خبرگزاری کار ایران

شرط داشتن گواهینامه برای ثبت‌نام و خرید خودرو برداشته شد

شرط داشتن گواهینامه برای ثبت‌نام و خرید خودرو برداشته شد
کد خبر : ۱۵۱۴۱۸۵

مدیر کل هیات تخصصی دیوان عدالت اداری گفت: افرادی که از تاریخ تصویب شرط داشتن گواهینامه برای ثبت نام خودرو نتوانستند خودرو دریافت کنند، اگر سایر شرایط را داشته باشند، می‌توانند متقاضی خرید خودرو باشند، ثبت نام کنند و خودرو دریافت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، یدالله صمدی‌فرد مدیرکل هیات عمومی و تخصصی دیوان عدالت اداری در جلسه هییت عمومی دیوان عدالت اداری که امروز سه‌شنبه(۱۴۰۳/۰۵/۱۷) برگزار شد، گفت: امروز در جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای رقابت مبنی بر دستورالعمل تنظیم بازار خودرو بند ۲ ماده ۴ مطرح شد که از تاریخ تصویب هم ابلاغ شده است. همانطور که مستحضر هستید ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری بیان می‌کند که اگر مصوبه‌ای در هیئت عمومی باطل شد، مرجع طرف شکایت یا سایر دستگاه‌ها مکلف هستند که مفاد آن رای را در دستورات، اقدامات و تصمیمات بعدی‌شان رعایت کنند.

وی افزود: اگر مصوبه‌ای خلاف آن صادر کنند، ماده ۹۲ می‌گوید بدون اینکه در آن هیئت‌های تخصصی دیوان مطرح شود با دعوت نماینده طرف شکایت در هیئت عمومی مطرح می‌شود و از تاریخ تصویب ابطال خواهد شد اگر ابطال نشود، مصوبه به قدرت خودش باقی خواهد ماند. امروز این مصوبه بند ۲ ماده ۴ دستورالعمل ۶۳۳ شورای رقابت مطرح شد، این مصوبه که بیان می‌داشت متقاضیان برای خرید خودرو الزاماً باید گواهینامه رانندگی داشته باشند، از تاریخ تصویب باطل شد چون که هییت عمومی در رای قبلی‌ش بیان کرده بود داشتن گواهینامه رانندگی یک نوع قانون‌گذاری است و این از شئون قانون‌گذار است، شورای رقابت چنین اختیاری را نداشته و ندارد. 

صمدی‌فرد عنوان کرد: اگر قرار است که حقوقی هم محدود شود باید قانونگذار حقوق را محدود کند و قانون‌گذار باید دسترسی افراد را به بازار خودرو رامحدود کند. در مقررات قانونی چنین محدودیتی وجود نداشت و هیئت عمومی هم این را از اختیارات شورای رقابت ندانست و از تاریخ تصویب باطل شد. مفهوم آن این است که افرادی که از تاریخ تصویب مصوبه با این شرط نتوانستند به بازار خودرو مراجعه کنند و نتوانستند خودرو را ثبت نام و دریافت کنندُ با این مصوبه و رای دیوان می‌توانند، مراجعه کنند.  اگر سایر شرایط را داشته باشندُ می‌توانند متقاضی خرید خودرو باشند، ثبت نام کنند و خودرو را دریافت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز