر خواهد بود. ما در ارتباط با مسئله فلسطین مواضع روشن، دقیق و اصولی داریم.  تداوم اشغال سرزمینی، حقی برای هیچ رژیم و هیچ واحد اشغالگری، به همراه نخواهد آورد، حالا این  اشغال هر میزان که هه درازا بکشد می‌بایستی یک روزی خاتمه پیدا کند. این یک اصل مسلم است  که نه تنها اروپا بلکه هر طرفی در جامعه بین المللی باید به این موضوع توجه کند.

کنعانی با اشاره به سفر آتی رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، بیان کرد: جناب آقای پزشکیان بر مبنای سنتی که  هر سال داریم، برای مشارکت در برنامه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهند کرد، البته اعلام قطعی این سفر  طبیعتا توسط نهاد ریاست جمهوری اعلام خواهد شد اما معمولا جمهوری اسلامی ایران از فرصت حضور در مجامع بین المللی برای اعلام مواضع خود و همچنین انجام دیدارهای دیپلماتیک غفلت نمی‌کند و از این  مجمع عمومی سازمان ملل متحد همواره استفاده کرده  است. در صورت انجام سفر طبیعتاً انجام سخنرانی و دیدارهای مختلف دو جانبه دیپلماتیک در در برنامه ها گنجانده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با ارسال تسلیحات به روسیه در جریان جنگ روسیه، گفت: ما موضع روشنی را در ارتباط با تحولات و بحران اوکراین داریم. همواره در این زمینه مواضع و دیدگاه خودمان را واضح و مبتنی بر اصول موردجمهوری اسلامی ایران بیان کردیم.  جای تاسف است که به هر حال برخی طرف‌ها که خود بخشی از جنگ هستند و در مورد تشکیل بحران در اوکراین دخیل بودند با اهداف و انگیزه های سیاسی این موضوع را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند. ما صراحتا اعلام می‌کنیم که در این موضوع معتقد هستیم، راهکار سیاسی، بهترین راهکار برای پایان دادن هر چه سریعتر به بحران جاری در اوکراین است. طرح ادعاهای مبتنی بر نقش ایران در صادرات تسلیحات برای یک طرف جنگ را  قویا رد می‌کنیم که این اتهام‌زنندگان به ایران کسانی هستند که خود جزو بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات برای جنگ به شمار می‌روند و متاسفانه در تشکیل جنگ و بی ثباتی در این واقعه بسیار موثر بودند.

کاظمی کارآموز, [09/09/2024 12:42 ب.ظ]

سخنگو وزرات خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف مواضعی که بین ایران و اتحادیه اروپا در خصوص اسرائیل وجود دارد آیا  توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اروپا ممکن خواهد بود، گفت:  روابط بین المللی همواره دارای ابعاد مثبت و متنوعی است که می‌توانند طرف اتفاق نظر یا اختلاف نظر باشد. مادامی که اراده برای توسعه همکاری وجود داشته باشد، اراده عملی زمینه همکاری جود خواهد داشت. اختلاف نظرها هم همواره وجود دارند، هیچ دو طرفی در حوزه دیپلماتیک و در حوزه روابط نزدیک‌ترین حتی  متحدان کاملا  توافق ندارند و زمینه‌های  اختلاف نظر وجود دارد.  اگر اتحادیه اروپا تمایلی عملی و اراده قوی برای برقراری مناسبات متقابل مبتنی بر منافع مشترک با جمهوری اسلامی داشته باشد، طبیعتاً امکان تحقق این همکاری و مشترک وجود دارد.

 

وی افزود:  یک بحران مزمن و دیرینه در منطقه شکل گیری یک رژیم جعلی و بی ریشه است که  متاسفانه زمینه ساز ایجاد بی‌ثباتی مستمر در طول چندین دهه متمادی در منطقه شده است.  وجود رژیم صهیونیستی تامین کننده بی ثباتی و ناامنی در منطقه است و طبیعتاً مادامی که بی ثباتی های ناشی از وجود چنین رژیم فاسدی در منطقه باشد طبیعتاً امنیت منطقه همچنان متأثر خواهد بود. ما در ارتباط با مسئله فلسطین مواضع روشن، دقیق و اصولی داریم.  تداوم اشغال سرزمینی، حقی برای هیچ رژیم و

 و هیچ واحد اشغالگری، به همراه نخواهد آورد، حالا این  اشغال هر میزان که هه درازا بکشد می‌بایستی یک روزی خاتمه پیدا کند. این یک اصل مسلم است  که نه تنها اروپا بلکه هر طرفی در جامعه بین المللی باید به این موضوع توجه کند.

کاظمی کارآموز, [09/09/2024 12:54 ب.ظ]

کنعانی با اشاره به سفر آتی رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، بیان کرد: جناب آقای پزشکیان بر مبنای سنتی که  هر سال داریم، برای مشارکت در برنامه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهند کرد، البته اعلام قطعی این سفر  طبیعتا توسط نهاد ریاست جمهوری اعلام خواهد شد اما معمولا جمهوری اسلامی ایران از فرصت حضور در مجامع بین المللی برای اعلام مواضع خود و همچنین انجام دیدارهای دیپلماتیک غفلت نمی‌کند و از این  مجمع عمومی سازمان ملل متحد همواره استفاده کرده  است. در صورت انجام سفر طبیعتاً انجام سخنرانی و دیدارهای مختلف دو جانبه دیپلماتیک در در برنامه ها گنجانده خواهد شد.

سخنگو وزارت خارجه در ارتباط با ارسال تسلیحات به روسیه در جریان جنگ روسیه، گفت: ما موضع روشنی را در ارتباط با تحولات و بحران اوکراین داریم. همواره در این زمینه مواضع و دیدگاه خودمان را واضح و مبتنی بر اصول موردجمهوری اسلامی ایران بیان کردیم.  جای تاسف است که به هر حال برخی طرف‌ها که خود بخشی از جنگ هستند و در مورد تشکیل بحران در اوکراین دخیل بودند با اهداف و انگیزه های سیاسی این موضوع را در رابطه با جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند. ما صراحتا اعلام می‌کنیم که در این موضوع معتقد هستیم، راهکار سیاسی، بهترین راهکار برای پایان دادن هر چه سریعتر به بحران جاری در اوکراین است. طرح ادعاهای مبتنی بر  نقش ایران برای صادرات تسلیحات برای یک طرف جنگ را  قویا رد می‌کنیم که این اتهام‌زنندگان به ایران کسانی هستند که خود جز بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات برای جنگ به شمار می‌روند. متاسفانه در تشکیل جنگ و بی ثباتی در این واقعه بسیار موثر بودند.

وی در خصوص برنامه دولت چهاردهم در موضوع حق آبه هیرمند و اقدام اخیر ایران در جهت دیوارکشی در مرز‌های جنوب شرقی کشور، اظهار کرد: در جریان ساختش هستند حالا سپاه و ارتش و نیروهای مسلح این را تایید می‌فرمایید ببینید در ارتباط با حق آبه هیرمند که حق مسلم و غیر قابل انکار برای ایران مبتنی بر معاهده مشترک با افغانستان است و طرف فغانستانی هم مبتنی بر این ماهدهمعاهده و حق مسلم ایران اعتراف دارد .این موضوع در طول چند سال گذشته هم به طور جدی و مستمر مورد مطالبه و درخواست جمهوری اسلامی ایران بوده است  ما در طول ماه‌های گذشته از سال جاری با میزان حق آبه ای را از آب از در جغرافیای افغانستان دریافت کردیم. اینکه آیا این جز در واقع حقابه ما بوده که از سوی دولت سرپرستی افغانستان در اختیار طرف ایرانی قرار داده شده یا نه در واقع نبوده است. در این زمینه تعبیرها و تفسیرهای متفاوتی وجود دارد که قصد ورود به آن را ندارم. اما نکته بسیار مهم این است که  ما این را به عنوان یک مطالبه جدی محل پیگیری  قرار خواهیم داد و  طرف مقابل هم به این حق ما اعتراف می ‌مند. ما معتقد هستیم که مبتنی معاهده و ساز و کارهایی که در چارچوب معاهده تعریف شده حق آبه کامل جمهوری اسلامی در اختیار طرف ایرانی قرار گیرد.  در ارتباط با موضوع  دیوار مرزی دز مرزهای جنوب شرقی، مراجع ذیربط جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با ما که اطلاعات مبسوط گزارشی را داشتم که در دسترس شما عزیزان قرار دارد.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز