خبرگزاری کار ایران

مخبر:

اینکه بتوانیم بدون تحول در آموزش و پرورش، کشور را توسعه دهیم، تصوری نادرست است

اینکه بتوانیم بدون تحول در آموزش و پرورش، کشور را توسعه دهیم، تصوری نادرست است
کد خبر : ۱۴۲۱۰۷۹

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اجرای سند تحول آموزش و پرورش، گفت: تصور اینکه بتوانیم کشور را بدون تحول آموزش و پرورش توسعه دهیم، نادرست است.

به گزارش ایلنا، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر لزوم آسیب شناسی این موضوع تاکید و وزیر آموزش و پرورش را مکلف کرد برنامه‌ای عملیاتی و زمان‌بندی شده برای اجرای این سند تحول تدوین و ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند کمیته و دبیرخانه‌ای چابک است که بر ترسیم نقشه راه متمرکز شود، افزود: این کمیته باید اولویت‌ها و وظایف هر یک از دستگاه‌ها را به طور دقیق مشخص کند؛ چرا که اجرای سند تحول موضوعی فرا دستگاهی است و نقش و تکلیف هر دستگاه باید کاملاً مشخص باشد.

معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت و نقش آموزش و پرورش در توسعه و پیشرفت کشور تاکید کرد و اظهار داشت: اینکه بتوانیم بدون تحول در آموزش و پرورش، کشور را توسعه دهیم تصوری نادرست است چراکه موتور محرک و پیشران پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

مخبر ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش این دستگاه اجرایی در پیشرفت کشور تاکید داشته اند، به این خاطر است که ایشان به درستی نقطه آغازین پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور را تحول در آموزش و پرورش می‌دانند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در ابتدای جلسه با تبریک و گرامی داشت هفته بسیج، گفت: هرگاه که تفکر و روحیه بسیجی در کاری حاکم شده، شاهد تحقق اهداف بوده ایم و امروز توفیقات جریان مقاومت چه در حوزه نظامی و چه در بخش اقتصادی و فرهنگی نیز مرهون فرهنگ و روحیه بسیج است که ریشه و سرچشمه این فرهنگ از دوران دفاع مقدس شکل گرفته است.

در این جلسه حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز هر کدام در سخنانی تربیت معلم را به عنوان قلب آموزش و پرورش دانستند و بر اهمیت توسعه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم به عنوان مهمترین اولویت در تحول بخشی به آموزش و پرورش تاکید کردند.

در این جلسه که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز حضور داشت، وزیر آموزش و پرورش گزارشی از جلسات برگزار شده برای احصای راهکارهای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه کرد و گفت: این سند شامل ۲۳ هدف عملیاتی و ۱۳۱ راهکار است و امروز این سند به سامانه‌ای تبدیل شده که لازمه تصویب هر اقدام و برنامه در آموزش و پرورش این است که با این سامانه مطابقت داشته باشد.

وی همچنین گزارشی از اقدامات شاخص انجام شده در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه کرد و افزود: ۷ پروژه ملی در جهت اجرای سند تحول تدوین شده است که عبارتند از مهارت آموزی، تربیت معلم، اوقات فراغت، فضا و تجهیزات تربیتی، انسداد مبادی بیسوادی، گفتمان سازی سند تحول و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش عمومی کشور.

در ادامه این جلسه گزارشی از برنامه و آئین نامه اجرایی پروژه ملی مهارت‌آموزی ارائه و توضیحاتی در خصوص تعداد و سهم هنرجویان فنی وحرفه‌ای و کاردانش از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۱ مطرح و اعلام شد که در این دولت رشد آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از رشد مطلوبی برخوردار بوده و تعداد هنرجویان هنرستان‌ها از ۶۰۰ هزار نفر به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ارائه نظرات و پیشنهادات مختلف برای اجرای این سند، مقرر شد وزیر آموزش و پرورش برنامه اجرایی پروژه ملی مهارت‌آموزی را در جلسه هیأت وزیران جهت تصویب نهایی ارائه کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز