خبرگزاری کار ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه:

در موضوع صادرات اولویت با کشورهای همسایه است

در موضوع صادرات اولویت با کشورهای همسایه است
کد خبر : ۱۵۰۷۸۱۰

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه کشورمان گفت: اولین چیزی که برای کشور ارز ایجاد می‌کند صادرات است و اولویت با کشورهای همسایه است اما اینکه می‌گویم اول همسایگان به معنای این نیست ابتدا همسایه و بعد سایر کشورها بلکه همزمان همه موارد را با هم دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه کشورمان در نشست امروز با خبرنگاران داخلی و خارجی طی سخنانی گفت: دیپلماسی اقتصادی اهمیت قابل توجه و غیرقابل چشم‌پوشی در روابط میان دولت و کشورها دارد، مثلا زمانی که با یکی از کشورهای همسایه مشکل پیدا کردیم، با کار اقتصادی و تدوام آن توانستیم آرام آرام روابط را بهبود ببخشیم، یعنی کار اقتصادی اثرگذار است. این معاونت کمتر از سه سال است که تشکیل شده اما در هدفی که داشتیم یعنی ایجاد شغل و ارزآوری موفق بوده است. اولین چیزی که برای کشور ارز ایجاد می‌کند صادرات است و اولویت با کشورهای همسایه است اما اینکه می‌گویم اول همسایگان به معنای این نیست ابتدا همسایه و بعد سایر کشورها بلکه همزمان همه موارد را با هم دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: با تسهیل موضوعات مختلف ما تلاش کردیم صادرات را آغاز کرده و آن را تثبیت و افزایش دهیم، اما در کنار تثبیت بازارها به دنبال ایجاد بازار‌های صادراتی جدید هم بودیم تا مشتریان را گسترش دهیم مثلا زعفران با عنوان دارویی به چین صادر می‌شده ما می‌خواهیم آن را با تعریف تجاری صادر کنیم. همچنین در حوزه مرکبات مانند کیوی. شما در واردات می‌توانید صرفه‌جویی داشته باشید، مثلا ما غلات و گوشت را از آمریکای لاتین و استرالیا وارد می‌کردیم، اما در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۸۷۰ میلیون دلار در واردات صرفه‌جویی کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه کشورمان گفت: تثبیت بازار اهمیت زیادی دارد مثلا ما به یک کشور ۱۲ میلیارد دلار صادرات داریم و ۲۰۰ میلیون واردات، این بازار ثابتی نیست بازاری که مثلا ۷ میلیارد دلار صادرات و ۳ میلیارد دلار واردات داریم یک بازار تثبیت شده نیست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز