دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین؛
قاضی دهقانی: میزبانی از متهمان گروهک تروریستی منافقین جرم محسوب میشود
دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سازمان مجاهدین خلق ایران در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجتالاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری و وزیری نماینده دادستان در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) صبح امروز به صورت علنی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، قاضی دهقانی در ابتدای جلسه گفت: به کشورهایی که میزبان متهمان این پرونده هستند تذکر میدهیم، میزبانی از این متهمان برابر کنوانسیونها بین الملی مبارزه با تروریسم جرم محسوب میشود و برخی از این کشورها مانند فرانسه نسبت به میزبانی متهمان این پرونده که متهم به اقدمات تروریستی و جنایت علیه بشریت هستند، تجدید نظر کنند و نسبت به استرداد آنها مطابق اعلان قرمز صادر شده با سازمانهای بین المللی همکاری کنند. همچنین مردم کشور آلبانی به دلیل اینکه میزبان متهمان این پرونده است، استرداد آنها را به ایران را از دولت خود پیگیری کنند.
در ادامه قاضی از «حکیمزاده» وکیل شُکات خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.
حکیمزاده، وکیل شکات با حضور در جایگاه گفت: در بازه زمانی سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۰، که دوره جذب سازمان موسوم به مجاهدین خلق محسوب میشود، جوانان با تفکر اسلامی جذب سازمان شدند. اعضای این سازمان متشکل از جوانان با تفکرات اسلامی بودند و این سازمان در حوزه اعتقادی جزو گروههای اسلامگرا محسوب میشد و اهداف مبارزاتی خود را مبارزه با طاغوت، ظلم و فساد رژیم پهلوی اعلام کرده بود. از سال ۱۳۵۰ ساواک، سازمان مجاهدین را زیر ذرهبین قرار میدهد و موسسان اصلی سازمان اعدام میشوند و زمینه برای حضور «مسعود رجوی» و «تقی شهرام» در هسته مرکزی سازمان مجاهدین فراهم میشود.
وی بیان کرد: در مرحله نخست با محوریت تقی شهرام، سازمان «مارکسیسم» را به عنوان مشی اعتقادی خود انتخاب میکند. انحراف ایدئولوژیک سازمان توسط تقی شهرام در سازمان ایجاد شد. در مرحله دوم ساواک با بهکارگیری مهره دیگری به نام مسعود رجوی او را بهعنوان منجی مبارزه به مواضع مارکسیستی معرفی میکند، اما تمام تحرکات سازمان به سمت مارکسیسم بود.
در ادامه قاضی گفت: مسعود رجوی و تقی شهرام هر دو در راستای مارکسیسم شدن سازمان حرکت کردند؟
وکیل شکات در ادامه پاسخ داد: بسیاری از اهل فن معتقدند که تغییر ایدئولوژی در سازمان صورت نگرفته است و فقط تقی شهرام نقاب اسلامگرایی از چهره سازمان مجاهدین برداشته است.
قاضی از وکیل شکات پرسید: آیا افرادی از اعضای سازمان وجود داشتند که با برداشته شدن نقاب اسلامگرایی از چهره سازمان مخالفت کرده باشند؟
وکیل شکات پاسخ داد: بله؛ «احمد احمد» یکی از افراد جداشده از سازمان مجاهدین خلق است. این فرد بههمراه همسرش با هدف مبارزه با طاغوت عضو سازمان مجاهدین خلق شدند، زیرا ابتدا سازمان پایه دینی داشت. احمد احمد و همسرش هر دو با اعتقادات مذهبی وارد سازمان شدند و در برههای از زمان به کوتاه شدن آیه قرآن از آرم سازمان و حذف کامل آیه قرآن اعتراض کردند.
در ادامه «علی صداقت» کارشناس مبانی اعتقادی و استاد دانشگاه با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت.
صداقت گفت: سازمان مجاهدین جنایات زیادی انجام داده است. باید ابتدا اصول اعتقادی سازمان مجاهدین خلق را بررسی کنیم. این سازمان اعضای زیادی داشته است. مسعود رجوی در سال ۱۳۵۴ اعلام کرده که سازمان مجاهدین یک مشی و اعتقاد مستقل دارد؛ جنایاتی که رخ داده است بر اساس اعتقادات و با دستور مسعود رجوی بوده است.
صداقت بیان کرد: سازمان مجاهدین کتابهای زیادی را برای اعضای خود منتشر کرده است که یکی از این کتابها، کتاب «شناخت» است. این کتاب به عنوان اصلیترین مشی اعتقادی سازمان محسوب میشد.
صداقت بیان کرد: سازمان مجاهدین ابتدا یک ویترین اسلامی داشت. برخی گفتهاند که اعضای سازمان، مارکسیستهای اسلامگرا هستند، اما در بررسیها میبینیم که مارکسیسم با اسلام در تناقض است. سازمان منافقین ۱۷ هزار نفر از مردم ایران را شهید کرد و در ماجرای انتفاضه شعبانیه مردم عراق نیز مقابل توده مردم و در کنار صدام جنایتکار قرار گرفت. تمام این اتفاقات رخ داد تا مسعود رجوی به قدرت برسد.
این کارشناس مسائل اعتقادی گفت: در کتاب «شناخت» سازمان مجاهدین آمده است اگر ما بخواهیم به خدا اعتقاد پیدا کنیم، به خدایی نیاز داریم که در عمل به سود ما باشد در غیر این صورت باید به خدا شک کنیم. یکی از نکات مهم این است که ما با گروهی مواجه هستیم که در برهههای زمانی، ایدئولوژی خود را براساس کارهایی که قصد داشتند انجام دهند، تغییر میدادند. در برههای از زمان مارکسیسم را انتخاب کردند و یک زمانی اسلامگرا بودن عامل موفقیت سازمان بود، نقاب اسلام را بر چهره زدند؛ یک زمانی به سمت امپریالیسم رفتند. در حقیقت ما با بیهویتترین سازمان از نظر مبانی فکری در عصر معاصر روبهرو هستیم.
صداقت افزود: امام خمینی(ره) در مورد سازمان مجاهدین خلق از تعبیر منافقین استفاده کردهاند. منافق کسی است که در ظاهر ادعای دینداری میکند، اما در باطن به دین اعتقادی ندارد. منافقین رسما اعلام میکنند که ما به خدا اعتقاد داریم، اما خدای ما با خدای شما متفاوت است. مریم رجوی در اواخر دهه ۸۰ در جلسهای اعلام میکند که ما خدای مشهور و خدای آخوندها را از روز اول قبول نداشتهایم.
این کارشناس مسائل اعتقادی ادامه داد: «محسن زال» در کتاب «چریک مجاهد خلق» در رابطه با اعتقادات مسعود رجوی به خدا نوشته است: خدای مسعود رجوی تا از بین نرفتن امپریالیسم بیرون ایستاده است و بعد از نابودی امپریالیسم معلوم نیست این خدای نو ظهور چه نقش و کاربردی دارد.
صداقت گفت: در کتاب «تکامل» سازمان مجاهدین، که جزو کتب اصلی این سازمان محسوب میشود، به تکامل عالم بر اساس نظریه داروین پرداخته شده، اما در هیچ جای این کتاب نامی از خدا برده نشده است.
صداقت بیان کرد: این کتاب در حقیقت ترجمه کتب مارکسیستی است.