۵۱ درصد تهرانی ها اجارهنشین هستند/ مشکل مسکن را حل می کنم
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون برای اجرا است و اگر کسی قانون را قبول نداشته باشد نباید خود را برای مسئولیتی پیشنهاد دهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا علیرضا زاکانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری که امشب از شبکه خبر پخش شد، گفت: 4 دوره نماینده مجلس بودم یک دوره از اواسط به شهرداری تهران رفتم و سه دوره کامل بودم علاوه بر اینکه با سه برنامه از نزدیک مواجه بودم البته برنامه چهارم در مجلس ششم تصویب شد اما ما در مجلس هفتم دیدیم که مشکلات اساسی دارد البته مبانی آن اشکالاتی داشت که خودشان آن را خمیر کردند اما در بند الف ماده 3 دلاری کردن نرخ انرژی را ایجاد می کرد و یک عمل بدون بیهوشی اقتصادی کشور بود و کشور را بهم می ریخت، ما آن را اصلاح کردیم.
وی ادامه داد: در برنامه پنجم مداخله داشتیم و دربرنامه ششم به دلیل اینکه آقای روحانی برنامه را نیاوردند بنده مسئولیت تدوین پیش نویس برنامه ششم را متولی شدم و این ماموریت در کمیسیون تلفیق به من واگذار شد. در مجلس یازدهم بنده توفیق داشتم در مرکز پژوهش ها باشم به عنوان اصلی ترین مرکز برنامه نویسی باشم لذا هم به برنامه های قبل اشراف دارم و هم در برنامه نویسی شرکت داشتم و به برنامه هفتم اشراف داشتم.
وی ادامه داد: الان در جهان نوع برنامه ریزی به گونه است که به صورت متداول مورد بازنگری قرار بگیرد اما این برنامه مفید است و باید به آن پایبند بود. اگر نیاز باشد البته اگر نیاز به اصلاحیه داشت می توان از طریق مجلس اقدام کرد.
زاکانی ادامه داد: قانون برای اجرا است و اگر کسی قانون را قبول نداشته باشد نباید خود را برای مسئولیتی پیشنهاد دهد. این قانون محصول دولت آقای رییسی و مجلس یازدهم است و امروز که در آستانه دولت چهاردهم هستیم ومجلس دوازدهم هم شروع شده مهمترین کار عملیاتی کرد این برنامه در بسته های یکساله است و انعکاس آن در بودجه سالانه. اما پایبندی به برنامه برای ما یک اصل است. دولت بنده دولت خدمت است و ما در این دولت معیشت مردم و رفع مشکلات مردم را دنبال می کنیم در کنار آن توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور به تبع اولویت بندی برای ما موضوعیت دارد. علاوه براینکه بر مبنای شاخص عدالت و علم و فناوری امکانی فراهم می شود که برنامه را با همه توانمندمی ها و ظرفیت های کشور اجرا کرد.
وی درباره اجرای دقیق برنامه هفتم تصریح کرد: برنامه نوشته می شود اما کمتر به اقتضائات اجرایی آن توجه می شود علاوه براینکه در مسیر اجرای برنامه با فساد و مجریان غیرمعتقد به این برنامه ها مواجه هستیم و چون برنامه ها مقیاس و ملاک مشخصی ندارد تنبیه و تشویق برای عدم اجرای آن مشخص نیست. نوشتن برنامه یک بخش است اما اجرای آن بسیار مهم و اساسی است و همه حرف ها ی خوب را نمی شود یکجا اجرا کرد و نیاز به اولویت بندی دارد و رییس جمهور باید حواسش باید که پایین دستی ها کلاه سر او نگذارند و می شود امکانی را فراهم کرد که از فرصت های زمانی و منابع خودمان بهترین استفاده را داشته باشیم و مشخص شود که چه کسی چه مسئولیتی از برنامه را برعهده دارد و با چه منابعی با ید آن را اجرا کند و باید کل سیستم را نسبت به اجرای برنامه پاسخگو کنیم ما در شهرداری تهران بیش از 70 درصد برنامه چهارم را اجرا کردیم. برنامه را می شود اجرا کرد اما مجری خوب می خواهد .
وی تصریح کرد: برنامه اگر با استفاده از توانمندی های موجود کشور طراحی و اجرا شود و بالاترین توانمندی موجود کشور مردم و نیروی انسانی کشور به ویژه نخبگان هستند بنابراین به راحتی این برنامه قابل اجرا است هدف 8درصد هدف معقولی است دهه 90 دهه عبرت ما است رشد اقتصادی صف ردردصد بوده است بخش هایی منفی و بخش های مثبت و میانیگین آن صفر بود با بسیج همه امکانات کشور و برنامه ریزی دقیق با تکیه به مردم می توان برنامه را اجرا کرد برای پیشرفت کشور نیازمند پیشران هستیم که تولید را بر مدار خود مدیریت کنند. در کشور فرصت و تهدیداتی وجود دارد برای ساختن یک ظرفیت جدید در جامعه باید یک تعامل جدی در جامعه کرد بخش دوم ناظر بر چیرگی و غلبه بر بروکراسی و دویان سالاری است دولت باید دست نیاز خود را به سووی مردم دراز کند اصل 100 موضوع استفاده دولت ملی از دولت محلی است. شوارها و شهرداری ها می توانند ظرفیت فراوانی را در اختیار دولت بگذارند ما در تهران حرکت کردیم و در چند مورد با دولت آقای رییسی هماهنگی ویژه شد که توانستیم توسعه خدمات خودمان را داشته باشیم به طور مثال 203 هزار واحد مسکونی در تهران در 92 نقطه شروع شد کمک می کند به تولیدکشور و اشتغال و به اینکه رشد اقتصادی یک رشد معنادار شود نیازمند بسته های مشخصی هستیم که درخصوص رفع موانع وتسهیل در تولید این امکان و توسعه را داشته باشد مانند زمان دفاع مقدس به اعتقاد بنده تولیددر راس امور است و می توان یک بسیج همگانی را شکل داد و به مردم تکیه کرد. تولید در رأس امور است و میتوان به مردم تکیه کرد.
زاکانی درباره ریشه کن کرد فقر و عدالت و ضریب جینی گفت: زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفتن ضریب جینی ۳۹/۶ درصد اما به ۳۸ درصد رسید. ما یک بسته رفاه در نظر گرفتیم. ۱۰۰ درصد مردم بیمه، ۷۰ درصد بیمه تکمیلی و ۴۰ درصد درمان رایگان میشوند، مانند کودکان زیر ۷ سال که در دولت آقای رئیسی محقق شد، یعنی بیماران در کنار درد بیماری، درد بیپولی نکشند.
وی ادامه داد: در این بستهها امکانی فراهم شده است ۷۰ درصد از فقر مطلق نجات پیدا کنند. ما قرار است جای ماهی دادن، ماهی گرفتن یاد بدهیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع یارانهها بیان کرد: توزیع عادلانه انرژی میتوانیم اتفاق خوبی رقم بزنیم. من پزشک هستم به جای اینکه دماسنج خودم را در جیب ثروتمندان بگذارم به نیازمندان میدهم.
وی درخصوص اقداماتش در حوزه مسکن بیان کرد: ۲۶ میلیون خانوار داریم، یک چهارم اینها خانه ندارند و چیزی حدود ۳۷ درصد میشود. در تهران ۵۱ درصد اجارهنشین هستند و امید ندارند خانه دار هستند. ظرف ۴ سال دغدغه خانوارها را درخصوص مسکن برخواهم داشت.
شهردار تهران عنوان کرد: با تصمیم و اراده کل کشور میشود یک کارگاه ساختمانی، به جای سالی ساخت یک میلیون مسکن که قانون است ، مردم میتوانند ۱۰ میلیون مسکن بسازند.با بستههای تشویقی بافت فرسوده و پلاکهای ناپدار میتوان تحول ایجادکرد. عدهای می.خواستند کشور را گران کنند، در دولت ماقبل آقای رئیسی افتخار میکردند مسکن نخواستند.
وی درباره تامین امنیت غدایی عنوان کرد: وقتی ما ندانیم با چه چیزی مواجه هستیم نمیتوانیم برنامه ریزی کنیم. یه روز پیاز زیاد میکارند روی دست کشاورز میماند، یک روز کم میکارند سفره مردم خالی میشود.باید اطلاعات درست باشد. باید هوشمندسازی در بخش کشاورزی و دامداری داشته باشیم. شب عید امسال ۵هزار تن میوه قراردادی گرفتیم از کشاورز و دلال را حذف کردیم.بله دلالها ناراحت شدند اما مردم باید در آسایش و آرامش باشند.
وی با تاکید براینکه دست دلال ها را که در مسیر جان و مال مردم نشسته اند باید کوتاه کرد گفت: ما در شهرداری تهران الگوهایی را اجرا کردیم که قابل اجرا دردورترین نقاط کشور است فقط اراده می خواهند و حرکت در مسیر حذف واسطه ها و تنظیم امورات مالی دقیق و یک برنامه ریزی اساسی که بتوان به آن دقت داشت. امروز در بین دامداران بودم و دامداران مشکلشان الان مشکل فروش است و می گفتند که کسانی از آنها خرید می کنند که دلالان مدت دار خرید می کنند و اساسا چرخه اقتصادآن ها نمی چرخد.
وی ادامه داد: دولت باید امکاناتی را از طریق مدیریت محلی که شهرداری ها و دهیاری ها هستند، حلقه ای را ایجاد کند که از بخش نیاز و فروش و قبل از آن ساماندهی کند. این حلقه ها را با هوشمندسازی شفاف کرده و با حذف یارانه ها در ابتدای زنجیره آن را به انتهای زنجیره منتقل کند که هم یارانه داده شود و هم سبد خانوار پررونق شود و ما وضعیت قاچاق را نداشته باشیم.
زاکانی تصریح کرد: آقای رییسی که وقتی دولت را تحویل گرفت در سال گذشته توانسته است رشد نقدینگی را از ۳۰ درصد به ۲۳ درصد کاهش دهد اما این کافی نیست چراکه برنامه میگوید ۱۳ درصد نقدینگی باشد. نقدینگی مانند آب میماند. آب را میتوان هدایت کردو از آن استفاده کرد و میتوان آن را راکد گذاشت و تخریب کرد یکی از این راهها موضوع مسکن است. مشارکت مردم در طرحهای ناتمام دولتی است. خصوصیسازی به معنی درست و مشارکت دادن مردم برای جذب نقدینگی است در کنار آن انضباط مالی نیاز است و مولدهایی که نقدینگی، ناترازی مالی وعدم ثبات را ایجاد میکنند مانند بانک را بایدکنترل کرد. و آنان که با عمل خودشان تورمزا هستند را باید کنترل کرد. بانکی را داریم که در یک سال ۶.۵ و در سال بعد ۷.۵ درصد تورم ایجاد کرده است. بانکهای خصوصی عمدتا مسیری را میروند که بخش عمدهای از این بانکها باید اصلاح شده و در مسیر درست قرار بگیرند. بیثباتی در بازار بخشی از آن به نرخ ارز باز میگردد نرخ ارز دستوری نیست و البته دستوری است یعنی نمیشود بدون کارشناسی با یک دستور موضوع نرخ ارز را حل کرد اما میتوان کارشناسی کرد که تولید داخل، صادرات و واردات را طوری طراحی کرد که به یک عدد درست رسید و ماحصل این عدد درست نرخ ارز را ثابت کنیم. نرخ ارز را به دست بازار نمیدهد این کار غلط است و میتوان مسیری را رفت که ثبات را ایجاد کرد و مبتنی بر ثبات ایجاد شده فراتر از امکانات عمل کنیم. بینهایت امکانات در کشور است که با نقطه زنی و صادقانه کار کردن میتوان این کار را انجام داد.
وی تصریح کرد: مالیات یک ابزار تنظیم گری است بیش از اینکه ابزار درآمد دولت باشد و دولت ها بایدمتوجه این موضوع باید. باشند مالیات باید در خدمت تولید باشد نه اینکه تولید را زمینگیر کرد در خصوص بنگاههای کوچک و اصناف باید با اغماض رفتار کرد اما درخصوص گردن کلفت هایی که از مالیات فرار می کنند و عناصر و بنگاههایی که سود درشت دارند و کسانی که سودهای درشت دارند اما کم اظهاری می کنند نیازمند دقت است اگر جایی قرار است معافیت مالیات داده شود باید مالیات صفر در نظر گرفت که صحنه شفاف شود. این اراده تا به امروز در کشور نبوده و این اشکال اشکال بزرگی است. باید شفافیت مالیاتی ایجاد کرد و مسیری رفت که با جریان تولید کشور همراهی کند نه اینکه در مقابل جریان تولید کشور بایستد و آن را تعضیف کند.
زاکانی خاطرنشان کرد: الان ابزارهای ویژه ای وجود دارد که می توان به راحتی هوشمندسازی را انجام داد ما در تهران برای هوشمندسازی حرکت کردیم و زیرساخت های آن را توسعه دادیم. در حوزه نظام اداری نیز همین است هوشمندسازی در نظام اداری برای مردم تسهیل ایجاد می کند اما از طرفی خود نظام اداری را هم پاسخگو می کند.
وی ادامه داد: همین کار ویژه ای که برای کسب و کار مردم شد و مجوز الکترونیکی شدن درگاه برای مردم ایجاد شد برای مردم گره گشایی شد این بروکراسی ودیوان سالاری که مانع کار است باید شکست و مسئولین را پاسخگو کرد و دولت به دولت چالاک تبدیل شود که مبتنی بر هوشمندسازی بهترین خدمت را ارائه کند به بهترین مجموعه ای که درخواست خدمت را دارد. مدیریت محلی که فدرالیسم نیست باید بتواند که در خدمت حکومت مرکزی قرار بگیرد و شوراها و شهرداری ها پیوستگی با دولت مرکزی پیدا کرده و مکمل آن شوند این امکان فراهم می شود که به سرعت کارهای مملکت را پیش برد.
وی درباره سواحل گفت: ما 5800 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب داریم هر کسی که ساحل دارد با آن ثروت اندوزی و افتخار ایجاد می کند ما ساحل داریم اما از آن استفاده نمی کنیم وسواحل جنوب بزرگترین فرصت ما است. بله خوب است که آب را از سواحل به داخل کشور منتقل کنیم اما بهتر است صنایعی که می خواهیم داشته باشیم در کنار ساحل باشد ما می توانیم از ظرفیت دریا امکانی را فراهم کنیم که از طریق بانکری وسوخت رسانی و کمک به کشتی ها درآمدهای عجیب وبزرگی را برای کشور خلق کنیم ترانزیت بین الملل و استفاده از موضوعات مختلف می تواند امکاناتی را ایجاد کند که سواحل مکران و مجموعه های مرتبط با آن قطب بزرگ اقتصادی کشور قرار بگیرد و من به عنوان یک امر قطعی در این موضوع حرکت خواهم کرد.
وی تصریح کرد: خصوصی سازی را با اختصاصی سازی اشتباه گرفته ایم در گذشته قانون اصل 44 که اجرا شد اختصاصی سازی شد ما باید به سمت توزیع امکانات و خصوصی سازی برویم به دست کسانی که می توانند در این خصوصی سازی بازوی دولت در توانمندسازی آن بخش قرار بگیرند مانند کارگران و کسانی که در نبض جامعه ما هستند، این مسیر اصلی دولت خدمت است که ما این مسیر را به بهترین نحو دنبال می کنیم دولت باید خود را چابک سیاستگذار، حامی دولت ناظر و تسهیلگر و مکمل باشد نه دولت مجری که بار مردم را روی دوش خود بگذارد و نتواند بار را حمل کند در کنار آن امکانات کشور را اشتراک بذاریم.
وی درباره موضوع انرژی گفت: انرژی مهم است وبسته ای برای سبد خانوار داریم و با توجه به ساماندهی انرژی در سبد خانوار امکانی فراهم شود که توزیع عادلانه یارانه به صورتی باشدکه کل مردم ایران بتوانداز این موهبت بزرگ استفاده کنند موهبتی که کاهش مصرف را توسط مردم کنترل کرده و توسط دولت با طلا جبران می شود که خارج از حوزه تورم برای مردم سرمایه می ماند و تعهدی برای دولت ایجاد نمی کند.برنامه ما در حوزه یارانه ها توزیع عادلانه یارانه ها از برنامه ما است ماده 46 برنامه هفتم را اجرا خواهیم کردو ایجاد حساب بهینه سازی سوخت را خواهیم داشت و امکانی را فراهم می کنیم که مردم از همه ظرفیت ها استفاده کنند دولت خدمت، دولتی است که مبتنی بر برانمه دقیق و یک کارنامه مشخص و اجرایی و با تنظیم منابع گره از زندگی شما باز خواهد کرد و در مقابل توانمندی خرید شما را افزایش داده و مشکلات کشور را به بهترین نحو با حضور شما دنبال خواهد کرد.
وی درباره موضوع انرژی گفت: انرژی مهم است وبسته ای برای سبد خانوار داریم و با توجه به ساماندهی انرژی در سبد خانوار امکانی فراهم شود که توزیع عادلانه یارانه به صورتی باشدکه کل مردم ایران بتوانداز این موهبت بزرگ استفاده کنند موهبتی که کاهش مصرف را توسط مردم کنترل کرده و توسط دولت با طلا جبران می شود که خارج از حوزه تورم برای مردم سرمایه می ماند و تعهدی برای دولت ایجاد نمی کند.برنامه ما در حوزه یارانه ها توزیع عادلانه یارانه ها از برنامه ما است ماده 46 برنامه هفتم را اجرا خواهیم کردو ایجاد حساب بهینه سازی سوخت را خواهیم داشت و امکانی را فراهم می کنیم که مردم از همه ظرفیت ها استفاده کنند دولت خدمت، دولتی است که مبتنی بر برانمه دقیق و یک کارنامه مشخص و اجرایی و با تنظیم منابع گره از زندگی شما باز خواهد کرد و در مقابل توانمندی خرید شما را افزایش داده و مشکلات کشور را به بهترین نحو با حضور شما دنبال خواهد کرد.