خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام رئیسی:

دست توانمند مدیران و وزیر آموزش و پرورش برای ساخت آینده نیاز است

دست توانمند مدیران و وزیر آموزش و پرورش برای ساخت آینده نیاز است
کد خبر : ۱۲۶۸۲۳۳

رئیس جمهور گفت: هر گونه توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در مراسم «افتتاحیه سی و ششمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور» که در محل سالن اجلاس سران کشور برگزار شد اظهار داشت: توفیقی است که در جمع فرهیختگان، معلمان و رؤسای محترم آموزش و پرورش حضور داشته باشم. آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور و متولی امر بسیار مهم تعلیم و تربیت برای نوجوانان، جوانان، مردان و زنان کشور است.

وی با بیان اینکه آینده سیاست، اقتصاد و آینده جامعه به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد، عنوان کرد: هر گونه توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است. موضوع کار آموزش و پرورش، پرورش انسان و انسان سازی است. تعریف انسان طبق قرآن کریم و تعریف منطقی انسان تفاوت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: نطق فصل الفصول انسان نیست، بلکه تعلیم انسان اولویت دارد. تعریف انسان قرآنی می‌شود اینکه انسان به ربانی بودن و ربانی شدن و به توجهش به مبدأ و معاد شناخته می‌شود. شکل گیری انسانیت انسان و بیان آن در گرو آن است که با وحی ارتباط برقرار کند.

رئیسی اضافه کرد: تعلیم، یاد دادن، یاد گرفتن، آموختن و دانش افزایی سخت‌ترین کار در تربیت است. تعریف جامع و مانع تربیت احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی است. اگر احساس تمایلات عالی در انسان صورت گرفت، این انسان تربیت شده است و این کار بزرگی است که انبیا بر عهده داشتند و امروز بر عهده معلمان است.

وی با تاکید بر اینکه تربیت و تعلیم امروز وظیفه معلمان است خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امروز امر تعلیم و تربیت معلمان را پیگیری و مدیریت می‌کند و این سازمان وظیفه مهمی در هدایت، حمایت و نظارت معلمان بر عهده دارد. در این عرصه آنچه می‌تواند این حق را احیا کند هم والدین و هم دولت است.

رئیس جمهور افزود: ادای این حق و انجام این وظیفه بزرگ و سنگین که بتواند جامعه و همه ویژگی‌های یک جامعه در تراز را شکل دهد بر عهده آموزش و پرورش است. نقش بسیار مهم آموزش و پرورش در دولت، کشور و نظام این است که جایگاه تزکیه و تعلیم به عنوان یک جایگاه ممتاز شناخته شود.

رئیسی بیان کرد: هر گونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است. هر گونه هزینه هدفمند در این قضیه را نباید هزینه تلقی کرد زیرا در حقیقت سرمایه گذاری برای ارتقای یک نسل است تا نیروی انسانی جوان و نوجوان ما بتوانند رشد و تعالی داشته باشند که رشد و تعالی آنها جامعه را به سمت تعالی سوق می‌دهد.

وی افزود: پیشنهاد من به این اجلاس این است که مدیران مجرب و فاضل و با نگاه نقادانه، پیشینه را خوب واکاوی کنند و به نقاط ضعف و کاستی‌ها برسند. سی و پنج نشست برگزار شده است و در این نشست‌های عینی باید مشخص شود که مسئله چیست و راهکارهای حل مسئله و راه‌های برون رفت از مشکل کدام است.

رئیس جمهور ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان بهشتی و مطهری گفت: قدیمی‌ها قطعاً زحماتی کشیده‌اند. چه کسانی بهتر از مدیران آموزش و پرورش هستند که در مورد ساز و کار آموزش در کشور نظر دهند؟ آنها خودشان از بهترین معلمان هستند که علاوه بر جایگاه تعلیم و تربیت در کسوت مدیریت انجام مسئولیت می‌کنید.

رئیسی افزود: آیا دوگانه دولتی و خصوصی سازی درست است؟ باید رویکرد سومی یعنی رویکرد مردمی سازی را مستقر کنیم و کار آموزش و پرورش به دست مردم و با میدان دادن به مردم انجام شود و یا گروه‌های جهادی در کشور میدان پیدا کنند. نیروهای جهادی از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت قلم امام خمینی (ره) کارهای بسیار ارزشمندی در تمام حوزه‌ها به ویژه تعلیم و تربیت داشتند.

وی تاکید کرد: والدین فقط در صورتی که نیاز مالی وجود دارد نباید برای مشارکت فراخوانده شوند. والدین بسیار می‌توانند نقش داشته باشند که یکی از مصادیق مردمی سازی تعلیم و تربیت است. یکی از تجربیات کرونا نقش دادن به والدین بود که بسیار ارزشمند بوده و آنچه امروز در مدارس به عنوان انجمن اولیا و مربیان برگزار می‌شود کافی نیست و نقش دادن به والدین در این راستا می‌تواند کمک آفرین باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش در گروی تحول شناختی است، گفت: رویکرد باید تحولی باشد و در این رویکرد، مدیر و مسئول تحول آفرین می‌شود. تحول یعنی وضع موجود و وضع مطلوب را خوب بشناسد و تلاش کند فاصله وضع موجود و مطلوب را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت محصول زحمات بسیاری است و باید راه و فرآیند را کوتاه‌تر کرد تا انتقال دانش و ایجاد مهارت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چهل و سه سال تجربه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و ما نباید باز هم میدان را به آزمون و خطا اختصاص دهیم و نظرات باید بر مبنای نظرات کارشناسی قطعی و بناها بر پایه‌ای محکم باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه طرح، پیشنهاد و نظریات باید متقن، عملیاتی و اجرایی باشند، تصریح کرد: در هر طرح و نظری که خلاقیت باشد باید اولویت داده شود تا به صورت پایلوت عملیاتی شود اما زمان آزمون و خطا نیست بلکه باید نگاه متقن داشت تا ما را سریع‌تر به مقصد نزدیک و نزدیک تر کنند.

وی ادامه داد: جمع‌های پژوهشی و تحقیقی در این جریان بسیار می‌توانند مؤثر باشند. دانشگاه فرهنگیان به عنوان جایگاه رسمی برای تربیت معلم است. خط ارتباط بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و علوم تربیتی چیست؟ این ظرفیت عظیم باید مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان باید به عنوان خط روشن مشخص باشد که چگونه می‌خواهد در عرصه تربیت ظهور پیدا کرده و نقش آفرینی کند.

رئیس جمهور عنوان کرد: بحث بسیار مهم معلمی ممکن است اقتضا کند که این سوال ایجاد شود در دانشگاه فرهنگیان چطور می‌توان آن را محقق کرد. جذب یا ایجاد ظرفیت و نیروی انسانی کارآمد نیازمند شناسایی ظرفیت است. نیروی انسانی کارآمد ضرورت دارد و باید دید آیا میزان نیروی انسانی و بهره وری یکسان بوده است؟

رئیسی خاطرنشان کرد: هر چه هزینه‌های جامعه هدفمندتر و در جهت استفاده از همه ظرفیت‌های موجود باشد بسیار کارساز خواهد بود. اینها برای یک کلاس، یک مدرسه و حوزه آموزش و پرورش بسیار امکان پذیر است. تحول نهایی در نهاد و سازمان آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که در راستای ایجاد سند تحول آموزش و پرورش باشد.

وی با اشاره به لایحه رتبه بندی معلمان بیان کرد: موضوع مالی لایحه رتبه بندی معلمان مقدمه قضیه است و اساس قضیه شأن، جایگاه و توانمند بودن معلم و روحیه آن در انسان سازی است. وعده دنبال شدن این لایحه در اجتماع عزیز فرهنگیان داده شد و با همراهی مجلس تحقق پیدا کرد. این لایحه باید ۱۰ سال پیش انجام می‌شد و دارد با تأخیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم توجه به عدالت آموزشی و جنسیتی بیان کرد: جدول برنامه ریزی و اینکه کدام درس در چه ساعتی از روز تدریس شود هم مشمول عدالت آموزشی می‌شود. عدالت در نوع چینش درس‌ها، جذب، نگهداری، ارتقا و پرداخت نمود پیدا می‌کند.

رئیسی تاکید کرد: معلم باید بی دغدغه کار کند، وقتی از او انتظار کار بی وقفه و همراه با خلاقیت می‌رود. به دولت کمک کنید موضوع عدالت و مردمی کردن آموزش و پرورش را یاری کنید. عدالت امری است خدادادی که در دل‌ها جای می‌گیرد و امری فطری است و باید ساز و کارها را به نحوی قرار دهیم که کام مردم شیرین شود.

وی اضافه کرد: دست توانمند مدیران و وزیر آموزش و پرورش برای ساخت آینده نیاز است تا در حوزه تعلیم و تربیت گام برداریم. توجه به تعلیم و تربیت برای نسلی که می‌خواهد انقلابی زندگی کند و انقلابی گام بردارد اجتناب ناپذیر است.

رئیس جمهور اظهار کرد: جامعه عدالت‌خواه باید خودشان در عرصه اجرا عدالت‌خواه باشند و مستلزم آن است که نه ظلم کنند نه زیر بار ظلم بروند و این در مدارس تحقق پیدا می‌کند. جامعه باید به نحوی هدایت شود که در تمامی عرصه‌ها خودش عدالت و قسط را برقرار کند.

رئیسی تاکید کرد: اگر احساس می‌کنید در آموزش و پرورش افراد ناکارآمد هستند از آنها بخواهید کنار بروند و اجازه ندهند موانع برای تحول وجود داشته باشد. چهل و سه سال از انقلاب گذشته و مردم انتظار دارند. معدل آموزش و پرورش در این جمع ۳۵ سال تجربه کاری است و باید در محضر پروردگار، مردم، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری پاسخگو باشیم.‌

وی ادامه داد: معلم به عنوان محور آموزش و پرورش و کتب درسی جایگاه والایی را دارد. آنچه در سلوک رهبری است دغدغه نسبت به تعلیم و تربیت است که شاید بیش از سایر دغدغه‌های ایشان باشد. مهمترین الگوی تربیتی ما حسین بن علی (ع) و زینب کبری (س) هستند. امیدوارم وزیر محترم، معاونان و.. به مدد شما کمک کنند تا وظیفه خود را بشناسیم و به آنچه رضای خدا است عمل کنیم.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: امیدواریم مقدمات موضوع رتبه بندی معلمان بگذرد و شأن، جایگاه و مهارت آفرینی آنها رقم بخورد و دنبال شود که با انگیزه از سوی وزیر محترم دنبال می‌شود. این حق با تأخیر ۱۰ ساله انجام شده است و ان شاءالله معلمان که برای ما جایگاه عظیمی دارند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز