دومین روز همایش توانمندسازی معلمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد
دومین روز همایش توانمندسازی استادان و معلمان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حضور اساتید و برپایی کارگاههای آموزشی در شهر مقدس قم برگزار شد.
به گزارش ایلنا، دومین روز همایش توانمندسازی استادان و معلمان عقیدتی سیاسی ارتش با حضور حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد، معاون آموزش حوزههای علمیه کشور و حجتالاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، مفسر و پژوهشگر قرآنی در شهر مقدس قم برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی در این همایش، ضمن گرامیداشت هفته معلم و سالگرد شهادت استاد مطهری اظهار داشت: در مجموعه یادداشتهای استاد مطهری بر سه واژه تعلیم، تربیت و تبلیغ تمرکز شده است. استاد مطهری تبلیغ را رساندن پیام میداند و محتوا، حامل، ابزار و روش را چهار رکن تبلیغ میداند. ما در زمینه محتوا بسیار قوی هستیم اما در رکنهای دیگر باید تقویت شویم.
وی با اشاره به ویژگیهای حامل پیام افزود: حامل پیام خود باید پیام را درک کرده و به آن باور داشته باشد. پس از آن است که ابزار و شیوهها بسیار اهمیت دارد. شیوههای تبلیغ برای مخاطبان باید به تفکیک باشد و موضوعات ثابت نیز در طول زمان باید به شکلهای مختلفی مطرح شوند. این نیازها باعث میشود که لزوم شیوههای متنوع برای انتقال پیام احساس شود.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با تغییر در شیوه میتوانیم بهرهوری را افزایش دهیم و چون سلایق، علایق، ظرفیتها و وضعیتهای مخاطبان متفاوت است باید هم شیوههای متفاوت باشد.
وی انگیزه، دانش، منش، مهارت و شیوهها را جنبههای کار معلمی دانست و گفت: انگیزه از مهمترین عاملها در معلمی است. همچنین در حوزه منش، سعه صدر، حوصله، تواضع و اخلاص از عوامل مهم در کار معلمی دانست و در حوزه معلمی نباید خودمان را فارغ از تحصیل و بینیاز بدانیم.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستمنژاد، نیز اظهار داشت: بارها تاکید شده که در زمانی که فتنهها و شبهات به شما فشار میآورند، به سراغ قرآن بروید. زمانی بود که یک نفر یک شبهه وارد میکرد و حوزه، دانشگاه و علما به میدان پاسخگویی وارد میشدند. امروزه اما از هر سو و با همه ابزارها شبهافکنی میشود و در همه ابعاد و برای همه اقشار و سنین شبهه سازی میشود.
وی افزود: کلیت حرکت جهانی به سمت حق است و این شبهه افکنیها و دست و پا زدنها نیز به همین دلیل است.
حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد اظهار داشت: از حیث نرم افزار فکری در حالی پیشروی بسیار سریع هستیم و این هجمه ها دلالت بر ضعف ندارد و نشان از اقتدار است.
معاون آموزش حوزههای علمیه کشور گفت: در چنین زمانهای یک معلم باید شبهات را بشناسد و بتواند پاسخ اقناعی مناسب سن و شرایط مخاطب به او ارائه دهد.
وی افزود: معلم باید از مخاطب شناخت داشته و خودش نیز اهل مطالعه باشد تا بتواند توانایی پاسخگویی را کسب کند. از سوی دیگر تطابق گفتار و رفتار موضوع مهم دیگری است و عدم تطابق رفتار و گفتار زمینه ایجاد برخی شبهات را ایجاد میکند.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد در پایان گفت: وقتی جهاد تبیین مطرح میشود، باید بدانیم که تبیین قرار نیست فقط در سخنرانی و کلاس درس اتفاق بیافتد و تبیین باید از خانه و خانواده آغاز شود.