در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
روایت عضو کمیسیون تلفیق از «تشتت» و «ناهماهنگی» در ساختار دولت برای تعامل با مجلس
رئیس کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق بودجه گفت: ما که از بیرون نگاه میکنیم یک تشتت در ساختار دولت برای تعامل با مجلس میبینیم، یعنی شما ببینید که سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت دارد لایحه بودجه را تدوین کرده و میآورد به عنوان پیشنهادات دولت، بعد هرکدام از دستگاهها جدا جدا میآیند با نمایندگان رایزنی میکنند و نظرات دیگری میآورند.
علیاصغر عنابستانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با عدم همکاری دولتیها با مجلس در تدوین لایحه بودجه، گفت: مبنای ما در مجلس حتی در دولت آقای روحانی هم این بود که تا جایی که میتوانیم به دولت کمک کنیم، بالاخره بدون تعارف بار اداره کشور برعهده دولت است، دولتها باید کشور را اداره کنند و ما در مقام ریلگذاری و کمک هستیم. وقتی که دولت آقای رئیسی تشکیل شد طبیعتاً چون دولت به لحاظ سیاسی و گفتمانی نزدیک به گفتمان حاکم بر مجلس بود، این سیاست کمک خیلی بیشتر میشود و انصافاً همراهی بیشتری از سوی مجلس انجام میشد.
وی ادامه داد: من امسال در کمیسیون تلفیق بودجه که آخرین بودجه مجلس یازدهم است حضور داشتم و شاهد بودم که نمایندگان دولت هر موضوعی را که به عنوان دغدغه مطرح میکردند، مجلس و کمیسیون تلفیق همراهی داشتند؛ حالا یک جاهایی هم دغدغههای نمایندگان است بالاخره نمایندگان از کف میدان و از متن مردم میآیند لذا دولتمردان باید نظر مشورتی نمایندگان را بپذیرند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص علت این نوع اظهارنظرها از سوی دولتیها، عنوان کرد: ما که از بیرون نگاه میکنیم یک تشتت در ساختار دولت برای تعامل با مجلس میبینیم، یعنی شما ببینید که سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت دارد لایحه بودجه را تدوین کرده و میآورد به عنوان پیشنهادات دولت، بعد هرکدام از دستگاهها جدا جدا میآیند با نمایندگان رایزنی میکنند و نظرات دیگری میآورند.
وی افزود: یعنی مثلا من فلان وزارتخانهام به نماینده میگویم شما نظر رسمی دولت را نقض کن و این نظر را دنبال کنید.
نماینده مردم سبزوار درخصوص اینکه «این مساله از سوی معاونین پارلمانی وزرا انجام میشده است؟»، ابراز داشت: نظر برخی وزرا و معاونان پارلمانی به شدت با آن پیشنهادی که از سوی دولت آمده تناقض دارد، خب دولت باید این را مدیریت کند؛ معاونت اول رئیس جمهور وظیفه اش همین هماهنگسازی است. من خاطرم است در یکی از دولتها رئیس جمهور حضور نیروهای دولت در لابی های مجلس در زمان بررسی بودجه را ممنوع کرده بود و رئیسجمهور خودش برخورد میکرد. بالاخره از دولت باید یک صدای واحد بشنویم تا بدانیم دولت چه کسی است، باید بدانیم دولت این پیشنهاد رسمی را دارد و آنوقت این وزیر اینجور میگوید و آن وزیر آنطور میگوید، هرکسی به یک نحوی لابی و رایزنی میکند و تصمیمگیری را برای نمایندگان سخت میکنند.
عنابستانی با انتقاد از سخنان رئیسجمهور پیرامون ناتراز شدن بودجه، گفت: نکته دیگر هم اینکه یک گزارشاتی که درست نیست به دولت میدهند، آقای رئیس جمهور گفتند که مجلس بودجه را ناتراز کرده است، خب اینطور نیست واقعاً. اینکه مجلس دغدغه حقوق کارمندان را دارد این که بد نیست آقای رئیس جمهور! این خیلی خوب است؛ ما باید بیاییم دست به دست هم بدهیم و این را از یک جایی تامین کنیم که هم بودجه ناتراز نشود هم دغدغه کارمند عزیز و مردم را هم ببینیم.
وی ادامه داد: ما هم در کمیته حقوق و دستمزد تمام تمرکز و دقت و توان کارشناسی خود را گذاشتیم که در کمیسیون تلفیق وقتی که به درصد افزایش حقوق پیشنهادی دولت اضافه میکنیم، منبع آن را هم پیدا کنیم و بگوییم که از کجا میخواهیم این منابع را تامین کنیم.
رئیس کمیته حقوق و دستمزد کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد: ما تمام آنچه که در ساختار حقوق و دستمزد آوردیم؛ چه ۲ درصدی که افزایش دادیم، چه ۲۰۰۰ امتیازی که به عنوان فوق العاده خاص دادیم را برای همه اینها منابع مشخص کردیم. برای همسانسازی حقوق بازنشستگان هم منابع را مشخص کردیم. پس آنچه از طرف مجلس اضافه شده اصلا بودجه را ناتراز نکرده و در این رابطه گزارش غلط به رئیس جمهور دادند، امیدوار هستم که این شکل و نگاه تعاملی بیشتر شود.
عنابستانی در پاسخ به این سوال که «دولت سیزدهم با این نظ روی کار آمد که دولت قبل ضعف مدیریت دارد و صرفا به دنبال مذاکره یا به انتظار خارج از کشور هستند، اما در این دولت هم کارها چندان مطلوب پیش نمیرود و تغییر محسوسی مشاهده نمیشود، نقص کار کجاست؟»، ابراز داشت: هماهنگی، همه دولت باید باهم هماهنگ باشند. اجزای دولت هم در تیم اقتصادی و هم در بخشهای دیگر با یکدیگر هماهنگ نیستند.