خبرگزاری کار ایران

در کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» ادعاهای طرفین را خیلی خوب مطرح کرده است

در کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد»  ادعاهای طرفین را خیلی خوب مطرح کرده است
کد خبر : ۱۵۱۱۸۹۷

تخت‌روانچی با اشاره به کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» نوشته عباس ملکی و جان تیرمن گفت: ادعاهای طرفین را خیلی خوب مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست تخصصی آسیب‌شناسی روابط ایران و آمریکا و چشم‌اندازهای پیش رو در دوره جدید با حضور مجید تخت‌روانچی، محمدکاظم سجادپور، عباس ملکی، حسین موسویان، رضا نصری، کیهان بزرگر و ساسان کریمی عصر امروز در محل خبرگزاری خبرآنلاین با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 

مجید تخت‌روانچی در این نشست با اشاره به  کتاب «رابطه ایران و ایالات متحد» نوشته عباس ملکی و جان تیرمن گفت: یکی از مباحث سیاست خارجی ما روابط ایران و امریکا است. من کتاب را کامل خواندم و یادداشت‌ها را نوشتم و در هر فصلی یادداشت را بنویسم. چه زمانی که در امریکا بودیم و چه زمانی که برگشتیم بسیار حوزه وسیعی است و کار بسیار مشکلی است که بگویید ایران و آمریکا را می‌شناسد. واقعا اینکه کسی ادعا کند ایران و امریکا را می‌شناسد، سخت است. این کتاب ادعاهای طرفین را خیلی خوب مطرح کرده است. 

وی تصریح کرد: این کتاب در سال ۲۰۱۴ و در حدود ده سال قبل تمام شده است. موضوع برجام، خروج آمریکا، موضوع ترور شهید سلیمانی و تحولات اوکراین و صلح ابراهیم را در این مدت داشتیم که‌ای کاش به این مسائل پرداخته می‌شد. 

وی افزود: من فکر نمی‌کنم موضوعات کتاب در همه جا مکمل یکدیگر باشند. به طور مثال در عراق نیست اما در افغانستان هست. به نظرم با یک عینک بدبینانه‌ای به ایران نگاه شده که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و ادعای درستی مطرح نشده است. یا اینکه مطرح شده حماس و حزب الله به پشتوانه سلاح هسته‌ای ایران علیه اسرائیل حملات خود را تشدید کردند، این ادعا خیلی تهاجمی است و با آن مشکل دارم. اشتباه دیگری که وجود دارد در مورد قبل از برجام و در زمان دولت احمدی‌نژاد و قطعنامه ۱۹۲۹ است که گفته شده قرار بود ایران چیزهایی بدهد و تفاهمی صورت بگیرد اما ایران جا زد اما این موضوع درست نیست. 

وی تصریح کرد: در فصل دوم آقای موسویان به خوبی صحبت‌های رهبری را منعکس کردند. در فصل بعدی برداشت‌های آمریکا از ایران را انتشار دادند. یک نکته مهم دیگری که وجود دارد در خصوص همسر خانم هانتر درباره ایران که اگرچه من این موضوع را قبول ندارم اما می‌توان چهره آمریکا را در این میان مشاهده کرد. موضوع دیگری که وجود دارد اینکه در جنگ اول عراق و کویت صدام حسین و عراق نقش اول را بر عهده داشتند و بعد از آن ایران و بعد تحت هر شرایطی نقش اول ایران شد. در فصل بعدی چهار هدف ایران برای مهار آمریکا را مطرح کردند مهار متقابل ایران و آمریکا. این مهارها خیلی متفاوت است و قابل قیاس نیست. مسائل امریکا و ایران اینقدر پیچیده است که پیچیده‌تر می‌شود و با گفتگوهای طولانی به طور مثال درباره عراق و افغانستان حل نمی‌شود. من هیچ وقت نشنیدم که ایران بگوید آمریکا دولت نامشروع است اما درباره اسرائیل این تعبیر وجود دارد و دلایل خود را مطرح کرده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز