خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی پایان هفته جاری در جده برگزار می‌شود

نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی پایان هفته جاری در جده برگزار می‌شود
کد خبر : ۱۵۱۳۵۶۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در زمینه برخورد با رفتار رژیم صهیونسیتی پیگیر برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی بودیم که خوشبختانه با حمایت و استقبال اعضاء در پایان هفته جاری در جده عربستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی طی سخنانی شهادت اسماعیل هنیه رییس فقید دفتر سیاسی حماس را که در ترور ناجوانمردانه رژیم صهیونسیتی بعد از سال‌ها جهاد و مبارزه در مسیر آزادی فلسطین به شهادت رسید، تبریک و تسلیت گفت و عنوان کرد: بی شک اقدام رذیلانه رژیم صهیونسیتی خللی در عزم و اراده آهنین مردم فلسطین در جهاد برای آزادی این سرزمین و قدس شریف ایجاد نخواهد کرد و این رژیم منحوس همانگونه که از ترور سایر فرماندهان و مقامات نظامی و مبارز در گذشته بهره‌ای نبرد این باز هم ناکام خواهد بود و عزم‌ها را برای مبارزه در مسیر آزادی فلسطین عزیز و قدس شریف جزم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، عنوان کرد: در ابتدا متذکر شوم که ترور آقای هنیه از سوی رژیم صهیونسیتی درحالیکه که وی میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران بود نقض فاحش قوانین و مقررات بین‌المللی و عرف سیاسی جامعه بین‌الملل بود. ترور، ماهیت و ذات رژیم صهیونسیتی است و بقای این رژیم هم بر تداوم تروریسم دولتی است.

وی افزود: اولا جهان باید و لازم است که این حمایت بی‌سابقه از تروریسم دولتی را قویاً محکوم کند و ثانیاً از تنبیه متجاوز حمایت کند و ثالثا از هر رویکرد و واکنشی که معنای تشویق بدهد، خودداری کند.

کنعانی گفت: در زمینه برخورد با رفتار رژیم صهیونسیتی پیگیر برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی بودیم که خوشبختانه با حمایت و استقبال اعضاء در پایان هفته جاری در جده عربستان برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما معتقدیم که ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل ایران حق تنبیه متجاوز را دارد البته در چارچوب عقل این مسأله بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و سایر حامیان اوست. ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی خود و امنیت دوستان خود و دفاع از امنیت خود و دوستانش بی‌تفاوت باشد و در جهت تنبیه متجاوز با جدیت اقدام می‌کند.

وی افزود: حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود قاطع و بلامنازع و بلاتشکیک می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی غاصب، متجاوز و ماجراجو تردید کند. ما به عنوان ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را به عمل آوردیم. ما درخواست نشست فوری شورای امنیت را مطرح کردیم که برگزار شد، در زمینه برخورد با رفتار رژیم صهیونسیتی هم پیگیر برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی بودیم که خوشبختانه با حمایت و استقبال اعضاء در پایان هفته جای در جده عربستان برگزار می‌شود.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره ارسال پیام مستقیم از سوی آمریکا به تهران برای جلوگیری از تشدید تنش و حتی بیان احتمال اعزام هیات به ایران، گفت: نیازی به ارسال پیام نیست دولت آمریکا در ماه‌های گذشته شریک تمام جنایات رژیم صهیونسیتی بوده است، آنچه که تکلیف دولت آمریکاست، مهار جنایات رژیم غاصب صهیونیستی و توقف ارسال سلاح به این رژیم است، دولت آمریکا بدون نیاز به ارسال پیام از حمایت از رژیم دست بردارد و قدرت خود را برای مهار این رژیم و بازداشتن آن از جنایات جنگی بکارگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا درخصوص ادعای روزنامه کویتی مبنی بر سفر هیات آمریکایی به ایران و انجام مذاکرات برای بازداشتن ایران از پاسخ به اقدام رژیم صهیونسیتی گفت: خبرهایی از این دست حتی ارزش تکذیب هم ندارند، در اینگونه موارد هرگونه اطلاع‌رسانی باید توسط شورای عالی امنیت ملی صورت گیرد. اما چنین خبری اساسأ کذب است اما حتی ارزش تکذیب هم ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تماس‌های تلفنی علی باقری و اینکه آیا اخطار و اتمام حجتی به برخی کشورهایی که در عملیات وعده صادق با رژیم صهیونیستی همکاری داشتند، داده شد؟ گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور است. در چارچوب تصمیم عالی نظام تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را با جدیت انجام می‌دهیم و در تنبیه متجاوز کسی نباید نسبت به حق و اراده ایران برای ایجاد بازدارندگی در قبال این رژیم تردید کند.

وی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران از طریق مصر هشداری برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده، تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام به هیچ کسی برای رژیم غاصبی که هویت نامشروع آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، نداریم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها و ترس مقامات صهیونیستی از پاسخ ایران بیان کرد: رژیمی که مرتکب جنایت و نقض مقررات بین‌الملی شده و احمقانه به ساحت و تمامیت ارضی یک کشور تعرض کرده، باید منتظر این اقدام متجاوزانه خود باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی گفت: نشست به درخواست ایران برای برگزاری جلسه فوق العاده به منظور بررسی و اتخاذ واکنش متناسب به اقدام جنایت آمیز و ماجراجویانه و ناقض قوانین رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه برگزار می‌شود. در حاشیه نشست‌هایی این چنینی، گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی شرکت کننده برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: در طول ۱۰ ماه گذشته شورای امنیت به دلیل نفوذ برخی قدرت‌ها از جمله دولت آمریکا نتوانسته به مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود مشخصا در تامین صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند. 

وی ادامه داد: آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و غربی حتی از میزان صدور تسلیحات خود برای این رژیم کم نکرده و سلاح‌های ممنوعه برای آن ارسال کردند. ما به عنوان ایران که حاکمیت و تمامیت ارضی ما مورد تعدی یک رژیم ماجراجو قرار گرفته نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که شورای امنیت و کشورهای عضو آن انجام ندادند.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران در چارچوب حقوق و مقررات بین‌المللی شورای امنیت را مسئول قرار داده مکاتبه لازم را انجام و درخواست جلسه فوق العاده شورای امنیت کرده و با دبیرکل سازمان ملل مکاتبه کرده اما به امنیت خود حتما اهتمام ویژه نشان خواهد داد و برای تامین امنیت خود به صورت جدی و بازدارنده عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران در ازای دریافت امتیازاتی و یا در مقابل پایان حملات اسرائیل به غزه از پاسخ به رژیم صهیونیستی خودداری خواهد کرد؟ تصریح کرد:‌ ایران نسبت به امنیت ملی و تمامیت سرزمینی و حاکمیت و حیثیت خود با هیچ طرفی از جمله با رژیمی که به هیچ کدام از نُرم‌ها و قواعد بین‌المللی پایبند نیست مسامحه نخواهد کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دنیا در مقابل اقدامات متجاوزانه این رژیم و جنایات جنگی این رژیم مسئولیت دارد و ایران نسبت به امنیت ملی خود به ملت خود متعهد و پایبند است و ایران نسبت به احقاق حقوق ملت فلسطین هیچ کوتاهی نکرده است. ایران در ۴۵ سال از این ملت حمایت کرده و حمایت از این ملت یک مسئولیت جهانی و بین‌المللی است.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: جای شرمندگی برای آن دسته از دولت‌ها و دولتی است که اجازه نمی‌دهند یک مرجع بین‌المللی (شورای امنیت) به مسئولیت خود عمل کند. ایران درست عمل کرده و آنهایی باید شرمنده باشند که این شورا را به ابزاری برای مطامع سیاسی خود مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند. ایران براساس نرم‌های بین‌المللی عمل ولی در دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی خود منتظر هیچ طرفی باقی نخواهد ماند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت:‌ما رژیم غاصب صهیونیستی را در این جنایت عامل مستقیم و مسئول می‌دانیم و باید مسئولیت‌های خود را بپذیرد. هر طرفی از این رژیم حمایت کند باید به مسئولیت‌ها و عواقب خود واقف باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جدول زمانی مشخص برای ارتقای روابط با مصر اظهار داشت: براساس دستورالعمل روسای جمهور گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد. در دوران حیات بابرکت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان پیشرفت‌های خوبی در چارچوب نقشه راه تعریف شده روابط دو کشور برای زدودن موانع ارتقای روابط سیاسی شاهد بودیم. با شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه وقفه‌ای را شاهد بودیم و از این طرف فرایند دولت جدید. امیدواریم در شرایط بعدی شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک دو کشور در چارچوب منافع عالی دو کشور باشیم.

کنعانی گفت: با بحرین توافق کردیم سازوکار مشترکی برای زمینه سازی از سرگیری روابط رسمی ایجاد کنیم و این توافق شکل گرفته و امیدواریم در بازه زمانی آتی مناسب شاهد فعال سازی این مکانیسم گفت‌وگو و بازگشت روابط دو کشور در چارچوب روابط رسمی و طبیعی دو کشور همسایه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: برای تامین حقوق و منافع ملی در چارچوب حقوق بین‌الملل عمل خواهیم کرد و مواضع خود را برای دوستان تشریح و تبیین می‌کنیم. اردن کشور همسایه منطقه‌ای ماست و مشورت‌های ما امری طبیعی در چارچوب مناسبات دوجانبه و وضعیت فلسطین و وضعیت جدیدی است که بعد از ترور شهید هنیه رخ داده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده شهید سلیمانی بیان کرد: پیگیری حقوقی این پرونده با جدیت ادامه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز