خبرگزاری کار ایران

صدرحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ نیروی نظامی خارجی برای مقابله با داعش وارد خاک عراق نشد/ اظهارات العبادی حرف درستی در مقابل ادعای آمریکایی‌ها بود

هیچ نیروی نظامی خارجی برای مقابله با داعش وارد خاک عراق نشد/ اظهارات العبادی حرف درستی در مقابل ادعای آمریکایی‌ها بود
کد خبر : ۱۳۰۸۴۴۱

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه واقعا یک جریان زیرزمینی و مخوف می‌خواهند نقش ایران و حاج‌قاسم سلیمانی در برخورد، مقابله و نابود کردن جریان‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا مانند سوریه و عراق را نادیده بگیرند، یک واقعیت است. اما اینکه آیا آقای حیدرالعبادی در این زمین بازی می‌کند، اینچنین نیست.

سیدرضا صدرحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در سالروز شکست داعش قرار داریم و در این موضوع، نقش ایران و شهید سلیمانی مشخص است. اخیرا آقای حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق اعلام کرد داعش توسط کشور عراق و نیروهای نظامی عراق شکست خورد و نیروهای نظامی خارجی نقش نداشتند، تحلیل شما درباره این موضوع چیست و آیا تلاشی برای انکار نقش مهم ایران شکل گرفته است، گفت:  با توجه به درخواست‌هایی که به طور رسمی از جانب دولت عراق از جمهوری اسلامی صورت گرفت، برای کمک به نابودی تروریسم داعش، تجربیات جمهوری اسلامی در سوریه توسط شهید حاج‌قاسم سلیمانی به عراق منتقل و در عراق هم حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی، پس از اینکه متوجه شدند چه خطر بزرگی کشور عراق، یکپارچگی آن و مردم عراق را به خطر انداخته، فتوای تشکیل نیرو علیه داعش را هم دادند و تعداد کثیری از مردم که حدود ۲ میلیون نفر به نیروهای مردمی برای مقابله با داعش پیوستند که البته بخش قابل‌توجهی از این نیروهای مردمی به دلیل تعداد قابل‌توجه آنها و همچنین نیاز نبودن به استفاده از آنها، به صورت احتیاط و آماده، در منازل بودند و در صورت نیاز به آنها اطلاع داده می‌شد تا بیایند و به آنها بپیوندند.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که جمهوری اسلامی ایران در بسیج نیروهای مردمی، سازماندهی و به کارگیری آنها در دفاع مقدس داشت و تجربیاتی که در مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در سوریه به دست آورده بودند، سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی از نیروهای داوطلبی که بعد از فتوای مرجعیت به نام حشدالشعبی یا بسیج عمومی مردم معروف شدند و آموزش آن‌ها استفاده کرد و  با کمک ارتش و دولت عراق و تامین بخشی از نیازهای تسلیحاتی آنها که به درخواست دولت رسمی عراق از جمهوری اسلامی ایران انجام شد، شرایطی را برای داعش ایجاد کردند که بعد از گذشت ۳ سال، حاکمیت داعش از بین رفت. البته تفکر داعش در نقاط مختلف وجود دارد و هسته‌های خفته او هم‌اکنون هم با توجه به شرایطی که در عراق به وجود می‌آید، فعالیت‌هایی دارد.

صدرحسینی افزود: شما فرمودید آقای حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق توئیت کرده که داعش توسط نیروهای نظامی عراق کنترل و شکست خورد و نیروهای نظامی خارجی عملا نقشی نداشتند و اینکه آیا پروسه‌ای برای انکار نقش مهم ایران در حال شکل‌گیری است. باید به کلمات توجه داشته باشیم؛ واقعیت این است که هیچ نیروی نظامی خارجی برای مقابله با داعش وارد خاک عراق نشد. حرف آقای العبادی حرف درستی در مقابل ادعای آمریکایی‌هاست که می‌گویند ما نیروهای نظامی‌مان را گسیل کردیم و داعش را در عراق زمین‌گیر کردیم بنابراین آقای حیدرالعبادی کاملا درست گفته است. ارتش ما هم وارد نشد.

وی تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی و تعدادی از نیروهای ایشان که برای کار مستشاری رفتند از بسیج مردمی عراق حمایت کردند تا آن بلا بر سر داعش آمد. درست است که ما در آن ایام مقداری از تسلیحات مورد نیاز عراق را تامین کردیم. پول‌هایش را هم گرفتیم، اما اینکه ارتش ما به آنجا برود یا بخشی از نیروهای مسلح ما آنجا حاضر باشند، اینچنین نبود. بنابراین آقای حیدرالعبادی این موضوع را درست گفته و در مقابل ادعاهای آمریکایی‌ها این مساله را بیان کرده است.

صدرحسینی گفت: اینکه واقعا یک جریان زیرزمینی و مخوف می‌خواهند نقش ایران و حاج‌قاسم سلیمانی در برخورد، مقابله و نابود کردن جریان‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا مانند سوریه و عراق را نادیده بگیرند این یک واقعیت است. اما اینکه آیا آقای حیدرالعبادی در این زمین بازی می‌کند اینچنین نیست. آقای حیدرالعبادی چه در داخل ایران و چه در داخل عراق چندین بار از حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی در مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی تشکر کرده و این مدارک وجود دارد و با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت هم می‌توان آن را پیدا کرد. نه فقط ایشان، بلکه رئیس‌جمهور عراق، علما، بزرگان و ائمه جمعه کربلا و نجف و همه گروه‌ها و جریان‌های منصف این مساله را بیان کردند و آنهایی که بیان نکردند قطعا و یقینا وجدان‌شان این مساله را قبول دارد چون ملت عراق این مساله را قبول دارد و می‌داند و این اقدامات را با چشم سر دیده است.

وی افزود: حتی در منطقه یا اقلیم کردنشین عراق، موضوع حمایت جمهوری اسلامی با ابرفرماندهی حاج قاسم سلیمانی کاملا برای آنها روشن است. دقت داشته باشیم که موضوع حضور ارتش با اقدام مستشاری با تعداد اندک در مقابل اقداماتی که جریان تروریستی در عراق انجام داد و تفاوت آن باید کاملا روشن شود. بنابراین ما باید به عنوان جمهوری اسلامی ایران و به عنوان علاقه‌مندان حاج‌قاسم سلیمانی این قهرمان بزرگ ملی زحمات ایشان، تلاش‌های جمهوری اسلامی،  همکاران و دوستان ایشان را در مقابله با تروریسم بین‌المللی داعش کاملا محفوظ بداریم و یادمان باشد هیچ‌وقت جمهوری اسلامی در این رابطه منتی سر هیچ‌کجا نگذاشته و نخواهد گذاشت.

صدرحسینی در ادامه گفت: اینکه حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، با اجازه فرمانده معظم کل قوا، رهبر انقلاب و حمایت‌های جمهوری اسلامی بوده شکی در آن نیست و باید محفوظ بماند اما توجه داشته باشیم که جریان‌ها ممکن است به دلایل مختلف که نمی‌خواهیم وارد بحث آن شویم، بخواهند شرایطی ایجاد کنند که از داخل ایران موضوع کمک به نابودی داعش و مقابله با تروریسم در سوریه و عراق را به گونه‌ای مطرح کنند که ملت عراق و ملت سوریه احساس کوچک شدن در مقابل ملت ایران داشته باشند و این موضوع به گونه‌ای بیان شود که آنها خار و خفیف شوند. در این موضوع نه رهبر معظم انقلاب  و نه شهید حاج قاسم سلیمانی در زمان حیات و نه امروز روح ایشان راضی است و نه همکاران حاج قاسم سلیمانی در این رابطه ادعایی کرده‌اند و راضی هم نیستند کسی بخواهد حرفی، گفتاری، حرکتی و پویشی انجام دهد که خدایی نکرده اولا اجر آن بزرگواران ضایع شود و دوما احساس کوچکی، خاری و خفیف شدن دو ملت عراق و سوریه به آن‌ها دست دهد. 

وی افزود: شما خیلی مطلب را دقیق بررسی کردید اما باید به کلمات آقای حیدرالعبادی، سابقه ایشان و اسناد و مدارکی که عراقی‌ها  از جمهوری اسلامی درخواست کمک داشتند هم توجه کنید. قطعا آقای حیدرالعبادی هم یادش نرفته چون چندین بار ایشان این مساله را بیان کرده است. در همین سفر اخیر آقای السودانی، مجددا موضوع کمک جمهوری اسلامی برای مقابله با تروریسم و به ویژه تروریسم داعش در عراق جزو بخش‌هایی بود که آقای السودانی از ملت و رهبر ایران تشکر و قدردانی کرد. بنابراین این موضوع، موضوعی نیست که کسی به ویژه مقام‌های عراقی بتوانند آن را زیر سوال ببرند. اما باید در نوع بیان و برخورد هم  حواسمان باشد که طراحی آمریکایی‌ها به گونه‌ای نباشد که دو ملت را به جان هم بیندازند و اختلاف ایجاد کنند. از اینجا یک عده مطالب و مسائلی بگویند که خدایی نکرده آن کار بزرگ اجرش ضایع شود و اختلافی بین دو ملت هم به وجود بیاید.  

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز