خبرگزاری کار ایران

غریب‌آبادی:

گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران به زودی منتشر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۱۵۰

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: ما برای اولین بار به صورت مکتوب تصمیم گرفتیم سند وضعیت حقوق بشر در ایران را تدوین و منتشر کنیم و امیدواریم در ابتدای سال ۱۴۰۳ منتشر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم غریب آبادی در مراسم رونمایی از کتاب "نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته، از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری" گفت: بحث حقوق بشر موضوع مهمی است و دارای ۲ بعد در کشور ما است، یک بُعد حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل  کشور است.

وی ادامه داد: یک بعد دیگر هم این است، از آنجایی که ما کشوری هستیم که در آماج اتهامات و حملات حقوق بشری از سوی برخی کشورها که ادعای حقوق بشری دارند، قرار داریم، از این رو وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم آیا واقعا این کشورها صالح هستند که در حوزه حقوق بشر دیگران صحبت کنند، گزارش تولید کنند و یا اقدامات سیاسی انجام دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: از تحولات اکتبر سال گذشته در نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی، به نظر من کلا رویکرد کلا جامعه بین‌المللی و خود ما نسبت به حقوق بشر آن‌گونه که در مجامع بین المللی مطرح می‌شود، باید عوض شود.

وی تاکید کرد: اگر حقوق بشر وجود دارد، معاهدات و سازمان حقوق بشری وجود دارد، چرا ما شاهد جنایات حقوق بشری در غزه هستیم و هیچ کدام از این سازوکارها موثر نمی‌شود و یک قطعنامه محکومیت جنایات حقوق بشری تصویب نمی‌شود.

غریب آبادی بیان کرد: ما برای اولین بار به صورت مکتوب تصمیم گرفتیم گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران را تدوین و منتشر کنیم و امیدواریم هستیم که این گزارش در همین نیمه اول امسال به افکار عمومی عرضه کنیم.

وی ادامه داد: ما در ستاد حقوق بشر یکی از کارهای که انجام می دهیم،  رصد وضعیت حقوق بشر در بعضی از کشورها است که گاهی اوقات از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود که ممکن است بگویند نگاه ژورنالیستی است، ما آمدیم از گزارشات سازمان های حقوق بشری استفاده کردیم و مبنا قرار دادیم که مد نظر برخی از کشورهای مدعی حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بیان کرد: این گزارش‎گران سفر‌هایی به کشور‌ها دارند و گزارش‎ها و توصیه‌‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند. در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

وی خاطر نشان کرد:دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشور‌ها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشور‌ها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، رویکرد ما تدافعی نیست. به ‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

غریب آبادی عنوان کرد: کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود،کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشور‌های دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

وی با بیان این‌که حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است،گفت:نهاد‌های حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهاد‌های حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند. شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است. سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشور‌ها روی نداده و نهاد‌های بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی افزود: در  بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎ سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، پرونده ‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.موارد نقض را باید با استفاده از ابزار‌های خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم،این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز