خبرگزاری کار ایران

راستینه در گفت‌وگو با ایلنا:

در «لایحه عفاف و حجاب» ترک فعل دستگا‌ه‌های فرهنگ‌ساز دیده نشده است/ در مورد «کشف حجاب» احکام بازدارنده نداریم

در «لایحه عفاف و حجاب» ترک فعل دستگا‌ه‌های فرهنگ‌ساز دیده نشده است/ در مورد «کشف حجاب» احکام بازدارنده نداریم
کد خبر : ۱۳۶۱۹۸۵

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد عفاف و حجاب مشکل این است که دستگاه‌های فرهنگ‌ساز به مسئولیت‌های خودشان عمل نکرده‌اند و در لایحه عفاف و حجاب هیچ اشاره‌ای به اینکه اگر دستگاهی به وظایف خودش در حوزه ایجابی، آموزشی و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی عمل نکرد، چه برخوردی باید شود، نشده است.

احمد راستینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره لایحه عفاف و حجاب که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است و این گلایه که بحث‌های فرهنگی علیرغم تاکیداتی که در این زمینه شد مغفول مانده است، گفت: البته لایحه هنوز اعلام وصول نشده و ما منتظریم اعلام وصول شود اما فعلا آنچه که در گمانه‌زنی‌ها در لایحه دیده می‌شود این است که دو ایراد اساسی دارد، یک ایرادش را ما در گزارش کمیسیون فرهنگی گفتیم، مشکل این است که دستگاه‌های فرهنگ‌ساز به مسئولیت‌های خودشان عمل نکرده‌اند و در این لایحه هیچ اشاره‌ای به اینکه اگر دستگاهی به وظایف خودش در حوزه ایجابی، آموزشی و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی عمل نکرد، چه برخوردی باید شود، نشده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی خاطرنشان کرد: یعنی در حوزه ایجابی، اقناع‌سازی، آموزش و اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آن ۳۰ دستگاهی که مسئولیت اقناعی دارند، هیچ‌گونه احکام بازدارنده‌ای متاسفانه در لایحه دیده نمی‌شود در حالی که بخش حجاب و عفاف در حوزه فرهنگی است و اینجا مسئولیت متوجه مسئولین دستگاه‌ها است؛ یعنی آموزش و پرورش وظیفه دارد اما به وظیفه‌اش عمل نکرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد اما  به وظیفه اش عمل نکرده است همین‌طور سایر دستگاه‌های مختلف، لذا آن چیزی که ما انتظار داشتیم در لایحه بیاید این بود که وظایف دستگاه‌ها تصریحی در لایحه بیاید و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب قانون بارگذاری شود و ترک فعل‌ها جرم‌انگاری شود، مخصوصا ترک فعل مسئولین دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند اما در این لایحه نیست.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که همه لایحه معطوف به حوزه کشف حجاب شده است درحالی که ما در کشف حجاب قانون مجازات‌ اسلامی را داریم که اجرا نمی‌شود، لذا انتظار این بود در قصه کشف حجاب قانون‌گذاری به شکلی باشد که این قانون‌گذاری بتواند بازدارندگی ایجاد کند اما در این حوزه متاسفانه احکام بازدارنده‌ای نیست که نیازمند اصلاح است. 

راستیه یادآوری کرد: ما منتظریم «لایحه عفاف و حجاب» اعلام وصول شود تا ۲ کار انجام دهیم، یکی این‌که احکام شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب در حوزه ایجابی، آموزشی و ارتقا شاخص‌های فرهنگی و ترک فعل مسئولین در قالب احکام دیده شود، نکته دوم هم این‌که در راستای کشف حجاب آن دسته از احکامی که بازدارنده است، دیده شود.

وی درباره این‌که می‌گویند بار اصلی تصمیم‌گیری درخصوص «لایحه عفاف و حجاب» بر دوش مجلس است، گفت: اساسا از ابتدا مجلس پیگیر بود و متاسفانه این اراده در دستگاه‌های دیگر کمتر بود. خوشبختانه حضرت آقا فرمودند این مجلس انقلابی است و ما دقیقا دو سال  است موضوع عفاف و حجاب را پیگیری می‌کنیم در این خصوص گزارش به صحن آوردیم و این گزارش در مورد ترک فعل دستگاه‌ها قرائت شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز هم مجلس باید این بار را به دوش بگیرد و در ۲ بخش حوزه‌های ایجابی، آموزشی و ارتقا شاخص‌های فرهنگی و مقابله با ترک فعل مسئولین و بخشی که مربوط به بازدارندگی در حوزه کشف حجاب است، اقدام کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز