خبرگزاری کار ایران

صمصامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

همتی دولت شهید رئیسی را در ماجرای چای دبش مقصر می‌دانست، اما خودش یکی از متهمین چای دبش است

همتی دولت شهید رئیسی را در ماجرای چای دبش مقصر می‌دانست، اما خودش یکی از متهمین چای دبش است
کد خبر : ۱۵۱۸۹۷۰

نماینده تهران در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد مدعی شد که همتی یکی از متهمین پرونده چای دبش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین صمصامی در جلسه علنی امروز ( ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی در جریان عبدالناصر همتی  بررسی وزیر اقتصاد و امور دارایی در مخالفت با او گفت گفت: ایشان دائما دولت مظلوم  شهید رئیسی را در ماجرای چای دبش مقصر می‌دانست، اما خودش یکی از متهمین چای دبش است و ترک فعل کرده‌ است و گزارش سازمان بازرسی کل کشور هم این را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بررسی کار همتی در زمان ریاست بانک مرکزی نشان می‌دهد ایشان نمره قبولی نمی‌گیرند، گفت: ماحصل اختیارات ویژه به همتی در زمان بانک مرکزی چه شد؟ در خصوص بانک آینده اقدامات نامتعارف و ریشه دواندن فساد در این بانک از بانک تات شروع شد و عمده چالش ها به خاطر سو استفاده سهام داران آن از منابع عمومی برای بنگاه داری بود. در همان دولت دهم گرچه دستور برخورد با این بانک داده شد اما کار به مسیر دیگری منحرف شد و تلاش شد صورت مساله با ادغام این بانک و چند موسسه متخلف دیگر و تشکیل بانک آینده فیصله یابد در دولت یازدهم این شرایط نه تنها اصلاح نشد بلکه اقدامات مخرب این بانک تداوم و توسعه یافت.

این نماینده مجلس یادآور شد: با توجه به اختیار ویژه ای که آن زمان ایشان از سران قوا دریافت کردند انتظار می رفت برای اولین بار اقتدار بانک مرکزی در برابر مفاسد کلان را شاهد باشیم اما مشابه قبل استخوان لای زخم باقی ماند.

وی یادآور شد: پس از اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ نرخ ارز نیز افزایش پیدا کرد، همتی خود را مخالف افزایش قیمت بنزین میدانست اما خود برای افزایش آن به رهبری نامه نوشت. همتی حفظ ارزش پول ملی را از برنامه‌های خود اعلام کرده است در حالی که نرخ ارز در دوران ریاست او در بانک مرکزی از حدود ۹ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید که رشد ۳ برابر داشت.

صمصامی ادامه داد: در زمان ایشان در بانک مرکزی رشد نقدینگی از ۲۶ درصد به ۳۷ درصد و نقدینگی از ۱۵۰۰ همت به بیش از ۳۳۸۰همت رسیده است. پیشنهاد شوک افزایش قیمت بنزین نیز حاصل کار همتی بود.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان عزیز، آزموده را آزمودن خطا است. هشدار می‌دهم حجت بر ما نمایندگان تمام است و چنانچه در انتخاب فرد اصلح کوتاهی کنیم در ایجاد نابسامانی‌های آینده مسئول خواهیم بود و باید پاسخگو باشیم

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اتهام آقای همتی در چای دبش ترک فعل است، از سوی دیگر وی طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب در ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ به بهانه کسری بودجه پیشنهاد بنزین ۵ هزار تومانی داده بود که نمی‌توان از محاسبه هزینه‌های اشتباهی ناشی از آن چشم‌پوشی کرد کما اینکه اعتراضات گسترده سال ۱۳۹۸ از تبعات این پیشنهاد است.

وی گفت: آقای همتی در بهار ۱۴۰۰ اعتراف کرد که اجرای افزایش نرخ بنزین باعث ایجاد شوک در بازار ارز شد؛ از سوی دیگر متأسفانه دامنه این وقایع و کاهش سرمایه اجتماعی تا جایی ادامه یافت که شیطان بزرگ جرأت کند پس از ۵۰ روز دست به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی بزند. همچنین فرمانده اسبق ستاد فرماندهی مرکزی تروریست‌های ارتش آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار به وضعیت اقتصادی نامطلوب ایران اشاره کند بنابراین هشدار می‌دهم چنانچه در انتخاب فرد اصلح کوتاهی کنیم در ایجاد نابسامانی در آینده اقتصاد کشور باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز