خبرگزاری کار ایران

رحیمی‌جهان آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

با مشارکت بالای ۵۵ درصد پزشکیان برنده انتخابات است/ دیدگاه‌های اصول‌گرایان حالت ژله‌ای دارد و زمان انتخابات ۱۸۰ درجه آن را تغییر می‌دهند

با مشارکت بالای ۵۵ درصد پزشکیان برنده انتخابات است/ دیدگاه‌های اصول‌گرایان حالت ژله‌ای دارد و زمان انتخابات ۱۸۰ درجه آن را تغییر می‌دهند
کد خبر : ۱۴۹۷۸۸۰

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه عمدتاً دیدگاه‌های اصولگرایان حالت ژله‌ای دارد و به مرور زمان تغییر می‌کند، گفت:‌ یک انسان نباید باورهای ژله‌ای داشته باشد و طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب هم فرقی نمی‌کند یا شما به طرح حجاب، طرح صیانت و به فیلترینگ اعتقاد دارید یا ندارید. این اموری که در کشور اتفاق افتاده است را کسی از مریخ نیاورده است. سوال من این است چه کسی در این کشور قدرت داشت، اما این امور را اصلاح نکرد؟

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مناظرات چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مناظره ‌ها فضای مثبتی داشت حداقل مردم به یک تصمیم و جمع‌بندی شفاف رسیدند که اگر بخواهند  به یک کاندیدای ریاست جمهوری رای بدهند چه پیامدهایی را در سیاست خارجی و داخلی خواهند دید.

وی با اشاره به حواشی پیش آمده در مورد قرارداد کرسنت در مناظره های اخیر گفت: اگر کسی در خصوص قرارداد کرسنت و اتفاقاتی که در آنجا افتاده حرفی دارد، باید این را به دستگاه قضایی و امنیتی بدهد، کشور ما هم دستگاه اطلاعاتی دارد و هم دستگاه قضایی اگر دستگاه امنیتی می‌داند که چنین مسائلی اتفاق افتاده و کسی خیانت کرده، باید مشخص شود که چرا در دستگاه امنیتی و قضایی پیگیری نشده است. این در یک برنامه تلویزیونی مطرح می‌شود و ذهن مردم آشفته می‌شود. در خصوص دولتی صحبت می‌شود که اعضای آن دولت و رئیس جمهور آن دولت یعنی آقای روحانی نیستند که از خودشان دفاع کنند. به گونه‌ای بیان می‌شود که دولت پزشکیان دولت سوم روحانی است، انگار که دولت سوم نتانیاهو است. آقای روحانی منتخب مردم است و ایشان دو دوره از مردم رای دارند. آقای روحانی عملکرد قابل دفاعی در سیاست خارجی و مسائل عمرانی کشور داشتند اگرچه که نقطه ضعف‌هایی هم داشتند اما به گونه‌ای طرح می‌شود که انگار دولت نتانیاهو قرار است، شکل گیرد و باید از آن اعلام برائت کنند.

وی در ادامه افزود: آقای پزشکیان می‌توانستند در مناظرات بپرسند نسبت دوستانی که آن جا هستند با دولت آقای احمدی‌نژاد چیست و آیا حاضر هستند همه اقدامات دولت احمدی‌نژاد را گردن بگیرند؟ طرح این موضوعات در خصوص روسای جمهوری که نیستند و نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند چه علیه احمدی نژاد و چه علیه آقای روحانی به نظر من درست نیست. اصولگرایان به ویژه این طیف انحصارطلب به این دلیل به این فضا دامن می‌زنند که اینگونه جلوه دهند که انگار مسبب همه مشکلات مردم هستند، چون روحانی را اشتباه انتخاب کردند.

رحیمی‌جهان آبادی عنوان کرد: تمام ارکان دولت در اختیار اصولگرایان است و حتی زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور بود، عمده‌‌ی سنگ‌اندازی‌ها برای دولت آقای روحانی از سوی برخی از این اصولگراها بود. شاید باور این باشد که به یک رییس جمهور اصولگرا رای دهیم که مشکلات را حل کند، اگر این‌ها می‌خواستند، مشکلات را حل کنند که تا به الان کرده بودند.  طیف انحصار طلب اصولگرا و نه همه‌ی اصولگرایان بخشی از بحران است نه راه حل. دیدگاه‌، باور و درک این‌ها از مسائل داخلی و بین‌المللی اصل بحران است نه راه‌حل بحران.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد، بحران‌های کشور چه بحران‌های اجتماعی و اقتصادی و چه سیاست خارجی و گسل مردم و حاکمیت را حل کند، باید بداند که بخشی از بحران خود همین‌ها هستند. ببینید کشور را به چه مرزی از مشارکت کشاندند که در بعضی از حوزه‌های انتخابی نمایندگان با ۸۰۰۰ رای و ۷۰۰۰ رای آمدند. در همین تهران با این عظمت با چند درصد به مجلس آمدند، این‌ها متوجه این خطر نیستند که این محدودسازی، پشتوانه نظام و حضور مردم پای صندوق‌های رای است.

وی ادامه داد: این انحصارطلبی که روز به روز دایره خودی را کوچک‌تر می‌کند، چه بلایی بر سر حاکمیت می‌آورد، باز هم به همان شیوه اصرار می‌کنند. به نظر من انتخاب آقای پزشکیان یک فرصت عظیمی برای احیای رابطه مردم و حاکمیت، افزایش میزان مشارکت، افزایش میزان پشتوانه‌های مردمی برای بالاترین مقام سیاسی بعد از رهبری و یک پیام مثبت و سازنده برای منطقه غرب آسیا و برای جهان است که ایران به سمت تنش زدایی، سازگاری بین المللی و به سمت اجماع داخلی حرکت می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه عمدتاً دیدگاه‌های اصولگرایان حالت ژله‌ای دارد و به مرور زمان تغییر می‌کند، گفت:‌ یک انسان نباید باورهای ژله‌ای داشته باشد و طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب هم فرقی نمی‌کند یا شما به طرح حجاب، طرح صیانت و به فیلترینگ اعتقاد دارید یا ندارید. این اموری که در کشور اتفاق افتاده است را کسی از مریخ نیاورده است. سوال من این است چه کسی در این کشور قدرت داشت، اما این امور را اصلاح نکرد؟
 
رحیمی‌جهان آبادی گفت: این حضرات در جاهای مختلف دارای قدرت هستند، چرا برای دفاع از حقوق مردم، برای جلوگیری از فیلترینگ و برای فشارهایی که در فضای اجتماعی برای مردم ایجاد می‌کنند، اقدامی نکردند. در بخش‌های مختلف به نام حجاب تلاش می‌کنند به گونه‌ای از طریق اعمال زور در جامعه تبلیغ کنند یا مردم را وادار کنند اما الان که موقع انتخابات شده است،  این دیدگاه‌ها را ۱۸۰ درجه تغییر دادند. نمی‌شود، باورهای ژله‌ای داشته باشید که مدام تغییر کند این کمکی به برابری نمی‌کند و مردم تشخیص خواهند داد که چه کسی کدام طرف است. معمولاً کسانی بیشترین رای را جذب می‌کنند که دیدگاه‌هایشان استوارتر و شفاف‌تر است. مردم با شناخت از این افراد، رای می‌دهند.
 
وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از کاندیداها تا پایان خواهند ماند، گفت: با توجه به این اوضاع و احوال بعید است که اصولگراها بتوانند به جمع‌بندی برسند یعنی حداقل بین دو گزینه آقای جلیلی و آقای قالیباف به جمع‌بندی برسند. این‌ها آن چنان ظرف این چندسال به ویژه در یک سال اخیر  همدیگر را تخریب کردند و دیدگاه‌های همدیگر را به نقد کشیدند،  الان نمی‌توانند، طرفداران خودشان را مجاب کنند. اگر آقای قالیباف الان بخواهد انصراف دهد به نفع جلیلی بخش عمده‌ای از طرفداران آقای قالیباف ممکن است اصلاً به جلیلی رای ندهند یا آقای جلیلی بر عکس اگر انصراف دهد، طرفدار‌های آقای جلیلی ممکن است به زاکانی یا قاضی‌زاده رای دهند ولی به قالیباف رای ندهند.
 
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: به نظر من جلیلی و قالیباف در کنار آقای پزشکیان می‌مانند. بقیه کاندیداها را نمی‌شود حدس زد که چه اتفاقی برای آقای زاکانی یا برای آقای قاضی‌زاده هاشمی می‌افتد اما باور من بر این است که جلیلی و قالیباف می‌مانند. اگر میزان مشارکت بالای ۵۵ درصد باشد، پزشکیان دور اول برنده خواهد شد. ولی اگر زیر ۵۵ درصد مشارکت داشته باشیم بین قالیباف و پزشکیان یا پزشکیان و جلیلی به دور دوم خواهد رفت. به نظر من پزشکیان یا برنده انتخابات می‌شود یا در دوم حضورخواهد داشت.
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز