خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر سومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

گزارش ایلنا از جلسه نوبت عصر سومین روز بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم
کد خبر : ۱۵۱۹۸۰۰

در نوبت صبح سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برنامه‌های گزینه‌های وزارتخانه های دفاع، راه و شهرسازی و صمت مورد بررسی قرار گرفت و با آغاز نوبت عصر رسیدگی به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه نوبت عصر امروز ۲۹ مرداد صحن علنی مجلس از ساعت ۱۴ امروز به ریاست محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در ابتدای جلسه ادامه بررسی صلاحیت و برنامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار بود که یاسر سلیمانی نماینده بافت و راور در مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: خواهان پاسخ محکم به ترور شهید اسماعیل هنیه هستیم چون خداوند ذات صهیونیست‌ها بر حماقت قرار داده و آنها همچون موش هستند در مقابل، فرماندهان جبهه مقاومت استوارتر می‌شوند.

بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تصریح کرد: در کنار بسیاری از موضوعات که در مسائل دفاعی وجود دارد باید هوشمندسازی را مدنظر قرار دهیم، در برنامه های راهبردی به عنوان کسی که تجربه دارد این مسئله مطرح می شود که حمایت از آن ها می تواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس در موافقت با امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع با یادآوری اینکه برنامه‌های ارائه شده توسط نصیرزاده در کمیسیون تحولی و برای پیشرفت همه جانبه در حوزه دفاعی، نظامی و امنیتی است، گفت: ایشان از سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران است و دوره‌های تکاملی مدیریتی و تحصیلی را گام به گام طی کرده است و در هر سمت و مسئولیتی توانمندی مدیریتی خود را در حد توان نشان داده است و فرزند راستین انقلاب و ولایتمدار است و رهبر معظم انقلاب نیز از ایشان تقدیر کرده‌اند.

طهماسبی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع اظهار داشت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری، تصویب و اجرای نظام نوین تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، افزایش تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی طرف قرارداد به خانواده های کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح، تقویت رویکرد سلامت محور از طریق پوشش بیمه های مرتبط با خدمات پیشگیرانه به کل جامعه هدف از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد، توسعه حمایتی از جامعه نیروهای مسلح شامل ارائه خدمات پایش سلامت، خدمات بالینی در منزل و پوشش خدمات نگهداری در منزل از جمله برنامه های او است.

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مخالف وزیر پیشنهادی دفاع گفت:  مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص حداقل پنج درصد از منابع بودجه عمومی است. انتظار داریم در برنامه خود بفرمایید مجلس و دولت چگونه قرار است پای کار بیایند تا این پنج درصد محقق شود؟

مهدی طغیانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد: در برنامه‌های امیر نصیرزاده برخی موضوعات مطرح شده که در حیطه وزارت دفاع نیست؛ اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی‌گری وارد این حوزه‌ها بشود، از سایر وظایف اساسی خود، بازمی‌ماند.

سلمان زارع در موافقت با امیر نصیرزاده با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی دفاع از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نصیرزاده سال‌ها مدیریت نیروی هوایی ارتش را برعهده داشته و نخبه عرصه هوا و فضا و مدیر، مدبر و پژوهشگر و در رابطه با افزایش قدرت هوایی و پهپادی نظامی در جهان بی‌نظیر است.

نجفی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد: نصیرزاده در حوزه رزم هوایی برنامه‌های شفافی همچون دستیابی به هواپیماهای مسافربری و جنگنده، طراحی ساخت بالگردهای نظامی، طراحی ساخت موتورهای نیروهایی برای دفاع از کشور، ارتقاء و توسعه ساخت محصولات پهپادی و طراحی و ساخت انواع هواپیمای پرنده و ساخت موتورهای جنگنده و ... را داشته است.

بعد از پایان صحبت های نمایندگان موافق و مخالف سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی گفت: تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه تجهیزات و فناوری های دفاعی و امنیتی علیه کشور ما با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است. پس از عملیات غرورانگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی تضعیف شده رژیم منحوس صهیونیستی توسط آمریکا آغاز شده و این رژیم پس از عملیات طوفان الاقصی بیش از گذشته ماهیت نامشروع، تنش زا و غیرانسانی و بی مسئولیتی خود در مقابل همه قواعد بین المللی را با کمک آمریکا به نمایش گذاشته است و با ارتکاب انواع جنایت های جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز عبور کرده است.

پس از پایان بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع، نوبت به دستورکار بررسی برنامه ها و صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رسید که در ابتدا گزارش کمیسیون های عمران و کشاورزی درخصوص برنامه ها و تحصیلات وزیر پیشنهادی قرائت شد.

در ادامه محمدتقی نقدعلی نخستین مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در سخنانی اظهار داشت: خانم صادق فرزند شهید و از بدنه وزارت راه است و از برنامه ایشان کاملا مشخص است آمادگی وزارت راه را دارند. در مجلس یازدهم درخصوص شهر و قوانین خدمت ایشان می‌رسیدیم و از این حیث کسی نمی تواند ایشان را زیر سوال ببرند. اما نگرانی ما گزارش حوزه نظارت مجلس و کمیسیون است، زیرا برابر قانون جهش تولید مسکن هر دولتی که مستقر شود باید سالانه یک میلیون مسکن بسازد در حال ما نیاز به ساخت ۵ میلیون واحد مسکن داریم، متاسفانه در گذشته زمین مانده است. خدمت آقای رئیس جمهور رسیدیم قصه مسکن مطرح شد ایشان فرمود بودجه از کجاست؟ بودجه داده‌اید؟ دغدغه اولی برای ما این است که نکند سیاست انقباضی و کوچک سازی مسکن بخواهد خط سیر شما باشد.

محمد منان رئیسی دیگر مخالف صادق مالواجرد طی اظهاراتی گفت: شهر میبد یک نمونه آن است که ابلاغیه ای بعد از مدت ها پیگیری برای الحاق اراضی جهت نهضت ملی مسکن صادر شد و بعد از ابلاغ نیز گفت به شرط اینکه حداقل تراکم ۵۰ واحد در هکتار باشد که به معنای زندگی متوسط ۱۶۰ نفر در هکتار می شود این در حالی است که تراکم تهران با این شلوغی حدود ۱۵۰ نفر در هکتار است. در شهر میبد که کل تراکم آن زیر ۳۰ نفر در هکتار است، ابلاغیه ای صادر می کنید که ۱۶۰ نفر در هکتار در آن ذکر شده که همین موضوع باعث می شود سبک زندگی این افراد تغییر کند. 

همچنین فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: خانم صادق به عنوان دختر شهید از بن دندان به نظام معتقد است. دختر شهید بودن او را پولادین بار آورده است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حوزه قانون جوانی جمعیت قول داده اند ۳۰۰ هزار واحد مسکونی موردنیاز مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراهم کنند. ایشان بانویی هستند که سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در دستورکار برنامه های خود قرار داده اند. برادران به میدان بیایید و خواهر خود را بر کرسی صدارت بنشانید.

در ادامه ابراهیم پور در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: خانم صادق باتخصص و تجربه‌ای که در حوزه شهرسازی و معماری دارد به مسائل فنی و تخصصی مسکن و شهرسازی با دیدگاهی جامع و کل‌نگر می‌پردازد، ایشان نه طرفدار توسعه افقی است و نه طرفدار توسعه عمودی، سیاست ایشان ترکیبی و توجه به مزیت‌های نسبی هر منطقه است

یوسفی نماینده اهواز در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: ایران اسلامی ۱۶۶ میلیون هکتار اراضی دارد حدود ۱۷ میلیون آن کشاورزی است ما در ۱ میلیون آن زندگی می کنیم و باید جواب روستایی را بدهیم که ما در شهرها برای او کاری درست نکردیم و سر زمین کشاورزی‌اش مانده و میخواهد فرزندش ازدواج کند و اجازه نمی دهیم یک هکتار از زمینش را به ملکش اضافه کند.

فضل الله رنجبر نماینده مردم کرمانشاه دیگر موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ابراز داشت: نگاه خوب و کارشناسی به اسناد بالادستی در برنامه خانم مهندس صادق مورد تاکید و از ویژگی‌های خوب این برنامه است. درایت رئیس جمهور که امروز زن مسلمان کاردان و کاربلد و متخصصی را برای وزارتخانه بااهمیت راه و شهرسازی معرفی کرده ستودنی است.

حسین محمدزاده آخرین موافق وزیر راه و شهرسازی در سخنانی خاطرنشان کرد: خانم مهندس صادق با ۲۵ سال تجربه و کارکرد در آنجا اشراف و وقوف کامل به موضوع به حق واردترین فرد برای تصدی این وزارتخانه است و من برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

بعد از پایان سخنان موافقین و مخالفین فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در سخنانی به دفاع از کارنامه خود پرداخت و در یکی از مهمترین بخش های آن تاکید کرد: تامین زمین مناسب جهت واگذاری به اقشار کم درآمد، محرومین، زوج‌های جوان و ایثارگران، روستاییان، کارگران با استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون از طریق الحاق اراضی، ظرفیت شهرهای جدید، شهرک‌های مسکونی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی با تاکید ویژه بر سیاست‌های افزایش جمعیت بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الگوی ایرانی اسلامی در دستور کار خواهد بود.

همچنین امیرحسین ثابتی نماینده مردم تهران در سخنانی اظهار داشت: متأسفانه روز گذشته یکی از وزرای پیشنهادی در پاسخ به سوالم نکاتی را به بنده نسبت داد که وارد نبود. وزیر پیشنهادی به جای پاسخ به بحث‌های تخصصی بنده همچون علت باقی ماندن تحریم‌ها، یکسری موارد را مطرح کرد، از جمله این موارد این بود که مذاکرات احیای برجام با هماهنگی دستگاه بالادستی بوده است؛ لطفاً مجوز را اعلام کنند، چون خود ایشان در کمیسیون‌ها گفته اند که این طرح دو بار توسط رهبری رد شده است. با کدام مجوز این مذاکرات در سال ۹۲ راه افتاده است؟

در ادامه، محمدباقر قالیباف از ثابتی خواست که تذکرش را براساس دستور دهد که ثابتی، گفت: قبول نکردید که براساس ماده ۷۵ تذکر دهم، اکنون طبق ماده ۲۲ تذکر می‌دهم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در در واکنش به این حرف ثابتی، گفت: بنا نیست تذکر ماده ۷۵ را در قالب تذکر دیگری بیان کنید.

پس از آن در آخرین دستور کار امروز نوبت به رسیدگی به برنامه و صلاحیت اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت رسید که در ابتدا گزارش کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصاد مجلس قرائت شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز