خضریان در نطق میان دستور:
عقلانیت انقلابی عدم تناسب افزایش مزد کارگران با افزایش تعرفه پزشکی را دمیدن در شکافهای اجتماعی میپندارد
نماینده مردم تهران در مجلس راه حل مواجهه با مشکلات و حل مسائل کشور را «عقلانیت انقلابی» دانست و گفت: عقلانیت انقلابی اهل دو قطبیهای کاذب نیست بلکه جدال اسلام و کفر را مهمترین جدال تاریخی میداند.
به گزارش ایلنا، علی خضریان در جلسه علنی صبح امروز(سه شنبه، ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۶ سال گذشته با هدایت امامین انقلاب اسلامی و بهرهگیری از سرمایه اجتماعی خود توانسته از انواع تهدیدات پیچیده، متراکم، پرحجم و توطئهها و بحرانهای امنیتی و دفاعی، به فضل الهی عبور کند، گفت: ما توانستیم با تشکیل جبهه مقاومت، هیمنه پوشالی استکبار جهانی را شکسته و ضریب تأثیر آنها را در همه مؤلفههای قدرت، کاهش داده و شعاع اثر خود را در منطقه و معادلات جهانی گسترش دهیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استمرار این حرکت متعالی، با هدایت مقام معظم رهبری، با طراحی و تدوین و صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی، به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی و پایهگذاری حاکمیت اسلام بر جهان با امامت حضرت ولیعصر ارواحنا فدا، با توکل الهی و حرکت عمومی مستضعفان و آزادیخواهان جهان، پرشتاب ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران برای افزایش اقتدار خود و حرکت به سوی قله و تثبیت جایگاه ایران مقتدر میبایست از دو راهبرد توأمان ایجاد موازنه درونی خصوصاً استحکام و ثبات اقتصادی و توانایی و قوام فرهنگی را در کنار موازنه بیرونی به معنای راهبری و حمایت از محور مقاومت به پیش برد.
خضریان همچنین با بیان اینکه انقلاب اسلامی در طول این سال های پر نشیب و فراز، با الگوی بومی، تجربه پیمودن مسیر بین بایدها و واقعیتهای انقلاب را در ابعاد مختلف، بارها داشته است، عنوان کرد: در شرایط کنونی نیز که وضعیت کشور همچون معادلهای چند مجهولی است، نیازمند هوشمندی و عقلانیت نیروهای وفادار به انقلاب برای فتح خرمشهرهای بعدی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه امروز اقتصاد کشور به دلیل اینکه در طول یک دهه گذشته حتی آب خوردن مردم از سوی جریان غربگرا به مذاکره و توافق با کدخدا پیوند زده شده بود و با شرطیسازی اقتصاد و وابسته کردن تعاملات مالی به دلار و همچنین خام فروشی عملاً مانع پیشبرد اهداف راهبردی کشور در حوزه اقتصادی شد، با چالشهای جدیای مواجه است، اظهار کرد: کیک اقتصاد ایران کفاف ۹۰ میلیون ایرانی را نمیدهد و ضروری است در کنار تسریع در رفع کاستیها و گسترش فرصتهای اقتصادی برای مردم، با اصرار بر حکمرانی عادلانه برای رفع تبعیضها و شکاف طبقاتی اقدامی عاجل شود.
وی همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردیها، کج کارکردیها، کم کارکردیها و مهمتر از همه بد کارکردیهایی که میراث چند دههای مسئولان دستگاههای مختلف فرهنگی است، در معرض محصولات فرهنگی متعارض و مهاجم قرار گرفته و در مواردی دچار واگرایی از ارزشهای خودی و همگرایی با ارزشهای رقیب شده است.
خضریان ادامه داد: متأسفانه باید گفت در چنین شرایطی جامعه ایران از سوی دشمنان، خائنان و نادانان با رانههای واگرایی سیاسی، قومیتی و فرهنگی، مدام به سوی «قطبی شدن» رانده میشود.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه در سیاست ایران نیز عموم جریانهای سیاسی با چالش نمایندگی شهروندان مواجه هستند، گفت: موضوعی که تلاش جمعی نخبگان سیاسی در مسیر نفی سیاستورزی رفاقتی و فامیلی و شفاف شدن مکانیزم گزینش و مرامنامه شایستگی براساس شاخصها را جهت امکان حکمرانی عادلانه میطلبد.
وی افزود: در سطح خارجی نیز ضمن اینکه ایران سالهاست تحریم اقتصادی غرب را برای کوتاه آمدن از مواضع اصولی خود تجربه میکند، طی یکسال اخیر به دلیل تنش آفرینی نظامی امنیتی ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه غرب آسیا مواجه شده است.
خضریان در ادامه راه حل مواجهه با این معادله و حل مسائل کشور را «عقلانیت انقلابی» دانست و ادامه داد: عقلانیت انقلابی به جای ایجاد دعوا بر سر موضوعات فرعی و دمیدن در دوگانههای جعلی برای کسب مناصب، عدالت در سیاست را جستوجو میکند و فرصت اعتماد مردم به نیروهای انقلاب را صرف کارهای بنیادین به جای دعواهای بینتیجه خواهد کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: عقلانیت انقلابی به دنبال تهدیدزدایی است و تنشزدایی را ناکافی میداند و معتقد است شعارهایی نظیر تنشزدایی در سیاستخارجی و حجم گستردهی ورود ادبیات علوم انسانی غربی در این سالها، در راستای همین تلقی خاص از عقلانیت در جامعه است.
وی همچنین با بیان اینکه عقلانیت انقلابی واقعگرا است اما آرمانخواه هم هست و این دو را متضاد هم نمیداند، ابراز داشت: عقلانیت انقلابی حل مسائل اقتصادی و ناهنجاریهای فرهنگی را در کنار هم مهم میداند با این تفاوت که مسائل اقتصادی را دارای فوریت و مسائل فرهنگی را دارای اولویت میبیند.
خضریان در ادامه با اشاره به این مطلب که عقلانیت انقلابی راه حل مشکلات فرهنگی از جمله مسئله حجاب را فقط قضایی نمیبیند، بلکه به بازاندیشی در شیوههای تربیتی هم نظر دارد، گفت: عقلانیت انقلابی، سیاست رهاسازی اجتماعی به بهانه انجام کارهای زیربنایی را نیز بر خلاف عقلانیت میپندارد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه عقلانیت انقلابی عدالتخواه است، بیان داشت: عدم تناسب افزایش دستمزد کارگران با مواردی از قبیل افزایش تعرفه پزشکی را نمیپذیرد و آن را دمیدن در شکافهای اجتماعی میپندارد. و معتقد است به جای سوار شدن بر موج احساسات مستضعفین، باید برای رفع تبعیضها چاره اندیشی کند.
وی با بیان اینکه عقلانیت انقلابی واداده نیست و با فساد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همزیستی نمیکند، گفت: عقلانیت انقلابی به وحدت و انسجام اجتماعی میاندیشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست؛ عقلانیت انقلابی امیدوار است و ظرفیتهای ایران و توانمندیهای مردم را بزرگتر از مشکلات و مسائل میداند.
خضریان همچنین با بیان اینکه عقلانیت انقلابی با کالایی شدن آموزش سر ستیز دارد و مهمترین راه تحرک اجتماعی را عدالت آموزشی میداند، اذعان کرد: عقلانیت انقلابی اهل دو قطبیهای کاذب نیست بلکه جدال اسلام و کفر را مهمترین جدال تاریخی میداند و در این مسیر ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن را در مقابل عقلانیت انقلابی تعریف میکند.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در همین راستا عملیات «وعده صادق» را عینیت عقلانیت انقلابی در مواجهه با قلدرمآبی استکبار جهانی و صهیونیستها میداند، خاطرنشان ساخت: عقلانیت انقلابی ساعی است تا آزادیهای اجتماعی و سیاسی، در چهارچوب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی محقق شود.