خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی شریان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل «کمیسیون آینده» با همکاری مرکز پژوهش‌ها در مجلس دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۶۳۴

عضو شورای مرکزی شریان گفت: تشکیل «کمیسیون آینده» در مجلس جدید با حضور نمایندگان صاحب نظر و خبره در این حوزه با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس بسیار راهگشا است و جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت هایی است که در تصویرسازی نهایی از جهان آینده نقش بسزایی دارد.

صالح اسکندری عضو موسس و شورای مرکزی شریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به بایدها و نبایدهای مجلس دوازدهم عنوان کرد: این بایدها و نبایدها باید طبق بند ۱۵ سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع قانون‌گذاری، تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات مقام معظم رهبری باید صورت پذیرد. امروزه اغلب سندها و برنامه‌های راهبردی و اجرایی در کشورهای مختلف از جمله سند نقشه راه علم و فناوری ۲۰۵۰ چین و یا (۲۰۴۰ - ۲۰۱۶) کره جنوبی و برخی کشورهای اروپایی کاملا ماموریت‌گرا، مسئله‌محور و اولویت‌مدار است.

عضو شورای مرکزی شریان با بیان اینکه مجلس دوازدهم به منظور گره گشایی از امور اجرایی کشور باید چند اولویت و مسئله کلان و اصلی را دستور کار خود قرار دهد، افزود: پراکنده کاری و عدم اولویت‌بندی در اعلام وصول طرح‌ها و تبعیض‌ها و یا پرداختن به استثناها که مانع از عدالت‌محوری و جامعیت قوانین می‌شود می‌تواند مجلس را از مسیر صحیح خود منحرف نماید.

وی با بیان اینکه یکی از الزامات مجلس جدید چه در بعد نظارت و چه قانون‌گذاری آینده‌پژوهی و داشتن ایده، طرح و برنامه جهت تغییرات پی در پی علم و فناوری و تغییرات سریع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در سال‌ها و دهه‌های پیش رو است، گفت: امروزه در برخی پارلمان های دنیا نظیر فنلاند، پارلمان اروپا و ... کمیسیون‌های آینده شکل گرفته که وظیفه آنها دیده‌بانی تحولات علمی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فراهم کردن بسترهای قانونی ناظر به آثار مثبت و سوء این تغییرات سریع است.

اسکندری با بیان اینکه تشکیل «کمیسیون آینده» در مجلس جدید با حضور نمایندگان صاحب نظر و خبره در این حوزه با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس بسیار راهگشا است، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌هایی است که در تصویرسازی نهایی از جهان آینده نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اولویت‌های معیشتی کشور افزود: از مهمترین اولویت‌های مجلس آینده تقویت پول ملی کشور، کاهش تورم، مسکن، اشتغال، رونق تولید و افزایش صادرات است. البته تاکید بر رفع مشکلات معیشتی مردم به معنای نادیده انگاشتن مسائل مهم زیست محیطی، آمایش و سیاست سرزمینی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، آسیب های اجتماعی و سایر مسائل فرهنگی نیست.

 اسکندری در مورد ارزیابی خود از مشارکت سیاسی جامعه در انتخابات اخیر و راهکار بهبود آن برای آینده گفت: مشارکت سیاسی یک امر مقطعی نیست و یک موضوع کاملا مستمر است. مشارکت یک پروژه نیست، مشارکت یک فرآیند است و فقط محدود به حوزه سیاسی نیست و در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باید در پی جلب مشارکت مردم بود.

وی با بیان اینکه قابل ثبت‌ترین نوع مشارکت در انتخابات رقم می خورد، گفت: یکی از اشتباهات سیاسیون ما این است که فقط زمان انتخابات یاد مردم می‌افتند و دنبال مشارکت هستند، در حالی که اتفاقا فردای پس از انتخابات باید بیشتر در پی تحقق مشارکت بود. 

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه امروزه از طریق نظرسنجی‌ها و رای‌گیری‌های الکترونیکی، تلفنی و فضای مجازی می توان در برخی حوزه های قانون گذاری و نظارت از نظرات عمومی استفاده کرد، گفت: مشارکت دادن مردم در اقتصاد، حفظ محیط زیست، مقابله با آسیب های اجتماعی و فرهنگی و ... در نهایت منتهی به مشارکت سیاسی در انتخابات هم خواهد شد‌.

 اسکندری با بیان اینکه مشارکت در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ با توجه به مشکلات معیشتی مردم و بمباران تبلیغاتی دشمن، کمپین تحریم انتخابات توسط عده ای از خائنین به کشور و انقلاب و از همه مهم‌تر کم کاری‌های اقتصادی دهه ۹۰ یک مجاهدت سیاسی از جانب مردم بود، افزود: این انتخابات ضد انقلاب را که مدعی قهر مردم با صندوق ها بودند رسوا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز